Richard Branderhorst
PH-SAM
Het is kort dag maar: voor geïnteresseerde vliegers organiseren we in het weekend van 15 en 16 aug een sleep/zweef cursus op het mooie veld van Odoornerveen. Dit uiteraard met de immer plezierige en gastvrije mensen van de OLC. (http://www.flyolc.nl/)
Het is speciaal voor zowel piloten die het sleepvliegen willen leren als zwevers die les willen krijgen in het gesleept worden.
De cursus duurt één dag maar als je na de zaterdag ook zondags wilt vliegen kan dat. Er is mogelijkheid tot kamperen met tent, caravan of camper. Je kunt ook alleen zondags komen.
De cursus zal beide dagen aanvangen om uiterlijk 10.00u. De club zal vanaf omstreeks 0900u open zijn.
We beginnen met een theoretische uitleg, dan een controle van je materieel en daarna praktisch vliegen vanaf 1300u. Er zijn een aantal instructeurs (wo Wim Sanders) voor zowel de zweefpiloten als de slepers.
Rond de middag verzorgt de OLC een lunch.
Toegelaten zijn alle vliegers die óf KNVvL/FLRCV/VML lid zijn, óf (aantoonbaar) over een WA verzekering beschikken.
De kosten bedragen 25 euro voor een cursusdag, inclusief een lunch. Wil je beide dagen komen dan is het 40 euro (incl 2 lunches). Het is een vergoeding voor de lunch, het gebruik van het terrein en de reiskosten van de instructeurs.
Overnachten kost 5 euro.
Indien gewenst en bij voldoende belangstelling kan OLC voor de zaterdagavond een BBQ regelen voor 12,5 euro pp.
Je moet zelf een geschikt model meenemen EN je moet daarmee bedreven zijn, want “gewone” vliegles gaan we niet geven.
Dus de motormannen moeten het motormodel goed kunnen vliegen, een looping en een roll moeten jij en het model wel aankunnen. Wat echt heel belangrijk is, je moet een netjes CIRCUIT kunnen vliegen met rechte stukken en 4 X 90gr bochten, oefen daar vast in!
Voor de zwevers idem, maar heb je het model nog nooit gevlogen (omdat het gesleept moet worden) dan volstaat je vliegvaardigheid op een andere zweefkist.
In principe gaan nieuwe slepers alleen ervaren zwevers slepen en de zwevers krijgen er een ervaren sleper voor.
Eisen aan de modellen:
Sleepmodel, in goede technische staat, zodat we geen tijd kwijtraken aan gepruts met de techniek. Er moet uiteraard een sleephaak op zitten, met een STERKE servo er achter. Check van tevoren of je model nog ontkoppelt als je er aan trekt met een kracht die minimaal hetzelfde is als de trekkracht van de motor. Hij moet kunnen lossen bij maximale belasting. Zorg voor een sleeplijn, normaal gesproken 25-30m. Bij zeer kleine slepers volstaat een kortere lijn.
Uiteraard zijn alle typen motoren toegelaten, ook kleinere modellen waarmee je bvb alleen een Easy Glider kunt slepen. Maar zeer zware motoren (van bvb 150cc of meer) zijn niet echt geschikte leskisten (je gaat toch ook niet in een Ferrari op autorijles….)
Zweefmodel: In goede technische staat, en het moet aileron besturing hebben, alleen rudder besturing is niet geschikt om het gesleept worden mee te leren. Ook hier moet een goede sleephaak met dikke servo op, het moet kunnen ontkoppelen bij een trekkracht die minimaal het gewicht van het model bedraagt.
Zeer kwetsbare klassieke modellen met een lichte ribbenvleugel zijn riskanter om het mee te leren als een GFK model.
Voor zowel sleep- als zweefmodellen geldt: een goede ontkoppel servo is je modelverzekering!
Heb je interesse, meldt je dan per PM bij mij aan. Wie het eerst komt, het eerst maalt, we willen per dag maximaal 8-10 vliegers toelaten.
Aanmeldings gegevens:
• Naam.
• sleper of zwever
• Type sleper. Spanwijdte, gewicht, motortype
• Type zwever: spanwijdte, gewicht.
• Zaterdag of zondag of beide dagen
• Contact gegevens: email adres en telf nr.
• Type verzekering: KNVvL en/of eigen WA.
Gedurende de komende tijd geven we meer info in dit draadje als we wat vergeten zijn of er vragen komen.
Richard Branderhorst
0646156195
Het is speciaal voor zowel piloten die het sleepvliegen willen leren als zwevers die les willen krijgen in het gesleept worden.
De cursus duurt één dag maar als je na de zaterdag ook zondags wilt vliegen kan dat. Er is mogelijkheid tot kamperen met tent, caravan of camper. Je kunt ook alleen zondags komen.
De cursus zal beide dagen aanvangen om uiterlijk 10.00u. De club zal vanaf omstreeks 0900u open zijn.
We beginnen met een theoretische uitleg, dan een controle van je materieel en daarna praktisch vliegen vanaf 1300u. Er zijn een aantal instructeurs (wo Wim Sanders) voor zowel de zweefpiloten als de slepers.
Rond de middag verzorgt de OLC een lunch.
Toegelaten zijn alle vliegers die óf KNVvL/FLRCV/VML lid zijn, óf (aantoonbaar) over een WA verzekering beschikken.
De kosten bedragen 25 euro voor een cursusdag, inclusief een lunch. Wil je beide dagen komen dan is het 40 euro (incl 2 lunches). Het is een vergoeding voor de lunch, het gebruik van het terrein en de reiskosten van de instructeurs.
Overnachten kost 5 euro.
Indien gewenst en bij voldoende belangstelling kan OLC voor de zaterdagavond een BBQ regelen voor 12,5 euro pp.
Je moet zelf een geschikt model meenemen EN je moet daarmee bedreven zijn, want “gewone” vliegles gaan we niet geven.
Dus de motormannen moeten het motormodel goed kunnen vliegen, een looping en een roll moeten jij en het model wel aankunnen. Wat echt heel belangrijk is, je moet een netjes CIRCUIT kunnen vliegen met rechte stukken en 4 X 90gr bochten, oefen daar vast in!
Voor de zwevers idem, maar heb je het model nog nooit gevlogen (omdat het gesleept moet worden) dan volstaat je vliegvaardigheid op een andere zweefkist.
In principe gaan nieuwe slepers alleen ervaren zwevers slepen en de zwevers krijgen er een ervaren sleper voor.
Eisen aan de modellen:
Sleepmodel, in goede technische staat, zodat we geen tijd kwijtraken aan gepruts met de techniek. Er moet uiteraard een sleephaak op zitten, met een STERKE servo er achter. Check van tevoren of je model nog ontkoppelt als je er aan trekt met een kracht die minimaal hetzelfde is als de trekkracht van de motor. Hij moet kunnen lossen bij maximale belasting. Zorg voor een sleeplijn, normaal gesproken 25-30m. Bij zeer kleine slepers volstaat een kortere lijn.
Uiteraard zijn alle typen motoren toegelaten, ook kleinere modellen waarmee je bvb alleen een Easy Glider kunt slepen. Maar zeer zware motoren (van bvb 150cc of meer) zijn niet echt geschikte leskisten (je gaat toch ook niet in een Ferrari op autorijles….)
Zweefmodel: In goede technische staat, en het moet aileron besturing hebben, alleen rudder besturing is niet geschikt om het gesleept worden mee te leren. Ook hier moet een goede sleephaak met dikke servo op, het moet kunnen ontkoppelen bij een trekkracht die minimaal het gewicht van het model bedraagt.
Zeer kwetsbare klassieke modellen met een lichte ribbenvleugel zijn riskanter om het mee te leren als een GFK model.
Voor zowel sleep- als zweefmodellen geldt: een goede ontkoppel servo is je modelverzekering!
Heb je interesse, meldt je dan per PM bij mij aan. Wie het eerst komt, het eerst maalt, we willen per dag maximaal 8-10 vliegers toelaten.
Aanmeldings gegevens:
• Naam.
• sleper of zwever
• Type sleper. Spanwijdte, gewicht, motortype
• Type zwever: spanwijdte, gewicht.
• Zaterdag of zondag of beide dagen
• Contact gegevens: email adres en telf nr.
• Type verzekering: KNVvL en/of eigen WA.
Gedurende de komende tijd geven we meer info in dit draadje als we wat vergeten zijn of er vragen komen.
Richard Branderhorst
0646156195