Vandaag in München bij het luchtvaart Museum geweest.
Er was zelfs een modelvlieg afdeling.
Er was zelfs een modelvlieg afdeling.
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat heette vroeger 10 kanaals. Bij Graupner nog altijd terug te vinden in namen als MC32 voor een 16 kanaal zender.4e foto: Een (deels gesloopte) Graupner/Grundig BellaPhon zender. Zo op het oog een vijfkanaals.
Op de stick zitten 4 microswitches waarmee 4 verschillende tonen konden worden ingeschakeld (voor links/rechts en hoog/laag). De vijfde toon werd met de drukknop geschakeld.
De Bellamatic een mooie en voor die tijd enorm lichte stuurmotor.In de ontvanger dezelfde soort electronische filters als bij voornoemde Stabo, maar dit keer op vaste (toon)frequenties.
In dit soort oude ontvangers werden daarmee relais aangestuurd, die per twee een stuurmachine in twee richtingen konden doen uitslaan.
Het vijfde kanaal bediende een eenkanaals stuurmotor, bij iedere keer drukken schoof deze een positie op: stationair, half-, volgas, halfgas, stationair, halfgas, enz.
Dat ding (een Graupner Unimatic) zie je.....
Ik schat 1963/64, toen kort daarna Simprop uitkwam met de Digi 4 waren alle andere sets op slag verouderd.
Hierbij nog even de Aeromodeller van Oktober 1965 de WK F3A in Zweden.
![]()
De eerste met vrijwel alleen maar proportionele besturing.
Plaatje 8 de Simprop die Bruno beschrijft.
Plaatje 7 de Braun zender, een echte Pultzender, je kreeg er geen onderstel bij.
Mooi tijdsbeeld van 1965 is plaatje 13 met het bijschrift van Aeromodeller.
"Analog or Digital we're not quite sure, but certainly proportional."
Rick
Nee, ik bedoelde echt vijfkanaals, kijk nog maar eens goed naar de foto. Slechts 1 4 kanaals 'stick' Twee kanalen voor links rechts, twee voor hoog/laag en 1 op een drukknop voor het gas.Dat heette vroeger 10 kanaals.4e foto: Een (deels gesloopte) Graupner/Grundig BellaPhon zender. Zo op het oog een vijfkanaals.
Op de stick zitten 4 microswitches waarmee 4 verschillende tonen konden worden ingeschakeld (voor links/rechts en hoog/laag). De vijfde toon werd met de drukknop geschakeld.
![]()
Dit hierboven is de Bellamatic 1, ik heb nog een Bellamatic 2, die in mijn eerste RC kistje zat, voordat ik dit ombouwde naar proportional. VDe Bellamatic een mooie en voor die tijd enorm lichte stuurmotor.
![]()
Nee, ik bedoelde echt vijfkanaals, kijk nog maar eens goed naar de foto.
Grappig om zo weer herinnerd te worden aan het feit dat het toen ontzettend hip was om iets 'matic' te noemen
Een variomatic heb ik ook nog.......zit alleen een DAF 55 aan vast![]()
Mijn eerste set was de transistorzender uit hetzelfde boek, met een balansversteker als modulator en een AF 118 in de eindtrap.Ik heb zelf nooit met de oude niet proportionele apparatuur gevlogen.
Mijn buurjongen had een buizenzender met ik dacht een DCC90 uit het boek van Kreulen. Met eerst een escapement later de Unimatic.
Ik vloog toen Vrije Vlucht.
Pas in 1973 heb ik uit MODELL de PicoProp gebouwd een 1 kanaal proprtionele besturing met inderdaad 2 spoelen in de ontvanger. Het was een unitje met ontvanger en servo (met een TO5 motortje incl terugkoppeling, alles zelfbouw) op 1 print. Gewicht ca 40 gram, met 2 Deac 225 DKz.