Calmato 40 Sports landingsgestel

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door r3wd, 10 jul 2024.

  1. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het breekt eerder van de ribben af dan dat de pootjes uit het blokje breken zo te zien.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In het kader van, voorkomen is beter dan genezen;
    1. probeer in het circuit hoogte en snelheid af te bouwen.
    2. geef in de laatste bocht nog voldoende gas, anders valt hij er uit.
    3a. dreigt hij vroegtijdig te landen, geef een beetje gas bij
    3b. gaat hij ondanks alles toch nog te hard, maak dan een doorstart
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Valt reuze mee. Alles is te slopen. Maar mits goed gebouwd, goed verlijmd, zeer stabiel!
    Is een bewezen logische constructie gebleken. En er werd door de voorvaderen al stug RC gebouwd en gevlogen.
    Dubbeling van spanten, of uit dun berkentriplex. Of een stapeling als deze.

    Kyosho gebruikt hier geen epoxy om het balkje gekapt oerwoud te verlijmen,
    maar een normale helder opdrogende constructielijm, mogelijk waterbasis.
    Deze lijm is vrij broos. Zat bij mijn model ook gewoon ARF-los. Zo kwam het binnen.

    Dus heb ik de restjes weggeschuurd en thans beter 2K verlijmd.

    De plastic lipjes zouden in theorie weg moeten slaan...dat zouden de 'zwakke schakels' moeten zijn.

    Als het ‘houtje’ eenmaal goed verlijmd is, en het pootje gebogen raakt, kan je de poot zowaar in het gareel buigen op het veld. En weer door met sjesen.
    Proof of the pudding is in the eating, het is slechts pisbakkenijzer.
    Het is immers op dat veld in een nieuwe vormentaal gezet, en kan dus evenzo gevoegelijk pardoeselijk weer terug worden gedicteerd... vergezeld met de extreem-banvloek 'foei'!

    Bij iedere buiging wordt het staal brozer. Metaalmoeheid, op een dag is het krak.
    Verchroomd staal wordt iets stijver door de galvanische gehandeling, maar ook iets brozer.

    Veelal is de kist al vroegtijdig afgeschreven en zijn het de frivole pootjes die de 'decennia des grabbelbaks' weten te overleven.

    Als je wat bouwtekeningen op 'The Outerzone' van laagdekkers download, en gaat bestuderen.
    Zul je dus vergelijkbare oplossingen tegen komen.

    Veel vliegplezier!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2024

Deel Deze Pagina