clyde puffer morningstar

Natuurlijk mag je er op terugkomen Marc. De brander in de lamp is voorzien van een lampenglas (zie link). In het lamphuis zit het gekleurde glas met Fresnel-lens. Nog oudere lampen hadden een bol glas dat als een soort vergrootglas werkte.
https://www.google.com/search?q=lam...1Nzk5ajBqMTWoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8.
Bijgaand 2 foto's van het BB boordlicht van het scheepje van Opa Klaas. Je ziet het lamphuis met rode Fresnel-lens en ernaast de brander zonder lampenglas. Op de tweede foto de binnenkant van het lamphuis. Je ziet dat er binnenin tegenover de lens een soort reflector zit. De lamp is zeker 80 jaar oud. Helaas heb ik de lichtbakken niet meer. Die heb ik in 2005 aan de toenmalige eigenaar van het scheepje gegeven. Gr. Klaas.

boordlicht met brander.jpg

boordlicht intern.jpg

bedankt, is een beetje hetzelfde als de oude stallampen van over groot vader maar dan wat aangepast naar het gebruik :yes:
Hier kan ik wat mee, zat ik er toch niet zo ver naast, glas een kleurtje geven en een gewone led erin, gaat goed komen.

Kijk maar wat je het beste past Marc. De massieve boordlichten van Bugsier 3 heb ik van onderen een gaatje van 3 mm in geboord. Het deel waar de lens hoort te zitten rechthoekig uitgefreesd met een tandartsboortje. Daarna een gekleurd ledje in het gat en 2 x 1 mm gaatje in de lichtbak. Onder de bak naar binnen. Het glas in het lamphuis gesimuleerd met een stukje transparante slang. In de opbouw de ledjes verkabeld (2 in serie met een 2k2 weerstandje). Wordt via de Beier module gevoed met 12 Volt. Zoals je ziet nog gekleurde bak. Liep in 1976 van stapel en staat nog in de eerste lak (Humbrol). Gr. Klaas.

20140530_144404.jpg

we hebben weer wat te melden, de horizontale strips op de romp zijn aan 1 zijde schuin aan geschuurd, de verticale lijnen ga ik voorlopig behouden zoals ze zijn.
Het oogt voor mij zeker realistischer dan vorige week, ga eerst ook de andere zijde schuin aanschuren en het verder wat laten bezinken.
De stuurhut nadert stilaan zijn voltooiing , hopelijk geraakt dit weekend ook de schoorsteen nog verder afgewerkt.
Verder brand de verlichting en schilderen we stilletjes verder tot alles zijn kleurtje heeft gekregen.

De afgeschuinde horizontale lijnen.
23 (1).jpg

de verlichting , overdag en na zonsondergang.
23 (5).jpg

23 (2).jpg

23 (3).jpg

23 (04).jpg

de glaszetter mag stilaan ook eens langskomen,
Nog voldoende werk , hoef me niet te vervelen komend weekend,
groeten Marc

Eerst nog wat voorbereidingen zoals ramen schilderen en glasplaatsen.
Maar ook nog een hele avond aan de draaibank om 2 ringen te draaien die onder en boven de schoorsteen dienen geplaatst te worden.
Het werden er uiteindelijk 3 omdat er eentje bij de laatste bewerking plots uit de klemklauwen kwam gevlogen en vervolgens volledig verwrongen op de vloer belande.
Gelukkig geen gewonden bij dit voorval maar wel weer wat wijzer geworden zullen we maar denken.
Uiteindelijk de schoorsteen voorzien van zijn 2 hoofd kleurtjes. Het witte lintje zal voor later zijn net als de stoomfluit die een messing uitzicht dient te krijgen.
Na alles afgeplakt te hebben kon uiteindelijk nog een laagje primer op die plaatsen waar nog niets zat en daarna het kleurtje van de infrastructuur er op.
24 (6).jpg

24 (1).jpg

24 (2).jpg

24 (3).jpg

en hierna was ik helemaal niet meer gelukkig, heb me dus helemaal vergist in het kleurtje dat ik er op wou.
Dit is bijna kanarie geel en zeker niet de bedoeling.
Vandaag dus maar terug naar de winkel en enkele foto's op de gsm om kleurtjes te kunnen vergelijken.
Na een beetje slissen, hier en daar wat meer omdat er toch nog een foutje tevoorschijn was gekomen.
Daar straks het kleurtje er op dat me wel blij maakt en daarna alle afplakband er terug af en het geheel overschouwen.

24 (4).jpg

24 (5).jpg

natuurlijk moeten er nog enkele streepjes met het penseel toegevoegd worden voor het uiteindelijke resultaat en de afdekking van het laadruim dient nog gemaakt nadat de stoommachine geplaatst is. het enige nadeel is dat de verf nu volledig dient uit te harden voor we nog een laagje vernis kunnen aanbrengen en we daarna terug verder kunnen met de afwerking van de romp.
tot later, Marc

De rook uit de schoorsteen, heb je daar al ervaring mee? Wij op de modelbouw club HMBV van Den Helder wel. vragen naar Karel en Jan.
En O ja ik print ook 3 D onderdelen. met mijn Anycubic I3 Mega voor mijn Sperwer bootje.

Wordt een parmantig scheepje Marc! Al enig idee hoe het met de trim is als alles erin staat? Hoe zwaar wordt het geheel? Misschien heb je het al eens vermeld, maar dat heb ik dan gemist. Succes verder! Gr. Klaas.

De rook uit de schoorsteen, heb je daar al ervaring mee? Wij op de modelbouw club HMBV van Den Helder wel. vragen naar Karel en Jan.
En O ja ik print ook 3 D onderdelen. met mijn Anycubic I3 Mega voor mijn Sperwer bootje.
Heb redelijk wat ervaring met rook uit de schouw laten komen.
Dit is een filpje van mijn springer tug, en 1ste de rookgenerator die ik zelf bouwde.
Maar in dit schip gaat er geen rook uit de schoorsteen komen, maar enkel wat afgewerkte stoom en verbrandingsgassen van de gasbrander die de stoomketel opwarmt.
Hier moet namelijk een werkende stoommachine inkomen. als je wat terug leest in het verslagje ga je het wel tegen komen .
groetjes marc

@ Klaas, geen idee eerlijk gezegd, nog niet bij stil gestaan of getest. Maar vermits er hier meerdere van rondvaren her en der verwacht ik niet echt een probleem.
Vermits het een vrachtschip is, kan het beladen naar believen..... als het uiteindelijk maar blijft drijven.
Zal tegen de volgende update wel eens een testje uitvoeren, ga het uiteindelijk toch moeten uitzoeken, en nu wil ik het zelf ook wel weten eigenlijk :)

Het stond hier even op verf uitharden maar we kunnen opnieuw wat verder knutselen.
De schoorsteen voorzien van enkel spankabels en een nep stoomfluit tegen de schoorsteen geplaatst.
Het gaatje voor de schoorsteen dient straks om een werkende stoomfluit naar boven te brengen
25 (4).jpg

en dan de mogelijke belasting van deze romp even uitgetest.
Het laadvermogen is nog groter dan ik reeds in gedachten had.
Gewoon op het water gevuld met 4 lege 1.5Lpet flessen komt achteraan de schroef tot de naaf in het water en vooraan lijkt ze wel te surfen over het water.
25 (1).jpg

25 (2).jpg

en jullie zien het al aankomen, met 4 gevulde 1.5l pet flessen omgerekend 5,5KG waarvan 3.5KG nodig voor de ganse stoommachine en randapparatuur heb ik niet genoeg om ze een beetje deftig op het water te laten drijven.
25 (3).jpg

de schroef zit wel volledig onder water maar het blijft een opstijgend watervliegtuig :)
Er gaat dus nog wel enkel Kg aan gewicht toegevoegd dienen te worden vrees ik.
tot later, Marc

Heb redelijk wat ervaring met rook uit de schouw laten komen.
Dit is een filpje van mijn springer tug, en 1ste de rookgenerator die ik zelf bouwde.
Dit had ik gemist, maar verdomd... je ziet NIET vaak zó'n mooi realistische rookpluim. Chapeau!

Rookgenerator? Is een aangepatste e-sigaret met dennegeursmaak niet iets.
Als die dingen goed vacuum getrokken, heb je een vlot een sporthal in dichte mist?

Schitterende bouw Mark. Mooi in detail, en een karaktervol scheepje.

Een puffer is een ding, dat al langer leeft. Las er al over in de vroege jaren 1970.

Gr Bas

Het wordt toch geen zeilboot Marc? Want in die rookpluim ziet mijn oog een opgerold stuk zeildoek. :weetnie:Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
@ Bas, e-sigaret heb ik toen sterk mee geëxperimenteer maar het principe werkt op het aanzuigen van de vloeistof door de verwarming die dan omgezet word in rook.
in onze rookgenerator verdampen we eerst en blazen dan de rook naar buiten, weinig verschil zou je denken maar naar uitvoering toe een groot verschil.
uiteindelijk gebruik ik een stuk gloeidraad uit een oude haardroger die rond een stuk kachelkoord is gedraaid welke op zijn beurt in de gliserine hangt die voor 50% met water is aangelengd. vroeger gebruikte ik inderdaad olie met dennengeur voor in de sauna.

@ Klaas, dat is het zomer-afdekzeil van het zwembad dat opgeborgen is voor de winter :)

Misschien voor alle duidelijkheid, in dit scheepje komt geen rookgenerator dit was gewoon even een zijsprong ivm de schoorsteen op dit schip.
En ook aan de " leuk " klikkers bedankt om te laten weten dat jullie nog volgen.
tot later, Marc

Marc, Heb nog even je verslag doorgekeken om te zien op welke schaal je bouwt. Schat je model op ruim een meter lang. Gr. Klaas.

Als er mooi gebouwd wordt, wordt er gevolgd. Niet altijd met bijval of interruptie.
Ook hier bij jou groeit weer een fraai bouwwondertje.

Wolfraamdraad, strip, uit de haardroger. Ja, hat is mooi gevonden hergebruik.
De oude haardrogers of oude elektriek gaan hier ook grondig gedemonteerd de gft bak in.
Altijd iets van pas.
Dennengeur… probeer al jaren die jetvliegers van de instant boslucht te overtuigen. Haha

Gr Bas

Helaas vlot de arduino programmatie van de brandweerwagen niet zoals ik had gehoopt, 95% is werkend maar die laatste 5% blijft hardnekkig op mijn zenuwen werken.
Gelukkig had ik dit rompje nog ergens netjes afgedekt in een hoekje staan.
Na alles terug uitgestald te hebben op de werktafel besloten om een eerste test van een 200 tal klinknagels te plaatsen in 2 beurten.
Na de uitharding van de eerste 100 viel me meteen op dat er nog wel een 30 tal opnieuw zullen verwijderd dienen te worden om opnieuw geplaatst te worden. Op de niet horizontale plaatsen waren ze namelijk een beetje uitgezakt tijdens het drogen. Hopelijk zijn de 2de reeks beter na droging nu ik hier wat meer rekening mee heb gehouden.
26 (1).jpg

26 (2).jpg

Hier zijn we dus nog wel een poosje mee bezig. Maar het is een leuke afwisseling met de Arduino problemen. Lekker niet bij nadenken maar gewoon geconcentreerd elke 0.5cm een dotje lijm met een spuitje aanbrengen :)

tot later, Marc

Helaas vlot de arduino programmatie van de brandweerwagen niet zoals ik had gehoopt, 95% is werkend maar die laatste 5% blijft hardnekkig op mijn zenuwen werken.
Gelukkig had ik dit rompje nog ergens netjes afgedekt in een hoekje staan.
Na alles terug uitgestald te hebben op de werktafel besloten om een eerste test van een 200 tal klinknagels te plaatsen in 2 beurten.
Na de uitharding van de eerste 100 viel me meteen op dat er nog wel een 30 tal opnieuw zullen verwijderd dienen te worden om opnieuw geplaatst te worden. Op de niet horizontale plaatsen waren ze namelijk een beetje uitgezakt tijdens het drogen. Hopelijk zijn de 2de reeks beter na droging nu ik hier wat meer rekening mee heb gehouden.
Bekijk bijlage 608155

Bekijk bijlage 608156

Hier zijn we dus nog wel een poosje mee bezig. Maar het is een leuke afwisseling met de Arduino problemen. Lekker niet bij nadenken maar gewoon geconcentreerd elke 0.5cm een dotje lijm met een spuitje aanbrengen :)

tot later, Marc
Interessant om jou manier van klinken te zien. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met een laagje verf.
Gr. Peter

Back