C&C Model L-39 (big & light)

Daar gingen wij al vanuit, maar hierdoor kan je komende woensdag toch al maidenen?!?! ;-)
(Of zaterdag al, Leon schijnt de vrouw bespeelt :roll: te hebben dat ik ook zaterdags eens weg mag :lol: )

Fotootjes van gister:
L39%20%282%29.JPG

L39%20%280%29.JPG

L39%20%281%29.JPG

L39%20%283%29.JPG

T33%20%280%29.JPG

T33%20%281%29.JPG

T33%20%282%29.JPG

T33%20%283%29.JPG

T33%20%284%29.JPG

T33%20%285%29.JPG

Laatst bewerkt:
Ook hier weer mooiiiiiiiiiiii was een gezellige avond met publiek.:lol:
Het gaat steeds beter met jullie ook het vliegen met zijn tweetjes, TOP.
gr
Dick.

Zal alleen die Leon is beter een camera laten bedienen, met die 300mm lens kan die mijn kist veel dichterbij halen ;-)

Maar gezellig was het zeker, zaterdag weer :yes:

Zal alleen die Leon is beter een camera laten bedienen, met die 300mm lens kan die mijn kist veel dichterbij halen ;-)

Maar gezellig was het zeker, zaterdag weer :yes:

Je kunt ook niet alles in je hebben.:cool:
En ja ik verbaasde mij over het langzaam vlieggedrag van zo,n grote kist met alles uit, hij begint er ook meer lol in te krijgen, is van zijn gezicht af te lezen
evenals van jouw postzegel als jullie de kisten binnen taxi,en .
mooi weer om te zien.:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks de wind toch weer 2 vluchtjeds gemaakt.

Verder nog 2 maidens bij mogen wonen, was toch wel weer een lekker daggie zo :yes:

Vandaag weer werken voor de baas dus ik heb het druk ;-)

Meteen maar even wat zaken aanpassen aan de L-39.
- De smoke tank lektlekt licht dus de gecombineerde tank verwijderd en deze gaan we even dicht maken.
Heb tot nu toe 2 gaatjes ontdekt waar het licht uit zweet.

- De speedbrake servo verdenk ik ervan te licht te zijn, ga hier dus een sterkere servo voor monteren.

- landingsgestel even helemaal na lopen en schoonmaken + deuren wat beter afstellen.

- stabilo hoek controleren, heb nu constant een kleine up trim om de kist level te laten vliegen, de vorige serie klopte niet, dit is aangepast maar ben benieuwd hoe deze bij mij staat.

Verder de kist even helemaal na lopen en schoonmaken.

Zo een avondje knutselen is ook weer eens leuk.

Heb wat zaken veranderd/aangepast:
- wieldeuren wat afgesteld, ze gaan nu net wat verder open, hoop dat het linkerwiel dan helemaal de deur niet meer raakt (kwam af en toe voor),
- canopy lock was wat gammel, nieuw asje erop + de antenne weer geplaatst. Kan nu weer gewoon gelockt worden zonder plakbandje,
- smoke tank is lekvrij, althans zag geen bellen meer bij testen, dus deze weer geplaatst,
- sterke speedbrake servo geplaatst, hoop nu dat de speedbrake ook bij iets meer snelheid echt open blijft,
- deel van het lood voor in de neus gelijmd.

De romp mag morgen weer mee naar het werk dan kan het stabilo, kielvlak, pijp en de turbine er weer in.
Wil nog wel 1 of 2 shims maken voor het stabilo om daar eens mee te vliegen met een iets andere instelhoek van het stabilo, kijken of de up trim eruit kan.

Wil ook nog met het 2de stuk lood wat gaan rommelen, dat er helemaal uit laten is geen goed idee heb ik al gemerkt, maar de helft minder kan al schelen.
Dat gaan we een testen, dus hoop woensdag op goed weer.

Op het werk even het main gear onder handen nemen, is een beetje vies geworden en lijtk hier en daar wat speling te hebben.
Gaan we eens even bekijken.

Aantal vluchten staat nu op 21 :-)

Grt,
Berto.

Ondertussen zit ook alles weer op z`n plek.
Heb na nog eens wegen iets meer lood voor in de neus gestopt, net een paar grammen meer eens testen wat dat doet.

Heb ook wat nieuwe ideeën voor het rook syteem, gaan we ook mee aan de gang.

Zo vanavond weer 4 vluchtjes gemaakt, 2 voor en 2 na de bui.

Zwaartepunt is nu veel beter met dat beetje extra lood in de neus, de L-39 lijkt nu nog lekkerder te landen.
De laatste 2 vluchten was het ook nagenoeg windstil dus heerlijk kunnen vliegen.

Weet nu dan ook dat op half en full flaps de kist wat naar rechts rolt, dat moet er even uit.

Op z`n rug heeft ie een weinig down nodig.

Met fulkl flaps en speedbrake vol uit remt ie lekker af, de nieuwe speedbrake servo was dus een goed keus.

4 vluchten met alle wielen in 1 keer goed in en uit, eindelijk.

Mesvlucht doet ie ook nog (wist geen eens dat ik dat kon ;-) ).

Lekker fel rollen, en slow rolls, no problemo.

Nou ik nog heel veel oefenen om het echt strak te maken ;-)

Vandaag voor de ECU/Landingsgestel met JOP in het zicht maar een extra LiPo besteld.

Gister weer 2 vluchtjes weg gezet:D

Volgende week woensdag de laatste poging om te oefenen voor JOP.
Vandaag dan ook maar even een nieuw rooksysteem gemaakt.

L39%20217.jpg

2 buisjes van 4mm lopen nu helemaal langs de uitlaat en komen aan de achterzijde eruit.
Kan zo mooi testen met 1 of 2 pijpjes kijken of dat beter werkt.

Daarnaast maar wat echte rookvloeistof bestellen, als dat dan goed werkt kan ik zelf weer met wat vloeistoffen gaan testen en kijken wat het beste is.

Misschien morgen al eens even snel testen met eigen spul, als op de gasdruk dan nog niet naar wens werkt komt er een pomp in.

Olie wordt zo wel mooi voorverwarmd en dus lekker dun en verdampt sneller maar denk je niet dat de uitlaatgassen daar te "koud" zijn? Meeste inspuitingen zie je toch direct achter de uitlaat van de motor zelf.
Ben benieuwd!

Hee Leon,

je zit op het verkeerde website ;-)

Hee Engelandganger,

De 015 tip top in orde of moet je weer vieze handen maken?

Direct achter de turbine zie je het meeste, echter was ik niet tevreden met het resultaat.
Kan ook door mijn constructie komen hoor, zeker mogelijk maar wil dit toch eens proberen.

Je ziet deze toepassing ook voldoende en dat schijnt ook goed te werken.
Ook dat voorverwarmen schijnt te helpen dus vandaar dat ik het nu ook zo ga proberen.

Ander voordeel is dat de pijp schoon blijft, klein voordeel maar toch ;-)

We zullen zien, laatste optie ie een pomp monteren.

Hier een foto van de opstelling die ik nu heb gemaakt, rookt lekker:
Zx70575.jpg

Zo alles aangesloten, straks in de pauze de kist eens opstarten en kijken of ik tevredener ben.

Ben benieuwd.

Zo dat was me m`n middagje/avondje wel :-(

7 vluchten in het kort:

vlucht 1: prima, wel winderig maar ok
vlucht 2: na 4 min Pfeeewwwwwww
vlucht 3: na 4 min Pfeeewwwwwww
vlucht 4: hoge vlucht geen probleem 6 min gevlogen niks aan het handje
vlucht 5: na 2,5 min Pfeeewwwwwww
vlucht 6: geen probleem 5 min gevlogen
vlucht 7: geen probleem alles weer lekker en klaar voor Pampa!

Lang verhaal kort: alle 3 de keren 'Low RPM' melding.
+ na vlucht 2 en 3 brandstof in de romp, oorzaak lekkende leiding onder het motorhuis waarschijnlijk.
Motor 3x gedemonteerd en gemonteerd in het vliegtuig.
Ook het start rubbertje nog omgedraaid.
Voor vlucht 5 min RPM naar 35.000 gezet en toen 2x zonder problemen gevlogen.

Vlucht 6 was helemaal lekker, wind was minder geworden, lichtjes aan, en maar scheuren.
Nog een Touch&GO gemaakt.

Was weer helemaal in m`n nopjes.

Pampa here we come!!!

Back