Cylinder losmaken van een 3,5 cc nitro motor zit muurvast wie weet hoe ik dit het beste kan doen??

Tsjonge na 5 liter al je drijfstang vervangen.. vooral blijven volhouden dat die motortjes goed behandeld worden ;)

Ja dat blijven we idd volhouden Henri ;)

Je moet niet vergeten dat onze blokjes gemiddeld ergens tussen de 35~40.000 toeren draaien bij volgas , pakweg het dubbele van een vliegtuigmotortje.

De stress op de drijfstang die daarbij om de hoek komt kijken is veeelllleeeee malen hoger als bij een vliegtuig.

De stress op de drijfstang van een vliegtuig is alleen vanwege het verschil in toeren al lager , dan heb ik het nog niet over het daadwerkelijk aandrijven van het model ;)

Bij het daadwerkelijk aandrijven is er ook een heel duidelijk verschil in belasting van de onderdelen.

@ Roelof:

Tuurlijk zijn er duurdere motoren ook in de off-road , maar vind het toch zonde om een b.v. R&B S5 van 200,- na iets meer als 5 liter omzeep te helpen als ie ook makkelijk 25 liter of meer mee kan ;)
 
Tsjonge na 5 liter al je drijfstang vervangen.. vooral blijven volhouden dat die motortjes goed behandeld worden ;)

Het is de ;) die mij minder boos maakt maar ieder stukje toeren meer doet de belastingen kwadratisch oplopen dus ja, een drijfstang die ruim 40.000 keer op en neer gaat in een minuut is zwaar onderhevig aan rek en strekkrachten en zal materiaalmoeheid oplopen....

Wacht je te lang....
dscf0067.jpg

(net na 7 liter gebruik....)
 
Even :offtopic:
Ik ben toch wel benieuwd naar het typenummer van die fameuze "rode loctite"

In diverse draadjes heb ik al heel wat sterke staaltjes met dit wondermiddel in de hoofdrol mogen meebeleven. Blijkbaar is het geschikt voor zowel schroefdraadborging als cilindrische borgingen, maakt het niet uit of er 0,01 of 1mm speling tussen de te verbinden delen zit, en heb je een snijbrander nodig om eenmaal vastgezette onderdelen weer los te krijgen.

Om de een of andere reden smeert men mij voor al deze verschillende toepassingen steeds weer andere soorten loctite aan, terwijl voor zover terug te vinden op de site van Henkel zelf, de soorten die specifiek als hittebestendig worden aangeduid, al bij 175 graden celsius hun sterkte verliezen.

Al met al kost me dit een kapitaal aan borgmiddelen. Dan zou de aanschaf van 1 potje "rode loctite", ook al zou deze 4x zo duur zijn als gemiddeld, nog steeds een enorme kostenbesparing opleveren!
Zo, en nu in afwachting van het verlossende antwoord weer :ontopic:
 
Rode locktite krijg je alleen los door het te verwarmen.
Ik heb een monstertruck en kon nog geen 15 minuten rijden en het grote tandwiel van mijn diff zat weer los.
Van alles geprobeert, blauwe locktite schroefjes en schroefdraad goed schoon gemaakt maar liet toch weer los.
Rode locktie gekocht en rijd nu al vele uren zonder problemen met loslatende diff boutjes.
Type locktite die ik nu gebruik is nr 271, zeer krachtig. Callnr 34121.

Kijk anders hier even:

http://www.tracpieces.com/PDF/AN/Accessoires/16-Loctite_AN.PDF
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen seizoen heeft een clubmaat van mij een vastloper gehad met een Collari XS400.
Ook in dat geval wilde de cilinderbus er niet meer makkelijk uit.
Hij heeft toen middels vonkverspanen de bus van binnenuit dunner gemaakt en op gegeven moment kon hij hem eruit trekken.

Zie filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=Tf592kgqwv0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

heeft iemand goede tip hoe ik eruit krijg binnenste lager van 0.12 nitro motor? Ik zag een youtub filmpje en daar viel die lager gewon eruit. (bij een vliegtuig motor vermoed ik)

Grtz
 
Blok goed verwarmen misschien? Even in de oven leggen of boven je gasfornuis houden.

(ik weet niet of je hiervoor een 7 jaar oud topic weer hoeft op te graven hoor... :) :) :) )
 
Yep, blok met een tang boven het gasfornhuis houden, de krukas met vers lager in de juiste richting op de krukas geschoven klaar leggen.

Eenmaal op temperatuur met de achterkant vd motor op een blokje tikken en het lager valt er zo uit. Dan direkt de krukas met nieuw lager erin schuiven en laten afkoelen.
 
(ik weet niet of je hiervoor een 7 jaar oud topic weer hoeft op te graven hoor...

Dit is juist geweldig, hij heeft tenminste de moeite genomen om wat te zoeken ipv zomaar weeeeeeeeeer eenzelfde vraag te plaatsen zoals de meesten hier doen.
Nu blijft alle info gebundeld en het levert mogelijk nieuwe oplossingen die 7 jaar terug nog niet bekend waren.

Ik zeg: goed bezig!
 
Dat ben ik op zeker hoogte zeker met je eens Baggeraar. Zoeken is hem absoluut gelukt. :) Vandaar mijn smilies er ook bij..
 
Bedankt voor tips en smilies.
Dit is wat ik heb van gemaakt.
Boven fornuis heeft niets opgeleverd.(heb geen gasfornuis alleen keramische gedoe) 20' oven bij 130 graden heeft ook niets opgeleverd. Dan uit wanhoop oven op 200 graden en na 20'......tuk en lager viel eruit.
 
Nog niet,het is volgende stap. Ik was niet zeker welke type het was, motor is een Sonic PSS maar ik kon geen info op internet over vinden. Dus nu even zoeken naar goedkopere oplossing omdat een lager bestelen en laten leveren van modelbouw shop is ong 35 eur terwijl een skf lager 61801 kost maar ong 8.50 eur.
En dan misserie deel 2. Maar het is al goed dat ik weet dat met 130 graden zal het niet gaan,dus direct 200 en met behulp van krukas inschuiven zeker?
 
Leg dan ook het lager met de krukas in de vriezer, dan valt die nog makkelijker in het gat.
 
Lager zit erin. Het ging van zelf. Motor terug warm maken,2uur op voorhand krukas met lager in diepvriezer en klaar . Het was makkelijker dan ik dacht. Als men die juiste truckjes kent natuurlijk. Nu nog afwachten of die temperatuur schommelingen hebben niets veranderd aan eigenschappen van materialen of maten zelf. Blok zelf had na oven behandeling 155graden,het is niet zo extreem ver van bedrijf temperaturen.
Bedankt voor tips
 
Nu natuurlijk nog cilinder in de blok en over het piston terug inschuiven. Bestaat ook hier voor trucje?
En is het normaal dat na het monteren van vliegwiel heeft krukasje nog een minimale axiale speling?
 
Motor in elkaar zetten is het beste met wat after run olie te doen.

Minimale speling kan voorkomen maar hoe minder hoe beter.
 
... Boven fornuis heeft niets opgeleverd.(heb geen gasfornuis alleen keramische gedoe) 20' oven bij 130 graden heeft ook niets opgeleverd. Dan uit wanhoop oven op 200 graden en na 20'......tuk en lager viel eruit.
Hoe sneller je het huis op kunt warmen, hoe minder tijd het lager krijgt om ook op te warmen en uit te zetten.

Hoe zou het met een inductie-kookplaat gaan?
 
Axiale speling is goed. dat geeft ruimte voor wanneer de behuizing door warmte uitzet.
 
Back
Top