De allereerste Dji inspire 1 in nederland!

Alle reparaties in eu worden volgens mij in Duitsland uitgevoerd, duurt waarschijnlijk minimaal 2 weken. Ik neem aan dat je verschillende kabels hebt geprobeerd, want heb inmiddels al 10 iPhone kabels versleten. Je kan hem ook door droneopmaat.nl laten repareren, waarschijnlijk kan hij hem repareren terwijl je wacht. Als het onderdeel op voorraad is (kan ook alleen connector zijn natuurlijk). Zit op de Kinderdijk (in molen 6).

Vandaag op de IFA in Berlijn, vertelde DJI, dat er maandag a.s. een update komt van hun firmware voor o.a. Inspire 1 en de Phantoms.
Met name "Waypoints" zijn straks te vliegen.

+ Een vlucht rondom een POI, waarbij het vliegtuig rond het aan te geven object vliegt.
De "straal" rondom het project is instelbaar.
Er wordt van uitgegaan, naar ik heb begrepen, dat de 1x gekozen hoogte, blijft ingesteld.
De camera blijft dan ingesteld op 't midden van 't POI.

Vooral door de piloten met Inspire 's met 1 remote, kan er dan meer tijd besteed worden aan de camerabediening. Vooral bij waypoint-vliegen lijkt me dat een +.

De "Follow me Home" functie zal niet voor de Inspire werken.
Uitsluitend voor de Phantom.

Laatst bewerkt:
Je was met net voor Tjardi, en ik moest meteen aan jou denken. Eindelijk dus: vanaf maandag a.s. (7 september 2015) waypoints, hotpoint (POI), follow me (P3P), CL en HL in de nieuwe firmware van de DJI GO App. Ik ben er nog niet achter of dat ook voor IOS DJI GO App is (?). Laten we daar maar even van uitgaan. ;)

http://www.engadget.com/2015/09/03/dji-phantom-autopilot-upgrade/
http://www.quadcopterguide.com/phan...es-waypoints-point-of-interest-and-follow-me/

Ik heb begrepen dat bij eenmaal ingestelde hoogte bijvoorbeeld bij Hot Point (POI) wel tussentijds ingegrepen kan worden. Mooi is in ieder geval wel dat bijvoorbeeld bij landschappelijke veranderingen (bouw e.d.) telkens weer exact dezelfde route gevlogen kan worden en op eenzelfde manier gefilmd kan worden. Bij de Phantom 3 Professional zal bij Hot Point de voorzijde van de quadcopter gericht blijven (lees: de camera) en blijft het mogelijk de tilt-optie te bedienen. Bij de Inspire 1 ook waarbij bovendien de pan-mogelijkheid beschikbaar blijft.

Lees intussen op de Duitse site dat het instellen van de waypoints moet gebeuren tijdens een handmatige vlucht vooraf.
En niet vooraf instelbaar is. Dus zoals in "Groundstation". Dat vond ik een prima tool.
Kon je in alle rust vooraf, je vluchtroute instellen. Hoogtes, snelheden, bochten aanpassen, etc.
Heb daarmee gevlogen met m 'n Sky Hero Spyder. Maar daar had je geen draaibare camera, die je tijdens de vlucht kon bij stellen.
Daar had ik hier op gehoopt.

Ook lees ik dat een soortgelijke handeling nodig is bij de POI.
't Schijnt ook, dat je daar eerst handmatig overheen moet vliegen, en pas daarna je "straal" kunt instellen, rond het object.

Als dat het geval is ben ik veel minder enthousiast.

Maandag weten we meer.

Eindelijk, wat een heerlijk nieuws.

Dat laatste klink mij juist als muziek in de oren, op locatie heb je namelijk het beste overzicht en kan je hoogtes beter inschatten. Wellicht komt er nog een combinatie.

Erg benieuwd :)

Ik vond dit voorbeeldfilmpje op YouTube.
Is niet geweldig fraai, maar geeft wel aan, wat intussen mogelijk is.
Ben er best van onder de indruk.
Met een relatief goedkope helikopter. (Phantom) van net boven de € 1000.--
En met de Inspire kan er nog net iets meer, vanwege de 360 graden draaiende camera.

Houd wel in, dat straks, vrijwel iedereen, min of meer in staat is, een redelijk knap filmpje te maken. Enerzijds leuk, anderzijds jammer!

De vliegkwaliteiten van een goede, of minder goede piloot, zijn dan vrijwel niet meer zichtbaar.
Het "oude "handwerk" gaat dan min of meer ter ziele.
Denk aan de positieve commentaren in de trend van, houdt snelheid, onderbreek je snelheid niet om een vloeiend beeld te houden. Maak niet een te krappe bocht etc.
Typisch Ben, die dat kent als geen ander. En mij uitstekende adviezen gaf.

Als ik bijv. terug kijk naar de shots van "Blikkie", voorbijvliegend aan dat slot in Tsjechië.
Je kunt niet helemaal hetzelfde creëren, voor zover ik begrijp, maar 't komt in de buurt.
Norbert vliegt voorbij, en draait z 'n camera. Dat is nog net wat mooier.
Maar met vastgelegde Waypoints wordt het net weer wat wat gemakkelijker.

Maar ook dan, zijn de "handmatige" - minder goed gevlogen stukken uit de route,
voor zover ik begrijp, grotendeels te verwijderen. Is alle "gepruts" weg.
Vlieg je goed strak, i.p.v. net te veel links en/of rechts.
Dat gezwiebel is de grootste ellende in veel video 's. En is er dus uit te halen.

Als je 1x weet, hoe je het moet instellen, is 't naar mijn idee vrij simpel.
Of vergis ik mij enorm?!
Uiteraard blijft YouTube vol staan met vreselijke ellende, dienaangaande.

Aan de ene kant een verrijking, maar ....." 't echte kunnen" verdwijnt.
Maar ja, een Boeing 747, schijn je ook anders te vliegen als een Cesna.
Alhoewel ik weet, dat er veel piloten uit die grote bakken, die genieten van zo 'n klein ding.
Mijn grote vriend Gerard Klaver (Teuge) kan er boeken over schrijven.

Als je zoekt op YouTube, vind je veel meer omtrent de Waypoints etc.
Allemaal Beta 's. Dus zeker niet wat er exact komt. Maar zit vast in de buurt.

Ben benieuwd.

Zoals gewoonlijk weer een redelijk lang verhaal.

Laatst bewerkt:

Hier nog een naar mijn smaak, klasse video van Remote Rider.
Vond hem op de Duitse site: "Kopterforum".

Eerder maakte hij ook al prachtige films over o.a. Mozambique.

Ook al heb je nog zulk goed materiaal, dit moet je in je vingers hebben.
Petje af.

Laatst bewerkt:
De nieuwe firmware en APPs zijn uit.

Ben zeer benieuwd naar de 1e resultaten.
i.v.m. oogproblemen kan/mag ik zelf even niet vliegen.
Heb de nieuwe software al wel geïnstalleerd.

POI is me redelijk duidelijk.
Waypoints nog niet.

Laatst bewerkt:
@Tjardi, even vanaf het andere front (de P3P-club) en om je bij te praten.

De nieuwe firmware op de quadcopter gezet en de nieuwe update van DJO GO App op de iPAD-Mini gezet. In dit geval behoeft de RC niet van nieuwe firmware te worden voorzien.

Zojuist weer 3 batterijen leeg gevlogen. Werkt allemaal prima nu, prachtig om de P3P zo hard (in POI) een rondje te zien vliegen terwijl je volledig de controle hebt over de tilt van de camera en de "pan" van de quadcopter (bij de Inspire 1 natuurlijk free 360 gr.). Je kan daarmee het onderwerp prachtig en centraal in vizier houden. Je kan ook heel langzaam cirkelen, en het mooie van de App is dat ie dan meteen de tijd van het rondje aangeeft. Tussendoor kan je ook nog de straal, de hoogte en de vliegrichting van de cirkel aanpassen. Werkt allemaal prima dus, ook de Cl en HL zijn heerlijke features. De Follow Me vind ik wat zwabberig met relatief grote uitschieters. Wel mooi is dat de camera je in beeld houdt. De waypoints heb ik nog niet geprobeerd. Al met al ben ik zeer, zeer tevreden.

Dat "zwabberige" komt vermoedelijk vanwege het feit dat de GPS van m'n iPAD-mini niet zo nauwkeurig is als die van de Phantom 3 Professional (een goede suggestie van @voyager4 van het forum).

Laatst bewerkt:
@DropOut.
Begrijp uit de gebruiksaanwijzing dat je eerst gewoon opstijgt, tot nabij het te omcirkelen object.
Dan schakelt naar F. (met de schakelaar op de remote)
Dan exact aangeeft, het punt waar om heen gedraaid moet worden. De straal instelt (met een van de knuppels)
Tussen de bedrijven door ook nog kunt "spelen" met straal en vlieghoogte.

Heb je werkelijk vanaf dat moment (want dan blijft de kopter rond het object cirkelen) volledig de vrijheid met je
camera-instelling te spelen? Bedoel dus dan de camerahoek.
In combinatie met de aanpassing van de lus, heb je dan veel mogelijkheden.

Zit na m 'n staaroperatie te zaniken met mijn ogen, die erg veel last hebben van (te) veel licht, vaak enorm tranen.
Kan daardoor nog niet vliegen. Maar zit te popelen om dit uit te proberen.

Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad dan volledige vrijheid @Tjardi. Qua werkwijze benadert de Phantom 3 Professional de Inspire 1 eigenlijk een beetje: een vooraf uitgestippelde (lees: eerder gevolgen route of ingegeven cirkel) instellen en dan de volledige vrijheid om de tilt te bedienen en/of de quadcopter (P3P) te draaien. Alle aandacht voor de camera dus. Ook zoals ik al zei kan je tussentijds de cirkel groter maken en/of de snelheid/hoogte aanpassen. Heb wel gemerkt dat bij het groter maken van de cirkel in eerste instantie het "middelpunt" verschuift maar dat als je een beetje oplet tijdens de cirkelvlucht en aan de tegenovergestelde zijde hetzelfde doet je het middelpunt weer op dezelfde positie kan krijgen. Echt dus een geweldige update van DJI die de mogelijkheden van inspectie- en controlevluchten aanzienlijk vergroot. Zg. autonomous flights.

De volgende stap is ongetwijfeld dat je als voorbereiding een vlucht kan plotten, van achter je Mac, al dan niet met zelf gemaakte/bewerkte up to date kaarten (zoals dat ook in de zeilwereld gaat). Ik verwacht dat derde partijen daar ongetwijfeld op zullen inspringen. Belangrijke waarschuwing blijft daarbij volgens mij wel dat je áltijd in het veld de route eerst goed moet verkennen (lees: voorvliegen?) om ongelukken te voorkomen. Tot zover even wat ervaring en terugkoppeling, einde bericht.

Intussen is op de site van DJI zelf ook een instructievideootje gekomen, waarop de verschillende modi staan uitgelegd.
Die filmpjes spreken voor zich. Maar 't filmpje van de Waypoints vertelt niet alles.
De cirkel rond een POI is eenvoudig uitvoerbaar. En naar mijn idee perfect bruikbaar.

Bij het voor de 2e keer vliegen, van een "opgenomen - Waypoint" route, heb je wat mogelijkheden.
Je kunt hem volledig navliegen zoals eerder gedaan. Dus incl. camerarichting etc.
Je kunt alleen de route na vliegen, met de camera gelijk aan de vliegrichting = neus.
En er is een vrije keuze voor de camera tijdens het vliegen. Dat lijkt mij een hele mooie.

Als ik 't goed begrijp vliegt het toestel dan compleet zelf, en heb je net als bij 2 remotes,
alle tijd om zelf camerawerk te doen. Zie bijlagen.

Bijlagen

• Waypoints vliegen - uitleg 07_bewerkt-1.jpg
    Waypoints vliegen - uitleg 07_bewerkt-1.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 114
  • Waypoints vliegen - uitleg 11_bewerkt-1.jpg
    Waypoints vliegen - uitleg 11_bewerkt-1.jpg
    180,3 KB · Weergaven: 102
  • Waypoints vliegen - uitleg 12_bewerkt-1.jpg
    Waypoints vliegen - uitleg 12_bewerkt-1.jpg
    174,2 KB · Weergaven: 113
Het lijkt er op dat "de grote verrassing van vanavond",
een nieuwe camera is voor onder de Inspire 1.

Camera met verwisselbare objectieven, zoals lijkt. Micro Four.

In de bijlage een net losgepeuterd verhaal.

Bijlagen

• DJI X5 camera.jpg
    DJI X5 camera.jpg
    213 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
@Blik van Boven.

Past de nieuwe gimbal met camera, zonder al te veel "gehannes" op de Inspire?
Neem aan dat het zwaartepunt vrijwel correct blijft. Zat al ongeveer in 't midden.
Anders moet je met armen aan 't schuiven. En dat is sowieso niet toegestaan. Zelf te doen.

Kun je de ombouw zelf plegen? En is dat veel geklooi? Mag dat? (i.v.m. garantie?)

Op de foto zie ik, dat de basisplaat waarop hij gemonteerd is, fors groter is.
Logisch vanwege het grotere gewicht. X3 (huidige camera) gaat ook behoorlijk te keer tijdens een vlucht.
Wat overigens niet is terug te zien is tijdens een opname.
Vliegtijd gaat ook vrijwel terug tot op de helft. Camera incl. glazen objectief weegt dus best wat.
*
Is de gimbal in staat verschillende soorten lenzen "op te pakken",
of blijven het alleen de "korte en vaste brandpunten". Ik denk het laatste.

Kan er een zoomlens gebruikt worden? is "lightbridge" dan in staat om in te zoomen.
Dat zou dan dan via de app moeten. Bovendien is zo 'n lens nog zwaarder. Vliegtijd dus nog minder.
Anders heb je er niets aan. Bovendien moet de gimbal, dan een behoorlijke krachtpatser zijn.
Denk dat dat niet gaat. Vindt dat overigens geen extreme ramp.

Ik heb besloten maar wakker te blijven tot 02.15 uur.
Dan hoop ik, als je de antwoorden niet weet, of mag afgeven,
wat er aan de knikker is. Tenminste als de info een beetje compleet is.

Neem aan dat de genoemde € 1200 a € 1300 staat voor de camera incl. zenmuse.
Of wordt het Zenmuse + camera, hoe die ook maar mag heten + lens.
'n Beetje lens is ook zeer kostbaar. Kost maar zo rond de € 600.-- of meer.

Als de resultaten qua filmen echt enorm verbeteren, denk ik dat ik overstag ga.
Vooral een betere "echte" lens, i.p.v. een plastic ding.
Ben overigens over de kwaliteit nu best te spreken. Hoor vooral de "fotojongens" klagen.
Maar aangezien ik uitsluitend film .....

*
Betere filmkwaliteit (duidelijk zichtbaar?) - maar enorm veel minder vliegtijd.

We hebben ongetwijfeld nog wel even om er over na te denken. Levering rond de Kerst?

Laatst bewerkt:
@Tjardi
Voor zover nu bekend:

Objectief micro 4/3 Panasonic LUMIX G Leica DG Summilux 15mm f/1.7 ASPH.

Resolutie 16 MegaPixel

Video formaten: MOV/MP4 / AVCHD
3840×2160 @ 24fps/25fps/30fps (UHD)
4096×2160 @ 24fps (4K)
2880×2160 @ 24fps/25fps/30fps
1920×1920 @ 24fps/25fps/30fps
1920×1440 @ 24fps/25fps/30fps
1920×1080 @ 24fps/25fps/30fps/50fps/60fps (FullHD)
1280×720 @ 50fps/60fps/240fps (HD)
848×480 @ 25fps/30fps

Kortom,
in UHD in Nederland 25fps (PAL)
in FullHD/HD in Nederland 50fps (PAL)

Het is geen zoom objectief!
Het is ook niet de bedoeling er andere objectieven op te zetten (nog sterker, volgens mij kan dat ook niet).

LET OP!
Dit is nog geen officiële info.... Ik weet het (helaas) ook nog niet allemaal maar zit wel dicht op de bron ;-)

Laatst bewerkt:
Back