Edit: Norbert had al gereageerd... Wat houdt concreet de minidrone regeling in?
Goede vraag Peter [emoji6]
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de KNVvL en DARPAS gevraagd zich te buigen over de examinering van deze 'regeling'. I & M heeft hiervoor summier een aantal wensen gedefinieerd.
Kort samengevat gaat het er op neerkomen dat machines tot 4Kg onder de regeling gaan vallen. Wil je er commercieel mee vliegen dient je machine over een PH nummer te beschikken (Zoek bij ILT op de site naar BvI). Je dient als piloot tevens te beschikken over een (beperkt) Operations Manual. Daarnaast dient de Piloot over (beperkte) theorie kennis te beschikken. Denk hierbij aan Meteo kennis, beperkte kennis mbt Aviation, beperkte kennis mbt luchtvaart wet- & regelgeving. Deze kennis mag men zelf aanleren (je bent dus niet verplicht hiervoor een cursus te volgen).
Als alles gaat zoals we nu voor ogen hebben zal de KNVvL middels het KEI gaan examineren. Daarna ontvang je een 'papiertje' (geen brevet) wat aantoont dat je onder de mini-drone regeling je machine mag inzetten.
Er ligt nog een hoop werk.
Op korte termijn zal er 'iets' van de mini-drone regeling ingevoerd gaan worden. Vanaf dat moment kun je je pas gaan bekwamen, je Ops Manual maken, machine inschrijven etc...
Fysiek vliegen onder deze regeling laat dus nog 'even' op zich wachten...
Vwb de betrouwbaarheid van de bron.
Zie mijn mailhandtekening [emoji108]