Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

joehoe chippy chippy chippy.........

Inmiddels vliegt de mijne ook weer na een motor wissel .
De o.s. fl70 is vervangen voor een Laser70 ik moet zeggen de beste keuze ooit!
Minder inbouwruimte benodigd en naar mijn idee krachtiger dan de fl70..

succes ramses met jou chipmunk

Greets pascal

Hoi Pascal,

Vraagje over die Laser. Waar heb je die gekocht? Direct besteld uit de UK?
Groeten Frank

(Sorry dat ik je draadje even kaap Ramses) ;)

Hoi frank,

Rechtstreeks besteld uit de UK.
Zijn echt aardige gasten daar, ik heb ze een mail gestuurd met de afmetingen en het gewicht van mijn chipmunk en hun hebben geadviseerd.
Echt super service.
En ze zijn wat duurder dan de saito´s maar o zo makkelijk in gebruik.

greets pascal

Hoi Pascal,

Vraagje over die Laser. Waar heb je die gekocht? Direct besteld uit de UK?
Groeten Frank

(Sorry dat ik je draadje even kaap Ramses) ;)

Hoi frank,

Rechtstreeks besteld uit de UK.
Zijn echt aardige gasten daar, ik heb ze een mail gestuurd met de afmetingen en het gewicht van mijn chipmunk en hun hebben geadviseerd.
Echt super service.
En ze zijn wat duurder dan de saito´s maar o zo makkelijk in gebruik.

greets pascal

Bedankt voor de informatie!

Grtz frank

.
Een paar weken geleden was ik met m`n DHC-1 Super Chipmunk full-speed "touch and goes" aan het maken. Ging steeds goed, tot ik Femmo riep om te kijken en de Chipunk volgas tegen het gras vloog,... en crashte...

De vleugel knalde los van de romp dus de breekbouten hadden in ieder geval goed hun werk gedaan. Het landingsgestel klapte naar achteren in de vleugel. Dat was wat er op een afstandje te zien was...

Bij m`n Chippy aangekomen bleken de breekbouten nog heel,...en de romp was gebroken. De vleugel was t.p.v. het landingsgestel beschadigd. Motorkap had ook een klap gehad en zo waren er nog wat kleine dingetjes. Repareren dus!

Hoogteroer was alleen een tipje af en wat folie beschadigingen:

full

Motorkap had wat barsten. Aan de binnenkant 2 lagen glasweefsel erin gelegd en de kap is nu sterker dan hij was:

full

De breekbouten waren nog heel, de vleugelbevestiging was geheel uit de romp gerukt:

full

De romp:

full

Vastzetten wat los zat:

full

Constructie repareren:

full

Stevigere bevestiging gemaakt voor de vleugel:

full

Klaar voor wat folie:

full

Beschadigingen van de vleugel repareren en wat stukjes vervangen. Nokjes voor de bevestiging van het landingsgestel weer vastgezet:

full

De wielbekleding was van dun plastic en heel erg kwetsbaar. Nieuwe gemaakt van balsa:

full

full

Om de pootjes een simpele fairing gemaakt:

full

Ik heb zelf alleen maar zilveren Oratex en witte Solarfilm liggen, maar Femmo had nog wat stukken gladde folie in (bijna) de juiste kleur blauw en rood voor me en daarmee kon ik de Chipmunk afmaken:

full

Een paar avondjes aan gewerkt en binnen een week was de DHC-1 Super Chipmunk weer vliegklaar en in de lucht!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
.
De nieuwe witte wielkappen staan `m goed! ;)

full

full

full

full

full

Op de Fly-In van de H.M.V.C zeven vluchten met m`n vers gerepareerde Chippy gemaakt:

full

full

en een foto van gisterenavond:

full

De Super Chipmunk is echt een heerlijke kist om mee te vliegen! Heb na de crash besloten er iets minder mee te gaan "raggen" en er vooral schaal manoeuvres mee te vliegen.

Groeten, Ramses

Mooi gefixed !

Toch een aanzienlijke schade maar dit valt goed te repareren zie ik. Miscchien toch maar eens mijn dhc-2 beaver repareren nadat hij een boom heeft gezien.

en de polaris was er ook bijna geweest tijdens de watervliegmeeting in Duitsland.

Cheers,

Bart

De Super Chipmunk is echt een heerlijke kist om mee te vliegen! Heb na de crash besloten er iets minder mee te gaan "raggen" en er vooral schaal manoeuvres mee te vliegen.

Groeten, Ramses[/QUOTE]

Schaalmanoeuvres? Nieuwe F4C/H kandidaat? Ik blijf je verslagen volgen!;)

Laatst bewerkt:
.
Mooi gefixed! Toch een aanzienlijke schade maar dit valt goed te repareren zie ik. Miscchien toch maar eens mijn dhc-2 beaver repareren nadat hij een boom heeft gezien. En de polaris was er ook bijna geweest tijdens de watervliegmeeting in Duitsland. Cheers, Bart

Thanks Bart! En zeker je DHC-2 repareren, leuke kist en zonde om weg te leggen. Phoe hé, dat scheelde inderdaad erg weinig met de Polaris! :schrik:

Schaalmanoeuvres? Nieuwe F4C/H kandidaat? Ik blijf je verslagen volgen!:wink:

Bedankt Frank! Maar nope, denk het niet... Vind het gewoon mooi om schaalmanoeuvres te vliegen. Lekker grote ruime figuren, net als de 1:1 kisten.

Groeten, Ramses

.
Weer wat gedaan aan de Chipmunk. De panneellijnen en klinknagels op de motorkap en vleugel gemaakt... heel veel druppeltjes lijm... en begonnen met de romp. Het stabilo heeft inmiddels ook de klinknagels en nu verder met het kielvlak en de rest van de romp:

full

Trimvlak aansturing van het stabilo en een trimtab op het richtingroer gemaakt:

full

full

De klinknagels en wat details op de vleugelneuslijst:

full

Eerste laagje zwart op de motor- en cockpitkap:

full

De klinknagels vallen bij het werklicht behoorlijk weg tegen het zwart, maar als het licht er op een bepaalde manier op schijnt worden ze mooi zichtbaar. In het buitenlicht zijn ze sowieso goed zichtbaar:

full

Verder met lijnen en puntjes zetten op de romp,... het zijn er een heleboel... maar daarna kan het zwart erop!

Groeten, Ramses

Vakwerk Ramses ! Voor wat betreft de dhc2 , er komt een ander erg leuk kistje aan waar de setup uit de beaver gebruikt voor gaat worden :

eflitesupercub.jpg

Mvg,

Bart

.
Bedankt. Mooie Piper Bart, veel vliegplezier ermee!

Zo, weer wat verder met lijntjes trekken en stippen zetten... en daarna de druppeltjes lijm weer op de stippen zetten... :hammer:

Staartvlakken zijn vwb klinknagels en paneellijnen klaar:

full

Achterzijde romp ook:

full

Verder met de voorzijde van de romp:

full

Daarna de luikjes en andere oppervlakte details maken... nog even en dan kan het zwart erop! :D

Groeten, Ramses

.
Thanks Femmo! :D

Alle bolkop klinknagels weer op de vertrouwde manier gemaakt:

Groeten, Ramses

.
Zo, de klinknagels zitten op de romp, staartvlakken en vleugel... :turn-l:

full

full

full

full

Vannacht alles goed laten drogen en daarna verder met wat oppervlakte details zoals luikjes, dubbel plaatwerk, etc.

Groeten, Ramses

Dat ziet er waanzinnig goed uit Ramses :thumbsup:!
Goede tutorial ook, duidelijk verhaal nu.
Ben erg benieuwd hoe het er na de laklaag uit komt te zien.

Succes! Groeten, Ralf

.
Bedankt Ralf! :D
De klinknagels vallen straks wat weg door de zwarte lak, maar met lichtval erop komen ze weer mooi naar boven. Het wordt in ieder geval een stuk subtieler dan het nu lijkt! ;)

De laatste foto`s van m`n Chippy voordat de kleurlak erop gaat:

full

full

full

full

full

Als je vlak langs de romp zicht, dan worden alle klinknageltjes in lijn een rups... ;)

full

De markante vleugelfairing van de Chipmunk:

full

full

Groeten, Ramses

Back