compressie big scale

full
en wat maten..

beginnen met de slag..




en wat maten van de zuiger.
full
.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zover ik kan zien ziet de bougie er aan de witte kant uit, maar de rest ziet er gewoon netjes uit dus geen probleem opzich, hij hoort wat bruiner te zijn.

Sterker nog, die zuiger ziet er gewoon splinternieuw uit
 
was even een vraag.
auto heeft een stevig bedrag gekost maar heeft dat bedrag absoluut nog niet waar gemaakt.
 
De maat voor de slag klopt absoluut niet. Als dit zou kloppen zou je een motor hebben van 51cc en met een heel erg lange slag. Het zou een laag toeren motor zijn met een redelijk koppel. Laag toeren bedoel ik dat de motor niet meer dan zo ongeveer 3000 omw/min zou draaien.
Dat is voor dit soort auto's geen bruikbaar toerental dus een duidelijk teken dat die maat niet kan kloppen.
Volgens mij heb je de hoogte van de zuiger gemeten. De slag meet je door de zuiger in de laagste stand te zetten en door de bougie opening meten hoe diep de zuiger zit. Dan de zuiger helemaal in de bovenste stand zetten en weer meten. Trek die waarde van de eerste meting af en je weet de slag. De "cilinderinhoud" bereken je dan met de volgende formule:
(3,141592/4) x diameter x diameter x slaglengte
Het is dus het slagvolume wat je berekent. Dat is ook de juiste benaming maar "cilinderinhoud" is zo ingeburgerd dat vrijwel iedereen dit gebruikt. ;)
 
Je hebt wel last van zand in je blok :)

De zuiger heeft behoorlijke stressplekken zo te zien, de zuiger is ook dof en heeft geen ribbels meer.

De slang hoort 28mm te zijn bij een standaard kruk as.

De maat die je op de zuiger meet is wel wat ruim, dat zou de cilindermaat moeten zijn, voor de zuiger is dat normaal ong. 33.89mm - 33.87mm zijn.

Maar goed, het is zo ff lastig te bepalen.

Als je de zuigerveer met het slotje naar de inlaat in de cilinder plaatst, hoe groot is het gat tussen de 2 uiteindes.

Je mag ook langskomen (en ik praat helemaal niet veel Sebas !!) komen met je blok, dan fris ik hem op en zorg dat je motor tip top in orde is.

Dit kost je niets, mits er onderdelen vervangen moeten worden.
De cilinder / zuiger is 1, maar er spelen veel meer factoren mee waarom een motor het wel goed doen.

Wees welkom ;)


John.
 
ik zit even te dubbe.
in dit blok nog wat geld steken of een nieuw blok ?
drijfstang lijkt mij beschadigd maar hoever ?
en wat zijn de ervaringen met dat nieuwe blok ?

ik bedoel dan de zenoah g320 rc en past die op mijn mcd ?
en hoe zit het met de garantie als die moter aangepast moet worden ?
 
G320 nog niet aan beginnen, er zijn nog kinderziektes met deze motor....

Een nwe motor is nooit verkeerd, alles vers maar 225 piek.
Oude motor opknappen waar nodig, paar tientjes kwijt en zelfde resultaat als hierboven :D

PS: mocht de drijfstang niet goed meer zijn, ik heb ze liggen en pers ze er zo tussen... :)

John.
 
Wat zijn dan de kinderziektes van de G320?

Ik hoor dat het ding erg goed loopt, mag het hopen aangezien mijne onderweg is :(
 
Heel simpel.. de slag - boor verhouding is net als bij de 29cc al ernstig verstoord.
Hierdoor kantelt de zuiger enorm en geeft een mechanische weerstand (hitte probleem) en resulteert weer in een slijtage slag.

fyi: de slag is van een 23cc :)

John.
 
Neen, de 23cc heeft de correcte boor / slag verhouding.. :)

Vandaar ik al jaren voor de 26cc en 29cc langere drijfstangen plaatst om het voor hen goed te krijgen (en het scheelt veel..)
 
het is een hagelnieuwe 26 cc baja moter geworden.

iemand tips voor het inrijden ??
er gaat zo wie zo eerst een klots 2 takt olie in VOOR de moter rond gaat
 
mengen 1:25 (motul 800)
1e tank de eerste 10 min. ff blok goed warm rijden zodat het blok kan zetten (rustig heen en weer), na 10 min. rustig aan lekker rijden.
2e tank lekker rijden, niet te lang in de top hangen... beetje rijden als met een crossmotor.
3e tank.. buigen of barsten :)
 
Back
Top