De grote doos - Skymaster Viperjet

@Hanzl

Hoezo vakantie helaas voorbij??? in deze periode ga je toch niet op vakantie man, dan ga je bouwen toch ??? of heb je wat te knusselen mee genomen op vakantie, kijk dan ben je pas goed bezig.

Gr Japioooooooooooooo

Druk bezig met 't lamineren van een rooktank ;)
De eerste helft kwam mooi uit 't ijsbakje, maar dr zitten hier en daar nog wat gaatjes in, blijkbaar begonnen met een net iets te grof matje. Achja, wat geleerd voor deel twee. Net in deze helft nog maar een fijn matje gelegd, en hopen dat 't nu dicht is, dan kan binnenkort helft twee eens.

Voor de rest wachten op wat belangrijke onderdelen. (vleugel en pijp...)

De romp is ver klaar verder, dus 't zou nog steeds maart moeten worden ;)

Druk bezig met 't lamineren van een rooktank ;)
De eerste helft kwam mooi uit 't ijsbakje, maar dr zitten hier en daar nog wat gaatjes in, blijkbaar begonnen met een net iets te grof matje. Achja, wat geleerd voor deel twee. Net in deze helft nog maar een fijn matje gelegd, en hopen dat 't nu dicht is, dan kan binnenkort helft twee eens.

Voor de rest wachten op wat belangrijke onderdelen. (vleugel en pijp...)

De romp is ver klaar verder, dus 't zou nog steeds maart moeten worden ;)
Heb je iets van lossingsmiddel gebruikt? Ik had dat wel gedaan bij de tanks van de scout en de tanks zweten wat, omdat het lossingsmiddel in de glasvezel was getrokken. Nog een extra matje aan de buitenkant omheen leggen heeft dat verholpen :)

Inderdaad lossingsmiddel gebruikt. Wel mooi uitgepoetst dacht ik. Ik denk dat mn eerste laag mat te grof van structuur was, en de tweede was nog zwaarder. Achja, 't is nu dicht en weer wat geleerd. Hopelijk morgenavond tijd om de tweede helft te lamineren.

Is in elk geval een mooie oefening, moet binnenkort nog wat droptanks maken :) :)

Nog steeds aan 't wachten op onderdelen :hammer:

Rooktank dus maar afgemaakt. Benieuwd of 'ie dicht is, maar 't ziet er wel aardig uit. Als ik zo moet schatten gaat dr ruim anderhalve liter in, dus dat komt wel goed. Past mooi onder in de romp, midden tussen de hoofdpoten (klein stukkie achter 't zwaartepunt dus) Wilde eerst iets maken voor de romprug, maar dit is makkelijker monteren. En nu kunnen de luchttanks in de rug, dus is dat ook alweer af.

Twee helften, met de 'professionele' mal:
P1010108.JPG

En zo zit 'ie aan elkaar geplakt met een mooi lijntje epoxy/thixoprblahala spul:

P1010109.JPG

Even laten uitharden, en dan de tankaansluitingen dr in :)

We komen dr wel..

Hans

Nouja, bijna goed bezig ;)

Net mn tank weer doorgezaagd. Hij was natuurlijk net een stukkie te hoog :rolleyes: - iets te nauwkeurig gemeten. Centimetertje ertussen uit gehaald, en hij ligt alweer te drogen.. Achja, wordt wel steeds handiger met de lamineerepoxy :D :D

Hans

Japio, helaas, vakantie voorbij ;)

Voor Ron en Peterjan, mocht je dezelfde oplossing willen gebruiken, ik heb even 'n foto gemaakt van mn nieuwe onderdeel, scheelt je een hoop schuren, passen en meten :

02-drawing.JPG

Hans

Dag Hans,

heb vandaag maar eens gebruik gemaakt van jou foto.
klopte niet helemaal, ieder heeft het toch net iets anders, maar in grote lijnen toch gebruik van de maten kunnen maken.

Gr. Ron

Dag Hans,

heb vandaag maar eens gebruik gemaakt van jou foto.
klopte niet helemaal, ieder heeft het toch net iets anders, maar in grote lijnen toch gebruik van de maten kunnen maken.

Gr. Ron

t blijven chinese maatvoeringen he ;)

Ik ben nog steeds op mn vleugel aan 't wachten :( grmbl...

Ik ben erg benieuwd hoe 'ie vliegt en wat je uiteindelijke totaal-gewicht is Ron!

Ik denk dat ik wel een kilotje of twee zwaarder ben ;)

Mag jij proefkonijn zijn voor uitslagen/flap-settings enzo :D :D

Jeuh, pijp is binnen, en de vleugel is op de post. Zou 'ie dan toch ooit afkomen?

Eens begonnen aan 't inbouwen van de pijp. Deze is qua diameter een stuk groter dan de orginele, en past dus ook niet via de achterkant in de romp. Les: eerst de pijp, dan je luchtflessen... Achja, met wat wringen en de pijp wat ovaal duwen pastte ie er toch in.

Heb de kelk met boutjes/moertjes vastgezet, zodat 'ie er nog af kan mocht de pijp er ooit uit moeten:
99-connectie.JPG

Zo ziet 't er van binnen uit:
99-kelk.JPG

Twee alu hoekprofieltjes op de middenlijn zorgen ervoor dat ik 'm straks mooi op de steun kan schroeven. Dan is 'ie meteen uitgelijnd met de as van de turbine. De kelk zit aan binnen- en buitenpijp vast, en me de hoekjes aan de kist. Aan 't einde ligt de pijp in het orginele spant (wel iets groter gemaakt), en mooi klem, dus hoeft verder niet vast gezet te worden. De twee alu hoekjes houden alles mooi op zn plek.

Zo ligt de turbine er in als 'ie gewoon op de rails ligt. Hij komt nog iets hoger, maar zo beroerd kwam 't niet eens uit. Denk niet dat ik de hoeken hoef te veranderen:
99-positie.JPG

Hier nog een fotootje zonder de kelk, dat paste wat makkelijker:
99-turbine.JPG

Plaatje van de achterkant - turbine-lijn komt aardig uit. Pijp moet nog een beetje wennen aan zn weer orginele ronde vorm:
99-rearview.JPG

Hier een close-up- je ziet meteen 't buisje dat de smoke-olie gaat inspuiten net na de uitlaat. Dan is een klem-passing zodat ik 't uit de weg kan draaien als ik nog aan de pijp moet kunnen:

99-rearclose.JPG

't begint er op te lijken :) Nu echt eens een mal voor de bypass gaan maken..

Hans

Net nog heel even wat gedaan, vooral veel gemeten, opnieuw gemeten, nog een keer gemeten...

Turbine in 't midden, pijp in 't midden, mount van de turbine 5.5mm opgehoogd:
101-align.JPG

Dubbel-check met de camera, turbine mooi in 't midden:
101-center.JPG

Heb bepaald dat de turbine aan de neus-kant nog 2mm hoger moet zodat 'ie precies in lijn is met de pijp. Dat worden 2 ringetjes, en da's ook weer geregeld.

Afstand tussen eind turbine-huis en begin trechter moet volgens jetcat 15-25mm zijn. Nu is 't 20mm, de buis kan nog twee kanten op verschoven worden, dus er is nog wat bij te stellen mocht 't toch niet kloppen:

101-afstand.JPG

Ik had natuurlijk geen inslagmoeren meer, meer alles al zover voorbereid dat ik morgen de rails kan lijmen. (even wat M4 inslagmoeren halen)

Dan kunnen de rails er in, en is in principe de turbine-installatie afgerond (op de nog te lamineren bypass na, maar als ik echt geen zin heb kan zonder ook..)

Resultaat van vandaag:
101-installed.JPG

Toch weer een stukkie opgeschoten..

Hans

t gaat wel allemaal met chirurgische precisie. 2mm ik bedoel straks gaan we nog op 1/10 van een mm werken :rolleyes: maar goed, nietemin ziet t er weer puik uit :thumbsup:

t gaat wel allemaal met chirurgische precisie. 2mm ik bedoel straks gaan we nog op 1/10 van een mm werken :rolleyes: maar goed, nietemin ziet t er weer puik uit :thumbsup:

ach, 2mm aan één kant de turbine omhoog is op 't eind van de buis al gauw een centimeter. 't maakt waarschijnlijk niks uit, maar als 't kan waarom niet he :D

Enne, die 1/10mm zit er hier en daar al wel in hoor :p

Hans

Back