NAAR AANLEIDING VAN LIGGERBREUK IS GEBLEKEN DAT JE NIET OP DEZE WIJZE CAPSTRIPS MOET MAKEN. ZIE VERDER IN POST:
http://www.modelbouwforum.nl/posts/1041890
Deze week is het de beurt aan de liggers voor de tipvleugels. Tenminste de carbonstrips in de liggers.
Hiervoor wordt hoog modulair carbon ingezet. Dit is twee keer zo stijf als "gewoon" carbon. Dit levert een stijvere vleugel op. Vindt ik gewoon leuk...
Om te bepalen hoeveel carbon ik nodig heb, heb ik de oppervlaktes aangehouden zoals ze in deze file staan gegeven voor de carboncaps.
Daarnaast heb ik gerekend met de dikte zoals MCV-vega deze opgeeft voor het HM carbon, namelijk 0.17mm. Dat leverde twee volle lengtes op, 880mm, en stroken van: 700, 520, 340, en 160mm lang. Aan het begin dus 6*0.17mm dik = 1.02mm.
Om de stroken netjes uit te kunnen laten harden heb ik een mal gemaakt waarin de stroken nat in nat gelegd kunnen worden. Het malletje is van hardboard. Dit is gewoon te snijden. Na het snijden de kanten met witte houtlijm in smeren. Laten drogen en weer schuren. Dan heb je strakke kanten. Vervolgens een strook breed goedkoop doorzichtig paktape erop plakken. Hier hecht geen epoxy aan. Een strook hardboard met gelijke afmetingen als drukker maken. Ook hierover het tape. Dan is de mal klaar.
Of dit de beste methode is weet ik niet. Ik vindt het een nadeel dat de glassliertjes, welke het losse UD carbon bij elkaar houden nog meegelamineerd worden in deze caps.
Dan nog een minirolletje maken en elke avond kan er 1 cap gemaakt worden.
Na het harsen kunnen de stroken in het malletje en aangeklemd worden door een hoge lat en wat lijmklemmen.
Morgen maar eens kijken wat het geworden is.
http://www.modelbouwforum.nl/posts/1041890
Deze week is het de beurt aan de liggers voor de tipvleugels. Tenminste de carbonstrips in de liggers.
Hiervoor wordt hoog modulair carbon ingezet. Dit is twee keer zo stijf als "gewoon" carbon. Dit levert een stijvere vleugel op. Vindt ik gewoon leuk...
Om te bepalen hoeveel carbon ik nodig heb, heb ik de oppervlaktes aangehouden zoals ze in deze file staan gegeven voor de carboncaps.
Daarnaast heb ik gerekend met de dikte zoals MCV-vega deze opgeeft voor het HM carbon, namelijk 0.17mm. Dat leverde twee volle lengtes op, 880mm, en stroken van: 700, 520, 340, en 160mm lang. Aan het begin dus 6*0.17mm dik = 1.02mm.
Om de stroken netjes uit te kunnen laten harden heb ik een mal gemaakt waarin de stroken nat in nat gelegd kunnen worden. Het malletje is van hardboard. Dit is gewoon te snijden. Na het snijden de kanten met witte houtlijm in smeren. Laten drogen en weer schuren. Dan heb je strakke kanten. Vervolgens een strook breed goedkoop doorzichtig paktape erop plakken. Hier hecht geen epoxy aan. Een strook hardboard met gelijke afmetingen als drukker maken. Ook hierover het tape. Dan is de mal klaar.
Of dit de beste methode is weet ik niet. Ik vindt het een nadeel dat de glassliertjes, welke het losse UD carbon bij elkaar houden nog meegelamineerd worden in deze caps.
Dan nog een minirolletje maken en elke avond kan er 1 cap gemaakt worden.

Na het harsen kunnen de stroken in het malletje en aangeklemd worden door een hoge lat en wat lijmklemmen.
Morgen maar eens kijken wat het geworden is.
Laatst bewerkt door een moderator: