C&C Model L-39 (big & light)

5 stappen vooruit 2 stappen achteruit.

verlichting ingesteld over 3 schakelaars
- alles uit,
- schakelaar 1 omhoog, nav + beacon light aan,
- schakelaar 2 omhoog, nav + beacon light + wing tip strobe lights aan,
- schakelaar 3 omhoog, nav + beacon light + wing tip strobe lights + landing lights aan.

Tevens zo ingesteld dat met alleen schakelaar 3 alles aan en uit gaat.


Smoke klep gemonteerd.


Turbine ingesteld.


ailerons ingesteld.


L-flap ingesteld, de R-flap moet nog even meegemixt worden.



Waarom dan 2 stappen achteruit?

Ik denk dat ik m`n speed brake servo doorgebrand heb door een verkeerde instelling, had hem eerst op kanaal 11 zitten en heb hem verhuist naar 12 en even niet over de instelling nagedacht, die moet er dus even uit en kijken wat er werkelijk mis is.


M`n tail light doorgebrand, steeds denk ik erom dat ik een weerstand bij de module moet plaatsen voor dit ledje.
En nu dacht ik er dus niet om, toen ik hem mooi blauw zag branden wist ik al dat ik te laat was.

Naja, dat is zo verholpen, de speed brake servo is meer werk daar ik net de tank plaat etc. gemonteerd had.


Naja, morgen weer verder.
 
Tank gedeelte zit ook helemaal:
L39%20153.JPG


De piloot kan nui een beetje lastig sturen:
L39%20154.JPG


Dat gaat nu al beter :-) , al wordt de canopy nog verder bewerkt tzt:
L39%20155.JPG



de veren zoals bedacht zijn nu te zacht, gaan we dus wat harder maken door een stuk opvulling waarschijnlijk met de ouder veren.
 
Begin gemaakt met het neusje:
L39%20157.jpg

L39%20156.jpg

Nu aan de voorzijde nog een inbus end an neusje erop lijmen en 'klaar'.

De vulnippels voor fuel, smoke en gas (de eerste 2 worden later quick connects):
L39%20158.jpg


Het gaat lekker zo :yes:
 
Zo weer een hoop gedaan.

Neusje kan erop en eraf, nog iets strakker zetten:

Alle brandstof en gasleidingen zitten.

Smoke slangen liggen ook maar dat ga ik nog veranderen.
Ik heb de klep nu in de smoke leiding zitten na de tank, maar da`s bij nader inzien niet handig.

Want als ik nu de motor start met gas dan bestaat de mogelijkheid dat de rooktank zich vult met startgas.
Geeft echter misschien wel een leuk effect als ik dan de rookklep openzet :cool:

Maar die klep ga ik nu dus in de gasleiding zetten naar de rooktank toe.


Uitlaat zit:
L39%20159.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie, gaat lekker zo.

Hier worden ze aangestuurd door een 4,8V akkuutje en een servo tester, straks zal er 6V op staan en zal er 1 of 2 schakel modussen op de zender

Grt,
Berto.

Je bent nogal in je nopjes met al die schakelaars.
Volgens mij had je bij de f15 de remdruk geregeld op de downstand van je stick. Kan elektrisch ook via een regelaartje.
Nav lights sturen via schakelaars ......vliegen ....... nadenken ...... oh nee, die andere ..... Hahahaha.
Zal niet lang duren dat je de ontvanger gaat uitbreiden.
 
Je moet wat te schakelen hebben tijdens het vliegen, is in het echt ook zo :lol:

Ah, zoals je zelf weet schakel je niet constant dus dat is nog wel te overzien :yes:



En anders moet m`n 'meekijker' ook maar opgeleid worden als 'schakellaarmannetje' :rolling:.



Hoe is ie bij jou?
 
Dat mannetje maakt niets stuk? :lol:

Ben aardig gevorderd. Laatste dagen veel gepuzzeld. Die nav lichtjes zijn grappig maar moet me even verdiepen in de kleurtjes.
Alle kabels klaar, aankomend weekend is op de powerbox na alles wel elektrisch gereed en werkend. Nog tijd zat voor de brandstof systemen en turbine. :yes:
 
Hee Maatje,

jij ook weer mbf gevonden?

Ah jij mag schakelen wat je wilt :yes:



Zojuist de kist eens gewogen en kom zonder peut maar UAT vol uit op zo`n 11,5kg.
Wel wat meer dan gehoopt mnaar niet onaardig gezien al de extra fratsen.

Met peut en smoke vliegklaar zo`n 14,5 kg.
Later eens echt wegen met volle tanks.

Grt,
Berto.
 
Mhhhh, gat in de onderijde van de romp met een pijpje?!?!?!:
L39%20160.JPG

Dat pijpje is mijn ontluchting van de tank en wordt ook gebruikt om een slang op aan te sluiten als ik mijn tank aan het vullen ben als overloop.

Vreemde locatie? Mwoah valt wel mee, hier zit een uitlaat op de echte en die ga ik er ook omheen maken.

Zie hier:
1_BRTE_VI_PAO_HQ_AC_RMS_04.jpg




En de wielpoten aan het uitlijnen:
L39%20161.jpg


Op deze manier staan de poten 100% recht, dat is echter iets wat minder gunstig is.
Dus nu teken ik de poten af en draai ze dan een fractie naar binnen toe om wat 'toe spoor' te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Morgen voor het eerst foto`s maken in de buitenlucht en even de motor zien aan te slingeren :D
L39%20163.JPG

L39%20164.JPG

L39%20165.JPG


Wat moet er daadwerkelijk nu nog gebeuren:
- wieldeuren aan de poten monteren,
- beacon light vervangen (door het steeds op de stand te leggen is ie stuk, verplaats hem dus ook maar),
- inlaat buizen vast zetten,
- main gear veren iets verslappen (vindt hem nog wat te hoog staan, denk niet dat 3 kg peut daar iets aan veranderd),
- pitot buizen plaatsen (wil ik van het weekend doen),
- vliegkaart maken voor op het dashboard (anders raakt ie de weg nog kwijt :lol: ),
- LottiCat stickers plaatsen,
- proefdraaien en taxiën (verwacht weinig van de remmen maar we zullen zien),
- zwaartepunt bepalen en goed krijgen.

Dan alles nogmaals eens helemaal na lopen en wachten op een geschikte maiden dag :D


Bijna dus..............................
 
Pitot buizen kan ik er zo opschroeven:
L39%20170.jpg

L39%20171.jpg


Voorbereidingen voor het starten:
L39%20166.JPG

L39%20167.JPG

L39%20168.JPG

L39%20169.JPG

L39%20172.jpg

L39%20173.jpg

L39%20174.jpg


De motor loopt, hij had even moeite met starten maar dat kwam door de lange leidingen en een klevend klepje vermoedt ik.

Toen dat eenmaal verholpen was heeft ie 2x gestart zonder problemen zoals ik van hem gewend ben :D

Eerste start was zonder alles erop en eraan, gewoon even kijken of het allemaal werkt.

2 start vliegklaar en even rond getaxied, de remmen werken wel, voldoende? dat zullen we zien maart de kist remt er zeker mee af.

Na een paar rondjes over het platform sloeg de motor af door brandstof gebrek :lol:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top