Die vragen zijn hun al eerder gesteld hoor. Destijds was er een representative van assan actief op rcgroups. Die is danig het vuur aan de schenen gelegd hierover. Een eenduidig antwoord is er nooit geweest.
Volgens mij zit het zo :
Ten tijde dat assan op de markt kwam was futaba en spectrum populair. Futaba had antenne diversity, spectrum had satteliet ontvangers. De chinesen hebben er allemaal niet zoveel kaas van gegeten, maar blijkbaar heb je ofwel 2 antennes, ofwel satteliet ontvangers nodig om je product verkocht te krijgen. Chinese horen goedkoop te zijn. Goedkoopste is een extra draadje binnenin te solderen zodat je ook 2 antennes hebt (diversity snappen ze niet zo goed, laat staan polarisatie van het signaal). Wie had nou gedacht dat die verrekte modelbouwers dat doosje gingen openmaken en ook nog zouden snappen dat dat draadje gewoon aan de massa hangt ? Hangt dat bij futaba niet aan de massa dan ? En waar maken ze zich uiteindelijk toch druk om ? Het werkt toch allemaal prima ?
Dan kwam frysky en die hadden ondertussen wel hun huiswerk over diversity en polarisatie gemaakt.
Het kan trouwens best dat die assan engineer (kan wang li van om de hoek zijn die wel wat kan solderen en morgen is het Chen Ye van om de andere hoek die radiootjes verkoopt) toch wel wist wat diversity is. Maar de brave mens die mails beantwoord en de marketing doet (dat is wie wij te spreken krijgen) weet enkel dat er 2 antennetjes horen, want 2 is toch altijd beter dan 1, niet ?
Dit gezegd zijnde, ik ben al jarenlang een fervent chinees spul koper en heb me er al enorm veel mee bespaard. Al is dat relatief, want aan de europese prijzen was het waarschijnlijk bij 1 helikoptertje gebleven terwijl ik nu meer dan 10 helikopters, multicopters, vliegtuigen en jets heb.
Maar die 2 assan antennes : placebo, pure marketing. Er waren er destijds op rcgroups die gewoon de massa antenne eraf soldeerden zonder merkbare nadelige effecten. Dan kon je de massa antenne gebruikten als vervang antenne als de echte antenne afgebroken was.