Commonwealth CA-6 Wackett van PHiB schaal 1:5

Tank voorzien van nieuwe slangen en ook op de testbok geplaatst samen met een servo.
Gister ook brandstof gehaald, nu nog wat spulletjes bestellen en dan eens kijken of we hem aan de praat krijgen:
CA-6-31.jpg

En accubakje zit ook:
CA-6-34.jpeg

Het schiet nu wel errug op.

Wat nog te doen:
- Jeti temp sensors bestellen,
- motor op de testbok eens laten draaien,
- motor monteren,
- CG bepalen,
- roeren afstellen,
- motor draaien op de kist,
- vliegen maar!!!!!!!

Zo de laatste dingetjes besteld bij Lindinger.
nieuw powerpanel, nieuwe 12V accu, nieuwe gloeiplug accu,

Da lang geleden dat ik dingen nieuw heb besteld voor mezelf.

En voor de Wackett even een test prop in de aangeven maat volgens Laser + een Jeti MT300 zodat ik de kop temperaturen in de gaten kan houden.
Als dit allemaal binnen is gaan we de motor eens aanslaan.

Jaja motortje heeft gelopen op de bok.
Vanochtend motor vastgeschroefd op de workmate, de zoon even geroepen als hulp en proberen maar.

Eerste keer met de hand liep die achteruit .
Even opnieuw choken maar hij wilde niet.
2 tellen startmotor er tegen en meteen lopen, alleen wel op 1 cilinder.
Dus weer uitgezet, even de rechter cilinder choken (die deed niet mee), tik met de chicken stick en lopen maar op 2 cilinders.

Niet volgas gedraaid daar vertrouw ik de workmate niet voor maar hij mag nu van mij weer op de kist en dan test ik hem daarop wel verder.

De motor weer van de testbok gehaald om op het model te plaatsen.
Tevens wil ik onder de motor lood plaatsen:
CA-6-38.jpeg

Dus van alu een steuntje gemaakt:
CA-6-39.jpeg

En de motor gemonteerd en een berg lood gemonteerd:
CA-6-40.jpeg

Nu nog even uitwegen maar als het goed is zou ik zo`n 250gram (van de 650) minder nodig hebben om op het zwp uit te komen.

Berto, misschien al eerder aangegeven... maar beter dubbel dan niet :)... die sensoren geven op deze manier geen goede temp. meting, de vloelers (in de rode krimpkous) uit de propwind dus aan de achterkant van de cilinderkop ter hoogte van de verbrandingskamer zo diep mogelijk tussen de koelribben frutten en beste is er een stukje brandstofslang tussen drukken zodat ze lekker strak tegen het aluminium zitten
ik had ze bij mijn GP-76 ook aan de achterkant maar merkte toch verschil tussen beide cilinders, tot ik een tip van ons Brutusje zag om het op te sluiten met een stukje siliconenslang... toen zag ik ineens andere waarden :thumbsup:

Je Torretje loopt trouwens best lekker :thumbsup:

Thanks voor de tip.

Ik had ze eerst tussen de koelvinnen gedrukt maar toen deden ze het helemaal niet meer????
Zodra ik ze er tussenuit had gehaald gaven ze weer een waarde aan.

Aan de achterzijde krijg ik ze denk ik niet lekker gemonteerd, zal eens kijken.

Nu zitten ze nog vol in de propwind, als straks de motorkap erop zit dan wordt deze door de cilinders al knap geblokkeerd.
Maar zal er eens naar kijken.

Torretje loopt wel ok zo denk ik ja.

Vanavond de Wackett op de weegschaal gezet om het cg te bepalen:
CA-6-41.jpeg

En fijn dat er documentatie bij zit om het cg te bepalen:
CA-6-42.jpeg

Maar voor mijn gevoel was het zwaartepunt veel te voorlijk, en de foto kwam niet echt overeen met de gegeven maat.
En de XicoyCG meter gaf aan dat er nog 200 gram bij moest in de neus.

Dat kan niet kloppen want ik had juist berekend dat ik wel 250gram kon missen,

Dus de koorde maar eens gemeten en berekend op 27,5% en dat blijkt gewoon 12,4cm te moeten zijn ipv 10,5.
Dat zat er dus best naast.

En de berekeningen van Jan gaven dat ook aan:
CA-6-43.jpeg

Dus opnieuw alles ingevoerd in de CG meter en zie hier:
CA-6-44.jpeg

Er mag nu zelfs nog 210gram lood uit.

Houdt in dat ik van 650gram achter het motorschot naar 200gram voor het motorschot ga.
Scheelt gewoon 450gram wat ik minder me hoef te sleuren.

Uiteindelijk leeggewicht zal dus zo`n 9250 gram gaan worden ipv de eerdere 9700 gram.

Binnenkort die 200gram er uit halen en nog eens opd e weegschaal zetten en dan is hij klaar voor z`n remaiden :koud:

Zo wat lood uit de neus verwijderd en cg is nu spot on:
CA-6-45.jpeg

Kist is er nu dus helemaal klaar voor, al zijn er altijd wel wat kleine dingetjes te doen:

Onder andere de walkway, die is veel te glad:
CA-6-46.jpeg

Dus even met poedersuiker aan de gang gegaan maar dat is nog te weinig naar m`n zin:
CA-6-47.jpeg

De andere kant ga ik met zout doen, dat zag er al wat beter uit maar nog niet klaar.

Zo wat lood uit de neus verwijderd en cg is nu spot on:
CA-6-45.jpeg

Kist is er nu dus helemaal klaar voor, al zijn er altijd wel wat kleine dingetjes te doen:

Onder andere de walkway, die is veel te glad:
CA-6-46.jpeg

Dus even met poedersuiker aan de gang gegaan maar dat is nog te weinig naar m`n zin:
CA-6-47.jpeg

De andere kant ga ik met zout doen, dat zag er al wat beter uit maar nog niet klaar.
Aquarium wit zand met mat zwarte verf .

Back