De best zichtbare kleur voor je vliegtuig.

Proberen kan geen kwaad, maar het gaat om zulke kleine verschillen dat dit het verschil tussen crashen en niet crashen gaat maken. Je hebt al ongeveer de best zichtbare kleur. (Gemiddeld genomen) Voor mij zou groen en geel een te lage contrast-waarde hebben. Tip: ga hier spelen met je kleuren -> groen en geel valt gewoon weg op elkaar. https://webaim.org/resources/contrastchecker/

En met laaghangende zon vliegen; 'gewoon' de zon vermijden, leg je circuit anders. Past dat niet door de opzet van het veld dan is het een situatie waarin je niet kunt vliegen zonder echt last te hebben van de zon.
Dank je voor het melden van deze site. Dat is zeer interessant. De gele neus valt niet heel erg op t.o.v. het groen. Alleen als je dichtbij vliegt, maar dan is er nooit een probleem. Misschien is rood meer geschikt als contrast met groen.

Je laatste advies is voor mij een leermoment. Ik had het zelf ook al besloten. Bij mijn club kun je beste 's middags vliegen.

groen en geel doe je voor het zicht op de grond.
Staat mooi als hij in de rij op het veld staat.
In de lucht zie je het niet, en heeft het geen nut.
je ziet toch wel wat de voorkant is, want daar gaat hij naartoe.

belangrijker is, dat je onderkant van die kist een paar goede contrast dingen heeft.

Crashen, dat is een kwestie ervaring.
vooral het niet crashen, is ervaring.
onmogelijk vaak die landingsvlucht doen.
altijd vanuit circuit.
eerst met half gas (en het gas niet verlagen)
tot je gevoel krijgt wat hij doet.
dan steeds wat rustiger. lager.

zorgen dat je bochten niet te krap zijn.
g krachten = belasting op de vleugel
ga je langzaam vliegen en je maakt opeens een hoop g krachten, trek je de vleugel alsnog in een stall.
daarom, lekker vloeiend, laten lopen.. maar wel correct gestuurd.
ervaring. veel doen

ga ik er wel van uit dat je al een keer hebt opgezocht(hoog) waar de stall zit..

Nog een tip voorafgaand aan de vorige tip.
Als je met kleurtjes gaat spelen via een beeldscherm, kalibreer dat scherm dan eerst zo dat de kleuren die de ogen waarnemen via het scherm overeenkomen met de werkelijke kleuren.

Wil je het goed doen, dan gaat dit het beste in een ruimte waar geen daglicht naar binnen komt, kunst verlichting mag wel gebruikt worden.
Dat geeft namelijk een constante lichtkleur t.o.v. het buiten licht.
Kalibreren doe je ook met je eigen ogen, een ander kan dat niet voor je doen.
Correct, want daar klopt meestal geen bout van.

qua zon:
ons veld ligt zodanig, dat je in de ochtend de zon in je beeld hebt.
mensen die in de ochtend vliegen, hebben een pet op, en vliegen onder de zon door.
dat is helemaal niet zo laag..
rechts maak je de bocht, en kom je onder de zon door weer langs.

over de zon kan ook, maar dan moet je wel een goede zonnebril hebben.

tijdens het lessen komt het nog wel eens voor dat een leerling hem een beetje slecht weg legt, en dwars door de zon heen gaat..
vertrouwen hebben dat het ding rechtdoor gaat.
en kijken waar hij "uit" de zon komt.
ga je hem proberen te volgen in de zon, heb je zwarte vlekken en zie je het ding een aardig tijdje niet..

groen en geel doe je voor het zicht op de grond.
Staat mooi als hij in de rij op het veld staat.
In de lucht zie je het niet, en heeft het geen nut.
je ziet toch wel wat de voorkant is, want daar gaat hij naartoe.

belangrijker is, dat je onderkant van die kist een paar goede contrast dingen heeft.

Crashen, dat is een kwestie ervaring.
vooral het niet crashen, is ervaring.
onmogelijk vaak die landingsvlucht doen.
altijd vanuit circuit.
eerst met half gas (en het gas niet verlagen)
tot je gevoel krijgt wat hij doet.
dan steeds wat rustiger. lager.

zorgen dat je bochten niet te krap zijn.
g krachten = belasting op de vleugel
ga je langzaam vliegen en je maakt opeens een hoop g krachten, trek je de vleugel alsnog in een stall.
daarom, lekker vloeiend, laten lopen.. maar wel correct gestuurd.
ervaring. veel doen

ga ik er wel van uit dat je al een keer hebt opgezocht(hoog) waar de stall zit..
Wat je aangeeft is inmiddels allemaal bekend. Een ongeluk komt vaak niet alleen, maar is een samenloop van omstandigheden.

qua zon:
mensen die in de ochtend vliegen, hebben een pet op, en vliegen onder de zon door.

tijdens het lessen komt het nog wel eens voor dat een leerling hem een beetje slecht weg legt, en dwars door de zon heen gaat..
ga je hem proberen te volgen in de zon, heb je zwarte vlekken en zie je het ding een aardig tijdje niet..
Wat jij schetst gaat nagenoeg altijd goed.

Persoonlijk vindt ik rood en geel een lang goed zichtbare kleur .
Vandaar dat mijn sleep toestellen de basis kleur rood of geel hebben .
Uiteindelijk zijn fluor kleuren goed helder zichtbaar maar hebben voor mij het nadeel onscherp te worden aan de randen .

dat fluor groen van oracover word helaas vaal in de zon, het geel houd wel wonderbaarlijk goed vind ik

Ik begrijp uit alle voorgaande reacties, dat de perfecte kleurcombinatie, voor alle omstandigheden, niet bestaat.
Daaruit is te concluderen, dat je geen risico moet nemen bij voor jou lastige omstandigheden.
Het leven bestaat uit een en al compromissen en leermomenten.

Verder denk ik dat brede zwart en witte stroken aan de onderkant veel goed kan doen.

Mijn favouriete kleur groen kan bovenop blijven, maar misschien afwisselen met rood. Beide kleuren liggen behoorlijk goed tegenover elkaar in de kleurencirkel.

Sergei (niet te verwarren met onze eigen Serge) heeft de Avionik aan de bovenkant groen met geel gespoten. Na wat ik nu weet, ben ik daar niet heel erg blij mee.

p.s. ik neem voor dit alles uitgebreid de tijd, omdat ik herstellende ben van een drietal heftige tandarts behandelingen.

Mijn favouriete kleur groen kan bovenop blijven, maar misschien afwisselen met rood. Beide kleuren liggen behoorlijk goed tegenover elkaar in de kleurencirkel.
Hou er rekening mee, hoe verder de kleuren uit elkaar liggen zoveel te moeilijker kunnen de ogen er op focussen.
Kijk maar eens naar een donkerblauwe achtergrond met daarop rode vlakken of lettertjes.

Let er ook op dat naast de kleuren op het toestel, de kleuren uit de omgeving ook nog van invloed zijn.
Daarom is een kleuren combinatie van groen en geel met een achtergrond van lichtblauw en groen(gras) nog eens niet zo slecht.
Ook qua frequentie spectrum ligt dat zo ongeveer in het midden van het bereik waar de ogen gevoelig voor zijn.

Laatst bewerkt:
Vroeger met een kleurcalibrator op het berldscherm gewerkt, en prijzige software erbij. Dat was handig bij het voorbereiden aanleveren van digitale opmaak voor kunstdruk in full colour kleur of werken met Pantone kleuren. 30 jaar achter de kiezen.
Tekenkast nog vol met kleurwaaiers en boeken vol kleurverrasteringen CMYK.
Voor het werk voldoende referenties.

Overigens is geen beeldscherm hetzelfde.
Kun of kon je kleurprofielen laden.
Men neemt het voor lief en weet niet beter.
Interpretatie van kleur is rekenkundig vastgelegd en zijn industrieel afspraken gemaakt.

Later met die calibratie gestopt.
Drukwerk geeft overigens standaard kleurverlies.

Johannes Itten, periode Bauhaus, heeft wat boeken geschreven over kleurenleer.
Verder zijn er nogal wat boeken over kleur in de reclame, met name bedoeld voor gedragsbeinvloeding.

Op een RC model zou ik het testen.
Je kunt je een Karel Appel folien.

Kleur op afstand wordt grijs. Rood veranderd in zwart. ‘Kawa’ groen en citroen geel blijven lang overeind. Ons nationalistisch oranje wordt snel zwart.

De beroemde Checkertails WW2, bekend van de P40 Warhawk… hadden zwart geel geblokt op staart en stabilo. Dit bleek op grote afstand te ogen als zwart-wit geblokt. Perceptie ogen en de dikte van de lucht.
Inzet van rood-wit geblokt versoepte tot grijs.

Lozenge patronen werkte ook goed als zicht verslechteraar voor de vijand.
De slim gekozen blokken werkten als drukwerkpunten op afstand, ontstond kleurmenging, een slecht zichtbaar grijs.

Ik heb het met leut getest op mijn Ugly Stik. Maar dan met felle oracover tinten, inclusief fluor oranje. Alles tot in de puntjes uit folie.
Het werd binnen de korste meters vaal grijs. Nu zat er nog wel meer dan genoeg contrast-sjeu aan het model, het daarop te verliezen… kon alleen nog op een gebroken antenne… en zo is het ook geschiedt, op moeder aarde genadeloos beslecht…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Vroeger met een kleurcalibrator op het berldscherm gewerkt, en prijzige software erbij. Dat was handig bij het voorbereiden aanleveren van digitale opmaak voor kunstdruk in full colour kleur of werken met Pantone kleuren. 30 jaar achter de kiezen.
Tekenkast nog vol met kleurwaaiers en boeken vol kleurverrasteringen CMYK.
Voor het werk voldoende referenties.

Overigens is geen beeldscherm hetzelfde.
Kun of kon je kleurprofielen laden.
Men neemt het voor lief en weet niet beter.
Interpretatie van kleur is rekenkundig vastgelegd en zijn industrieel afspraken gemaakt.

Later met die calibratie gestopt.
Drukwerk geeft overigens standaard kleurverlies.

Johannes Itten, petode Bauhaus, heeft wat boeken geschreven over kleurenleer.
Verder zijn er nogal wat boeken over kleur in de reclame, met name bedoeld voor gedragsbeinvloeding.

Op een RC model zou ik het testen.
Je kunt je een Karel Appel folien.

Kleur op afstand wordt grijs. Rood veranderd in zeart. Kawa groen en citroen geel blijven lang overeind. Ons nationalistisch oranje wordt snel zwart.

De betoemde Checkertails WW2, bekend van de P40 Warhawk… hadden zwart geel geblokt op staart en stabilo. Dit bleek op grote afstand te ogen als zwat-wit geblokt. Perceptie ogen en de dikte van de lucht.
Inzet van rood-wit geblokt verspepte tot grijs.

Lozenge patronen werkte ook goed als zicht verslechteraarvvoor de vijand.
De slim gekozen blokken werkten als drukwerkpunten op afstand, ontstond kleurmenging, een slecht zichtbaar grijs.

Ik heb het met leut getest op mijn Ugly Stik. Maar dan met felle oracover tinten, inclusief fluor oranje. Alles tot in de puntjes uit folie.
Het werd binnen de korste meters vaal grijs. Nu zat er nog wel meer dan genoeg contrast-sjeu aan het model, het daarop te verliezen… kon alleen nog op een gebroken antenne… en zo is het ook geschiedt, op moeder aarde genadeloos beslecht…

Gr Bas
Wat een problemen hebben we toch allemaal, Bas. (Humor)

Ik heb een Soleo vliegende vleugel, waarvan ik de winglets fluorescerend rose heb gefolied. Dat pakt verrassend goed uit vind ik, juist als je van de vleugel het minste ziet (onderkant wit/donkerrood) is er altijd wel een winglet zichtbaar.

qua zon:

Als instructeur zie ik dat altijd aankomen en knijp dan alvast -letterlijk- een oogje dicht.
Komt van mijn F2B wedstrijdvliegerij.
Daar heb je niets te kiezen en als het downwind punt van de cirkel (het centrum van de figuren) toevallig in dezon ligt dan heb je daar maar mee te dealen. Dat oog dichtknijpen vindt daar zijn oorsprong.

Met één oog heb je geen dieptezicht. In principe heb je dat bij lijnvliegen in die zin niet nodig, omdat je kist in principe niet naar je toe komt of van je af gaat.

Ik knijp liever even of beide ogendicht, of ik buig even het hoofd zodat de klep van de pet de zon afschermt.

Met één oog heb je geen dieptezicht. In principe heb je dat bij lijnvliegen in die zin niet nodig, omdat je kist in principe niet naar je toe komt of van je af gaat.

Ik knijp liever even of beide ogendicht, of ik buig even het hoofd zodat de klep van de pet de zon afschermt.
Klopt dat je dan geen diepte ziet ,maar wel wat je toestel doet maar even dat ene oogje dicht en dan wel je beste oog op dat moment . Binnen vier seconden is je verblinden oog genoeg hersteld om weer mee te doen en diepte te genereren .
Je staat versteld hoe snel je adapteert in deze situaties .

Ik heb een Soleo vliegende vleugel, waarvan ik de winglets fluorescerend rose heb gefolied. Dat pakt verrassend goed uit vind ik, juist als je van de vleugel het minste ziet (onderkant wit/donkerrood) is er altijd wel een winglet zichtbaar.
Inderdaad, dat zie je wel vaker.
Alleen moet ik bij roze altijd aan Gerard Jolig denken :D.
Tegenover geel en groen, ligt in de kleurencirkel de kleur paars. Ik zou dus paars voor de tips moeten gebruiken. Het is totaal geen goed argument, maar ik vind paars een afschuwelijke kleur.

Back