De grote doos - Skymaster Viperjet

Mooi ding, en als ik de foto's bekijk is het nog knap dat ze het in die doos gekregen hebben :P

Dag Hans,

Al lekker hard bezig zie ik:thumbsup:
Vooral doorgaan.

Gr. Ron

Haha, ik denk dat mijn tempo 'net' iets onder dat van jou ligt :p

Vóór unox is ie in elk geval niet klaar.. Hoop met die diepe servo's, en jouw metingen toch net in 't hout uit te komen.

Aangezien 't nu niet echt vliegweer is zo maar eens wat epoxy mengen..

En als het zo blijft wel voor de Unox meeting klaar ;-)

Succes met het verder knutselen.

Haha, ik denk dat mijn tempo 'net' iets onder dat van jou ligt :p

Vóór unox is ie in elk geval niet klaar.. Hoop met die diepe servo's, en jouw metingen toch net in 't hout uit te komen.

Kan zijn dat mijn tempo nu iets omhoog gaat aangezien ik nu in de WW zit.:D
Heb nu tijd genoeg om te bouwen tussen het soliciteren en het regelen door.

Ieder voordeel heeft zn nadeel zeggen ze wel es.. ;)

Heb ondertussen de servo's er in zitten, en de sleuvel voor de servo-hevels gefreesd. Toen kwam ik er achter dat één hoogteroer niet zo geweldig gespoten is aan de onderkant - verf pel je dr zo vanaf. Vreemde is dat eronder dezelfde kleur blauw zit - lijkt wel of er tussen de lagen niet geschuurd is, geen hechting. 't zit gelukkig aan de onderkant, dus valt niet direct op als 'ie opgebouwd is. Toch een bevriende autospuiter maar eens om advies vragen...

Morgen misschien eens een begin maken met de sleuvel voor de carbon hevels van Sandor. Altijd eng, met een dremel aan je mooi gespoten onderdelen...

Nu is 't tijd voor een biertje ;)

plakband erop en op t plakband aftekenen wat je eruit wilt slijpen. dan beschadig je nooit de lak. maar dat wist je zelf natuurlijk ook wel ;)
en uiteinden inboren met de juiste diameter.

plakband erop en op t plakband aftekenen wat je eruit wilt slijpen. dan beschadig je nooit de lak. maar dat wist je zelf natuurlijk ook wel ;)
en uiteinden inboren met de juiste diameter.

Probleem ontstond juist bij het verwijderen van 't plakband dat uit de doos al op de roeren zat (om ze te fixeren). Lijkt alsof 't roer op die plek 2x gespoten is, en dat vergeten is tussendoor te schuren. Kleur eronder is gelukkig dezelfde, dus 't valt niet zo op.

Met slijpen nog nergens lak beschadigd ;)

Ach, vrolijk verder ploeteren :D

zulke kisten moet je toch nog altijd van top tot teen inspecteren, dat zie je maar weer. vraag me nog wel eens af of er nog afgekeurde toestellen op de markt komen.

Ondanks een paar mexicanen in mn hoofd toch nog wat kunnen bouwen dit weekend, richtingsroer is af :D

12-tail-done.JPG

12-tail-servo.JPG

Moet alleen nog een ander stekkertje aan de servo solderen, maar dat doe ik voor allemaal wel tegelijk :sleepy:

Op naar de hoogteroeren, daar hoeven alleen de heveltjes nog ingefreesd/gelijmd te worden, en de stuurstangen gemaakt (heb voldoende alu liggen ;) )

Stuurstangen zijn m3 draad, met daaromheen een carbon-buisje met een buitendiameter van 4mm (dan is 't ineens super stijf), en daar weer omheen een alu buisje met buitendiameter 6. (voor 't oog, en 't gaat nu zeker nergens meer naartoe)

degelijke hevels:yes:heb ze gister in mijn hand gehad !!
ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto ;)

ga zo door..

Voor- en tegenspoed

Nou, Ron had helemaal gelijk met zn gefriemel.. Wat een goed, de leidingen en kabels verleggen. In drie spanten/liggers een gat moeten friemelen, waar natuurlijk geen boormachine past. Boor maar verlengt en een hoop gepruts later kan ik van 't servo-bakje bij de neuslijst komen. 6 pogingen later is 't eindelijk gelukt de 3 luchtleidingen en 2 servo-kabels door deze gaten heen te wurmen. Bij 1 vleugel :s

Maar, ze zitten dr in, servo's op hun plek, en de aansluitingen voor lucht, servo's en tipverlichting zit in de linkervleugel:

Aansluiting van de lucht op de romp (plakband met gaatjes is de markering waar als 't goed is de servo- en verlichtings-aansluiting moeten komen)
Mooie connector heb ik bij digitech vandaan. Die ga ik 'geveerd' monteren, zodat bij speling de verbinding in elk geval blijft bestaan.
12-fuse-con.JPG

Aan de vleugel-kant komt dit dr in:
12-wing-con.JPG

In de MPX-connectors ga ik de connectoren waarschijnlijk niet vastlijmen, of maar aan 1 kant, zodat ook weer bij speling de verbinding in elk geval blijft zitten. Van links naar rechts:
Tipverlichting (6-aderige kabel), servo's, lucht. De connector zie je op de vleugel liggen.

Servo's ook in de linkervleugel op hun plekje. Volgende keer de hevels infrezen en epoxien, en stuurstangen maken.
12-servowing.JPG

Solderen doe ik straks in 1x voor alle servo's / connectoren, zal ook wel een complete avond kosten..

Nu het slechte nieuws, met de rechter-vleugel kan ik niet verder. Die gaat waarschijnlijk aan de muur, een nieuwe is als 't goed is onderweg. Bij de wortel-rib tussen vleugelbuis en neuslijst is de skin en verf gebarsten, 't voelt ook wat 'soppig' aan allemaal, dus dat is vast niet goed. Nog genoeg te doen, maar had natuurlijk liefst te vleugels tegelijkertijd gebouwd. Misschien in de 'vakantie' tussen kerst- en nieuwjaar eens beginnen aan de mal voor een nieuwe bypass. Voorin de cockpit is ook nog genoeg te doen :mrgreen:

Grtz,
Hans

Dag Hans,

leuk hé, al dat gefriemel in de vleugel, maar het ziet er goed uit.:thumbsup:
Bij mij was het gefriemel in de eerste vleugel nog te doen, maar toen ik het gat
voor de aansluitingen in de tweede had gemaakt, stuitte ik ook op een probleem.:?:
Was er in de eerste vleugel nog een sleuf van 40 bij 8mm voor de kabels en slangen er doorheen te trekken, in de tweede vleugel zat net een gaatje van ongeveer 5 bij 3mm.
Daar gaat weinig doorheen, maar gelukkig had ik nog een boor van +/- 40 cm lang liggen, dus het gat was snel groter en alles toch goed er door gekregen.
Rot van die tweede vleugel van jou, maar zoals je zelf al aangeeft, er is nog genoeg te doen.

Gr. Ron

Dag Hans,

leuk hé, al dat gefriemel in de vleugel, maar het ziet er goed uit.:thumbsup:
Bij mij was het gefriemel in de eerste vleugel nog te doen, maar toen ik het gat
voor de aansluitingen in de tweede had gemaakt, stuitte ik ook op een probleem.:?:
Was er in de eerste vleugel nog een sleuf van 40 bij 8mm voor de kabels en slangen er doorheen te trekken, in de tweede vleugel zat net een gaatje van ongeveer 5 bij 3mm.
Daar gaat weinig doorheen, maar gelukkig had ik nog een boor van +/- 40 cm lang liggen, dus het gat was snel groter en alles toch goed er door gekregen.
Rot van die tweede vleugel van jou, maar zoals je zelf al aangeeft, er is nog genoeg te doen.

Gr. Ron

Hmm, bij mij zat na de vleugelbuis helemaal geen sleuf richting gear/servo.

Via 't servo-gat met een gewone boor, verlengstuk en dremel de overkant gezocht ;)

Gelukkig zitten dr nog voldoende uitdagingen aan deze 'maar' ARFjes ;)

Back