Ja... en dat is normaal, TENZIJ je een wedstrijdkist vliegt o.i.d.Je vliegt anders altijd met een te voorlijk zwaartepunt.
Ik heb het nu even niet over het feit dat de meeste fabrikanten/ontwerpers sowiso een te voorlijk zwaartepunt opgeven, ik heb het puur over het feit dat je met lege tank een niet te achterlijk zwaartepunt mag hebben. En aangezien niemand, en zeker een minder ervaren vlieger niet, op het oog kan beoordelen wat nu precies "te ver naar achteren" is, is uitwegen met (half)volle tank gewoon een no-no totdat je middels vliegtests uitgevogeld hebt of dat zwaartepunt daadwerkelijk naar achteren kan of niet.
Ik heb ook een hoop dingen verkeerd gedaan en daar nog nooit problemen mee gehad, in de meest uiteenlopende dingen in het leven (in T-shirt op de motor zitten, zonder gordel autorijden, zwemmen met een volle maag) maar het gaat me niet om of je er daadwerkelijk problemen mee krijgt of niet, maar om dat de methode in principe verkeerd is, want die gaat uit van "de ontwerper zal vast wel wat marge ingebouwd hebben"... Wat als dat nu eens een keer NIET zo is? Dan kost het je een kist....Ik heb altijd zo gevlogen en nooit problemen gehad.