D' Halve Maen - Kolderstok

*Hans*

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Dit is een nieuw topic wat ik open, maar wat na mijn eerste post voorlopig niet verder geactualiseerd zal worden.
In het kader van Hollandse schepen die de hele wereld over voeren en de nodige nieuwe ontdekkingen deden heeft Kolderstok twee schepen in het programma: de Duyfken (https://kolderstok.com/collections/verkenningsjacht-de-duyfken) en het Expeditieschip van Willem Barentsz. (https://kolderstok.com/collections/het-expeditieschip-van-willem-barentsz)

Er hoort natuurlijk ook een derde schip in dit rijtje thuis: De Halve Maen (ook wel D'Halve Maen) waarmee Henry Hudson in opdracht van de VOC via het westen naar Indië mocht zoeken. Bij deze tocht voer hij uiteindelijk een baai binnen (de Hudson baai - jawel) en legde hij de basis voor verdere kolonisatie van het huidige Amerika.

De keuze om uiteindelijk ook dit schip op de markt te brengen ging niet zomaar. Er is al een fabrikant die dit schip maakt, en er vaart een replica rond met deze naam. Over deze beide uitvoeringen ben ik zelf niet zo enthousiast.
Ab Hoving tipte mij echter over een boekje wat één van zijn voorgangers bij het Rijksmuseum tijdens en net na de tweede wereldoorlog geschreven heeft, en waarin deze de bouw van een model van D' Halve Maen beschrijft. (Ing. F. Baay - D' Halve Maen - 1949 - geen ISBN).
Het boek is niet of nauwelijks meer te vinden op de markt, maar na enige moeite heb ik toch een mooi en compleet exemplaar weten te bemachtigen - met daarin 10 originele tekeningen uit 1943.
Op basis van deze tekeningen zal ik tzt starten met het maken van een Kolderstok bouwpakket van D' Halve Maen. Ik kreeg al wat nuttige tips van Ab Hoving over de correctheid van het model en de tekeningen en denk alles bij elkaar een zeer leuke aanvulling op het Kolderstok programma te kunnen maken.

Wie wil mag alvast intekenen - maar het zal nog eventjes duren.... :-)

Voorspoed met die nuwe onderneming Hans. n Nuwe Kolderstok model is altijd n goeie idee so daar is ek dit eens met jou. Nou op n ander topic: Is daar al op n spesifieke Fluyt besluit?

Spannend! Ik ben heel benieuwd hoe dit ontwerp gaat worden. Ook omdat je zegt, dat het geen model van de replica gaat worden.
En wie weet hè....... kan ik straks aan... of een Fluyt of een Halve Maen beginnen.:thumbsup:

Hans, doe jij de fluit dan pak in die halve maan wel, kan ik eerst de Vic afwerken :p:D
Complimenten *Hans* een mooie toevoeging van je assortiment,...:thumbsup::thumbsup:

Ik ben kort geleden in Volendam geweest en heb foto's van de replica gemaakt. Ik doe er een paar bij.

IMG_3416.jpg

IMG_3409.jpg

IMG_3405.jpg

IMG_3406.jpg

Back