Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Inderdaad Klaas,

Dank voor de input,..begin al een idee te krijgen. Hoe ik het denk ik ga doen.
Maar eerst de kraan afmaken
Ja Tug, soms zie je wel eens iets, maar dan is de vraag later waar ook maar weer. Kijk maar wat jou het beste past. Gr. Klaas.
 
Vanavond weer wat kunnen doen.
In het rechter been een pijp in gelijmd .
En het linker been opnieuw gemaakt
20200825_165529.jpeg

Gat opgeboord naar 7mm. En pijpje afgezaagd
20200825_165634.jpeg

Pijpje ingelijmd
20200825_170524.jpeg
netjes vlak gevijld
915498877.jpeg
begin van de nieuwe linkerkant
 
ziet er tof en goed gelukt uit, 2 identieke stukken maken is niet de makkelijkste klus in modelbouwland.
En hier ben ik weer met een "maar" 2 enkele cilinders naast elkaar, is dat niet om moeilijkheden vragen?
Als die niet 100% gelijklopen gaat je kraan uit elkaar geperst worden vrees ik.
Misschien kan iemand anders hier klaarheid in brengen.
 
ziet er tof en goed gelukt uit, 2 identieke stukken maken is niet de makkelijkste klus in modelbouwland.
En hier ben ik weer met een "maar" 2 enkele cilinders naast elkaar, is dat niet om moeilijkheden vragen?
Als die niet 100% gelijklopen gaat je kraan uit elkaar geperst worden vrees ik.
Misschien kan iemand anders hier klaarheid in brengen.
dank je wel Marc,
dit is een stapje op van de vliegtuig trekker die ik een tijdje terug gebouwd heb.

de 2 stellen dubbele cilinders worden aangesloten met een Y stuk tussen het kleppenblok en de cilinders zodat de druk genivileerd word tussen de 2
zowel de mast als de giek krijjgen een dubbel stel
ook de telescoop giek krijgt er 2, die wil ik ook met een Y stuk aan sluiten zodat het over 1 kanaal loopt, maar dan waarschijnlijk met een druk ventiel in het 2de circuit zodat eerst het eerste deel uitschuift en pas als die max staat het 2de deel van de giek uitschuift.

heb nog niet eerder met hydraulic op rc modellen gewerkt, maar op de vliegtuigen 1 op1 die ik onderhoud zitten ook priority valves zoals ze daar heten.
eerst het eene ding eruit en dan de tweede.. en dat werkt ook met druk ventielen
 
Even voor het slapen gaan, voor het schaal idee een euro pallet in 1/50 gemaakt van koffie roer houtjes.
20200825_223530.jpeg
euro pallet maat
20200825_223853.jpeg
roer houtjes op voorraad
20200825_224737.jpeg
1/14 chassis rail om haaks te lijmen
20200825_225150.jpeg
de pallet voor de kraan..
De grotere pallet is ook euro op schaal maar dan 1/36 die staat normaal op het dek van mijn havensleper
20200825_225358.jpeg
 
de 2 stellen dubbele cilinders worden aangesloten met een Y stuk tussen het kleppenblok en de cilinders zodat de druk genivileerd word tussen de 2
zowel de mast als de giek krijjgen een dubbel stel

Dus je stuurt druk x weg door een slang, die splitst zich waardoor beide einden daarvan dezelfde druk ontvangen. Als de ene meer weerstand heeft gaat die meer druk krijgen om in de pas te blijven met z'n collega. Eerder minder omdat de weg van de minste weerstand naar die collega gaat.

Dus bij een verschil in weerstand tussen de cylinders... door mechanica, of scheefhangend tilgewicht of wat ook. Bewegen de armen zich dan verschillend? En zo ja, is dat destructief? Zo nee, dan is het ok want je ziet het en kunt het oplossen. Zo ja, nou ja, dan is het fors meer werk....

Theoretisch zou je de positie moeten meten t.o.v. elkaar en daarop de druk regelen per cylinder. maar dan wordt het wel heel erg ingewikkeld voor de toepassing.

Met andere woorden: mooi werk!
 
Dus je stuurt druk x weg door een slang, die splitst zich waardoor beide

Theoretisch zou je de positie moeten meten t.o.v. elkaar en daarop de druk regelen per cylinder. maar dan wordt het wel heel erg ingewikkeld voor de toepassing.

Met andere woorden: mooi werk!

Dank je wel.

Ik denk dat je het overdenkt. De mast en giek zijn redelijk torsie stijf. Als 1 cilinder wat zwaarder loopt . Word die geholpen door de andere kant. Zelfs met 1 cilinder aan 1 kant zou de kraan gewoon werken.
In het echt zie ik dit alleen bij landing gestellen op vliegtuigen dat 1 kant wat trager gaat dan de andere kant.. zelfde systeem maar 2 onhavankelijke onderdelen.
Als beide mechanische aan elkaar vastzitten i.e. op het zelfde knikpunt op de kraan. Leverd dit geen problemen op.
Op de echte kranen zit het ook zo
 
echt gewicht omrekenen naar schaal 1/50,

x:50=xx
xx:50=xxx
xxx:50=xxxx

bij 31ton voor een multicat word dat dus 2.7kg voor het model vaarklaar
met 22t meter. moet de HS kraan gestrekt op 29cm , 176gr kunnen liften

klopt dit?
 
Echt gewicht delen door 50x50x50. 31.000 : 125.000 = 248 gram.
Schaalgewicht 2,7 kg x 125.000 = 337,5 ton gewicht schip. Dat zou het gewicht van het lege schip kunnen zijn.
Uit de brochure haal ik dat het schip ook nog een dikke 350 ton kan laden.
Dan kom je op een totaalgewicht van een kleine 700 ton.
Op schaal wordt dat dan 5,6 kg.
Gr. Klaas.
 
Echt gewicht delen door 50x50x50. 31.000 : 125.000 = 248 gram.
Schaalgewicht 2,7 kg x 125.000 = 337,5 ton gewicht schip. Dat zou het gewicht van het lege schip kunnen zijn.
Uit de brochure haal ik dat het schip ook nog een dikke 350 ton kan laden.
Dan kom je op een totaalgewicht van een kleine 700 ton.
Op schaal wordt dat dan 5,6 kg.
Gr. Klaas.
Je hebt gelijk klaas.. ik had een nulletje te weinig getypt zie ik nu. Moest 310 ton zijn.

Dank voor het spotten.
Roald
 
Toch weer wat gedaan vanavond, de buitenste brackets voor de mast cilinders zitten nu aan het voetstuk.
En de beide mast voeten op de grondplaat tijdelijk vast gezet.
20200827_213339.jpeg

Het word al wat, nu ook goed te zien dat de giek cilinder net te lang is voor de mast. Hier komen dus 2 nog kleinere met 30mm slag, deze is 40mm
tapatalk_1598556761610.jpeg

Zoek de verschillen
1598557037306.jpeg

Doorvoer gat voor de hydraulic slangen.

20200826_171303.jpeg

Foutje gemaakt..te vroeg op de dag (Voor het werk begint geen gaatjes boren)
20200826_173322.jpeg

Opgelost
20200827_175429.jpeg

Schetsplaten op de mast voeten
20200827_190520.jpeg

Klaar voor assembly
20200827_201909.jpeg

Tussendoor even de trekstang ( mijn eerste messing project) met werkende schokbreker (veertjes uit een balpen)voor de vliegtuig trekker blauw gespoten ( zie bouwverslag bouwvoertuigen)
 
Laatst bewerkt:
Hey, coole pushback, is dat een link naar je ware leven? Anders hebben we elkaar zeker al wel eens ontmoet over de intercom... Zo niet toch een heel tof project wat je niet veel ziet.
Die kraan wordt mega, een tip voor de boom(en) maak deze misschien in zwart plastiek of laat ze zwart 3d printen, als ze messing zijn schraap je zo de verf werk en dat trekt ook op niets. Zwart styreen kan je ook kopen maar ik denk dat print materiaal sterker is.

Ik vind dit echt een leuk project! Je maakt een plaatje van.

(for the sake of training, We have now 2 normal starts, you may disconnect all ground equipment and yourself, we expect an all clear on our left hand side, have a great day, thank you and bye bye.)
 
Laatst bewerkt:
Hey, coole pushback, is dat een link naar je ware leven? Anders hebben we elkaar zeker al wel eens ontmoet over de intercom... Zo niet toch een heel tof project wat je niet veel ziet.
Die kraan wordt mega, een tip voor de boom(en) maak deze misschien in zwart plastiek of laat ze zwart 3d printen, als ze messing zijn schraap je zo de verf werk en dat trekt ook op niets. Zwart styreen kan je ook kopen maar ik denk dat print materiaal sterker is.

Ik vind dit echt een leuk project! Je maakt een plaatje van.

(for the sake of training, We have now 2 normal starts, you may disconnect all ground equipment and yourself, we expect an all clear on our left hand side, have a great day, thank you and bye bye.)
Dank je Jan,
Ik gebruikte deze tug op Grenada 2 jaar geleden veel toen we test vluchten deden met de pc24
Toen dus kopies gemaakt van de handboeken die erin lagen,

In het dagelijks leven ben ik LAE voor phenom en Gulfstream jets.

Ik wou de giek delen gewoon uit messing maken, lekker stevig. En dan of teflon tape op de hoeken doen of 0.4mm doorzichtig pla
 
Het eerste giek deel is gemaakt
20200829_090926.jpeg

Fundatie afmaken
20200829_102100.jpeg

Uitslag giek
20200829_121315.jpeg

Truck frame rails als lijm mal gebruikt
20200829_124237.jpeg

Onderaan zicht
20200829_144237.jpeg
 

Bijlagen

  • 20200829_124237.jpeg
    20200829_124237.jpeg
    67,3 KB · Weergaven: 284
  • 20200829_145141.jpeg
    20200829_145141.jpeg
    52,4 KB · Weergaven: 320
  • 20200829_144959.jpeg
    20200829_144959.jpeg
    61,4 KB · Weergaven: 316
Laatst bewerkt:
Het regende, dan maar aan de kraan verder
20200830_113845.jpeg

Eerste uitschuifdeel is opmaat
20200830_124624.jpeg

De 2de nog in 2 delen
20200830_130835.jpeg

De komplete giek
20200830_134845.jpeg

Cilinder locatie bepalen , en bracket bedenken
20200830_152932.jpeg

De eerste cilinder op zijn plek
20200830_162244.jpeg

Afvoer pijp 40mm dopje is mooi opmaat voor de draaikrans
20200830_164306.jpeg

Die laat niet meer los
20200830_174554.jpeg

Detail giek
20200830_190843.jpeg

Komt mooi uit zo
Image.jpeg

Net als de echte, nu nog geel spuiten
 
Back
Top