De Holland van C. van der Schenk

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door flymax, 30 sep 2023.

1. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    :thumbsup:Ja precies

eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hier werden 4 Bretter aus 3mm Balsa miteinander über Zentrierungen verklebt.
    Hier worden 4 planken van 3mm balsa aan elkaar gelijmd via centrering.

2024 01 14 holland (1).JPG

Die Unterseite ist im Bereich der Schlitze isoliert der Rest mit dem alten regalbrett verklebt.
    Dann werden bei einer Nut die schmalen Stege entfernt.

De onderkant is geïsoleerd in het gebied van de sleuven, de rest is vastgelijmd aan de oude plank.
    Vervolgens worden de smalle staven uit een groef verwijderd.

2024 01 14 holland (10).JPG
    Insgesamt habe ich 22 Zug und 23 Druck Rovings sukzessiv getränkt und vorsichtig eingelegt und niedergetupft.
    In totaal heb ik achtereenvolgens 22 trek- en 23 drukrovings geweekt en voorzichtig ingebracht en gedept.

2024 01 14 holland (11).JPG

Sobald beide Nuten mit Rovings laminiert sind und diese ausgehärtet, kann man die Steckung vorsichtig aus dem Balsa schneiden und dann alle Seiten einmal nass schleifen und die Kanten etwas runden.

Zodra beide groeven gelamineerd zijn met rovings en ze zijn uitgehard, kun je de plug voorzichtig uit de balsa knippen en vervolgens alle kanten een keer nat schuren en de randen een beetje afronden.

2024 01 14 holland (17).JPG
    2024 01 14 holland (18).JPG

Eine solche Steckung passt immer ganz exakt in den Bauraum, und ist enporm leicht und dabei hochfest.
    Man muss nun das aufspleissen des Balsa Sandwiches vermeiden indem man einen Schlauch darüber zieht. Dieser Verbinder hat zwar eine Gewebooberfläche und ist nicht super glatt wie ein in einer Form gebautes Bauteil, aber auch hier kann man prima Steckungshülsen laminieren, später mehr dazu. Ich färbe das Harz bunt ein, einen orangenen Verbinder habe ich noch nicht, so kann man sie prima auseinander halten.

Zo'n plug past altijd precies in de installatieruimte en is extreem licht en tegelijkertijd zeer sterk. Je moet nu voorkomen dat je de balsasandwich splitst door er met een slang overheen te trekken. Deze connector heeft een weefseloppervlak en is niet superglad zoals een onderdeel dat in een mal is gebouwd, maar je kunt hier ook plug-in sleeves lamineren, daarover later meer. Ik kleur de hars kleurrijk, ik heb nog geen oranje connector, dus je kunt ze uit elkaar houden.

2024 01 14 holland (19).JPG

Die diagonalen Fasern legen sich eng an, wenn alles unter leichtem Zug aushaertet.
    Die oberfläche kann man dann noch leicht abtupfen damit nicht zu viel harz dran ist.

De diagonale vezels sluiten goed aan als alles uithardt onder een lichte trekkracht.
    Het oppervlak kan dan licht gedept worden zodat er niet te veel hars op zit.

2024 01 14 holland (20).JPG

3. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Die Teile für das Seitenruder werden vorbereitet, dazu muss man den Schlitz hinten leicht aufschleifen. Der Laser würde an diesem dünnen Ende die gesamte Rippe wegbrennen, wäre dort ein kompletter Ausschnitt aufgezeichnet. Ich zeichne die Rippen hinten spitz und mache dann nur eine Linie von hinten rein, das verhindert dass alles wegbrennt.

De onderdelen voor het roer zijn voorbereid, hiervoor moet je de gleuf aan de achterkant iets schuren. De laser zou de hele rib aan dit dunne uiteinde wegbranden als daar een volledige sectie zou worden opgenomen. Ik teken de ribben naar een punt aan de achterkant en maak dan gewoon een lijn vanaf de achterkant, waardoor alles niet wegbrandt.

2024 01 14 holland (7).JPG

Mal gucken wie alles zusammen kommt und am besten montierbar ist, die Reihenfloge wird geplant:

Laten we eens kijken hoe alles samenkomt en het beste te monteren is, de rijvlucht is gepland:
    2024 01 14 holland (8).JPG

1. Montage und Verkleben, ich habe hier den Weißleim mit ein bischen Wasser verlängert, dass die Teile nicht so stark aufschwimmen und die Klebung nicht zu schwer wird, ich möchte hier Seitenleitwerke vom aller leichtesten fertigen.

1. Montage en lijmen, ik heb de witte lijm verlengd met een beetje water zodat de onderdelen niet zo veel drijven en de lijm niet te zwaar wordt, ik zou hier graag verticale stabilisatoren van de lichtste willen maken.

2024 01 14 holland (12).JPG
    Deshalb wird auch alles was an Weissleim überquillt sofort entfernt:

Daarom wordt alles wat overloopt van witte lijm onmiddellijk verwijderd:

2024 01 14 holland (14).JPG

2024 01 14 holland (16).JPG
    Die Bauteile sind so, dass sie noch komplett zu beschleifen sind, also sobald die Rippe hell wird hat man die Bauteiloberfläche erreicht.

De onderdelen zijn zodanig dat ze nog volledig geschuurd moeten worden, dus zodra de rib licht wordt, heb je het componentoppervlak bereikt.

2024 01 14 holland (21).JPG

2024 01 14 holland (22).JPG

4. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Nachdem Gero mir den Bauplan gebracht hatte und seine Nase und seine Laserteile mitgenommen hatte muss ich natürlich meine Nase auch noch mit Aerodux verkleben

Nadat Gero mij de blauwdruk had gebracht en zijn neus en laseronderdelen had meegenomen, moest ik mijn neus lijmen met Aerodux
    2024 01 14 holland (23).JPG

2024 01 14 holland (24).JPG

2024 01 14 holland (25).JPG

2024 01 14 holland (26).JPG

Da ich für die google Übersetzung den text natülich erst in Deutsch schreiben muss macht es sinn den auch gleich daneben stehen zu lassen, dann weiss ich selber, was ich wo geschrieben habe und muss es nicht wieder durch den Übersetzer schicken ;-) Hoffe das ist beim lesen o.k. für Euch, Matze

Aangezien ik de tekst in het Duits moet schrijven voor de google-vertaling, is het logisch om hem er vlak naast te laten staan, dan weet ik zelf wat ik waar heb geschreven en hoef ik het niet via de vertaler terug te sturen ;-) Ik hoop dat dat goed voor je is tijdens het lezen, Matze

Hein.z, Bruno van Hoek, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8086.jpeg
    IMG_8075.jpeg

Steckungshülsen laminiert, 3 lagen diagonal 50gr glas so kann man alles stramm ziehen wenn man am ende in längsrichtung zieht

Insteekhulzen gelamineerd, 3 lagen diagonaal 50gr glas zodat je alles strak kunt trekken als je aan het uiteinde in de lengte trekt

6. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8083.jpeg IMG_8082.jpeg IMG_8084.jpeg IMG_8085.jpeg Dann die Kufe aus 3 Teilen zusammengesetzt. Die Hochstarthaken hatte ich vorher geheftet und mit 40gr Aramid umschlungen, dann alles mit Epoxy verklebt und gepresst. Damit sich nichts verschiebt sind 2 4mm din stifte in den Bauteilen

Vervolgens wordt de skid uit 3 delen samengesteld. Ik had eerder de high start haken geniet en omwikkeld met 40 g aramide, daarna alles aan elkaar gelijmd met epoxy en aangedrukt. Om ervoor te zorgen dat er niets verschuift, zitten er 2 DIN-pinnen van 4 mm in de componenten

7. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8087.jpeg IMG_8088.jpeg IMG_8090.jpeg IMG_8093.jpeg Die Seitenleitwerke erst grob geraspelt und dann fein geschliffen. So ein Teil wiegt derzeit 25gr

De verticale stabilisatoren worden eerst grof geraspt en daarna fijn geschuurd. Zo’n onderdeel weegt momenteel 25 gram

jan brilman en eric_laermans vinden dit leuk.
  8. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Nur mal gesteckt

Net aangesloten

IMG_8099.jpeg

IMG_8098.jpeg

flymax en Ariel vinden dit leuk.
  9. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8122.jpeg IMG_8123.jpeg IMG_8124.jpeg IMG_8125.jpeg Heute das rechte HLW auf die Helling gesetzt und die Rumpfhelling begonnen. Nachdem alles Probe-verbaut wurde, fangen wir mit der Ruderbeplankung an, die wird stirnseitig gegen die Rudernase geklebt. Dann folgen diverse Rippen und verkastungen. Am Ende schliesst man dann mit der Leitwerksendleiste und Rudernasenleiste ab. Dadurch kommen alle Rippen in die korrekte Position; vorne hilft am ende der Obergurt. Die rippe 2 wurde gedoppelt aber im Bereich des Ruders nicht mit 2a verklebt da hier ja die Bewegung statt findet. Damit die Beplankung komplett an den Rippen hängt habe ich noch leichte Klammern gesetzt und dann alles satt beschwert und mit nadeln positioniert. Die Nasenleiste aus einem Brett angefertigt und davor geklebt.

Vandaag is de juiste CPR op de scheepshelling geplaatst en is de romphelling gestart. Nadat alles proefgemonteerd is, beginnen we met de roerbeplanking, die aan de voorzijde van de roerneus wordt verlijmd. Daarna volgen diverse ribben en omhulsels. Aan het einde eindig je met de staartstrip en roerneusstrip. Hierdoor komen alle ribben in de juiste positie; Aan de voorkant helpt de bovenste riem aan het einde. Rib 2 is verdubbeld maar niet vastgelijmd aan 2a ter plaatse van het roer omdat daar de beweging plaatsvindt. Zodat de beplanking volledig op de ribben hangt, heb ik lichte klemmen aangebracht en vervolgens alles verzwaard en met naalden gepositioneerd. De neusstrip is gemaakt van een plank en ervoor gelijmd.

10. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8126.jpeg IMG_8129.jpeg

Die Rumpfhelling ist nicht trivial, da die exakten Spanten-Positionen durch Servobrett, Akkubrett und Kufen vorgegeben werden, deshalb hilft der Probeverbau für die Positionierung. Vorne bin ich mit dem Platz verschwenderisch umgegangen deshalb muss hinten die letzte stütze hinter dem eigentlichen Modell separat anschwimmen. Die hintere Kufe wurde schon mit den Spanten verklebt, die Hauptgurte steigen hinten auch ein ganz wenig an.
    Die Kufe trägt die spanten da es hier aus Platzgründen nicht für Hellingleisten reicht. Morgen wenn die Helling trocken ist kann der eigentliche Rumpfbau beginnen…

De romphelling is niet triviaal, aangezien de exacte frameposities worden gespecificeerd door het servobord, het batterijbord en de skids, zodat de testinstallatie helpt bij het positioneren. Ik ben zuinig geweest met de ruimte aan de voorkant, dus de laatste steun aan de achterkant moet apart achter het eigenlijke model zweven. De achterloper is al aan de frames gelijmd en de hoofdriemen lopen ook aan de achterkant iets omhoog.
    De skid draagt de frames omdat er niet genoeg ruimte is voor hellingstroken. Morgen, als de scheepshelling droog is, kan de eigenlijke rompbouw beginnen...

jan brilman en flymax vinden dit leuk.
  11. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8142.jpeg IMG_8141.jpeg

Die Innere Rippe wurde mit den Winkelschablonen in Position geklebt und die untere Beplankung der Torsionsnase verleimt.

Beim Rumpf wurden alle Spanten auf der Helling exakt mittig ausgerichtet und das Akkubrett sowie das Servobrett eingeklebt. Alle Spanten wurden auf die Kufe bzw den 6Uhr Gurt geleimt. Die Hauptgurte auf 3 und 9 Uhr dienen nur der Positionierung und sind noch nicht verklebt. Zum Schluss wurden noch die Teile für den Kabinenrahmen entsprechend isoliert verklebt; im Rahmen und im Rumpf sitzen je 4 Magneten und 4 cfk Zentrierröhrchen im Rahmen. Bei den Hauptgurten überlege ich eine AFK Armierung durch einen 400er TEX.

De binnenrib werd met behulp van de hoeksjablonen op zijn plaats gelijmd en de onderste bekleding van de torsieneus werd verlijmd.

Op de romp zijn alle frames op de scheepshelling precies in het midden uitgelijnd en zijn het batterijbord en het servobord erin gelijmd. Alle frames werden op de loper of de 6-uursriem gelijmd. De hoofdbanden op 3 en 9 uur dienen alleen voor positioneringsdoeleinden en zijn nog niet gelijmd. Tenslotte werden de onderdelen voor het cabineframe op een passende geïsoleerde wijze aan elkaar verlijmd; Er zitten 4 magneten en 4 CFK centreerbuizen in het frame en in de romp. Voor de hoofdriemen overweeg ik AFK-versterking met een 400 TEX.

Groet Matze

Bruno van Hoek en HansH vinden dit leuk.
  12. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8140.jpeg IMG_8148.jpeg IMG_8149.jpeg IMG_8155.jpeg IMG_8154.jpeg Die Novotex Ruderhörner sind gekommen;-)
    Dann habe ich die 2. Höhenleitwerkshälfte gebaut, bischen an der Haube und Rumpf gebastelt und mich viel ums Programmieren der Matek H743 V3 gekümmert, Anschlüsse gecrimt und das Pan Servo überredet 350 Grad Drehbrwrgubg zu machen.

De Novotex stuurhoorns zijn gearriveerd ;-)
    Daarna heb ik de tweede horizontale stabilisatorhelft gebouwd, wat aan de kap en de romp gesleuteld en veel aan de Matek H743 V3 geprogrammeerd, aansluitingen gekrompen en de pan-servo zover gekregen dat hij 350 graden kon draaien

13. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
  14. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Je schiet mooi op Matthias!
    Als je zo doorgaat vlieg je binnen een paar weken.
    Du kommst gut voran Matthias!
    Wenn Du so weitermachst wirst Du innerhalb einigen Wochen fliegen.

15. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Danke Max! der Wolkenbeisser hatte in der Tat nur 8 Wochen gedauert aber ich muss langsam machen jeden Tag ne Stunde oder 2 aber im September wirst Du das Modell in der Rhön sehen, so der Plan! Gruss Matze

bedankt Max! De Wolkenbeisser heeft eigenlijk maar 8 weken geduurd maar ik moet er elke dag langzaam een uurtje of twee mee bezig zijn maar in september zie je het model in de Rhön, dat is het plan! Groetjes Matze

flymax vindt dit leuk.
  16. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Als erstes mal wieder n Fehler gefunden ein schlitz im Spant fehlte war nicht gespiegelt

De eerste keer dat ik weer een fout ontdekte, ontbrak een gleuf in het frame en was niet gespiegeld

IMG_8156.jpeg
    Isolierungen, damit nix festklebt

Isolatie zodat niets blijft plakken

IMG_8157.jpeg
    Die Gurte auf 3 Uhr 9Uhr und später auch 12 Uhr wurden gesetzt und weil die Querschnitte zwar scale aber sehr gering sind habe ich je einen 400er Tex Aramid Roving untergelegt.

De banden werden op 3 uur, 9 uur en later ook op 12 uur gezet en omdat de doorsneden weliswaar schaal maar erg klein zijn, heb ik eronder een 400 Tex Aramid Roving geplaatst

IMG_8158.jpeg
    Die 2. FPV Kabinenhaube gebaut

De 2e FPV-luifel gebouwd

IMG_8159.jpeg

IMG_8160.jpeg
    Dann bisl an den Seitenleitwerken rumgemacht

Daarna heb ik wat gerommeld met de verticale stabilisatoren

IMG_8162.jpeg
    Die Leisten sind nicht miteinander verklebt deshalb kann man mit dem messer die durchgehenden Rippen langsam durchschneiden

De stroken zijn niet aan elkaar gelijmd, waardoor je met een mes langzaam door de doorlopende ribben kunt snijden

IMG_8163.jpeg

IMG_8164.jpeg
    Wie ich feststellen muss ist zwischen CAD u d Realität ein unterschied von 2 mm deshalb muss das servo weiter nach vorne wandern…

Zoals ik ontdekte, is er een verschil van 2 mm tussen CAD en de werkelijkheid, dus de servo moet verder naar voren bewegen...
    IMG_8166.jpeg
    Eine fase von 40 grad wird eingeschliffen beidseitig

Aan beide zijden wordt een afschuining van 40 graden geslepen

IMG_8169.jpeg

HansH vindt dit leuk.
  17. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8174.jpeg
    schon geil wie passgenau ruder und leitwerk zueinander sitzen, die scharnierausschnitte sind ja vorher zu je 50% in die Leistenhälften gelasert.

Het is echt gaaf hoe precies het roer en het staartvlak in elkaar passen, 50% van de scharnieruitsparingen zijn vooraf in de helften van de strips gelaserd.

IMG_8176.jpeg

IMG_8182.jpeg

IMG_8184.jpeg

IMG_8186.jpeg
    Für die Zylindrischen Scharnierkörper bekommen Freitaum

Er is ruimte voor de cilindrische scharnierlichamen

IMG_8188.jpeg

IMG_8191.jpeg
    Hier muss das servobrett bisl verlängert werden

Hier moet het servobord iets worden

IMG_8192.jpeg

Hier schon mal die bei beiden Höhenleitwerke zusmmengesteckt und provisorisch die Seitenleitwerke daneben, is schon ein großer Brummer.

Hier zijn de twee horizontale stabilisatoren in elkaar gezet en de verticale stabilisatoren ernaast, is al een grote hummer.
    IMG_8193.jpeg
    IMG_8194.jpeg

HansH en Ariel vinden dit leuk.
  18. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    So sehen die Gurte von der Rumpfinne seite aus ich denke das war eine gute Wahl denn die kleinen Querschnitte bieten sonst nicht genug Steifigkeit aber vor allem Festigkeit. Ich wollte aber durch dickere Gurtquersachnitte die Optik des Modells nicht zu sehr verändern, weshalb ich mich recht nahe an die Skizzen von Frank Zaic gehalten habe.

Zo zien de banden er vanaf de binnenkant van de romp uit. Ik denk dat het een goede keuze was omdat de kleine dwarsdoorsneden anders niet genoeg stijfheid maar vooral sterkte bieden.
    Ik wilde het uiterlijk van het model echter niet te veel veranderen door dikkere banddoorsneden te gebruiken, daarom bleef ik vrij dicht bij de schetsen van Frank Zaic.

IMG_8195.jpeg

Der 1 Uhr und 2Uhr Gurt kamen hinzu und die FPV Haube wurde weiter komplettiert mit den Balsadopplungen

De 1 uur- en 2 uur-banden werden toegevoegd en de FPV-kap werd verder aangevuld met de balsa-dubbels

IMG_8196.jpeg

IMG_8197.jpeg

Das 2. HLW beplankt und die Endklötze angebracht

De 2e HLW werd beplankt en de eindblokken bevestigd

IMG_8198.jpeg

IMG_8199.jpeg

Und die Höhenleitwerksschraube schon mal in der Kufe positioniert

En de horizontale stabilisatorschroef zit al in de skid

IMG_8200.jpeg

Hier im Heck kann man gut sehen dass es schwierig war die Gurtquerschnitte unterzubringen und zur Höhenleitwerksaufnahme müssen die Hauptgurte partiell schraeg geschliffen werden (V-Form); das habe ich angezeichnet und die Rovings dort entsprechend tief gesetzt, kann man hier gut sehen.

Hier in het achterschip is te zien dat het moeilijk was om de banddoorsneden te accommoderen en voor de horizontale stabilisator moeten de hoofdriemen gedeeltelijk onder een hoek worden geslepen (V-vorm); Ik heb dat gemarkeerd en de rovings daar navenant laag gezet, je kunt het hier goed zien.

Laatst bewerkt: 22 jan 2024
    HansH en flymax vinden dit leuk.
  19. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    mmmh? Warum passte das Servo nicht dort hin wo es im CAd doch so gut gepasst hatte? Das liegt am Alter und nicht am Alter des Servos sndern an meinem Alter, ich hatte glatt versucht das wesentlich größere Höhenruderservo im Seitenruder zu verbauen, kaum macht man es richtig schon funktioniert es :

mmmh? Waarom paste de servo niet waar hij zo goed in de CAd zou hebben gepast? Dit komt door de leeftijd en niet door de leeftijd van de servo en door mijn leeftijd, ik had geprobeerd de veel grotere elevatorservo in het roer te installeren, zodra je het goed doet werkt het:

IMG_8203.jpeg

flymax vindt dit leuk.
  20. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    2024 0124 Holland (1).JPG
    FPV Haube oben und normale Haube unten

FPV-kap aan de bovenkant en normale kap aan de onderkant
    2024 0124 Holland (2).JPG

Die schon verklebte beplankung wird 5mm hinterm Rippenende abgetrennt und dann spitz im Profil-winkel geschliffen
    De reeds verlijmde beplanking wordt 5 mm achter het ribuiteinde afgesneden en vervolgens geslepen tot een punt in de profielhoek
    2024 0124 Holland (3).JPG
    2024 0124 Holland (4).JPG
    2024 0124 Holland (5).JPG
    2024 0124 Holland (6).JPG

Dann wird die 2. Ruderbeplankung aufgebracht alles mit Weissleim nur die Endleiste mit Epoxy- Microballon-Mumpe in Balsakonsistenz und nachverflüssigt mit Spiritus
    Vervolgens wordt de 2e roerbeplanking aangebracht, alles met witte lijm, alleen de eindstrook met epoxy microballonbom in balsa-consistentie en vloeibaar gemaakt met spiritus

2024 0124 Holland (11).JPG

2024 0124 Holland (12).JPG

Der Auftrag wie gehabt mit "Konditortüte"
    De bestelling zoals gebruikelijk met "banketbakkerstas"

2024 0124 Holland (13).JPG

Positionieren und verkleben dann 24 h aushärten lassen die Schwerkraft sorgt für Material im Endleistenbereich
    Positioneer en lijm, laat het dan 24 uur uitharden, de zwaartekracht creëert materiaal in het gebied van de eindstrook

2024 0124 Holland (14).JPG

Deel Deze Pagina