Cambrian Models Skyvan

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 17 aug 2024.

1. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik heb de man in Ierland deze link gestuurd.

https://autode.sk/3UzjQEi

Hij zegt: It looks like a copy of the RCM&E free plan. The wing strut mounting is exactly the same. The Cambria plan is better, much less block balsa to be carved away.

Ik had ook al bedenkingen: simpele dikke balsa lijsten als neus, de bevestiging van de struts bevalt mij niet, en er zijn erg veel in vorm te schaven/schuren blokken massief balsa, etc.etc.

Dus bij nader inzien hebben we besloten toch voor de Cambrian te gaan. :)

(Sebastiaan is op de hoogte.)

Mochten er nadere ontwikkelingen zijn dan laat ik dat natuurlijk (zoals gewoonlijk) weer weten. :)

jan.

2. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ik heb die Casa Da Balsa dxf. Daar ooit zo dom voor geweest om die digitaal aan te kopen. 25 euro of zo...
    Plan trekt op niets.
    Op dat plan staat de Skyvan met een Vstelling als een Charter. Nu heeft de Skyvan wel ietsje V stelling, maar een Charter....
    Je kunt dat natuurlijk zelf wel aanpassen maar....
    Ook de opgegeven vleugelverbinders..... Doe maar ff twee strookjes 6mm ply, komt wel goed.... Voor een vleugel van 3m?

Er staat niets aangegeven hoe je bvb het dubbele kielvlak aan het stabilo best bevestigt, hoe je dat afneembaar kunt maken etc...

Vooraleer je er van kunt bouwen zou er veel, heel veel studiewerk nodig zijn, veel, heel veel improvisatie, en heel veel herwerken.
    Dat is niet vreemd bij bepaalde bouwplannen maar toch....

Ook is er heel veel (het meeste) gewoon in dezelfde layer getekend, en dat is voor een CAD tekening toch bezwaarlijk te noemen...

En er is geen deftige extract gedaan die naar een snijder kan gestuurd worden. ALs je dat wil heb je nog heel veel copy, paste, selecteer- en opkuiswerk.

Bruikbaar: misschien wel, maar tegen dat het geschikt wordt om 'm snijbaar te maken, heb je hem zelf al 80% herbedacht....
    En het is nu niet dat de Skyvan zo'n moeilijk ontwerp is....

Screenshotje als referentie...

upload_2024-11-7_20-52-49.png

Ik vond ooit wat low res versies van die Cambrian plans, heb die afgeprint op 1,5 m span (herschaald), over depron gelegd en gesneden...
    Veel ter plekke uitgevonden, en een week later had ik een grote indoor Skyvan (beetje grotere vleugelkoorde).

youtube.com/watch?v=hZ63h6c_7jg

Ik zou dus ook voor die Cambrian gaan en niet meer omkijken...

MadRay66 vindt dit leuk.
  3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Erg blij met een onafhankelijke (en van een deskundige) bevestiging van wat ik ook al dacht (oa. die struts). :)

Ik was wat overdonderd door hoe ze zich presenteren: dan denk je toch al snel met echte klasse te maken te hebben . . .

Niet dus.

Jouwe depron-Skyvan: schitterend (mooie vliegsnelheid!). :thumbsup:

Bedankt!

jan.

Deel Deze Pagina