Carley C 12a 1:3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door mac, 11 jul 2018.

1. curley

curley

Lid geworden:
    3 okt 2005
    Maar heel betrouwbaar is het niet, heb je zwart wit kleuren weer terug "vertaald" tapatalk_1645305378462-colorized.jpeg

2. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Deze vergelijking heeft geen enkele zin. Zoals je nu de kleuren digitaal omzet naar hun grijswaarden, zo werkte dat vroeger niet met de panchromatische en orthochromatische negatieven.
    Er zijn een paar 'vuistregels' bij die oude negatieven/foto's, waarmee je misschien enkele conclusies kunt trekken, als je goede grote scans van goede foto's hebt zodat je ook de textuur van één en ander goed kunt zien.
    En daar moet je zoveel mogelijk andere documentatie bij betrekken, alles wat maar helpt.
    Dan kan je een naar-alle-waarschijnlijkheid-uitspraak doen over de kleuren, maar 100% zeker weet je het nooit ... tenzij er ook nog tekstuele informatie van toen bewaard is gebleven.
    Ik heb er ooit wat over geschreven: https://aeroplanes.nl/tips/colors-bw-photographs/

Laatst bewerkt: 20 feb 2022
    Ariel vindt dit leuk.
  3. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Die AI software die oude foto's inkleurt, is een geautomatiseerde 'artist impression' die vooral 'getraind' is op straatbeelden, niet op alle soorten foto's, niet op vliegtuigen.
    Die AI herkent alleen maar wat lucht is, wat gras is, water, huizen, mensen, kleding, ... en zet daar een toepasselijk kleurtje overheen, zodat het er leuk uitziet en 'tot leven komt'.
    Het kan niet van grijswaarden bepalen wat voor kleur het was, het is géén vertaling. Je kan het dus ook niet "terugvertalen".
    Je kan het niet als onderzoeksmiddel gebruiken. Het bewijst helemaal niets.

4. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Even heel simpel ...
    Als je op die oude foto's een zwarte romp ziet, of een geheel zwart vliegtuig, dan is de kans groot dat het rood was. Zwart kan ook natuurlijk. ;) Maar in dit geval is rood wel een waarschijnlijker keuze.

5. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Dat rood is zeer waarschijnlijk correct, ja. Geel zou kunnen ( als je sec naar de foto kijkt).

Dat kan je aan de foto niet zien.
    Bordeaux rood zou wel kunnen, want dat was toen wel een geliefde kleur. Maar puur rood kan ook.
    Vleugel en staartvlakken in licht oker zou ook kunnen. Het zou ook naturel linnen kunnen zijn.

Het lijkt inderdaad dat die Carley een blank gelakte romp had. De oppervlakte ziet er niet zo homogeen uit als wanneer er een kleurlak op gezet was. De vleugel en staartvlakken zijn wat transparant, dus zijn waarschijnlijk naturel linnen. Die afwerking zie je ook bij enkele andere vliegtuigen uit die tijd. Dat is wel een hele mooie afwerking.

6. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik heb nog even op andere fotootjes van de Carley gekeken ...

Vleugel en staartvlakken:
    Er is nogal tintverschil te zien tussen de linnen bespanning en de repen linnen over de ribben. Als vleugel en staartvlakken geel geschilderd zouden zijn, zou je dat tintverschil niet zien. Dat was naturel linnen.
    Die rood-gele kleurencombinatie die je op andere modellen ziet, is ook niet logisch of passend voor de periode van de Carley. Zo'n rood-gele kleurencombinatie is meer iets voor de jaren '30, de 'Golden Age'.
    Er bestond toen nog geen 'pinked tape'. Om stroken zonder 'harde' randen te hebben, rafelden ze de randen. Dus snij gewoon stroken oratex of wat je gebruikt. Misschien lukt het om die stroken te rafelen?

Romp:
    Ja, zwart of rood? Objectief gezien zijn beide mogelijk. Maar ... het lijkt mij aannemelijker dat ze de romp van zo'n leuk klein sportvliegtuigje een rode kleur hadden gegeven. Gewoon rood of bordeaux-rood? Bordeaux-rood maakt 'm wat 'ouderwetser', maar kies wat jij mooi vindt!
    Het vlak met de registratie was wit. Gebroken wit zou ik dan doen, geen spierwit. De belettering was meest waarschijnlijk zwart, ook op vleugel en richtingsroer.
    De velgbekleding van de wielen ook naturel linnen.

Dat wordt een mooi vliegtuigje zo! :thumbsup:

Ik vertel dit alles op basis van wat ik opgestoken heb van de oud-conservator van de Aviodome, toen hij de Stichting Koolhoven Vliegtuigen runde en ik daarvan de website deed. Disclaimer: het is en blijft een 'educated guess'.

7. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Zo Henri een heel verhaal..:D
    Dank voor je reactie.
    Bordeuax heeft wel meer dekking dan rood waardoor minder materiaal dus gewicht, zou een argument kunnen zijn
    om Bordeaux te gebruiken.

8. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Die tekstuele informatie is er dus. In de Flight magazine van November 29, 1923, staat:

"The machine is painted in Mr. Carley's favourite colours—i.e., a red fuselage and yellow wing and tail planes."

Bij deze heb ik meteen gedemonstreerd dat je er makkelijk naast kan zitten :oops: met de interpretatie van kleuren. Zeker als je slechts beschikking hebt over plaatjes met lage resolutie. Van de Koolhoven F.K.41 had ik wel grote scans van goede foto's en dan kan je veel meer zien en concluderen.

9. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Dan houden we ons vast aan jullie bevindingen..:thumbsup:

10. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Leuk om het in kleur te zien.

11. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Is het bekent hoe dit logo er uit ziet?
    Zie pijl.

614B3030-A304-4170-8ABE-DEFF29308F30.jpeg

12. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Vooraanzicht vogel in de vlucht ?

13. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik heb dat logo nog nooit gezien.

14. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Ook bij deze zie je het logo.

4AC730E1-8941-497E-ABCE-2AF56B298105.jpeg

15. curley

curley

Lid geworden:
    3 okt 2005
    Betrouwbaar is het zeker niet, maar wel leuk om te doen/zien. Vooral omdat er toch iets van een donkerrood uitkomt
    Vandaar mijn bijdrage....
    Succes verder met dit project

16. mac

mac

Lid geworden:
    7 apr 2008
    Dank je Curley..:thumbsup:

17. njisa

njisa

Lid geworden:
    21 okt 2016
    mooi!