compressor geruisdemper + video

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Zore, 9 jan 2011.

1. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Geluiddempen is geen probleem zolang je maar het hardste geluid aanpakt.

Ik kan een papierfilter kiezen maar dan zal ik er 1 moeten vinden van voldoende grootte (=filteroppervlak).

Er zit een fijnfilter met wateraftap opgenomen in de persleiding daarom heb ik geen problemen met verf spuiten.

Klopt de verfspuit die ik momenteel gebruik werkt op een lage druk heeft en een kleine nozzle. Het luchtverbruik valt dan wel mee.

2. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Ik heb het filtermateriaal getekend in het ontwerp (zie enkele posten terug) omdat het de hoge frequenties goed dempt. De berekening gaat uit van het luchtfilter van het resonantie type alleen dus zonder filtermateriaal dat werkt als apsorptiedemper.

Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heb je aan een aktiefkoolfilter gedacht, fijnfilter houdt geen olie tegen.
    Niet dat je hier niet zonder kan, het is tenslotte een zuiger- en geen schroefcompressor.

Als je het spul straks terug in elkaar steekt, gebruik dan in geen geval silconenkit!
    Dat azijnzuur is de pest voor spuitwerk.

4. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    @Baggeraar, ik zal geen siliconenmiddelen gebruiken. Bedankt voor uw advies.

@allen, het getal vermeld op mijn compressor, 95 dB Lwa, staat voor geluidsvermogen en de waarde verschilt met geluid emissie. Zij weten niet onder welke omstandigheden de compressor gebruikt wordt maar voor mij telt het wel. De afstand van de gebruiker tot het apparaat is er zo een. Fabrikanten worden verplicht deze specificaties te vermelden als de geluidsdruk boven een bepaald niveau komt en ik wil zien of de waardes beter kunnen. Het testen met een geluidsmeting ligt op de plank en als het werkt dan hebben jullie er ook iets aan.

De specificaties van de fabriek:

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  5. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    update 05

Hallo allemaal,

De voorlopige berekening van het luchtfilter is klaar en ik hoop zonder rekenfouten!! Mochten jullie fouten vinden laat het mij dan even weten alsjeblieft. De volume- en inlaatbuis afmetingen had ik al gekozen als startpunt van de berekening en ze wijzigen eenvoudig als nodig. Hier komen ze nog een keer.

Het oppervlakte van de inlaatbuis, Ap, heeft een dp= 0,8 * diameter cilinder inlaat, d2:

Ap= pi /4 * dp²
    Ap = pi / 4 * 8²
    Ap = 50,3 mm

De effectieve lengte van het luchtfilter inlaatbuis, Leff heeft te maken met de werkelijke lengte van de inlaatbuis:

Leff= Lp + (pi * dp/4)
    Lp= 116,6 mm
    dp= 8 mm
    Leff= 116,6 + (pi * 8/4)
    Leff= 123 mm

Het volume van het luchtfilter blijft ongewijzigd op 13,1 * cilinderinhoud:

Vb= D * L
    Vb= pi/4 * D² * L
    D= 10 cm
    L= 8 cm

De geluiddemping is doeltreffend als fe en fi overeenkomen:

Frequentie inlaat inductie, fe, ~ natuurlijke frequentie luchtfilter, fi

fe= Ncy * RPM / 60
    Ncy= 1 cilinder
    RPM= 2850 omwentelingen per minuut

fe= 2850 / 60
    fe= 47,5 Hz

en

fi= a0 / 2pi * wortel (Ap / (Leff * Vb))
    a0= 343 m/s
    Ap= 50,3 mm
    Vb= 628,3 cm³
    Leff= 123 mm

De gegevens zijn omgerekend naar meters en ik heb de tussenberekening weggelaten voor de leesbaarheid:

fi = 343 / 2*pi * wortel (5,03/7,72)
    fi= 54,6 * wortel 0,65
    fi= 44,1 Hz

Dan wordt fe ~ fi:

fe= 47,5 Hz

en

fi= 44,1 Hz

De frequentie van het luchtfilter, fi, komt uit onder de inductie frequentie, fe, dus bijna optimaal voor de demping.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 12 jan 2011
  6. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    update 06

Het filterhuis afstellen op frequentie kan door verschuiven van de PVC deksels. Zie de foto's van het materiaal:

7. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hmm, bekend verhaal.
    Dit heb ik een aantal jaren geleden ook geprobeerd.
    Echter de herrie zit niet aleen in de aanzuig van de compressor.
    Ik had dus ook een demper op de compressor gebouwd. Maar toen hoorde je het geluid nog door de resonantie van de lucht tank. Dus de compressor op rubber dempers gezet, maar toen hoorde je een klapperend geluid van de zuiger in de cilinderwand en drijfstang.
    Ik heb de hele compressor er af gegooid, en er een flinke koel compressor op gezet..heerlijk stil. Hier heb ik wel een pijlglas voor de olie in gelast en het deksel verwijderbaar gemaakt om de compressor te kunnen inspecteren.

8. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Niet alleen de inlaat maakt lawaai, klepsysteem, ook het motorhuis + tank als klankkast geven veel door? Je zou dus ook de uitlaat moeten dempen. De zekere onbalans door de mono-zuigerbeweging. Het blijft algeheel resoneren. Wat StefanF al zegt...

Stille compressoren via inlaat demping? Prachtige berekening. Leerzaam! Zal zeker stuk helpen. Zelfs Inlaatfiltersysteem van een auto zou opgeschroefd kunnen worden. Geplukt van een oude Mini of Twingo.... Maar die PVC deksels zien er prima uit.

Dan een omhuizing.
    Vaak zijn de stille profi-compressoren goed ingepakt in kasten met lagen geluiddempend materiaal... op silentblocks... (en toch een goed werkende luchtkoeling, want er komt veel hitte vrij).

Had vroeger de (Kijkshop)compressor in de kelder staan... met een lange luchtslang naar mijn studie-studiootje op de beganegrond... slang via de kruipruimte... Ook wat oude matrassen in de buurt van dat kreng... ergens in de verte hoorde je wat... rustig lettertjes, tekeningen en posters te airbrushen... tot diep in de nacht... vogeltjes wakker horen worden...

En kon ik in de zomer de deurtjes bijspuiten in de achtertuin... van mijn Mini Bestel (...die nog steeds leeft)... meer dan 20 jaar gelee :D

Laatst bewerkt: 13 jan 2011
  9. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Bedankt voor de reacties.

@allen, dempingmateriaal toevoegen in het filterhuis wil ik zeker proberen. Ik heb ooit eens materiaal gekocht voor een project en nu komt het goed van pas. Het is gemaakt van neopreenrubber en ik denk dat het geluid dempt als je stroken lijmt aan de binnenkant. Mocht de herrie niet komen van de compressor inlaat dan kan ik het omsluiten met een kast voorzien van geluiddempend materiaal. Ik ben sowieso niet bang dat het apparaat toe is aan vervanging van slijtage delen want mijn compressor is nieuw gekocht in 2010 en heeft weinig draaiuren.

10. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    update 06

Hallo allemaal,

Het nieuwe onderdeel aansluiten op de cilinderkop van de compressor wordt nog een probleem aangezien een vierkante aansluiting op een ronde nu eenmaal lastig gaat combineren, zo blijkt. Hebben jullie ideeën laat ze even weten alsjeblieft. Het nieuwe luchtfilter is zo goed als klaar:

11. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Schadelijke ruimte in het aanzuiggedeelte of het in hogedrukgedeelte zeg maar? Het hogedruk gedeelte doe ik niets mee.

Nee mijn compressor heeft geen tussenkoeler maar het verhogen van het rendement is ook niet mijn bedoeling.

12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Je valt wel vreselijk door de mand knul.
    Je weet niet wat de schadelijke ruimte is, terwijl je wel met allerlei formules gooit.

Op plaatje is duidelijk maar 1 cilinder te zien.

Je hebt dus geen hoge druk gedeelte, alleen een zuig en een pers kant.
    Je spreekt pas over hoge en lagedrukgedeeltes bij tweetraps compressoren.
    Die worden gebruikt als je bijvoorbeeld 30 bar druk moet verzorgen voor bijvoorbeeld scheeps-hoofdmotor-startlucht.
    De lage druk trap maakt een bar of 4, de hoge druk zuigt dan de 4 bar aan en maakt daar 30 bar van.
    Bij drietraps heb je ook nog de middendruk.

De schadelijke ruimte is de ruimte die overblijft, als de zuiger in het bovenste dode punt staat, tussen bovenkant van de zuiger en de zuig en persklep.
    Doordat de kleppen in een klepplaat tussen de cilinder en de kop zitten, is dat dus de ruimte tussen de bovenkant van de zuiger en de onderkant van de klepplaat.
    De persklep zit boven de klepplaat, dus hoor je eigenlijk het gat in de klepplaat er ook nog bij te tellen.

13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Daar heeft Baggeraar al genoeg over gezegd.........

Quote uit je post #1:
    "Jullie lezen het verslag van het idee om de prestaties te verbeteren van mijn compressor."

Er blijven dus maar twéé vragen over: Is je compressor al stiller? Vertoont hij al een langere levensduur?

Sorry.....

Groet, Bert

14. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    De vraag stellen is em beantwoorden gaat hier niet op Baggeraar want ik weet niet wat die 'schadelijk ruimte' in mijn compressor te zoeken heeft? Brutes komt ermee dus ik reageer op zijn verhaal. Niets meer niets minder.

Nee het begrip schadelijke ruimte houdt in een ruimte = volume welke schadelijk is. Dus ik wil omdat slechts het filter vervangen wordt en verder niets, weten waar die schadelijke ruimte zich dan bevindt?

Omdat mijn compressor een aanzuiggedeelte heeft en 1 traps gedeelte voor compressie dan noem ik het laatste het hoge druk gedeelte en dat laat niets over aan duidelijkheid. Hoe professionele compressors zijn gebouwd had ik geen flauw idee van maar de discussie is mijn compressor zonder meertraps gedeelte.

Ja uw uitleg is antwoord op mijn vraag en kan mij er in vinden. Bedankt voor de informatie want het wijzer wordt gaat snel zo zie je maar weer.

15. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Ehm als jij achter in de klas zit wil dat nog niet betekenen dat het voorin de klas doodvervelend is.

Dat is niet zo aardig bedoeld

Zo makkelijk kom je er niet vanaf in deze discussie.

16. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    De theorie wordt gebruikt voor tunen van motoren. Daar hoort bij het geluid van de inlaatdemper of luchtfilter. Dan gaat het over regelgeving. Maar bedenk dat werken met een machine die zeg...procenten inlevert op vermogen, daar je mee KAN werken. Terwijl bijvoorbeeld de machine die teveel geluid maakt, je (echt waar) niet mee MAG werken. Zo simpel is het. Maar los van regels ik wil een compressor die minder geluid maakt en goed presteert qua luchtopbrengst dus hier over doorpraten is geen probleem.

Ik heb deze berekening gedaan en hierbij de mogelijkheid opengelaten voor aanpassingen. Het overschrijden van de waardes kan nooit verstandig zijn om uiteenlopende redenen maar daarbinnen heb je ruimte voor experimenten. Het enige wat je doet om inzicht te krijgen in de resultaten en uiteindelijk deze beoordelen volgens de voorwaarden die je stelt is het beginnen met een set metingen of de berekening met luchtstroming theorie. Ik heb de machine die teveel geluid maakt in het voorbeeld hierboven gebruikt als de wijze waarop een voorwaarde werkt, namelijk de eisen bijstellen in dit geval van het prestatievermogen. Zie mijn posten terug voor mijn aanpak van de min en max waardes.

ja Bert

17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    In mijn ogen is een compressor geen motor , dus berekeningen voor een motorinlaat die altijd verschillende zuigstromen heeft hebben hier totaal geen invloed

In een motor gaat het om de juiste verhouding tussen brandstof en de zuurstof in de lucht .

Bij een compressor is de inlaat alleen maar een plaats waar door de de zuiger zijn lucht kan zuigen .
    Deze luchtstromen zijn veel kleiner , de motor loopt vaak maar 2800 toeren en dat over een kort moment .

Wil je hem stiller hebben plaats hem gewoon in een styrobox .

Ik hat voor mijn frees in het begin ook een stofzuiger lopen voor de vakuum tafel , die zat ook in een styrobox op zolder.

Mvg Johan

18. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je lult een eind uit je nek, vriend....het tunen van motoren, daar word maar weinig rekening gehouden met inlaat of uitlaat geluid.
    Buiten dat, je kletst ook uit je nek waar het regelgeving aan gaat....
    In nederland mag ieder werktuig of gereedschap verkocht worden als het onder de 100 dB zit. vandaar die sticker op je compressor. Die HOEF je niet stiller te maken, want je MAG hem gewoon gebruiken.
    Wil je minder geluid, dan is de oplossing simpel: zet hem in een geluidsdichte kast. Makkelijk, en voor al: HET WERKT.... Maar dat is nu al vaker tegen je gezegd.

Een hele hoop bla bla, waarvan ik vermoed dat als je het zelf terug leest, je óók niet begrijpt wat er nou precies staat.... Je lijkt wel een Politicus
    En die bereiken ook zelden wat ze willen bereiken

Het zou je sieren, als je eens niet op de man gaat spelen.... bij mijn weten heb ik dat ook niet gedaan....

Groet, Bert

19. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    CENSUUR * je verhaal leest als verkoop van bromfiets opvoerspullen? Omdat iets verkocht mag worden betekent nog niet dat je het zomaar mag gebruiken. Echt niet.

Mijn compressor is mobiel want hij staat en blijft staan op wielen, want het is wel zo prettig in het gebruik. Maar stel, je zou last hebben van je huisdier wel.... een bench timmeren is één ding maar ik kies voor opvoeding.

De berekeningen worden niet uit de mouw geschud. Mogelijkheden openhouden net als een politicus is mij prima maar uiteindelijk moet je wat. Dat heet besluitvorming.

Het nieuwe onderdeel is bijna klaar. Nog even geduld aub.

* Mod edit Emil,
    Houden we het een beetje netjes, dat je wat "aangebrand" bent, prima, maar daar hoeven zulke woorden niet voor gebruikt worden.

Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2011
  20. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    De compressor is toch zeker een motor en heeft een toerental wat gelijk blijft dus makkelijker kan niet?

Deel Deze Pagina