Cessna 182 van hangar9

Zo, weer een update,

Vanmorgen bij Pe geweest voor de prop.

Hij zit erop!

full


Enneh, Pe, goed rekenwerk! Afstand grond tot onderzijde prop is inderdaad 4 vingers!
full


Dank nog voor de gastvrijheid en sorry dat we niet langer konden blijven!
Maken we binnenkort wel een keer goed!:yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
laatste nieuws

Vanmorgen weer bezig geweest met de cessna.

De vleugel zit weer helemaal dicht en in de folie.

Gisterenavond ook nog even de motor aangeslingerd; eerst met de handschoen, maar na een blauwe vinger toch maar een stokje gebruikt.
De motor moet nog verder afgesteld worden (bij stationair draaien zakt het toerental weg, w.s. staat de L-schroef iets te rijk...) maar hij loopt i.i.g.!

Morgen weer verder met de romp, onderzijde beplanken en folie erop.
Volgende week electronica erin en vliegen!

Oh ja, morgen ook maar eens de sleepkoppeling gaan plaatsen.

Foto's volgen nog...

Kan iemand mij trouwens nog vertellen welke lengte een sleeplijn moet hebben?
 
Sleeplijn

Kan iemand mij trouwens nog vertellen welke lengte een sleeplijn moet hebben?

25-30-40m persoonlijk vind ik 25m wat te kort. 30m is een goed compromis: hoe langer hoe rustiger de sleep, maar hoe moeilijker beide toestellen in focus te houden.
 
laatste update...

Even een dom foutje melden...

De vleugel was dus helemaal beplankt en in de folie...
Totdat ik vanmorgen bij het verzamelen van de spullen de struts tegenkwam:rolleyes:

Helemaal vergeten om de bevestiging van de strut weer in de vleugel te maken, stom stom stom...:hammer:

Morgen de vleugel op de bewuste plek maar weer lossnijden en er de strutbevestiging in monteren...
 
Nieuwe update...

De vleugels zijn nu helemaal klaar, inclusief strutbevestiging en servo's!

Vanavond verder met de onderzijde van de romp dichtmaken...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is gelukt!

De sleepkoppeling zit erin!

een hardhouten lat gepakt en d.m.v. hitte ietwat krom gebogen.
Hierop een servo-bevestiging gemaakt en deze van binnenuit door de koorde gestoken door hiervoor 2 sleuven te frezen.
Vervolgens de lat aan de koordes met bruislijm vastgezet en de sleepkoppeling erop gemonteerd.

Volgens mij is dit de meest stevige methode voor dit toestel...

full


Bijna vliegklaar... a.s. zaterdag staat de maiden gepland!

Louis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
't is een mooi ding en vliegt als een schatje, veel plezier ermee :)
 
Hij is bijna klaar!!

Vanavond weer druk bezig geweest.

Alle servo's zijn nu aangesloten middels een bowerbox-systeem.

Verder het toestel eens opgebouwd om te kijken of alles past.... als gegoten!!:D

Morgen alles uittrimmen en het cg controleren en dan is hij klaar voor z'n maiden!!

full


full


full


Grt, Louis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het Henri,

Maar aangezien deze motorkap toch al de nodige scheurtjes vertoont wanneer je dichterbij kijkt had ik maar voor deze oplossing gekozen.
Wanneer ik een andere uitlaat gevonden heb welke geschikt is voor dit toestel komt er ook een nieuwe motorkap op.
Het gaat me nu meer om het functionele... (slepen):rolleyes:
 
De maiden is een feit!

Vanmiddag heeft de cessna voor het eerst gevlogen na de reparatie!

Qua trimmen was er weinig te doen, vloog prima.
Ik moet alleen de mix flaps-hoogteroer verder verbeteren...
Zodra je de flaps laat zakken schiet het toestel met de neus de lucht in!

Ook meteen een tweetal sleepvluchten gedaan; een asw24 van 5 kilo en 4 mtr span ging prima, en een k8 was ook geen probleem.

filmpje van de maiden:[URL="
[/URL]

Hoopvol voor de toekomst dus!

grt, Louis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vliegt geweldig dit toestel!

Nu zelf nog oefenen/wennen aan dit toestel....:rolleyes:

Ben eigenlijk een zweefvlieger dus zoiets vergt wel wat concentratie...

Komt goed!

Louis
 
Thanks Hendrik!

Ben benieuwd hoe de big lift het eraf gaat brengen straks!

moet wel een echt werkpaard zijn!

grt, Louis
 
Hoi Louis,
Mooi ding hoor. Daar wil ik ook wel een keer achter :-)
Even over de flaps, die gaan naar mijn idee wel erg ver naar beneden. De 1:1 Cessna 172 heeft een maximum van 40 graden. Dan hou je ook nog wat lift over, nu is het enkel een hele grote rem.
Ik weet niet wat Hangar9 opgeeft?
 
Even over de flaps, die gaan naar mijn idee wel erg ver naar beneden.

Het viel mij op dat de grote Cessna op het BIGGS treffen ook veel flap uitslag naar beneden heeft. Die komt daarmee heel mooi langzaam binnen. Zelfs eenmaal met een afgeslagen motor....
 
Hoi Arjan,

Ik zou het een eer vinden om jou omhoog te slepen!

Voor wat betreft die flaps, je hebt gelijk.
Wanneer je die de volle uitslag geeft is het net alsof er een handrem aangetrokken wordt!:rolleyes:
Ik ben hier nog mee aan het stoeien en heb ze inmiddels op een 2-standen schakelaar geprogrammeerd, waarbij ook down meegetrimd wordt.
Ik moet nog wat oefenen hiermee wat nou de beste instelling is voor een makkelijke landing, maar ook wanneer het toestel zo langzaam binnen komt is het nog goed controleerbaar.

Voordat ik werkelijk flink ermee ga slepen moet ik toch eerst nog de nodige vlieguren maken om het toestel goed in de vingers te krijgen!

Komt goed!
 
Back
Top