Verder met de Eagle3. Hirobo heeft van die handige kunststof blokjes om je servo schroefjes in te draaien. Mijn freesbank maakt die met plezier uit een stukje pvc plaat.
Even schroeven en de tailservo zit rotsvast..
Toen kwam het weekend met redelijk weer en ik moest gewoon weer gaan vliegen, want er moet weer flink geoefend worden anders komen er nooit meer punten op de scorelijst. Ik had de gele heli op het programma staan om die nog eens goed te controleren tijdens de vlucht. Maar eerst nog even een vlucht met de oranje heli. Die is eigenlijk zo goed als perfect in mijn beleving , ook gezien ik er telkens complimenten mee vang na een wedstrijd vlucht. Ook vandaag vind ik dat de heli en daardoor ik ook een byzonder mooie vlucht ermee maak ondanks de redelijke wind van vandaag. (WK 3)
Dan de gele. Die vliegt al een stuk beter en rustiger als vorig seizoen, maar hij komt nog niet in de buurt van de oranje. Niet in de hover en vandaag al helemaal niet bij de UX. Ik heb hem een keer of wat gevlogen die UX , maar er gaat iets vreselijk fout. Als ik de U-boog inzet gaat de heli onderin de boog heel scherp up geven en dat is niet iets wat ik stuur. Een vreemde situatie. Thuis maar eens de flight log bekijken van de 3digi.
Thuis gekomen kom je er achter dat om 1 of andere reden de logging niet op de kaart is geschreven. Heb ik dat weer.... Nadat ik de kaart weer in de 3digi steek en de unit weer aan schakel werkt het weer gewoon en nadien zie ik dat er nieuwe loggings bijgeschreven zijn en dat er een aantal lognummers inderdaad zijn overgeslagen. Jammer, ik zou opnieuw een vlucht moeten maken om een logging te maken met het probleem. Dat ga ik dus niet doen. Ik bedenk me dat ik de logging van de ESC nog kan uitlezen. Dan kan ik eens kijken hoeveel stroom de servo's hebben opgenomen tijdens die vlucht. Wat gepuzzel , geprobeer en getest levert als resultaat op dat de servo's maximaal een 4,2 ampere opnemen als je ze blokkeert. Ik zie in de logging geen piek van 4,2 maar wel van 3,7 ampere. Het zou kunnen zijn dat 1 servo geblokkeerd is geweest en dat ie onderin de boog weer "erbij" is geschoten wat het effect wat ik zag zou kunnen verklaren. Weliswaar een boel misschiens en "het zou kunnen dat"..... maar toch....
Een paar zaken gaan me in de dagen erna door de gedachten:
1: de eagle 3 had in eerste instantie ook deze servo's en de HBS servo's die ik later gemonteerd heb waren een groot verschil in het strak vliegen van de heli.(DES servo=10kg/cm en de HBS servo = 15Kg/cm)
2: Op de Eagle 3 met flybar kop zitten de kogels op de servo's 30mm uit elkaar, op de Eagle3 FBL zijn de kogels naar 20mm teruggebracht.
3: Op de gele (freya) heb ik de kogels 26mm en 29 mm uit elkaar zitten.
zo als hier boven op de foto.
Dan gaan we deze geometrie maar eens aanpassen. Nieuwe servo's kan altijd nog. En dan nog , ook daarmee zou de geometrie dan eigenlijk aangepast moeten worden...
Hieronder de aangepaste situatie. De servo's moeten nu wel exact tot hun uitersten in de ongunstigste situaties maar daar zit je onder normale omstandigheden toch nooit. De cyclic ring functie in de 3digi houdt het precies binnen de perken.
Ik ben benieuwd. Zondag kunnen we weer.
Steven.