Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Andre van Delzen, 6 feb 2012.

  1. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Opvulstukken F10 en F11 aan elkaar lijmen.

    [​IMG]


    Even goed opletten wanneer je deze aan de romp lijmt, de lange, achterste delen steken iets onder de romp uit vanwege het later te plaatsen batterij-luik.
    De korte, voorste delen sluiten wel aan op de rompboog.
    Links op de foto zit dus niet goed
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hier de juiste plaatsing van F10 en F11
    [​IMG]

    Vleugel middendeel eerst aan de voorzijde gelijmd.
    Uitlijnen met behulp van de mal, op de foto is deze al verwijderd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Onder en bovenzijde van de romp/staart is eenvoudig. Behalve een puzzelstukje, FR3 en FR6 missen een hoekje. Dit is vanwege de plankbreedte denk ik. Het missende hoekje zit gewoon in de kit. Zie midden op de foto, het onderdeel zonder nummer. Even aan elkaar plakken en dan klopt het allemaal weer.
    [​IMG]
    Nu alleen nog uitzoeken waar de zijkanten FR13 precies moeten komen.
    Misschien dat ik het ergens op een van de fotos op het forum kan vinden.
    Of misschien heeft iemand een tip?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.447
    Locatie:
    Boskoop
    Foto van het prototype plaatsen lukt even niet, misschien later.
    De zijkanten dienen om de bovenbeplanking op te lijmen, en moeten dus doorlopen tot voorbij de achterruit-onderkant. Daarna word de beplanking gelijkgeschuurd met de zijkanten, en word de hoek opgevuld met balsalijsten die helemaal totaan het cockpitspant doorlopen. Weer daarna kun je die lijsten en de bovenbeplanking uitsnijden/schuren totdat het net bedekt word met de achterruit.

    Wel even goed controleren wat ik zeg, want ik weet niet helemaal zeker of RBC de constructie nog veranderd heeft.

    Groeten,
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2012
  5. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Bedankt Max,
    Ik ga de hele bovenkant doortrekken en dan later bij het plaatsen van de achterruit deels weghalen.
     
  6. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Heb alweer een fout gemaakt met F10, deze had iets lager gemoeten aan de achterkant, zodat F6 daar net tussen past. Het staat wel aangegeven op de tekening, op de dwarsdoorsnede van spant F8. Op het zijaanzicht is het me niet opgevallen. Zal nog een foto plaatsen.
     
  7. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    [​IMG]
    hier had wat ruimte vrijgelaten moeten worden. Opgelost door een stukje weg te frezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Bij het plaatsen van FT4 moet ruimte vrijgelaten worden voor de zijramen. Heb een klein hoekje moeten wegsnijden van het zijraam, voorkant, bovenaan. Kon niet ver genoeg naar voren.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Beplanken bovenkant romp, doorgetrokken tot voor, makkelijker ter constructie.
    Voorkant wordt later deels weggesneden rond achterste cabineraam.
    Voor de bevestiging van het staartwiel ga ik 2 op elkaar gelijmde plaatjes 3mm triplex gebruiken, dit ipv FR10. Lijkt me iets degelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Stuurkabel buizen aangebracht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Seriële connectors geplaatst voor de rolroer, en flap servokabels.
    Boutkopjes zijn verzonken zodat de schuifrib voor de vleugelbevestiging niet belemmerd word.
    Aan de binnenzijde was een opvulplaatje nodig van 1mm.
    Moet nog wel andere servokabels maken, en die langs de zijkant netjes wegwerken. Die op de foto zijn alleen voor test.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Metalen plaatjes voor de vleugel bevestiging lijmen met epoxy.
    Misschien nog even zekeren met draad of een stukje glasdoek.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Probleem met seriele connectors is dat ze vast moeten zitten aan elkaar.
    Anders gaan ze denk ik lostrillen. Plus je hebt altijd speling tussen je vleugel en je romp.
    Daarom zit ik erover na te denken om 6S balancer verlengkabels te gebruiken.
    Door midden knippen en dan de ene kant los in de romp en de andere kant vast in de vleugel. Heb je 7 kabels die je kan gebruiken voor je servo's.
     
  14. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi Victor,
    Deze vleugels zitten als een huis. De vleugelbevestiging is bij dit ontwerp heel ingenieus. Met een schuifrib en stelschroeven worden de vleugels bij elkaar gehouden.
    Anders had ik het ook niet gedaan.
    Dan is jouw idee handiger als er ook maar iets speling is.
     
  15. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Voor het landings-gestel en de vleugelstrut bevestiging moet de ruimte worden opgevuld met vuren latjes.
    2 plastic bouten en een triplex plaatje met balsa opvulblok houden het hele spul straks op zijn plaats.
    In plaats van draad tappen in het triplex heb ik 2 metalen moeren ingelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo Andre je bent lekker bezig, leuk verslag dank voor het plaatsen van de foto's en leuk om je zo te kunnen volgen.

    Ton
     
  17. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Van gedachten veranderd? Ik dacht dat het een alu plaatje zou worden?!?
    Leuk verslag!
     
  18. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hallo Rob,
    Ja inderdaad. Plan was alu, maar ik vond in mijn rommeldoos een metalen clip, hoorde ooit aan een handheld scanner om aan de broekriem te hangen.
    Steviger, en het had al deels de juiste vorm met een boorgat op de juiste plaats. Alsof het er voor gemaakt was.
     
  19. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ben weer een stuk verder, even vergeten fotos te maken.
    Voor en achter deel van de romp zit al aan elkaar en beplanking zijkant bijna af.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Motorgondel en motor samen gebracht.
    Motor komt ''achterstevoren''.


    Om de motor te kunnen demonteren heb ik een constructie gemaakt met vuren latjes en 2 schroeven.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina