De Holland van C. van der Schenk

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door flymax, 30 sep 2023.

1. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Der letzte GURT des Rumpfes wird in die 8-Uhr Position geklebt man was ein Gefrivkel erst den Kleber gegen die Schwerkraft nach oben drücken dann die vielen Klemmen die kaum Halt finden und am nde dann noch überquillenden kleber abwischen und das alles in gebückter Haltung.

De laatste STRAP van de romp wordt in de 8 uur stand gelijmd, je duwt eerst de lijm tegen de zwaartekracht in omhoog, dan de vele klemmen die nauwelijks houvast vinden en veegt de lijm die nog overloopt eraf, en dit alles in een gebogen positie

2024 0124 Holland (7).JPG

2024 0124 Holland (8).JPG

2024 0124 Holland (9).JPG

2024 0124 Holland (10).JPG

Endlich der letzte Gurt is drin!
    Die SLW bekommen noch etwas Mumpe für schöne Schraubenkopfsenkungen und die Kabel für den Rumpf habe ich schon mal vorkonfektioniert 4 servokabel über 2 vierpolige stecker jeweils Rechts Höhe & Seite und Links Höhe und Seite teilen sich Vcc und Gnd! Die SR werden kaum Strom ziehen.

Eindelijk is het laatste bandje binnen! De SLW krijgt nog wat bom voor mooie schroefkopverzinkingen en de kabels voor de romp heb ik al voorgemonteerd: 4 servokabels via 2 vierpolige stekkers, elk rechts hoogte & zijkant en links, hoogte en zijkant worden gedeeld door Vcc en Gnd! De SR's zullen nauwelijks elektriciteit trekken.

2024 0124 Holland (15).JPG

2024 0124 Holland (16).JPG

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heee....:confused: De oude Simprop/ Hirschmann stekkers. :yes:
    Wo hast Du die her? :rolleyes:

Matthias Möller vindt dit leuk.
  3. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hi Bruno, ja die sind super aber mittlerweile kostet ein stecker 2 Euro und eine Buchse 2 Euro :confused:
    Hoi Bruno, ja ze zijn geweldig maar ondertussen kost een stekker 2 euro en een stopcontact 2 euro:confused:

8 Doppelfäden unkaputtbar und von hand nicht durchzureisseb wurden abgelängt und mit hilfe eines drahtes durch die spanten gefädelt:
    8 dubbele draden, onverwoestbaar en onmogelijk met de hand door te scheuren, werden op lengte geknipt en met behulp van een draad door de frames geregen:

2024 01 25 Holland (1).JPG

In den spantendurchführungen muss man aufpassen!!! Spleisst man dort einen bereits liegenden Faden auf, gibts beim Roving-Ziehen später ein Kneul

Je moet voorzichtig zijn in de frame-penetraties!! Als je een draad splitst die daar al ligt, krijg je later een bal als er aan roving wordt getrokken

2024 01 25 Holland (2).JPG

2024 01 25 Holland (3).JPG
    Hier hatte ich den 12 Uhr Gurt in der Hitze des Gefechtes abgeschnitten, dabei muss ein Stück stehen bleiben damit der Doppelroving später nicht durch den Spant flutscht, ich habe mir mit einem 2mm cfk rund geholfen.

Hier had ik in het heetst van de strijd de 12 uurs band afgeknipt, er moet een stuk blijven staan zodat de dubbele roving later niet door het frame glijdt, ik heb mezelf geholpen met een 2mm CFRP rondje.
    2024 01 25 Holland (4).JPG

2024 01 25 Holland (5).JPG
    So sieht die fertige Schoose dann aus sehr viele verwirrende fäden, man muss den Überblick behalten

Dit is hoe de afgewerkte schoose eruit ziet, veel verwarrende draden, je moet ze bijhouden
    2024 01 25 Holland (6).JPG

2024 01 25 Holland (7).JPG

2024 01 25 Holland (8).JPG

2024 01 25 Holland (9).JPG
    Die Endleiste ist durchgehärtet und ich habe 2 kleine Beplankungsstückchen eingesetzt

De eindstrook is doorgehard en ik heb er 2 kleine stukjes planken in gedaan

2024 01 25 Holland (11).JPG

4. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    4 lange Rovingstränge aus Aramid 800er Tex a ca 5m wurden abgelängt und geträngt. Dann begann das Durchziehen, ist ja jetzt das 2 Mal dass ich eine Torsionsgeödätik so erstelle (Wolkenbeisser)
    und daher war mir das verhalten sehr wohl bekannt.

4 lange zwervende strengen van Aramide 800 Tex a ca 5m werden op lengte geknipt en geweekt. Toen begon het trekken, is nu de 2e keer dat ik zo'n torsiegeödetiek maak (wolkenbijter) https://www.fpv-treff.de/forum/index.php?threads/der-in-die-wolke-beisst.1201/ En dus was ik heel bekend met het gedrag.

2024 01 25 Holland (12).JPG
    Die Rovings werden am Rumfende durch den Doppelfaden geschlungen und dann in Etappen alle 4-5 Spanten durchgezogen. Dabei muss man darauf achten die anderen Fäden nicht mitzuziehen, die kleben gerne am den Robings und man muss die Restfäden immer wieder stramm ziehen.

De rovings worden door de dubbele draad aan het einde van de romp gelust en vervolgens in stappen van 4-5 frames doorgetrokken. Je moet oppassen dat je de andere draden niet meetrekt, ze plakken graag aan de gewaden en je moet de resterende draden steeds weer strak trekken.
    2024 01 25 Holland (13).JPG

Hier kommen dann vorne unten an der Kufe die Rovungs heraus, vorne 4 Stück dahinter 2 und dann nochmals 2, die Gewichte sollen durch leichten Zug möglichst exakt grade Zug-Druckstäbe formen

Hier komen de rovungs aan de onderkant van de skid naar buiten, 4 stuks aan de voorkant achter 2 en dan weer 2, de gewichten moeten zich zo precies zo recht mogelijk vormen door licht te trekken
    2024 01 25 Holland (14).JPG

Eine Hellingleiste war den Diagonalen im Wege die Spanten sind da hinten wirklich sehr klein
    Een helling zat in de weg van de diagonalen, de frames zijn echt heel klein aan de achterkant 2024 01 25 Holland (15).JPG
    Hier das Rumpfende, durch den geringen Querschnitt eher nicht so torsionssteif, aber die Kufe versteift zusätzlich mit dem dann montierten HLW. Man darf gespannt sein wie steif der Rumpf dann unmittelbar davor geworden ist. Zusätzlich muss das HLW und die SLWe so leicht wie möglich sein

Hier is het uiteinde van de romp, vanwege de kleine doorsnede nogal niet zo torsiestijf, maar de loper verstijft bovendien met de dan gemonteerde CPR. Het zal interessant zijn om te zien hoe stijf de romp er direct voor is geworden. Daarnaast moeten CPR en SLWe zo licht mogelijk zijn 2024 01 25 Holland (16).JPG

Laatst bewerkt: 25 jan 2024
  5. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8259.jpeg
    Die Senkungen für die Verschraubungen gemacht

De verzinkboren voor de schroefverbindingen zijn gemaakt

IMG_8260.jpeg
    Die Höhenleitwerkshälften auf einander angepasst, der Hauptverbinder und die Zentrierungen eingesetzt, die Kabel vorne heraus geführt und schon mal Löcher für die Stecker eingeschliffen

De horizontale stabilisatorhelften zijn op elkaar afgesteld, de hoofdconnector en de centreringen zijn erin gezet, de kabels zijn aan de voorkant naar buiten geleid en er zijn al gaten geslepen voor de stekkers

IMG_8275.jpeg
    Hier habe ich zum ersten Mal die Leitwerke angesteckt, Zusammenbauen macht immer am meisten Spass wenn man sehen kann wie es später wird. Den Rumpf hatte ich heute von der Helling genommen 430gr und schön steif/ torsionssteif.

Hier heb ik voor het eerst de staartvlakken aangesloten. Het in elkaar zetten is altijd het leukst als je later kunt zien hoe het gaat worden. Ik heb vandaag de romp van de trailerhelling gehaald, 430gr en lekker stijf/torsiestijf.

IMG_8278.jpeg

IMG_8279.jpeg

IMG_8280.jpeg
    Für die Höhenruderauflage müssen die Hauptgurte entsprechend der V-Form bis zu den Spanten runtergeschliffen werden, dazu hatte ich ja die Aramiddopplung entsprechend tief angebracht in dem Bereich. Mit viel Hingabe und Liebe zum Detail wirds richtig gut

Voor de liftondersteuning moeten de hoofdbanden volgens de V-vorm tot aan de frames worden geslepen. Hiervoor had ik de dubbele aramidelaag op de juiste manier diep in dit gebied bevestigd. Met veel toewijding en aandacht voor detail wordt het echt goed
    IMG_8281.jpeg

IMG_8282.jpeg

Dann wurden die Höhenleitwerkshälften zuammengesetzt entsprechend der V-Form, und die Nase, die ich ja schon mit Aerodux vorverklebt hatte, wurde hoffentlich ganz exakt grade an den Rumpf geklebt. Das ist immer eine mit Angst behaftete Aktion aber bislang hasts immer funktioniert, ein gesunder Respekt vor der Aufgabe kann aber nicht schaden damit ed gut wird also Daumen drücken, bitte .

Vervolgens zijn de horizontale stabilisatorhelften in elkaar gezet volgens de V-vorm, en is de neus, die ik al had voorgelijmd met Aerodux, hopelijk precies recht op de romp gelijmd. Dit is altijd een actie vol angst, maar tot nu toe heeft het altijd gewerkt, maar een gezond respect voor de taak kan geen kwaad, zodat het goed afloopt, dus duim alsjeblieft.

IMG_8283.jpeg

6. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
  7. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    2024 01 27 Holland (23).JPG
    mmhh heerlijke koffie :) en kijk naar een stukje vliegtuig

2024 01 27 Holland (25).JPG

Für die Seitenruderanlenkung muss man wegen der kurzen Bauhöhe bzw. Servohebel die Gabelköpfe mit speziellem Freigang versehen
    Voor de roerverbinding moeten de vorkkoppen vanwege de korte inbouwhoogte of servohendel van een speciale speling worden voorzien

2024 01 27 Holland (26).JPG

2024 01 27 Holland (30).JPG

So bekommt man massig viel Ruderausschlag, das gefällt mir am CAD so gut, dass man immer vorher die Kinematik testen kann!
    Hierdoor krijg je veel roeruitslag, wat ik zo leuk vind aan CAD, dat je de kinematica altijd vooraf kunt testen!

2024 01 27 Holland (31).JPG

2024 01 27 Holland (32).JPG
    Hier wird der Aramidbutzen verkleidet
    Dit is waar de aramideslak bedekt is
    2024 01 27 Holland (34).JPG

2024 01 27 Holland (35).JPG
    Die Seitenruderservos ins in Position gepoxt und die Ruderhörner sind auch mit Epoxyd mit Microballon eingeklebt.
    De roerservo's worden op hun plaats gepoetst en ook de roerhoorns worden met epoxy verlijmd met een microballon.
    2024 01 27 Holland (36).JPG
    Zu guter letzt habe ich noch die Rippen ausgetrennt es soll ja bald auch der Flügel gebaut werden, da ich wie beim Höhenleitwerk nur eine Helling gelasert habe also auch wieder nacheinander...
    Last but not least heb ik de ribben uitgesneden en binnenkort wordt ook de vleugel gebouwd, aangezien ik slechts één scheepshelling heb gelaserd zoals ik deed met de horizontale stabilisator, dus de een na de ander...
    2024 01 27 Holland (37).JPG

Bruno van Hoek en HansH vinden dit leuk.
  8. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
  9. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8323.jpeg IMG_8324.jpeg IMG_8325.jpeg

Stecker für Seitenruder angelötet und in Position geklebt, Höhenleitwerksanfoung mit Mumpe und Dübel eingeklebt und den Rumpfrückenauslauf aufgeklebt

Stekker voor roer vastgesoldeerd en vastgelijmd, horizontale stabilisatorfitting met bof en pluggen vastgelijmd en rompachteruitlaat vastgelijmd

Bruno van Hoek, flymax en Ariel vinden dit leuk.
  10. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    ben je momenteel fulltime aan het bouwen? Het gaat enorm hard, en je neemt ook nog de tijd voor een uitgebreid bouwverslag!

11. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    hi Max 1-2 h am Tag ich bin eher faul das heisst ich hab heute 24h poxy geklebt und hatte dann pause und war auch zu faul mit den Flügeln zu beginnen.
    gruss Matze

hoi Max 1-2 uur per dag Ik ben nogal lui, wat betekent dat ik vandaag 24 uur poxy heb gelijmd en daarna een pauze heb gehad en te lui was om met de vleugels te beginnen.
    groetjes Matze

flymax vindt dit leuk.
  12. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Anformung verschliffen
    Grond vormen
    IMG_8327.jpeg IMG_8328.jpeg
    Stecker und Buchsen vorpositionieren und verkleben
    Stekkers en stopcontacten voorzetten en lijmen

IMG_8329.jpeg IMG_8330.jpeg IMG_8331.jpeg
    nachgepoxt
    opvolgen

IMG_8332.jpeg

Höhenruderservobereiche beplankt
    Servogebieden van de lift zijn beplankt

IMG_8333.jpeg
    24h Härtung…
    24 uur uitharding…

13. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8338.jpeg

Heute die Stecker gecrimpt, den orangenen hab ich zu weit eingeschoben und musste ihn neu machen, dann kontrolliert ob die Seitenruder laufen, isoliert und in position geklebt mit Buchsen im Höhenleitwerk und Verschraubungen, ich habe alles auf ca 1 Grad Vorspur ausgerichtet und mit Hilfe von 2 90 Grad Winkeln ausgerichtet. Ein Abstandsmaß am Cockpit mit Schnur dient zur exakten Kontrolle. Mit der restlichen Mumpe habe ich noch schnell den Rumpf hinten vollendet.

Vandaag de stekkers vastgekrompen, de oranje er te ver in geschoven en opnieuw moeten doen, daarna gecontroleerd of het roer liep, geïsoleerd en vastgelijmd met moffen in de lift en schroefverbindingen, ik heb alles uitgelijnd tot ongeveer 1 graad teen -in en met behulp van 2 hoeken van 90 graden uitgelijnd. Voor nauwkeurige bediening wordt gebruik gemaakt van een afstandsmaat op de cockpit met een koord. Ik heb snel de achterkant van de romp voltooid met de resterende bof.

IMG_8339.jpeg IMG_8341.jpeg IMG_8346.jpeg IMG_8347.jpeg IMG_8348.jpeg IMG_8349.jpeg IMG_8350.jpeg IMG_8351.jpeg IMG_8352.jpeg

14. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8359.jpeg IMG_8360.jpeg IMG_8353.jpeg IMG_8354.jpeg IMG_8355.jpeg

Heute nicht viel passiert alles entformt und verschliffen. Dann die seitenleitwerke final angeformt. was gar nicht geht ist dieser Pummel am Heck vielleicht habt Ihr gute Vorschläge? Ich würde einfach 5mm hinter dem Höhenruder senkrecht absägen . Gute Vorschläge sind willkommen, Matze.

Vandaag gebeurt er niet veel, alles wordt uit de mal gehaald en geschuurd. Toen werden uiteindelijk de verticale stabilisatoren gevormd. Wat helemaal niet werkt is dat mollige staartje aan de achterkant, misschien heb jij nog goede suggesties? Ik zou gewoon 5 mm verticaal achter de elevator afzagen. Goede suggesties zijn welkom, Matze.

flymax vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Na ja, wenn man mit der Geldentwertung rechnet ist das noch gar nicht so schlimm. :D
    So um 1970, als ich meine erste Propoanlage baute, waren die auch schon über ein Gulden, sagen wir eine Mark...

16. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Waar zijn deze stekkers te koop? Ik zie ze wel bij F3X.de, maar Andy verkoopt niet meer in het buitenland.
    Wo sind denn diese Stecker zu kaufen? Ich sehe diese bei F3X.de, aber Andy verkauft nicht mehr im Ausland.

17. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Mocht je ze heel hard nodig hebben en nergens kunnen vinden ik heb er nog een paar reserve. (groene )

18. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Met twee vrouwtjes en een mannetje zou ik voorlopig genoeg hebben.

19. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    https://www.faber-modellbau.de/katalog/artikelinfo/16777/stecker--4-polig-rot-10-stueck
    https://www.faber-modellbau.de/katalog/artikelinfo/16778/buchse--4-polig-rot-10-stueck

Nur zum Vergleich /
    Even ter vergelijking:
    http://www.modellbauparadies.de/Buchse-4-polig-rot

Versand macht er, aber ob nach NL dass müsst Ihr mal nachfragen, bestellt schöne Grüße vom modellbauer aus Bünde, Matthias Möller, der hat Ihn empfohlen, habe da schon 5x 10 Packs gekauft in den letzten Jahren :) Viel Erfolg!

Hij doet verzending, maar of naar NL dat moet je vragen, leuke groeten bestellen bij de modelbouwer uit Bünde, Matthias Möller, die hem aanraadde, heb de afgelopen jaren al 5x 10 pakjes gekocht :)
    :)
    Succes!

Rick NL en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  20. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Grade mit Gero gesprochen er kommt aus Bad Bentheim und hat die Stecker bestellt, er meinte auf der Internetseite wären auch andere Länder wählbar gewesen, kauft mir aber nicht alle Stecker weg ;)

Ik heb zojuist Gero gesproken, hij komt uit Bad Bentheim en heeft de stekkers besteld. Hij zei dat er ook andere landen geselecteerd konden worden op de website, maar hij koopt niet alle stekkers bij mij ;)

Deel Deze Pagina