De bouw van een Supra

Leuk dat je de stap gaat nemen!

Je zou eigenlijk een sub-draadje aan deze moeten kunnen knopen. Dan blijft e.a. toch aan elkaar gekoppeld maar ook weer gescheiden. Misschien een vraag aan de moderator waard?

Nog een week of twee/drie, dan heb ik me door een aantal jaren DLG's bouwen geworsteld en dan ga ik eindelijk de tweede Supra bouwen. Dat wordt ook een "goedkoopniettemoeilijk" apparaat.
 
Ik heb nog nooit iets met glas of carbon of wat dan ook gedaan, dus dit gaat vast een grote mislukking worden, of in ieder geval gaat het een meerjarenplan worden.
Gaaf dat je er voor gaat Japie!
Het hoeft helemaal geen grote mislukking te worden! Je doet het stap voor stap en wat je niet weet vraag je op het forum. Kijk maar hoe snel Domi Jacobs het bouwen onder de knie kreeg in dit draadje: welke-carbonband-voor-staarts-textreme-bouwpraat
De bouwmethoden een DLG wijken niet heel veel af van die van een supra. Bouw een gravitycutter (zie dezelfde link hierboven), en een vacuumzuiger van een oude koelkastpomp.
Begin met bijvoorbeeld de staart en ga ervan uit dat je dat een paar keer moet doen voordat ie goed wordt. Het stabilo en de vleugels lukken dan ook.
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat Jaap zich ook aan een Supra gaat wagen, en met de staartboom wil beginnen, heb ik vorige week ook vast een staartboom gemaakt voor mijn volgende Supra. Samen met Dennis weer eens aan de werkbank gestaan. De belangrijkste stappen zijn vast gelegt, nu in een completere beschrijving, hoop ik.

Het is een bouwmethode met gebruik van huis/tuin/keukenmiddelen. Je moet dit met z'n tweeen doen.

Eerst een serie foto's. Tekst volgt later.

Voor de staartboom gebruik ik 140 grams UD carbon van EMC Vega. Er zijn 5 "lappen" nodig:
Voor de torsiestijfheid:
1 wikkeling linksom 100% lengte staartboom
2 wikkeling rechtsom 100% lengte staartboom
Voor de buigstijfheid:
3 rechte lap, 100% lengte staartboom
4 rechte lap, 60% lengte staartboom
5 rechte lap, 30% lengte staartboom
(Op het dikste deel van de staartboom, bij de romp, zitten dan de drie lagen 3 t/m 5)

Eerst maak je van papier sjablonen. Die wikkel is het lastigste te bepalen, maar met een beetje gefrommel is dat wel te doen. Het mooiste is het als je de wikkelsjabloon zo maakt dat je geen overlap hebt tpv de spiraalvormige naad. Later kun je de lay-up wel snijden met iets meer breedte.

1layupsnijdenmbvpapiere.jpg


Lap 3 en 4 plak ik met een mist van spray lijm op elkaar. Dat is straks iets makkelijker aanbrengen en twee lagen UD carbon laten zich nog goed impregneren zo heb ik ervaren met de staartboompjes voor de DLG's de afgelopen jaren.

2tweegrootsterechtestuk.jpg


Na het snijden van de lay up leg je de stukken op schildersfolie.

3layupopschildersfolieg.jpg


De wikkel moet je op een goede manier starten. Hiervoor heb ik een streepje op de staartboom gezet. Dat helpt bij de eerste wikkel. Bij de tweede moet je gokken, maar met het gevoel dat je net bij eerste wikkel hebt opgedaan lukt dat wel.

4streepjeopdestaartboom.jpg


Voordat je epoxy (ik maak hier 25 gram voor aan) aanmaakt moet je zeker zijn dat je voor alle bouwstappen de spullen hebt liggen:
- staartboom ingevet met vaseline en voorzien van keukenfolie
- epoxybestendige roller
- plakband voor het omwikkelen van de layup
- boormachine, regelbaar, nodig voor het wikkelen met plakband
- thyxotropier mittel
- weegschaal,
- etc....

5allesgereedvoorhetwikk.jpg


Zoals je ziet is het UD carbon nogal sprieterig. De snijranden blijven niet strak. Als je zou proberen de lappen straks nat aan te brengen zonder de "plastic transfer" kom je in een glibberig drama terecht. Probeer echter met insoppen niet de contouren van het beginstuk van de wikkel te verschuiven. Dat helpt strakt met het begin van de wikkel.

-----> na het gedegen insoppen met epoxy de lay up hard na rollen met harde roller en keukenrol of toilet papier.<---------

6ingesoptelayup.jpg


Een detail tussendoor. Op het eind wil je de uitgeharde boom van de keu drukken. Het helpt als je het uiteinde van de boom wikkelt op iets dat net wat dikker is als de keu zelf. Daarom een laagje of 3-4 schilderstape onder de keukenfolie. Daar kan je nadien de boom voorzichtig doorzagen en dan op de strakke dikke rand met de bus de boom van de keu drukken, zie ook de laatste foto.

het beetje hars dat je nog over hebt opdikken met thyxotropier mittel en aanbrengen daar waar je begint met wikkelen. Dat dikke plakkerige spul houdt dan de wikkel bij tijdens de eerste wikkelingen op z'n plek.

7afplakbandenlaagjetixo.jpg


En nu dan de lay up uitsnijden. De bedoeling is dat de lappen inclusief schildersfolie van de werkbank op te nemen zijn.

8uitsnijdenvanlayup.jpg


Doordat je de schildersfolie om de lappen los hebt gesneden heb je eigenlijk een sticker gemaakt. De bovenzijde is droog gerold met toiletpapier en harde roller. Die kant plakt nauwelijks meer. De 'onderzijde' van de lap plakt wel. Dus de schildersfolie stukje bij beetje lostrekken tijdens het wikkelen en de onderzijde tegen de keu aanplakken. Ook zorgt de schildersfolie ervoor dat de lap carbon min of meer zijn vorm behoudt.

9schildersfolielostrekk.jpg


Start van de eerste wikkel, langs het streepje. Vanaf nu is een tweede persoon nodig. De een brengt de wikkel aan, de ander draait stukje bij beetje de keu.

10eerstewikkellangshets.jpg


Draaien, en plakken........

11rustigverderwikkelen.jpg


Draaien en plakken.....

12rustigverderwikkelen.jpg


En de andere kant op.......

13anderekantopwikklen.jpg


Eerste rechte stuk aan brengen. Ook weer op de stickermanier. Ik wil de lap over de volle lengte aan de buitenzijde hebben. Vindt ik wat mooier, al moet je met je neus over staartboom schuiven om het te kunnen zien.

Als het laatste rechte stuk is aangebracht kun je nog even de losse eindjes wat rechter plaatsen. Het kan goed zijn dat op het eind van de staartboom nog een open plekje te zien is. Plak daar maar gewoon een klein lapje voor het zicht op. De boom wordt sterk zat. (is echt goed getest ;) )

14eersterechtestuk.jpg


Van het wikkelen met plakband heb ik geen foto's. Je begin op het dunne, achterste eind van de keu, richting het dikke deel. Ik gebruik daar gewoon kantoortape voor. Vergewis je zelf er wel van dat het een taai soort tapen is, en niet iets wat met minste geringste trek breekt. Plak eerst de plakzijde op de boorkop, of nog op de keu, als daar ruimte is. Draai dan de tape een halve slag zodat de NIET PLAKZIJDE op het carbon komt. Probeer vanaf nu zo te wikkelen dat de overlap slecht 1-3mm bedraagt. Hier geldt, als je snel klaar wilt zijn doe dit dan rustig. Keu voorzichtig roteren met de boormachine en als dat te snel gaat met de hand. Trek zo hard aan de tape als je durft. Als je bij het dikke deel gekomen bent zie je al dat er epoxy tussen de plakband naden te voorschijn komt. (en je dacht nog wel dat je de lay up droog had gerolt ;) ) Ik doe hier nog een tweede wikkel achteraan, ook weer plakzijde naar buiten.

En dan ben je bijna klaar. Keu uit de boormachinen nemen, en verwarmen met de fohn, overtollige epoxy vloeit er uit. (als je de staartboom in de boormachine laat roteren vliegen de epoxyspetters je om de oren)

Na het harden de staartboom voorzichtig doorzagen op het schilderstape, en van de keu drukken. Het moet mogelijk zijn zo een staartboom te maken van 58-62gram.

15vandekeuafdrukken.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het heel fraai wat je er zo van brouwt, maar toch vraag ik me af waarom je niet met carbon-kous werkt? Dat werkt zoveel makkelijker ...

Dirk.
 
Ik heb het resultaat al mogen zien en voelen, de boom is super strak en
stijf. Als je hier een dreun van krijgt...... De staartboom overleeft het zeker.

Zoals de "meester" zegt; werk volgens een vast stappenplan
Zo calculeer je je fouten in.

Ik heb het zelf al mogen ervaren en het werkt zeker!

Lyckele
 
Ik vind het heel fraai wat je er zo van brouwt, maar toch vraag ik me af waarom je niet met carbon-kous werkt? Dat werkt zoveel makkelijker ...

Dirk.

( Grrr jij moet omruimen :mrgreen: )
Ik denk dat je met kous niet dezelfde sterke en torsie
stijve boom krijgt als met bovenstaande lay-up

Lyckele
 
Wouw!! Fantastisch zeg! Enorm bedankt voor het delen van deze info wederom!


----------------------
Sent from iPhone.
 
waarom je niet met carbon-kous werkt?

1) Diameter verloop van Ø32 naar Ø13mm Ik denk dat de vezels aan het eind dan teveel in het verlengde van de boom lopen.
2) Weet jij hoeveel je moet bestellen van die rommel?? Volgens mij trekken ze keihard aan de kous en knippen dan de bestelde lengte af......... Ik heb altijd te weinig. Ik vindt het te duur om gelijk veel te bestellen.
3) Insoppen en nadrogen lijkt me niet makkelijk, helemaal niet als je boom 1000mm lang is.
4) Het ergste, mijn nekharen gaan al overeind staan als ik er alleen al aan denk, die lange kous op de keu krijgen. Je moet die zware keu op 1 punt vast zetten zodat je vrije toegang hebt over de hele keu. Dan moet je, zonder de keukenfolie te verschuiven, die kleverige zooi om de keu gefrommeld krijgen. Nee, dat zie IK niet zitten....

Enige alternatief is, denk ik, om een boom te rollen zoals je dat voor DLG boompjes doet. Een doek onder 45°, voor twee wikkelingen, en dan de rechte vezels daarin mee rollen. Je komt dan, voor het 45° doek wel op twee lagen duurder 93grams caron uit. (Denk ik, ik zou moeten kijken welk doek je kunt pakken om op ongeveer hetzefde gewicht uit te komen)

Voor zover ik het nu kan overzien is dit de goedkoopste methode.
 
Berrie,

Die kous is heel goed over de keu te brengen als je het eerst over een (kartonnen) koker schuift met een diameter net groter dan de keu. Die breng je over de keu heen en dan laat je het eraf schuiven.
 
Die kous eroverheen krijgen is een fluitje van een cent.

Dit is hoe ik het zou doen:
Ik zou 2 lagen kous nemen, ertussen de laag in de lengte richting.
Om het probleem van teveel de vezel in de lengterichting achteraan op te lossen zou ik proberen 2 verschillende maten kous te nemen. Zodat de ene op het dikke stuk min of meer 45 graden heeft, en de andere op het dunne stuk.

- eerst een kous erover schuiven. Droog!
- Straktrekken en afknippen
- een klein beetje met epoxy inrollen, niet om vol te soppen, maar net genoeg dat de volgende laag blijft hangen/plakken
- nu de voorgesopte lengtelaag aanbrengen
- dan weer kous DROOG! eroverschuiven. Dat gaat goed, want als het opstropt wordt het wijder.
- nu wrijvend afwisselend de ene en andere kant op strak trekken, Zoverdeel je ook mooi de epoxy over de niet ingesopte kous.
- tot slot strak met tape omwikkelen, net als jij doet.

Met één kous en UD carbon op 25 grs glas heb ik gedaan voor een DLG-staart. Ging veel makkelijker dan ik had verwacht.

Mijn ervaring is niet dat ze de kous strak trekken om je af te zetten. Maar 25 cm meer kopen dn absoluut nodig is wel slim.

Dirk.
 
Supra goes electric!!

Afgelopen zaterdagmiddag een besluit genomen.

Mijn eigen ontwerp zwever heeft zijn tijd gehad. Na 8 jaren trouwe dienst is het goed zo.

Ik wil mijn Supra elektrisch maken. De laatste jaren zijn er dankzij het F5J gebeuren interessante aandrijfconcepten voorhanden gekomen. Dat maakt het makkelijk.

Romp, staart, staartboom, wipje voor hoogteroer is allemaal al klaar.

De komende weken de spulletjes maar eens verzamelen.

Het gewicht is niet zo'n issue. Tenminste, niet de laatste 50 gram. Afmetingen zijn wel cruciaal, want ik wil gewoon de zweverromp gebruiken. Motor en regelaar in de cone. Accu, ontvanger, vario in de romp. Staartservo's (Hyperions, mogelijk in de staart, afhankelijk van het zwaartepunt.

Bij het speuren naar een aandrijving lijkt de Peggy Pepper goed te passen. Bijvoorbeeld de 2221/12 2580KV met 5:1 vertraging.

1) Ik snap alleen niet zo goed hoe je nu met 5 ampere minder en 1" spoed minder 731 gram méér stuwkracht kunt hebben:

3s - 11V - 18x9, 4597 rpm, 37 Amp. 405 Watt, Schub 2188g, Pitch Speed 63km/h, Eta 77%
3s - 11V - 18x10 Graupner, Mittelt. 28, 4745 rpm, 32 Amp., 356 Watt, Schub 2919g, Eta 78,8%

Heeft iemand PRAKTIJK ervaring met genoemde aandrijving?

2) Als het gaat om kleine regelaars, welk merk komt dan goed uit de bus?
 
Ik had me als eens laten vertellen dat die 'Ice' regelaars van Sunrise eenvoudig, maar goed zijn. Reisenauer verkoopt ze ook. En Reisenauer verkoopt geen troep, denk ik.

Groot voordeel:
Hun BEC heeft een niet al te hoge spanning (5,5V ipv. vaak 5,8V of 6,0V, dat is servo-sparend) bij 6 Amp. !!!

N.B.
Alweer wat nieuws?
Geen zin meer in de Adamas?
 
Alweer wat nieuws?
Geen zin meer in de Adamas?

Wel zin in de Adamas, geen zin meer om volgend seizoen mijn eigen ontwerp te vliegen. Supra is veel beter.

Echt iets nieuws is het niet. Ik gebruik bestaande vleugel en elevator. Bovendien heb ik de rest van de onderdelen al liggen.

En de Adamas moet ook weer niet te snel gaan, want dan loop ik teveel met jou uit de pas.. ;)

Eerst even het beste uit mijn bestaande spullen halen, dan weer verder aan de Adamas.

O ja, een nieuw linker vleugeltje voor de Skyfall moet ook nog worden gemaakt. Grrrr...
 
Heeft iemand PRAKTIJK ervaring met genoemde aandrijving?

Ja, ikke. Deze Peggy Pepper vlieg ik wel op 4s en momenteel met een 17x11.
Een 1620 gram zware kist gaat bij full power met 14,5 m/sec omhoog (rond de 45 A). 30 % vermogen (15A) is meer als voldoende om met 5-6m/sec te stijgen.
 
Neeee. Ik laat me niet opjutten.
De garage is leuk om te doen (vooral omdat het de mogelijkheden voor de hobby uitbreid), maar hobby is veeel leuker!
 
Goede kleine regelaar is de YGE 60
De sunrise modellen zijn wat groter qua formaat.

Sunrise 60A : 68mm x 33mm x 13mm €64,- incl progkaart
YGE60A : 62mm x 25mm x 8 mm €114,- ex. progkaart
 
Laatst bewerkt:
Back
Top