Database setups elektrozwevers

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 21 okt 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tweede blad toegevoegd waarin de maten en gewichten in Imperial units (inch, oz) zijn berekend. En gegevens van een Israelische vlieger toegevoegd 8)
    Ook staat er nu een leeg format online wat je kunt invullen en opsturen (zie startpost)
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Een geweldig initiatief; dat had me een boel gedonder en onzekerheid bespaard als het een paar weken eerder beschikbaar was geweest :D maar goed, de volgende keer heb ik er ook lol van.
    Heb gegevens van mijn SportWing en mijn Robbe Arcus ge-PB't. Jammergenoeg heb ik geen gegevens van de motor van de SportWing.

    Bart Doets
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Vliegtuig
    Merk : Multiplex
    type : Easyglider elektric
    span : 1800 mm
    AUW (vliegklaar gewicht) 770Gram
    Categorie V/T/W/H

    motor
    merk en type : Towerpro? B2040-7T
    bij borstelloos: 3361kV
    gewicht : 60gram
    vertraging 3/1 (orginele gearbox)
    kwalificatie power A/B/C : C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
    regelaar : Castle Creation 25amp
    prop : Orginele (9,5X5?)

    accu : Lipo
    merk : Bidproducts
    type : 2S1p 10C
    capaciteit : 2000Mah
    Kwalificatie endurance A/B/C : C= genoeg om flinke hoogte te halen maar zonder thermiek vluchten van ongeveer 10-15 minuten

    Servo's : 3X sg90
    1X hs81 (hoogte)
     
  4. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Laat ik ook eens een poging doen:

    Vliegtuig Zwever
    Merk Tangent
    type Elektromaster
    span (mm) 3700
    AUW (vliegklaar gewicht) (g) 4200
    Categorie T

    motor FUN 500-27 6,7:1
    merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
    soort kV
    gewicht ?
    vertraging 6,7
    kwalificatie power B
    regelaar (merk, type, max amp) Jazz 40-6-18, 40A
    prop (afmetingen, merk, soort) Aeronaut CAM 17x8

    accu 12 cellen
    merk Sanyo Sub-C NiMH
    type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde)
    capaciteit 3700
    Kwalificatie endurance C


    Gr.
    Taco.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zit er allemaal in.
    Gaat lekker zo. :D
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    evergem
    Vliegtuig Zwever
    Merk Scorpio
    type Condor Magic 89
    span (mm) 2700
    AUW 2300 (g)
    Categorie Thermiek

    motor bRUSCHLES
    merk en type MOTORENGROUP zenza C 3845- A
    soort kV 1000
    gewicht 167 gr
    vertraging 1
    kwalificatie power B
    regelaar Zenza 60 amp opto
    prop Aeronaut CAM 13x8

    accu lipo 3 S 25 c
    merk Flichtpower
    capaciteit 2500
    Kwalificatie endurance C
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Hierbij de gegevens van mijn Milan-electro

    Vliegtuig: Zwever
    Merk: Multiplex
    type : Milan
    span: 3400 mm
    AUW: 3050 g
    Categorie: T

    motor: MVVS 3,5 960
    soort BLO (maar in een buitenhuls)
    kV : 960
    gewicht : 168 g
    vertraging : -
    kwalificatie power B
    regelaar: Hyperion 50A opto
    prop: 12x7 aeronaut carbon

    accu: LVX3700
    merk: Hyperion
    type: 4S 25C 3700mAh
    Kwalificatie endurance A

    Stroom voor ontvanger en servo's via Hyperion TICOOL-BEC
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    21 setups and counting :D
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.520
    Locatie:
    Groningen
    Vliegtuig
    Merk : Simprop
    Type : Solution XL
    Span : 4000mm
    AUW : 5500g
    Categorie V/T/W/H : T

    Motor
    Merk en type : Modelmotors Axi 4130/16 Gold line
    Soort B/BLO/BLI : BLO
    kV : 385
    Gewicht : 409g
    Vertraging : nee
    Kwalificatie power A/B/C : B
    Regelaar : CastleCreations Phoenix 80A
    Prop : Aeronaut 17x9 CAMcarbon klapprop

    Accu
    Merk : Kokam 2000 HD
    Type : 6s2p 15C
    Capaciteit : 4000 mAh
    Kwalificatie endurance A/B/C : B

    Bij deze ook maar mijn setup :)
     
  10. X11

    X11

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    België - Vlaams Brabant / Oost-Vlaanderen
    @ PH_AJH


    Misschien ook nuttig om op te nemen in je database: de datum (van ingave / van aankoop setup / van .... )

    Waarom ? Als je deze xls binnen enkele maanden / jaren / ... bekijkt, gaat gebruiken, dan heb je ook info over hoe recent het materiaal allemaal is. Recent in de zin van, iemand met weinig ervaring kan dan vb zien dat de onderdelen van een heel goede setup uit de xls in de praktijk niet meer leverbaar zijn.

    Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;-)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hmmmm....ja en nee. Er zit nu al materiaal tussen wat enkele jaren oud is en nog steeds leverbaar is; andere dingen zijn na één jaar al niet meer te krijgen. Datum is wat dat betreft irrelevant; je zult altijd moeten zoeken of iets er nog wel is. Waar je wel wat aan hebt (bijv. bij brushless) is het gewicht en kV. Je zult dus moeten zoeken naar iets vergelijkbaars, als het genoemde er niet meer is.
    Praktisch lijkt het me ook lastig om een datum te geven; ik heb allerlei componenten van verschillende bouwjaren in mijn vliegtuigen zitten. Dan zou je dus van alles een datum moeten hebben en dat maakt het niet leesbaarder denk ik.

    @Tadango; dank, zit er in.
     
  12. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    evergem
    Vliegtuig Zwever
    Merk Scorpio
    type Palio Spice
    span (mm) 2090
    AUW 1.900 (g)
    Categorie Thermiek Kunstvlucht

    motor BRUSCHLES
    merk en type MOTORENGROUP zenza C 3842- A
    soort kV 1450
    gewicht 127 gr
    vertraging 1
    kwalificatie power B
    regelaar Zenza 60 amp opto
    prop Aeronaut CAM 12x6

    accu lipo 3 S 25 c
    merk zenza
    capaciteit 2500
    Kwalificatie endurance C
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank, is verwerkt.
    26 setups nu - er kan nog heeeeel veel bij. Vooral de simpele kisten/set-ups lijkt men niet graag bekend te maken.
    Schroom niet langer, overstelp mij met gegevens :p
     
  14. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    [​IMG]

    Zwever
    Merk Blue Airlines
    type Blue Yorker
    span 3250mm
    AUW 4kg
    Categorie T-W

    motor
    merk en type Plettenberg HP220/20 A3P4
    soort BLI
    vertraging 5:1
    kwalificatie power B (45-50° stijghoek)
    regelaar Schulze Future 45bo (45A, 50A piek)
    prop Graupner CFK Cam Folding Prop 14x9.5"

    accu
    merk Sanyo
    type 2400NC, 14 cellen sub-C
    capaciteit 2400mAh
    Kwalificatie endurance C
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Staat er in.
    Is ook nauwelijks een budget set-up te noemen hé..... :lol:
    Vreselijk mooie foto trouwens!
     
  16. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    De mijne is zeker niet de duurste in het rijtje hoor.
    Gisteren nog op onze club gehoord: "Het leven is te kort om met slecht materiaal te vliegen"
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Misschien, maar ook te lang om je pensioenfonds in goed materiaal te investeren...
    Bart
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.314
    Locatie:
    Almere
    Aardig initiatief. Op basis van dit soort observaties heb ik vuistregels voor elektrovliegen ontwikkeld.

    Mijn vuistregels voor motorvliegtuigen in de eenvoudigste vorm:
    10% van gewicht is motor (buitenloper),
    20% van gewicht is accu (lipo).

    Dit geld voornamelijk voor motorkisten.
    En wel voor tam tot wild.
    Je wild niet een onnodig zware motor, maar een te lichte wordt overbelast en heet en slechter rendement.
    Zelfde geldt voor accu: voor een tamme kist veel accu voor lange vlucht.
    Voor snelle kist voldoende accu om de stroom aan te kunnen EN nog redelijk vluchtduur.

    Bij motorvliegtuigen hebben de meeste mensen wel hetzelfde beeld over wat "goed vliegen" is (vluchtduur, kunstjes etc...)

    Probleem bij elektrozwevers is dat mensen een divers beeld hebben over een goede vlucht.
    De 1 vind een stijgvlucht van meerdere minuten naar 100 meter geen probleem voor een thermiekzwever.
    De ander wil zo snel mogelijk naar dezelfde 100m om met zweven te beginnen. Toch is het dan nog niet perse een "hotliner".

    Tip om gegevens wat generiek te maken:
    Voor een buitenloper geldt dat motoren van zelfde gewicht en zelfde Kv meestal heel goed vergelijkbaar zijn.
    Als iemand goede ervaringen heeft met een typhoon 15/10, dan kan je er rustig ook een axi 2217/12 of een plettenberg freestyle 20 in doen, want die zijn even zwaar en hebben vergelijkbare Kv.
    Ik noem dit de "CC's" van een elektromotor. Bij verbrandingsmotoren heb je het ook over een 6.5cc of een 10cc nodig voor een vliegtuig, zonder je druk te maken over de individuele verschillen per merk en type.
     
  19. Theo Janssen

    Theo Janssen

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Veldhoven
    Goed idee.
    hier de gegevens van mijn schaalzwever; een ASW-24 van Michael Beineke uit Duitsland.
    Merk; M.Beineke
    Type; ASW-24
    Spanw. 3120 mm
    Gewicht; 3300 gram
    Categorie; Vleugel
    Motor; Kontronik FUN 500-27
    Type; binnenloper BLI
    Gew.motor; 200 gram
    Reductie; 1:5,2
    Power; B , ruim voldoemde
    Regelaar; Kontronik BEAT 50-8-30 OPTO
    Accu; 10 cellen Sanyo RC2400
    Groetjes, Theo Janssen
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Harold,
    Dank voor je reactie. De gegevens die ik heb opgenomen bevatten ook niet geheel toevallig juist de door jou genoemde gegevens (type brushless, gewicht en kV). Dit is op basis van veel van jouw schrijfsels en "vuistregels" die in mijn eigen ervaring heel goed op gaan. Ook over de interpretatie van prestaties geef ik je helemaal gelijk. Ondoenlijk om dat objectief te benoemen. Daarom niet meer dan een indicatie. Stijgt, stijgt rap of stijgt bijna verticaal. Men moet ook zeker niet bang zijn om een C te geven; veel van mijn set-ups voldoen aan die kwalificatie en dat is wat mij betreft prima. Ik zou niet weten hoe ik het op een andere manier zou moeten doen. En of dat zinnig zou zijn.
    Onder Hotliners verta ik zelf het type kisten dat dat ontworpen is voor snelheid en extreme prestaties, niet voor genoeglijk zo zuinig mogelijk zweven. Ook dat is geen hard gegeven maar de meeste mensen zijn wel bekend met deze termen. En de database geeft ook de mogelijkheid zowel de T van thermiekzwever als de W van Warmliner aan dezelfde kist toe te kennen. Wat mij betreft geen probleem, het geeft een indicatie.

    En....als "Electrovlieg deskundoloog" heb je vast wel een paar set-ups te openbaren?
     

Deel Deze Pagina