dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Verder:
Servotest. Ik heb in 4 helies de zefde setup zitten qua servo's. Graupner DES 806 op de tuimelschijf en Graupner DES 808 op de staart. Dat heeft al enige jaren feilloos gefunctioneerd tot nu.
Naast het probleem dat enkele servo's na een crash een beschadiging in de kap van het huis oplopen en daardoor zwaar gaan lopen, kreeg ik ook het gevoel dat enkele servo's niet meer voldoende presteren. Dus een meetopstelling gemaakt om enkele dingen eens te checken.

y4mgfg5LhUo7OVTD3P2fOIS6AwRQ1VXIxlQZ8VV0wh7yRz6448pEojAt_JtbqOVkNeRIkiDK1heHXF8gjW-3-MPaUdPb8rVHljEI9M7mJ1P9mCuPOezvozozvVhmTJx7ClOPYjKpdnWj0evwOJylA46dyXPwFFxQlLMGupPoLHeXurVdD-DYsan7kMkaSgkMbmU


Servo op de werkbank en weegschaal indrukken met een stokkie.....

De roerhevel die ik gemaakt heb is 2 cm. de opgave is bij graupner altijd bij 1 cm. de meetwaardes van de weegschaal moeten dus verdubbeld worden. Ik heb van de gecrashte heli de tuimelschijf servo's allemaal getest. maar ook een DES 808 die nieuw uit de verpakking komt.
Graupner geeft daar voor op dat ie 35Ncm koppel heeft. Ik meet ruim 1,9 Kg op de schaal , da's dus 38Ncm.
De tuimelschijfservo nick meet 4,5Kg, da's dan 90Ncm.
Rollservo links meet ook 4,2Kg, dus ook 84Ncm.
Rollservo rechts meet 3,0Kg da's dan 60Ncm.
De goede servo's meten daarbij een stroomopname van 1,5 ampere en de foute meet 1,6 ampere......
Vreemd.

S.
 
Laatst bewerkt:
De goede servo's meten daarbij een stroomopname van 1,5 ampere en de foute meet 1,6 ampere......
Vreemd.

Nee... da's niet vreemd.... Het motortje werkt namelijk wél heel hard, om de wrijving die in de servo ontstaan is te overwinnen.
Eigenlijk zouden ze gewoon alledrie hetzelfde amperage moeten trekken, maar dat kan gerust een productietolerantie in het motortje zijn, want je praat maar over 6 a 7 %.
 
Druk deze week met dat gehobby.
John, voor jou geld hetzelde natuurlijk ,ff een paar avondjes prutsen, beetje action verf en romp klaar. Echt de kroon op je f3c toestellen. Daar hoef je niet eens voor wedstrijd te vliegen , da's elke keer al genieten bij het hoveren......
Bert, het is inderdaad maar een paar procent, ik had alleen niet het idee dat er veel wrijving was. Misschien drukte de as scheef tijdens bedrijf waardoor de servo wel zwaar ging lopen....

Ik heb toch nog een proefexemplaar gemaakt voor de servo's.

y4mzHm5MGtmrewQa9zsxKY_JE6zu4dQTa6m83u4jTwe6ZBcLsBvzDggFHXY7Z9YyOLAzwSVLYxHaenLRuguJ0xuOaCocXovS49QuS0cMGsPx8djr3O1jyFoBymxT_CnBdvuwj9WPLD9DJDjSkVZ7OEi6KUq5iD4-bg7ft1KvSeHu-7t6_q3_oRabYugjKOAKY7s


Daarvoor een servokap genomen die ik van Graupner had gekregen maar toch anders bleek te zijn. Op de frees machine heb ik een stuk mdf gemonteerd waar ik 3 uitsparingen in heb gemaakt voor 3 servokappen.

y4moK0QiQySOK11v3MmGA5yED8kz31lEOGKissfaW4IOEYD-ko-KVY8LA1or-Uzsd1Wh9c1ymjSeqO4PYXxnJNyIKJAhSeFtgV99pjemrQTFi4EZC6GRbhGnsS2zuhaqb2zTQ0j2me1EJmBaJoR2MlChCg6BwJEorX_xXJX8m5LtIM3_ibt7bQIwKfKGPxsi_4A


de servokap kan er op de kop in en klemt dan. vervolgens frees ik het asgat door en groter. Vervolgens maak ik een busje van delrin die er dan precies inpast. Als laatste frees ik een nieuw asgat en vlak ik de bus op de juiste hoogte af. Een paar keer proberen en passen maakt het goed.
De servo geeft nu weer een druk van 84 Nm.

y4myJzKZ7n-hHNWMCqF6CuhEZP8cJWk3AYMvj3cQT7s6OqH1vSE3XTeKRxTjy7SpKasYknC0A2wrjsSU2sGU1v6SVx3XOBA3aifo8iQWg8CCVqhznUks-NJubwYdU_fYrhmOBCEGReUol_Q6zYaFhAklHwPMaYhSLUPqeFpt__Y2K3cHbLReJFVkbTrsCUyRWUN


En toch nieuwe servo's besteld. Ze kunnen gewoon vanaf 4,8volt , maar de Bec staat op 5,6volt. Dat laat ik zo. De servo's presteren volgens opgave al 130Nm bij 6volt. Ik heb er 1 in dezelfde test situatie gemonteerd en hij drukt de weegschaal in de overload. dus meer dan 110Nm. Ik vind het goed.

De assen zijn weer gericht. De romp is her en der voorzien van een extra glasmatje. Het landingsgestel ook weer gefixt en een korte hovervlucht in de tuin geeft aan dat alles weer prima draait en werkt. De buitenkant van de romp doe ik deze winter wel een keertje.

y4mWdX96BsC3pAnGEa5hGFQ9W1Pxf9uIKp7vLumZtcBxP5dUmUc0-eCMoUetloPa4MQNQ0dRYSjmI6s1VRVzximZl9SdW9WQu3XR2eH5XV-Vjxko44Eao8MLzC8ldYq1J5u6cPoXAb3E7ymLQkRfDzq6VWuYyxIOLULrr2oq4u67mPd93Ud4FhDhN1eptk8p4pP


Gauw weer een paar accu's oefenen voor de laatste ronde van dit jaar.
 
Laatst bewerkt:
Nog enkele dagen te gaan tot de wedstrijd. Ik oefen met Harrie nog een paar accu's op maandag en dinsdag. Het is tevens een test of de oranje en gele heli nu goed vliegen. Voor beide is dat waar, voor mezelf echter nog niet. Het gaat wel de goede kant op want gemiddeld zijn er steeds meer goed slagende figuren. Enkele fouten die ik telkens weer maak zijn in de UX dat ik bij de eerste opgaande lijn na de roll niet genoeg negatief stuur, waardoor de heli wegzakt. waarschijnlijk ben ik ook geneigd wat aan de nick te trekken, want hij duikt ook ietsje.
In de rol knoei ik met de pitch na de volle rol met een wokkel effect als gevolg in de laatste halve rol. De flip in de looping mislukt ook nog meestal. Ik heb het idee dat ik bovenin de looping iets sneller moet vliegen om de flip niet dood te laten vallen. Maar het kan ook zijn dat ik alsnog te weinig negatief pitch geef na het inzetten van de flip.
De ovaal gaat de laatste keren erg mooi, maar tijdens mijn laatste vlucht van dinsdag had ik voor de oefening de vliegrichting omgekeerd en de flip wilde tot tweemaal toe niet lukken.
Wederom een slechte generale repetitie, wat op zich dus een goede uitvoering moet geven zaterdag......


tot dan!
 
Laatst bewerkt:
En toen de wedstrijd....

Dat was een fikse tegenvaller, alweer... We waren na vele jaren weer eens in Roden. Roden beschikt over een mooi groot veld met een kleine restrictie: aan de rechterkant van het veld mag je niet al te ver weg vliegen. Dat had tot gevolg dat het veld ietwat diagonaal uitgezet is en we daarmee ook over de bomenrij achter op het veld heen vliegen. Dat mag niet zo'n ramp zijn , want de bomen zijn niet al te hoog.

y4mXFI3IbmU82-E0zehkPtw_P3bYnlJN1NMoy_BjkmxZbCWIAahg7DHjf_chPm_8YlVNPYH9GTGh_RALIrLfqxsdVoNP_8XU-B6iiz9yxCSu6774RiENcz6wm6nir7Zq9wJu9Cxs_iDKesA3TlA2HlcgCoDPLd-8bbcEZ66c9r8iuQyEFY5HqGzumg3rPW0Majz


Het wordt echter wel een probleem als de rol dan niet helemaal goed gaat en je door foutief pitch management na de volle rol inverted wegzakt en achter de bomen verdwijnt.... We proberen nog wat op het gevoel te doen en een kort moment hangt de heli nog even. Helaas had ik geen idee meer van de situatie en eindigden daar mijn stuurkunsten. Bah, heb je net de oranje heli weer terecht en lekker trillingsvrij enzo , gaat het weer de grond in.

y4m-5LSAPaQNimf2mZLfu2u7V4OEXVfYKX-3BifMU5hUpp6dJ-jEtAl9JwYii0gIvGS9Ib3dqkSaShn8xU1vn0VgcJFIjznbvqjVdTgdtRjKiN3n7mAJpkGJUM6h_4l4ChPy6fAjuiId2w-LpJSt5hyD42txq_OMYYfJuVIQTYm2TjW4vgUpo_UVGHjDyg-3ZIe


Dan maar over op de 2e heli. Wat is dat nu weer? Hij trilt nogal wat ie eerder niet deed. Hoe kan dat nou? Nou ja het moet maar. Tijdens de hovers zakt op enig moment spontaan het toerental wat onderuit, dat duurt maar een deel van een seconde maar toch, ook dat is vreemd. Durven we zo wel de aero's te vliegen? Rob adviseert om eerst een pass te maken en dat vind ik een goed idee. Dat gaat zonder problemen en ik maak dan ook de ronde af. Helaas heb ik bij de autorotatie de motor nog op een laag toerental geprogrammeerd en dus verlies ik mijn punten voor dit figuur.
In een poging om toch nog wat aan het trillen te doen maak ik het eigenlijk alleen nog maar erger en ik verlies daar mee de kans voor mijn derde ronde.

Thuisgekomen ben ik maar eens driftig begonnen met het richten van de hoofd en blad assen. De oranje heli heeft helaas ook een portie zand opgeschept en alles is dus erg vies en moet grondig schoongemaakt worden. Het hoofdframe is op een paar plekken gebroken maar daar maak ik eerst wel een paar lap-stukjes voor. Een nieuw frame maken is nog niet nodig vind ik.
De gele heli trilt niet meer na het richten van de assen. Tenminste, niet de eerste minuut. Na verloop van tijd komt er een trilling in de heli zomaar spontaan op. Nog steeds een beetje vreemd dus. Misschien is het een samenloop van de lange 2mm stuurstangetjes en misschien de voorloop van de bladen.....

Ik ben daar allemaal nog niet klaar mee. Maar de winter/knutsel periode is lang......

groet, S
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate: -305195.11256976146

vanmiddag even een moment knutseltijd. Het e.e.a. had ik al eerder voorbereid en ik kon dus snel aan de slsg met de freesmachine.

Wat was het doel van deze? Tijdens de wedstrijd in Roden bleek de gele heli erg te trillen. Ik heb er een aantal tests en vluchten aan gegeven omdat bij mijn weten de heli gewoon in orde zou moeten zijn en deze trillingen dus er niey zouden moeten zijn. De heli vertoonde immers meerdere vreemde effecten. Thuis was ie prima. op de wedstrijd trilde het hevig. Tijdens het vliegen maakte de heli nog een bromgeluid leek het soms en tijdens het hoveren thuis ging de heli heel soms plots en kort schudden. Ook is het motortoerental 2x wat ingezakt.

Domweg van alles gaan uit elkaar halen is niet zo mijn ding. Ik test liever tot ik de fout vind en los die dan op. De methode wierp vorig weekend vruchten af. Toen ik vanuit een hover ging landen ging de heli trillen. Het gaf me het gevoel dat 1 van de bladhouder armen krom was.
Thuis gemeten bleek daar inderdaad de fout te zitten. Echter niet in de armen en de mixerarm die ik er op had maar toch de bladas zelf. Dus maar weer de bladas gericht.
Om geen gedoe meer te hebben met de mixerarm heb ik ook de bladhouder armen gewijzigd. De mixers hadden als nadeel dat 1stuurstang diagonaal naar de tuimelschijf liep en dat bewerkte onnodige druk op de tuimelschijf meenemerarmpjes.

Dus zoals gezegd. Tekeningetje en ctrl frees.

y4mIEKbUVq5fUz9Z0gukkz-ei8ANtBJtSB-duMlvnGtFxd4KqHDSWlbka6znhVWSPVSWV8iZ8Uz6t8G8b-mkhCxY9p8KZaxO5L67NzDV-2em6Sufre95WT4RvuXYGDqkRRvkTsJpodbPg0IdNbRi8_ERr0TO9Z-U6wGWlPP_O9T9pe38rLo2lyASyS3eCF2S3-9


Ik had al wat aluminium hoekprofieltjes gezaagd en hofde ze alleen nog maar in te klemmen. Er stond nog een kleminrichting van een vorig klusje en dat kon ik mooi even gebruiken.

y4mjTbK6T_QgCWGqbgPKOuJLa8DVHDrgOAEtvR00WHwiE1LImOlmXEAFyouQUPxSsZO1BmNWYt0JolHDh0KmtamQWo8_bSiZ1GYbGXRSpOKhoSzYLUYYIjLfDhN7p5Ftd2KXsS30p4pPiQurBjegMd5w3ef169jx3cXq9cpFE3LWC0FIlQYqm1Y0x4X3AYcRyQO


Omdat dat dus al gezaagd is hoeft er nog maar deels wat gefreesd worden.

y4mBlTpUJvmoOKmfvkh_A8ZNn1julSk33frmlUolMGM1lNTLpGvuwYOJaBpN9OYxe9OLlk7g-tmJE2xC6rXZwjkBthLRGnVUwAnkwe-S6pPu5k8HqglbyIO6WltSUJHmssTC6PSh8n886qbgIADBtOfGWX8X29Yz2nCK1flzxmjZgQ44isSxqt-iQizVzKAnLkw


Het eindresultaat...

y4m2sHOwkywHpc4iZzczYiAVW8HRuzfMdNIug98wEg2Sacxbi8aAB6Hq87LQgu3jqbAUXNU9kpFgLVBcGVb1wiT4I-tid9g6Kqe_rfSVhwnYzTxC3f0zpMH7A26aFTIiHQmtNGp4XQfc-HuuFtMphiXspETlO5RhTsCjuK9H8Soa12g-Mvbe-dQ6eUeiVc5FNrt


En gemonteerd op de SSZ-5 bladhouderarmen.

Een korte test vlucht laat een volledig trillingsvrije heli zien. Ook het op en aftoeren van de rotor gaat nu met minimale trillingen. Missie geslaagd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem ook mooi geworden en velen met mij, echter is de constructie waarschijnlijk toch te zwak en heb ik een aanbieding voor de originele armen gekregen die ik toch niet kon afslaan.

Gisteravond verder nog 3 DES806 servo's gerepareerd met de delrin lagerbus modificatie van enkele posts terug.

groet.

supplemental: ook de servo's van de gele ease-up gecheckt. allen okay.
1 landingsgestel gerepareerd. 1 servo schijf vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate: -305167.21974885854

De carbon zijplaten hadden wat schade opgelopen en een lading zand. De handel moest dus uit elkaar en ik heb gelijk ervan gebruik gemaakt om ook de gaten van de staart aandrijf as een halve mm op te schuiven , want dat was door een ontwerpfout helaas te ver naar achter gekomen. Gelukkig was de schade verder zo dat het met wat kleine onderdelen te repareren is. Vandaag de freesbank maar weer wat carbon laten frezen , dan kunnen we vanaf morgen de heli weer in elkaar schroeven. Ook mijn 2e SPI v2 heb ik hierbij geheel uit elkaar gehaald om de gaten voor de staart aandrijf as te verzetten. Je krijgt daar dan dus sleufgaten. Nou ik ben nog wel ff zoet.

y4mqR89KHg17yeQeME3yUOhopD3iIci2EqCqXlUUxK-19cdj114FmB0N1M5VDksYt4Tch7yEcr8fOS-LuAAhrhDxfXIOpgdCMFfpYOTTWbc0vf2GDUqzr6SbS29WhlendOOw2GU49ofoZ_NothQjl6Ju3pRJxCZQ9w3WHDzxxiO8gSkqjbOvchq_hsGxOb3sMDh


4! bakjes met hirobo onderdelen en een lading carbon.

y4maGACnxNArv_WBfGXn6CixDDOwRDjHoK7X2MmVxS9r9UQ-4KrnZtpxcozK71pmUPHaaICN5YQDOkl0osavznJEOG8bF42z6rsP-_qnXWwz--KoniGMJSda5pJaez2EXU6gFH6rte2uaTAt6XOvcabETpwpVIcLrQfjxjcqCRuOioYuGENIF0pqcrbTmj0v5tm


De nieuw gemaakte onderdelen voor het frame en links onderdelen voor de kleminrichting van mijn accupakketten. Daar heb ik gelijk ook maar wat onderdelen op voorraad van gemaakt.

groet.
 
Laatst bewerkt:
Zo, en als je dan onderdelen hebt dan kan je eindelijk schroeven. Het zit allemaal met een avond werk weer in elkaar. De passing is nauwkeurig en dat is mooi. Strak werk zo.

y4mvFzylYFNl6T5igmzjiDy2Y7W4aEuQgDjIlwmcu-b0Dyc2ul7TtcdM49IZbslJQITnQOohOuNpdFB6TYElbJcxUdS4wq6eoj1Tm3R8E4iNtKEeNswEm0p9L3rgpdU3QWE9ZH9pnJg5cXdyr2udetMvujLd5GXbL3slEan3KdanbwKks-ZNsJGLznu6LoYAwv8


Hier de bovenkant van het frame met een versterkingslat.

y4mPl2zFTIRV9B4AxfODR2-MreRADQ95-9P6zN_fRSV8NXqz7ILDdCCdcKamjtJAsCLEOkqxTsgQlZbFaArE5gV6a66InyyrJdhPj8Hx3qzQFX67VsroWbNDsEG--SlrZyBD_uYUFwT-Vokr-8ftMnkr1665NJyNijheKUW3oYLdX6QZnauWV2ofI42wdA_ytbf


Het voorframe is ook weer verbonden met een stuk carbon. Effectief op bestaande gaten zodat er geen extra gaten geboord hoeven te worden. Waarom niet geheel nieuwe zijplaten zul je je afvragen. Nou , dit is met wat afval materiaal te fiksen en geheel nieuwe zijplaten gaan toch gauw weer 80 euro's kosten. Daarbij is het zo dat dit nauwelijks meer weegt en als het in de romp zit ziet geen hond het. Het heeft dus geen schoonheidswaarde nodig.

y4m_L3oXNRDho9xLel1itkqth7F_ym4E6U9u9wJn6JWyZqjHdmCPvw7ZkywkR5ZHc2SNZxGx8YHdwbQiaVvRn_kbMwTNZZWSOnTN1Og9MFYqN0DmUHih9Rx9Z-JNks7BJBEiHfSgUy85YL8qpKB1quYP_lT3_xREjnXO2xvDBXD65rMJ58YZyU0eGPzhlaWI0Ty


Het totaal. Kabels weer netjes ge tyrapt.
Tijd om de romp nog wat cosmetische aandacht te geven......

Captain S.
 
Laatst bewerkt:
Bladen...... blijken belangrijker dan ik dacht. Nee inderdaad zonder vliegt de heli niet, maar dat is niet waar het om gaat. Het blijkt bij een fbl heli belangrijker dat je goede bladen hebt dan met een flybar kop. 1 van de meest essentiële dingen lijkt mij dan de voorloop van een blad. Alleen al omdat de terugwerking op de tuimelschijf er is, maar ook ivm de vliegeigenschappen zelf.

y4mZsLInDJlsm4CFB2BEbf0q2prfSqKqD9sXEzcUnXUhIV2urAeYHKqKnwTh8Qo4dsXiWrbhi1nBmxz5sRjbzCF_HBzVVV4gkV7NE8fieyUcDfmGseeHXrz-dTlfs8KOe0H_7RbE5ABg6bNfuQK6AZ_-z5Rh75cHmjcY7TmBC2HWwvLgmrWB1P1o-1nqMh1QrtV


Ik heb bij de SAB 's die ik tot nu toe heb gebruikt een voorloop gemeten van zo'n 1,25mm gemeten. statisch... De rotortech's die ik heb hebben 0,0mm voorloop. Ik had al ontdekt dat dat op de Uni star wonderen deed dus het leek me een goed plan die eens te proberen op de Hirobo. De root van de SAB is 12 mm en de Rotortech's zijn 14mm . Die hebben dus andere vulschijfjes nodig. Die heb ik niet, maar ik heb wel 4mm dik hard aluminium. Nu passen de bladen wel. Ik ben benieuwd......

y4mSm-G0tkxSXYmBfQYJskkNprZSn50JY-fm20buK0Tcf8yODeXC2cGshYke9fuSlSnoHdHBImUfXGS_GbIYg4E88cTZQ8FjzVe_TW60Yw3MeRhjUKbK6prKYlAig_gN26dk9ER7wnAD6iBzopb5g8IzSiCsz5I69y3Ye_rmyRCo9CUDgJnhFxfBvBmfCm-sH12


Helaas zijn de Rotortech's maar 690mm lang en de Hirobo's hebben eigenlijk 700mm bladen "nodig"....

Groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate -305016.8164637239.

Na een maand van stilte in de verslaggeving nu maar weer eens een bericht. We hebben ondanks de stilte niet stilgezeten en juist zeer veel gedaan. 2 zaken zijn gaande.

In eerste instantie de fbl perikelen. Ik ga er diepschamend achterkomen dat ik veel te voorzichtig te werk ben gegaan met de parameters in de 3digi. Na wat tests met verschillende bladen en wat spelen met de instellingen kom ik tot de volgende conclusies:
1. De I waarde kon nog fors opgevoerd worden. Zegge hij kon verdubbeld worden.
2. Ik had een D waarde zo hoog staan dat de heli met forse wind niet fatsoenlijk in bedwang te houden was. Met enkele tests heb ik dit proefondervindelijk vastgesteld. Je weet het natuurlijk nooit voor 100% want het ene moment was de wind turbulenter dan het andere moment.
En de fail save is niet goed geprogrammeerd. Helaas moet ik daar weer duur achter komen want mijn mooie heli vliegt er vandoor toen mijn zender er mee ophield. Gelukkig hield het verhaal op toen de heli een hoge lantaarnpaal tegen kwam.

Waarom? Natuurlijk dommigheid, maar ook het feit dat de beep-ers in de zender gewoon onhoorbaar zijn, zeker nu de zender in de wintertas zit. Voor de volgende keer zitten de beeper-tjes zo dat het geluid niet in de zender blijft maar direct naar buiten gebracht wordt.

Bijkomend gevolg is natuurlijk weer schade aan de heli.

y4m-6mXRQkOa58fsqfzI_HCN6fopSv2p16p--EhH53Tq0JFULdZZQhGj3Uuqvx2kxEnnZZ5JM6b7mc0QvUEusPrvs23r9vyn2IkYJyOkkMLJz7fhcNwp36r8WZ0U7oxcePmktuCUd6zRXWP4et9FAU7m0mE5u3Adr9LCLQyfbsW4YEMccRd-sGjL8e2_596n51N


De staart heeft weer een blad gevangen en de nodige schade. Eea alweer hersteld met een glasmat. Echter is de staartvin verdwenen. Dus maar eens een nieuwe vin gemaakt in de rompmal zodat ik die er later op kan plakken.

Zaak 2 heb ik expres buiten de publiciteit gehouden tot er een voldoende resultaat is gekomen.

y4mzMko0PeuaVFL2PfEJhMUQm8lhKLSEh_ylANQzSXGHWzPncYnGh3kWZJwJkVaPfqfVNqqij0fbGSs8X2vtEokyO4TqOQD324ofcBY6EIOQ8jYjuiHJejeygy222YNwQXhQ0iV25PHHNNj58A3FobfR6-CpIMCTNJsyctzj0Ihve2-qXgdbA3OZKa8ew-lZdSR


Rotorbladen. Ondertussen heb ik 5 setjes gemaakt waarvan enkele goed zijn en kunnen gebruikt worden op de fbl heli. 1 set is echt mislukt en 1 set kan uitsluitend op een flybar kop gebruikt worden. 1 set is gecrashed en heb ik nader bekeken. De klap tegen de lantaarnpaal is voor de bladen heel hard geweest. De heli heeft daarvan niet zoveel geleden. Wel van de klap op de grond....

De bladen die ik wilde maken moesten aan een paar voorwaardes voldoen:
1. geen voorloop
2. Torsie stijf, maar wel buigzaam.
3. 700mm

Dus maar een mal gemaakt van een set SAB 0208R. En daarna ge experimenteerd. Ik heb de mal zo gemaakt dat ik tegelijkertijd twee bladen maak. Dat had als achtergrond dat je dan gelijkmatiger bouwt. Dat blijkt te werken. Het komt voor dat de bladen er met maar 1 gram verschil uit komen. Vliegen doen ze ook goed. Ik vermoed dat de buigzaamheid van de bladen ook zeker vruchten afwerpt. Voor mijn gevoel is de heli weer net een fractie rustiger in de hover met deze bladen.
Resultaat op de foto.....

groet, Capt'n Crashalotlately.


supplemental: De zender is aangepast. de buzzers zijn naar het front gebracht.

y4mso6RmnU59I5sLSoeaADGLJdZqn3foQNHlz3o6q5sNUAtn9SezJJg1DOtYy30U-aANtlcjFa0aBTlcZnVj8tn77a1He75IOLh1TJMcuN_tImVpODRPdJVmoCcWfcc0dQHZIPYGFAXIG6v80E2QTfKhvQ6fTEFdlrm8sSKDS20STbIXW1beOVCL9KnGlpUghUz


In mijn MC-17 had ik dat ooit ook al eens gedaan. Daar hielp het dus ik heb goed vertrouwen dat het hier ook werkt.
 
Laatst bewerkt:
Verder met knutselwerk want het weer geefft daar aanleiding toe. Lange tijd uitgesteld maar ik pak het nu maar eens aan. Het enigszins fatsoeneren van de rompen. Beide zijn dus 1 of meerdere keren gecrasht en de schade maakt het niet mooier. Het werk met de glasmatjes is gedaan, de staartvin van de gele zit er net op en een stabilo vin moest er vanavond nog op. Gisteren heb ik een en ander geschuurd en nog eens geplamuurd om toch de handel weer een beetje glad te maken.

y4mr-xupDBXbqAF5C2IgSBQdAXi1Goa_OP8zGkrWkcwtdI-MNJfM9NC9GhtRhQyNbjoCY9sTz1Ucl1yUouVPZUO_GAFM8umYtikk0c3zPfKbR0GvKDqSCojAR-Qp4fvxadGnW3fWpYGEPK7h_A-EmqOrzbSzzO8ceB2YmVbAHMMIAYKRZ5wAX3WTR9HcVz7zNe1


De oranje romp met geschuurde plekjes.

y4mEmpL_z39_AtTs6ScJ5XmQjCp3UzEMm1enNKFPUmWD1-7hT94chYu7j8Gfo2om-BmbhFh3PyEX-guDz8hG6MdjSiL-3TtlIRr8YtVm6mnc9Pr45cCRMikph74uWvhAL1MgfGTlto1dVI-WZ1ujYY8VcEdkZve1kQetsnZqN-kyXCTgX19hDUtcfjALHQ85e_v


Een nieuwe staartvin in de maak.

y4meKF7lkm4_48NVfhdZS8AeLDKxVwohJ7P9lvfcILeZz7x23Garg-A4myuKcYygf15BryrzmvZaBf7rHIIFf1wxJ_gv13jcOiyVpJIFtGaVdeZvM8Hhy6euvemNkiuCHDjqpS2n6KJKmuEh0s6S9EfcXOQKsvEFuqH-GZzlVIqWXslXcY9hgpJfECo5aTgBPY8


De gele voorzien van een nieuwe staartvin.

y4mN2DDM53mioozfuOGnAl-WFc3PLadnvQ_yHh1sTA3e6MqpxKeKO7cEUfUn6w3RExze8c4PkLtVUg7kMVI3agDSMgLhg-LovmaHpwSgVveUIylZce25w1QmrapBgSlE_5CEvsfzbsEYBckXBiAq3bQSn_5v7pW33U0Z2idsO88eCl4RAZHumi1h1uYprI86Tg8


De gele , geschuurd geplamuurd en voorzien van een nieuwe stabilovin.

Binnenkort verf erop......
 
Laatst bewerkt:
We blijven bezig...... Pas weer wat besteld materiaal binnengekregen. O.m. rondstaal om assen van te maken. In het Heim verleden heb ik zilverstaal gebruikt, maar dat spul is net zo hard als je gereedschap, dus is de bewerking niet makkelijk. Draad tappen ging me gewoon mis. Daarom nu een nieuwe kans met st52 en c45 staal....
Nieuwe assen maken gaat bijna sneller dan een as richten.

y4mC_AIDiUwrviWFOsn3wzBJSY6kemp4e_zRWv1JE4CbEizaThqfLrh4clgwGsbi5I8qY7ffbSqEjRZ9u5WZdvCHN-HYNFJwztsje3IMUmviu9VzeKVghig8I0yYXFfSyd9Qcj3B8HmKYjySvTfrwrZA614SFE-86iwPJaX7L5iGY0W28CWmdzjH7WYw5ew9Gm9


Nog 1 kleine bewerking en dan is het af.

Vandaag in de kou nog even gehoverd omdat het winderig was. Volgens de berichten w.k. 4. Ik test vandaag 2 sets bladen. 1 met voorloop van 1,5mm en 1 set zonder voorloop. De test lijkt uit te wijzen dat het blad met voorloop een soort van adhd blad is. De fbl unit heeft het er druk mee en ik ook. Met de set zonder voorloop heb je minder te corrigeren....



supplement:

laatste bewerking ook gedaan...

y4masOdDCLa36WkDP0avD6NGABxWgvKFZpzzJIu9H2dAqW0dq9YxrtdQWnf-LtrDUxx-JThggBDvE7CdvosH4Gr29a6O6DUeWtcSnoDSddXIBfNTbiJPw0863NDRc2isTj-bOaI64nwN58B3EboaouhijVvElH1S7kT_pEP_aWXD8uyUnvysqVXffuMgdpB-bB1


groet.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt alsof er niets gebeurt hier te huize vermeij, maar zo is het niet. Ease up 1 is geschuurd en het opnieuw verven is begonnen. Het wordt nooit meer zo mooi als toen ie nog "nieuw" was. En ik heb niet echt plezier aan dit werk.....

y4mpriajxMdy85060LZ2iyXpk5ZgwGgbCsFSOWicxsxvkAelFjeYPaf0pOQmoKUssoHER91Rsjahln4CElJVjaLnCo8V_e0-Zv3T3U13HNLQ2Mv8rCQK8G2lCkOV1_FWQ5ejjuiirSwOiFqSTzzTBMFQqgvYIEK2wm-dmcFe2ECFqpvWtHgxTz6u1EKrqPWu9WB


Er gebeurt nog wel meer spannends hier , maar daar een volgende keer meer over.

groeten.
 
Laatst bewerkt:
Een upgrade voor het komende seizoen:
de 3digiR, de 32bitter van 3digi.

y4m-tYGCD2a8ikb74S-l62S70K8V-P-YR_44-plqNSasjdzP5HEt4fGTAWAbvEy_EijlBXz8Vf1cqovF35994b0BlOFDwYFEINDb5vUoH3LhdyZUyci9JcSbo5UC4ByAeg2KJJpehfgsjsSIfAHQAi3pGI2I8I4rto52AonY8xSb1I


y4mqzm8JGj9KMejMQmDGSSJhdx7Hsh7-pfwqJ3f9iH0gRCN-4fpLHOIUkmdq-VinvP_jdDHfqvD5_iMzmhsHOflV-GqQhBa1RlMaStlc9UkqyrrNfPVY30xNLqEJGbfh3oJQ_icXP6G87u-xvz7HU2hGOVVcx7r2ACLy16dUM3ZHXM


Sneller, betere regeling, data logging op sd kaart, enz. Ik ben benieuwd. Met name om de betere regeling dan......

Het was het laatste bouwpakket. De volgende zal kant en klaar gekocht moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
De beide rompen zitten weer om de helies waar ze om zaten afgelopen jaar. Voor de oranje weer nieuw stickers gesneden. Van het weekend maar eens plakken..

y4mhL8Xl4jVkpRBqoZ-CJUL7XR7Qf3ACJbLtHTupLKR6T3vMgWJZu8jgPpcklkHL4kWBcEP0pkJw1VHEq6rYaXY53tQ8q6-Di0b6D5M6ScyDMX-ImmOYOO3lLytZ5yXjPjO7ojBpjVwn4TCSl1DfsB5Ud_MfgKLQ75RDSsU83HUq0vyPjNSKe2Rywc4NQnrRhG4


groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top