Je zou de foundation trilogie van Isaac Asimov eens moeten lezen Brutus. Die beschrijft precies wat jij zegt. De techniek wordt beter, men gaat er op vertrouwen, de echte kennis neemt af en uiteindelijk komt de val.
Volgens mij heb ik die gelezen, maar daar komt mijn idee niet vandaan, dat bestaat al zolang ik met goedkoop, slecht opgeleid en gemotiveerd buitenlands personeel moet werken....
Ik zie het dagelijks om me heen op mijn werk: je wilt niet weten hoever we al in dat opzicht gevorderd zijn met op techniek vertrouwen. Mensen die blind denken dat alles kan "want anders had de fabrikant het niet zo gemaakt".... en dat is dan alleen nog maar mijn tak van industrie. Soms lopen me letterlijk de rillingen over de rug, maar ik ben van een uitstervend ras, en ik doe mijn werk op een uitstervend soort schepen: tegenwoordig worden die zonder enige kennis van zaken in china gebouwd en dan zijn het vaak letterlijk drijvende doodskisten, en vakkundig opgeleide mensen worden vervangen door goedkope, vaak slecht (of niet) opgeleide mensen (want in sommige landen kun je nog steeds je diploma's gewoon kopen). En dat allemaal omdat men een rotsvast vertrouwen in moderne techniek heeft, en iedereen te beroerd is om een normale prijs ergens voor te betalen.
En je ziet het overal, van Chernobyl tot aan die klapper in de Golf van Mexico. Alles moet goedkoop, goedkoper goedkoopst, en die mooie techniek maakt het allemaal mogelijk....
Maar goed, dit was dus wel behoorlijk off topic.... sorry daarvoor.
Groet, Bert