De allereerste Dji inspire 1 in nederland!

"leuk" stukje over de voortgang van de drone's.
Leuk?
Ik vind het niet echt een artikel met inhoud.
En de 1,2Kg?
Waar komt dat vandaan...

Ik ervaar steeds vaker dat de media bronnen niet verifieerd. Dat is pas zorgwekkend! Het is voor velen al zeer onduidelijk en op deze wijze wordt het er niet duidelijker op.

On topic:
De Inspire gaat onder de minidrone-regeling vallen...
 
Ook hier duikt de naam Parcival Hofland op. Ik kreeg vorige week een mail van hem met een uitnodiging om een brevet te gaan halen bij zijn organisatie. Dit zou 1 maart verplicht worden in Nederland? Ik ben er uiteraard niet op ingegaan, wacht eerst de officiële kanalen af. Norbert zit dichter bij het vuur, misschien weet hij al meer?

Edit: Norbert had al gereageerd... Wat houdt concreet de minidrone regeling in?
 
Edit: Norbert had al gereageerd... Wat houdt concreet de minidrone regeling in?

Goede vraag Peter [emoji6]
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de KNVvL en DARPAS gevraagd zich te buigen over de examinering van deze 'regeling'. I & M heeft hiervoor summier een aantal wensen gedefinieerd.

Kort samengevat gaat het er op neerkomen dat machines tot 4Kg onder de regeling gaan vallen. Wil je er commercieel mee vliegen dient je machine over een PH nummer te beschikken (Zoek bij ILT op de site naar BvI). Je dient als piloot tevens te beschikken over een (beperkt) Operations Manual. Daarnaast dient de Piloot over (beperkte) theorie kennis te beschikken. Denk hierbij aan Meteo kennis, beperkte kennis mbt Aviation, beperkte kennis mbt luchtvaart wet- & regelgeving. Deze kennis mag men zelf aanleren (je bent dus niet verplicht hiervoor een cursus te volgen).

Als alles gaat zoals we nu voor ogen hebben zal de KNVvL middels het KEI gaan examineren. Daarna ontvang je een 'papiertje' (geen brevet) wat aantoont dat je onder de mini-drone regeling je machine mag inzetten.

Er ligt nog een hoop werk.
Op korte termijn zal er 'iets' van de mini-drone regeling ingevoerd gaan worden. Vanaf dat moment kun je je pas gaan bekwamen, je Ops Manual maken, machine inschrijven etc...
Fysiek vliegen onder deze regeling laat dus nog 'even' op zich wachten...

Vwb de betrouwbaarheid van de bron.
Zie mijn mailhandtekening [emoji108]
 
Hoi Blikkie!

Jij zit aardig dicht bij het vuur. Dat weten de meesten gelukkig. Ben blij te lezen dat je het bericht z.g.a. geheel weerlegt en dat het allemaal wel mee zal vallen.
Het commercieel inzetten van de drone wordt dan dus wel aantrekkelijker gemaakt wanneer je "beperkte" kennis moet hebben.
Dat lijkt mij niet het meest vervelend. Ook niet als je het niet commercieel doet!
Ben alleen benieuwd naar de dan geldende prijzen (niks voor jou?:))

Bron verifiëren blijft een dingetje.
Puntje hiervan is echter dat BNR vaak gebruik maakt van mensen die iets (denken) te weten van bepaalde materie OF van personen die er commercieel bij betrokken zijn. Maar dat zal niet alleen bij BNR zijn.

On topic: Minidrone...
Mijn beeld bij een minidrone is toch echt anders dan een Inspire, maar zou er erg blij mee zijn als deze er wel onder zal gaan vallen!!
 
On topic: Minidrone...
Mijn beeld bij een minidrone is toch echt anders dan een Inspire, maar zou er erg blij mee zijn als deze er wel onder zal gaan vallen!!
De term 'mini' is wat ongelukkig gekozen vermoed ik. Waar het uiteindelijk om gaat is dat er gekozen is voor een grens die ligt bij 4Kg. Goed nieuws voor alle Phantom vliegers dus [emoji1] want in 1e instantie lag de grens bij 1Kg en daar past de Phantom niet in.

Het risico mbt het gewicht word in deze regeling beperkt op basis van de limieten waarbinnen de operatie mag worden uitgevoerd:

100m ver
50m hoog
150m van bebouwing
150m van mensen
Etc...

Je mag dus niet zo maar even voor een makelaar een foto maken van een pand. Tenminste... Niet van dichtbij.

Gr Blikkie
 
Ik heb vandaag antwoord gekregen van DJI. Omdat de TB48 buiten de garantie valt, doen zij er niks mee. Je kan je voorstellen dat ik daar stevig van baal... Ik denk dat ik toch maar de truc probeer met de kap eraf en de balanceerstekker er voor een uur uit doen, kijken of dit wat oplevert. Of heeft er iemand anders nog een goede tip?

De andere accu met defecte cel is inmiddels teruggestuurd naar de winkel waar ik hem gekocht heb, ik verwacht dat dit gewoon binnen de garantie vervangen gaat worden.
 
100m ver
50m hoog
150m van bebouwing
150m van mensen
Etc...

Hoi Blikkie,

Dat zijn wel restricties die het vliegen niet altijd leuker maken. Dan vooral gekeken naar de hoogte en de actieradius....

Is jouw informatie nu al ergens te raadplegen of zijn ze er nu (nog) volop mee bezig om het in een vorm te gieten?
 
Is jouw informatie nu al ergens te raadplegen of zijn ze er nu (nog) volop mee bezig om het in een vorm te gieten?

Op beide vragen: Ja [emoji1]
De informatie is deels bekend gemaakt via een internetconsultatie. Vermoed dat die nog wel ergens te vinden is.

Men is as we speak druk in overleg om tot een finalisering van het geheel te komen. Tot die tijd is alles nog speculatief.
 
Vraagje:
De nieuwe props van de Inspire (v1. 2); hoe en met wat/welke kan je die het beste balanceren?
Er zijn heel wat mogelijkheden beschikbaar, maar weet niet of dat ook voor deze props bedoeld is.
Alvast bedankt!
 
Vandaag de 45mm Olympus M.Zuiko f1.8 uitgeprobeerd icm de Zenmuse X5... In 1 woord: WOW
Wat een prachtig objectief.

Instellingen:
Beeldverhouding 4:3
Shutterspeed: 1/1000
Apperture: f5.6
Hoogte: 100m
Afstand tot koeltoren: 1000m

DJI_0007-2.jpg


De volgende foto is vergelijkbaar maar dan met de volgende settings:
Beeldverhouding: 16:9
Shutterspeed: 1/1000
Apperture: 5.6
Hoogte: 100m
Afstand tot de koeltoren: 996 meter

DJI_0036.jpg


Ik kan niet anders dan stellen dat ik zeer tevreden ben met de resultaten van dit objectief.

Gr Blikkie
 
Tis beter om props te balanceren.
Niet goed gebalanceerde props geven trillingen.
Wanneer je ze balanceert weet je in ieder geval of ze goed zijn of niet.
 
Vandaag de 45mm Olympus M.Zuiko f1.8 uitgeprobeerd icm de Zenmuse X5... In 1 woord: WOW
Wat een prachtig objectief.

Zijn echt WAUW foto's! Zo kun je goed zien wat goed materiaal doet. Persoonlijk vind ik foto 2 met beeldverhouding 16:9 het mooiste. Welke beeldverhouding wordt nu het meeste gebruikt met dronefotografie? 4:3 of 16:9?
 
@Air-Dreams 4:3 word veel gebruikt voor photogrammetrie (3d modellen maken op basis van foto's). 16:9 is meer de standaard voor normale fotografie. Uiteraard hangt het sterk af van wat de opdrachtgever ermee wil gaan doen.
 
Vond jouw foto's een goed voorbeeld, vandaar mijn reactie. Als je zoekt op dronefotografie kom je in heel veel filmpjes over camerasettings 4:3 tegen. Daardoor gebruikte ik ook maar 4:3. Ga komende week mijn camera ook eens op 16:9 zetten. 16:9 heeft toch mijn voorkeur als ik jouw foto's met elkaar vergelijk.
 
Back
Top