De best zichtbare kleur voor je vliegtuig.

WillydeWoofer

Forum veteraan
Ik gebruik al een hele tijd Fuor Groen van Oracover. Deze kleur is bijzonder goed te zien in de lucht.
Maar er zou nog een betere kleur moeten zijn. En wel een kleur tussen geel en groen in.
Ik vind op internet diverse benamingen daarvoor;
Lime Green
Chartreuse groen
Chartreuse geel
Fluor Green
Lime
Fluor Yellow
Fluor Lime
Kawasaki groen
Ral 1026-6038
Prachtige omschrijvingen allemaal, maar wat ik bedoel is niet als folie te verkrijgen.
Of iemand hier moet het weten?

1747758162898.png
1747758162898.png

Weet je wel zeker dat Oracover dit FluorGroen noemt? Volgens mij is fluor een chemische stof, en fluo een voorvoegsel dat op lichtgevendheid (fluorescentie) wijst. Maar het verschil ertussen lijkt langzamerhand verloren te gaan...
Overigens, de twee yellow-green stalen die je hierboven toont lijken me vrij hopeloos als je model in een voorjaarsbos terecht komt!
Zichtbaarheid is soms niet alleen belangrijk in de lucht...

Weet je wel zeker dat Oracover dit FluorGroen noemt? Volgens mij is fluor een chemische stof, en fluo een voorvoegsel dat op lichtgevendheid (fluorescentie) wijst. Maar het verschil ertussen lijkt langzamerhand verloren te gaan...
Overigens, de twee yellow-green stalen die je hierboven toont lijken me vrij hopeloos als je model in een voorjaarsbos terecht komt!
Zichtbaarheid is soms niet alleen belangrijk in de lucht...
Op een boom na, is er hier geen bos.

Oracover fluor groen 41​

€15.00

De best zichtbare kleur is voor iedereen anders, en kleuren die slecht zichtbaar zijn, is helemáál erg persoonlijk.

Een maat van mij had een (soort van, de kleur bleek behoorlijk NIET te kloppen) marineblauw/grijze heli.
Ik kon er bijna niks mee op afstand, HIJ zag hem prima.

Zelf kom ik goed uit met combinaties van roode basis kleur en helgeel of witte striping, maar zoals ik al zei, dat is voor iedereen anders.
Er staat bij mij boven een volledig zwarte Delta, en ik vraag me werkelijk af hoe iemand daar mee heeft kunnen vliegen, maar blijkbaar zag de vorige eigenaar hem prima, want hij ziet er niet erg "gekraakt" uit...

De best zichtbare kleur is voor iedereen anders, en kleuren die slecht zichtbaar zijn, is helemáál erg persoonlijk.

Een maat van mij had een (soort van, de kleur bleek behoorlijk NIET te kloppen) marineblauw/grijze heli.
Ik kon er bijna niks mee op afstand, HIJ zag hem prima.

Zelf kom ik goed uit met combinaties van roode basis kleur en helgeel of witte striping, maar zoals ik al zei, dat is voor iedereen anders.
Er staat bij mij boven een volledig zwarte Delta, en ik vraag me werkelijk af hoe iemand daar mee heeft kunnen vliegen, maar blijkbaar zag de vorige eigenaar hem prima, want hij ziet er niet erg "gekraakt" uit...
Uit onderzoek is gebleken dat de mens de kleur groen het best ziet;
"Onze ogen zijn het gevoeligst voor groen(evolutie dingetje) dus zien wij de groen(tinten) het best"
Maar het gaat er mij om: welke tint groen? En is daar folie van.

Ik zie nu, dat ik dit onderwerp al eens eerder heb aangehaald.

De vleugel die ik op mijn avatar vasthoud is 3 meter span, boven geel en onder brandweerrood. Hij was ooit in een rietveld terecht gekomen dat grenst aan ons veld. Een medelid en ik waren er heel lang naar aan het zoeken... toen we hem vonden konden we aan onze sporen zien dat we er meerdere malen op 3 meter langs waren gelopen... hij stond op zijn neus in de modder...
Onze ogen zijn inderdaad het meest groengevoelig, maar daar heb je niet veel aan. Tegen een andere heldere kleur (wolk bijvoorbeeld) helpt die helderheid niet. Een toestel met kleur X is op het ene ogenblik prima zichtbaar tegen achtergrond Y, en het volgende ogenblik onzichtbaar tegen achtergrond Z. Daarom werken meerdere (contrast)kleuren het beste; meestal grote kleurblokken.
Ik had ook eens een vliegende vleugel zilver gefolied (een toestel zonder winglets), ik dacht, als de onderkant de grond reflecteert is ie altijd zichtbaar. Mis, nooit een toestel gevlogen dat zó beroerd zichtbaar was...
Mazzel als je geen bos in de buurt hebt, zichtbaarheid in een boomkruin of in struikgewas is weer een heel ander probleem...

Wat je zegt heb ik onlangs ervaren. Om 19.45 uur stond er een zeer felle lage zon. In het landingscircuit ging het mis. De kist was nauwelijks meer te zien. Alles zag er zwart uit. De omstandigheden kunnen zeker een rol spelen. Tegenlicht, dat was hier, kan een probleem zijn. Ik vlieg niet meer bij zo'n lage felle zon.
Op het vorige veld was een punt waar ik diverse kisten verloor, omdat ik ze niet meer zag. Uiteindelijk lukte het om de bocht rustig af te maken, totdat ik hem weer zag.
De Massimo heb ik nu wat aangepast. Hij was boven fluor groen. De neus is nu geel en de opstaande vleugeltjes achter bovenop zijn nu geel. Onder blijft zwart. Een niet-delta ga ik onder zwart-wit-zwart-wit-zwart maken, in grote vlakken.

Ik zorg altijd dat er op de onderkant een paar goed afwijkende strepen zitten.
Op afstand zie je vlot het kleurverschil tussen boven en onderkant niet meer...
op een heldere dag wel, maar alles wat niet helder is..
Maar een contrast streep op een groot effen vlak zie je dus wel

Kleurstelling:
wij zitten niet precies in een bos, maar wel veel bomen en bosschage om het veld heen
heb ooit een groene kist gehad, geweldig zichtbaar. maar 1 keer was hij door een kabelbreuk in de bosjes beland, ding zag je pas als je ernaast stond.

in zoverre, ik ben ook ooit mijn 1,8 meter span edge wel eens in het verlengde van de startbaan in de bosjes kwijt geweest.
Ding is onder blauw/wit, boven oranje..
na ff zoeken, drone opgezocht, vlot gevonden, erboven gaan hangen
bleek dat we vlak in de buurt waren geweest, maar je zag hem pas in de laatste paar meter

o ja, die contrast streep of blokken moeten wel een beetje breed zijn..
ik heb een kistje met boven egaal rood, onder een Hobbyking blokkenpatroon folie, rood wit.
blokken van 5 cm of zoiets.
zie je dus amper in de lucht.
helder weer en dichtbij, ja.
ver weg, rommelig.
wolken, nope.

De beste kleur bestaat eigenlijk niet. Zoals al eerder geschreven is dat ook zelden voor iedereen hetzelfde. Voor mij is het niet één kleur maar twee kleuren die samen een sterk contrast vormen. Het is juist dat contrast wat opvalt en daarmee het model langer zichtbaar maakt.

Uit onderzoek is gebleken dat de mens de kleur groen het best ziet;
"Onze ogen zijn het gevoeligst voor groen(evolutie dingetje) dus zien wij de groen(tinten) het best"
Maar het gaat er mij om: welke tint groen? En is daar folie van.

Ik zie nu, dat ik dit onderwerp al eens eerder heb aangehaald.
Incorrect....

Welke kleur je het best ziet, is afhankelijk van of je bijziend of verziend bent, want de breking van licht hangt af van de kleur, en je ogen kunnen afhankelijk van je "X-ziendheid" beter scherpstellen op een bepaald deel van het spectrum. Dat spectrum loopt van rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet.

En groen ligt min of meer precies daar tussenin, dus "de gemiddelde mens" ziet groen het best. Zodra je brildragend bent wordt dat echt een ander verhaal.

Een grappig verschijnsel is dat de oude meesters door de jaren heen "van voorkeurskleur veranderden". In bepaalde perioden van hun leven gebruikten ze meer rood, in andere periodes meer blauw.

Je moet dus écht ZELF kijken wat JIJ het beste ziet.

Incorrect....

Welke kleur je het best ziet, is afhankelijk van of je bijziend of verziend bent, want de breking van licht hangt af van de kleur, en je ogen kunnen afhankelijk van je "X-ziendheid" beter scherpstellen op een bepaald deel van het spectrum. Dat spectrum loopt van rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet.

En groen ligt min of meer precies daar tussenin, dus "de gemiddelde mens" ziet groen het best. Zodra je brildragend bent wordt dat echt een ander verhaal.

Een grappig verschijnsel is dat de oude meesters door de jaren heen "van voorkeurskleur veranderden". In bepaalde perioden van hun leven gebruikten ze meer rood, in andere periodes meer blauw.

Je moet dus écht ZELF kijken wat JIJ het beste ziet.

Mijn test met een vijftal gekleurde rollen folie op 100 meter afstand op het veld, leverde op dat ik Geel goed zag, maar Groen nog beter.
Vandaar dat aan de bovenkant Groen mijn hoofdkleur is. Als het licht er op valt, doet het bijna pijn aan mijn ogen.
Ik vlieg overigens het liefst zonder een zonnebril. Wel met mijn eigen bril op sterkte.

Het maakt verder niet uit, maar is er iemand die de vraag uit de openingspost kan beantwoorden?
Dat is heel complex en als het om de waarneming gaat, erg persoonsgebonden.
Ik gebruik al een hele tijd Fuor Groen van Oracover. Deze kleur is bijzonder goed te zien in de lucht.
Maar er zou nog een betere kleur moeten zijn. En wel een kleur tussen geel en groen in
Het huidige fluor groene kleurtje zit al tussen geel en groen, beter dan dat gaat het niet worden.
De tint folie met alleen groen, is de donkergroene variant van Oracover.

Dat is heel complex en als het om de waarneming gaat, erg persoonsgebonden.

Het huidige fluor groene kleurtje zit al tussen geel en groen, beter dan dat gaat het niet worden.
De tint folie met alleen groen, is de donkergroene variant van Oracover.
Dat denk ik ook.
In mijn streven naar verbetering was ik er nog eens even ingedoken.
Op (korte)termijn moet ik een paar nieuwe kisten gaan folieën.
Het is ook helemaal niet zo, dat ik doorgaans de kisten slecht zie. Maar misschien kan het beter.

De Massimo(delta) heb ik ook wat aangepast.
Zie de, minder fraaie, foto. Het volgende neusje wordt iets langer geel.
20250521_201315.jpg

Welk probleem probeer je nou eigenlijk op te lossen? Zie je ze slecht? Of ben je onzeker en zoek je naar mogelijke oorzaken? Deze laatste vraag is misschien wat direct, het is zeker niet negatief bedoeld.

Welk probleem probeer je nou eigenlijk op te lossen? Zie je ze slecht? Of ben je onzeker en zoek je naar mogelijke oorzaken? Deze laatste vraag is misschien wat direct, het is zeker niet negatief bedoeld.
Het gaat steeds sneller. Hoe beter ik de modellen zie, hoe liever.
Tegenlicht is wel eens lastig, maar ik denk dat dat erbij hoort.
Hoe sneller iets vliegt, hoe eerder het zal crashen. Hoe meer ik de lat kan verleggen, hoe beter.

Met folie zal het niet gaan, maar balsa moet te spuiten met een spuitbus zijn. Als verf kun je de kleur die ik bedoel gewoon kopen.
Als folie, heb ik hem nog niet gezien.

Proberen kan geen kwaad, maar het gaat om zulke kleine verschillen dat dit het verschil tussen crashen en niet crashen gaat maken. Je hebt al ongeveer de best zichtbare kleur. (Gemiddeld genomen) Voor mij zou groen en geel een te lage contrast-waarde hebben. Tip: ga hier spelen met je kleuren -> groen en geel valt gewoon weg op elkaar. https://webaim.org/resources/contrastchecker/

En met laaghangende zon vliegen; 'gewoon' de zon vermijden, leg je circuit anders. Past dat niet door de opzet van het veld dan is het een situatie waarin je niet kunt vliegen zonder echt last te hebben van de zon.

Tip: ga hier spelen met je kleuren -> groen en geel valt gewoon weg op elkaar. https://webaim.org/resources/contrastchecker/
Nog een tip voorafgaand aan de vorige tip.
Als je met kleurtjes gaat spelen via een beeldscherm, kalibreer dat scherm dan eerst zo dat de kleuren die de ogen waarnemen via het scherm overeenkomen met de werkelijke kleuren.

Wil je het goed doen, dan gaat dit het beste in een ruimte waar geen daglicht naar binnen komt, kunst verlichting mag wel gebruikt worden.
Dat geeft namelijk een constante lichtkleur t.o.v. het buiten licht.
Kalibreren doe je ook met je eigen ogen, een ander kan dat niet voor je doen.

Laatst bewerkt:
Back