C&C Model L-39 (big & light)

Speedbrakes wat aangepast:
L39%20132.JPG

Net even met de lichtjes gespeeld.

LEUK!!!!!! morgen misschien maar definitief aansluiten.

Heb vandaag ook de nieuwere versie van de remmen binnen gekregen.
Heb ze meteen even getest,ze remmen merkbaar sterker maar of het sterk genoeg is..........

Het zal de kist zeker wel afremmen, verder moeten we wachten op een echte baantest.

Vandaag kregen we ook een setje Electron wielen met remmen binnen.
Deze ook even aangesloten.

En dat is een heel groot verschil, die remmen beduidend beter, krijg hem er ook wel doorheen gedraaid maar met beduidend meer moeite,
Die moet je echt ABS instellen anders blijft er rubber achter op de baan.

Heb ze eens naast elkaar gelegd en zie hier de verschillen.
Bovenste zijn de Electrons, onderste de door C&C geleverde:
L39%20133.JPG

Paar zaken die me opvallen:
- de afmetingen zijn vrijwel gelijk, ze zijn uitwisselbaar,
- de Electrons zijn dikker en zwaarder,
- de Electrons hebben een grove groef,
- de Electrons hebben remschijfjes.

Daar de Electrons zwaarder en dikker zijn betekend dat daar een grotere spoel/elektro magneet inzit welke gewoon harder aantrekt.

Zal mijnes ook wat gaan modificeren om te kijken of ik meer remkracht kan krijgen.

Tevens gaat Bruno nog een mail krijgen over deze bevindingen.

Op naar het weekend, weer even een turbine starten :cool:

Grt,
Berto.

Mhhh, het gear en de remmen eens onder de kist gezet en dan maar eens duwen.
Bij 2 kg gaan de remmen slippen (vrijwel kompleet leeg model).

Dat moet straks dus 11 kg met 60 km/uur gaan afremmen op een beton baan.
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Qua verlichting ook lekker bezig geweest, ziet er goed uit zelfs al op 4,8V (straks dus op 6V).
Vindt alleen de nav light wat te fel, die overstemmen de strobe lights bijna, eens kijken of ik daar nog wat mee ga doen.

Grt,
Berto.

Dit weekend minder gedaan dan de bedoeling was maar had ook nog zat andere zaken te regelen.

Maar wel even met het licht kunnen spelen, en het werkt zo te zien allemaal:

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel gaaf hoor!!!

En je gaat als een speer ook.......

Maar dat kan ook gauw als ik naar mezelf kijk:rolleyes:

Heb je ook adresjes voor wheel brakes? (betaalbaar:p)

Dank jullie, gaat lekker zo.

En Edwin, adresjes heb ik zeker wel ;-)
Betaalbaar? tja, dat is voor iedereen verschillend :lol:

Hier worden ze aangestuurd door een 4,8V akkuutje en een servo tester, straks zal er 6V op staan en zal er 1 of 2 schakel modussen op de zender komen.

Vind de nav lights eigenlijk iets te fel en de tip strobes iets te weinig eens kijken of ik dat nog wat kan aanpassen.

Grt,
Berto.

Yep, maar da`s een kompleet setje met banden etc.

Ben aan het kijken of de remmen ook los geleverd kunnen worden, zou voor mij ook wel mooi zijn ;-)

Uiteindelijke plaats van de speedbrake servo:
L39%20134.JPG

Toppie:
L39%20135.JPG

De UAT lokatie en de 2,5ltr tank erachter, denk dat ik eerst zo ga vliegen, de grote tank met rookolie gedeelte kan er ook precies liggen:
L39%20136.JPG

Effe rustig aan doen jij anders raak ik achter.

Vraag me af hoe jij de aansluiting van je navigatieverlichting/gear/breaks/servo's hebt ingebouwd. Zie alleen maar 2 MPX stekkers. Is dat genoeg?? Of zie ik wat over het hoofd?

Ennehhhh in je eerdere bericht, turbine nog gestart?

Hee Mischa,

om met het laatste eerst te beginnen, ja.
Na de kist nagelopen te hebben en veel te hebben verteld, de zender ingeregeld en buiten gaan staan.

Eerst lukte het niet zoi maar dat kwam omdat de zender in reverse stond, toen we dat eenmaal hadden starten en lopen, zonder een centje pijn.
Toen nog een keer gestart en ook weer no problemo, even naar volgas geweest maar de turbine ging wat schuiven en dus afgezet.

Wesley met een hoop huiswerk naar huis gestuurd :-)

Wat betreft de verlichting 6 draden, gear 4 draden, rolroeren en flaps weer 6 draden. En dat per vleugel heb ik gedaan met 3 MPX stekkers per vleugel.
Nr. 3 zit in de voorrand.

Vanavond aan het stoeien geweest met de gears en deuren, heb de wieldeurservo`s zitten, ook al wat gespeeld met de aansturing, vertraging etc. maar ben er nog niet uit.

Eerst de aansturing even goed maken dat is nog niet je van het.

De scharnieren voor de voorste deur zitten ook, morgen het deurtje ertegen.

De UAT heeft een plaatsje, ook de kleine 2,5 ltr tank, daar ga ik eerst mee vliegen.

Als ik nu met het gear en de deuren zover ben kan de rest erin zoals ontvanger etc. de overige servo`s komen ook 1 dezer dagen.

Dan schiet het al wel op.
Moet nog wel de flap aansturing maken maar de hevels hiervoor zijn ook binnen.

Geen lucht alleen maar heel veel draadjes:
L39%20137.JPG

De hoofdwieldeurservo`s:
L39%20138.JPG

L39%20139.JPG

En dit werkt:

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, dat weet ik ook nog niet, wil nog eens kijken dat als ik er een kleine vertragin inbouw het dan weg gaat (vertragingen staan nu nog op 0).
Anders zit het gewoon in de software :-(

De kist ook even op de weegschaal gehad zover dat lukt, kom waarschijnlijk ook niet helemaal zonder lood weg maar de kist weegt nu zo`n 11,5kg.

Hoopte dat die iets lichter zou worden maar gezien de pop van 160 gram stoorkleppen wat ook een 200 gram extra met zich mee brengt en de verlichtin mag ik niet ontevreden zijn.

Met deze kleine tank zal het vliegklaar gewicht zo`n 13,5 kg zijn.
Met de grote tank en rooktank + toebehoren kruip ik waarschijnlijk naar de 15,5 toe.

De veren in de hoofddpoten zijn wel veelste sterk, veert nu nog geen mm in, dat gaan we dus zeker aanpassen hij moet straks lekker doorhangen.

Grt,
Berto.

Wat moet er eigenlijk nog gebeuren?

- monteren hoogteroer, rolroer en flaps servo`s (komen binnen een paar dagen),
- monteren neuswiel deur servo,
- fijn afstellen hoofdwiel deuren,
- turbine componenten monteren,
- servo stekkers monteren aan alle servo snoeren,
- landingsgestel voorgoed monteren,
- hoofdwielveren zachter maken, zijn veel te hard (misschien ook neuswiel veer)
- turbine weer eens laten lopen
- VLIEGEN......................................

Rooksysteem komt daarna wel.

Grt,
Berto.

Beetje aan het puzzelen geweest met de turbine componenten, heb ook de UAT verplaatst, weer wat meer gewicht voorin wat hopelijk weer wat grammetje lood gaat schelen straks.

Hier komen het I/O board, de gasaansluiting en de brandstof vul aansluiting:
L39%20140.JPG

de opstelling, hier missen alleen nog de ontvanger en de Jeti Max Bec 2d:
L39%20141.JPG

Gisateravond laat nog alle snoertjes voorzine van stekkertjes en even in de R14 ontvanger geplugd om te kijken of het uitkomt.

En dat komt uit.

Echter miste ik 1 kanaal:
01 throttle turbine
02 rolroer links
03 hoogte links
04 richtingsroer
05 rolroer rechts
06 landingsgestel
07 flap links
08 hoogte rechts
09 flap rechts
10 aux. turbine
11 speed brake
12 neuswiel besturing
13 remmen
14 verlichting

En rook dan?

Ja, maar daar heeft Jet Cat zelfs bij ECU versie 2.0 over nagedacht, kan dus de rookklep op de ECU aansluiten en als ik dan de schakelaar op turbine 'snel uit' (dus zonder opspoolen) zet terwijl de turbine loopt dan gaat de rook klep open.

Slimme jongens van Jet Cat en ik heb genoeg aan de R14 :D

Laatst bewerkt:
kanaal schaarste

Hoi Berto,

Even een (dom ?) vraagje: waarom elke servo z'n eigen kanaal en niet rol-, hoogte- en flaps via een Y-kabeltje elk op z'n eigen kanaal. Hou je gelijk 3 kanalen over ?

Raymond

Hee Raymond,

Dat zou zeker kunnen.

Echter nu kan ik de rolroer servo`s apart instellen waardoor ik de kist mooier kan laten rollen.
Mechanisch is dat ook wel haalbaar maar veel lastiger.

Hoogte kan ook maar dan moet je daar tijdens de bouw rekening mee houden en de servo`s 'hetzelfde inbouwen' dus met beide hevels naar rechts of links (dus niet zoals bij rol naar links en rechts).

Nasst het feit dat daar van de fabriek uit geen rekening mee wordt gehouden willen de servo`s onderling ook nog wel eens een fractie verschillen in de middenstand.
Nu kan ik ze elk apart afstellen en perfect op elkaar.

En dit geld ook voor de flaps.

En als ik toch al die kanalen beschikbaar heb :-)
Hoef nu dus niet naar een R18 toe, misschien ga ik nog wel een satelliet erbij plaatsen maar dat zie ik nog wel op de F-15 tenslotte ook nooit problemen gehad.

Grt,
Berto.

Back