De Holland van C. van der Schenk

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door flymax, 30 sep 2023.

1. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8377.jpeg IMG_8378.jpeg
    Habe den rumpf hinten schräg abgeschnitten und eine Auflage für die Bespannung geschaffen

Ik heb de achterkant van de romp schuin afgesneden en een steun voor de bekleding gecreëerd

IMG_8379.jpeg IMG_8380.jpeg

2. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8384.jpeg IMG_8385.jpeg IMG_8386.jpeg IMG_8387.jpeg

„So auf in die nächste Runde, hier kommt Ihr Herzblatt“ Rudi Carell das waren noch Zeiten also heute wurden die abgeschnittenen Höhenruder eingepasst am Seitenruder in Position geschliffen. Man zeiht das Schleifpapier hin ubd her und dreht die hintere Seitenruderschraube „Stunde um Stunde“ weiter rein bis es fest sitzt und das Höhenruder genug Freigang hat. Die Ruderschlitze wurden geschliffen mit Hilfe der Scharnierdummies und den svhon vorhandenen scharnierschlitzen sitzt alles perfekt mittig. Am Ende habe ich dann die Schlitze für die Ruderhörner gefräst und diese sowie die Servos in Position geklebt. Dazu wurden wieder Gestänge angefertigt und die Gabelköpfe ausgeschliffen weil sie sehr nahe an der Achse sitzen.
    Zuvor habe ich noch den Rumpf an den Flügelanbindungen auf Form geschliffen.

“Nu op naar de volgende ronde, daar komt je lieverd” Rudi Carell Dat waren de dagen, dus vandaag werden de uitgesneden liften gemonteerd en op hun plaats op het roer geslepen. Je trekt het schuurpapier heen en weer en blijft de achterste roerschroef “uur na uur” draaien totdat deze strak zit en de lift voldoende speling heeft. De roersleuven zijn geslepen met behulp van de scharnierdummies en de bestaande scharniersleuven, alles zit perfect in het midden. Uiteindelijk heb ik de sleuven voor de stuurhoorns gefreesd en deze en de servo's op hun plaats gelijmd. Hiervoor zijn opnieuw stangen gemaakt en zijn de vorkkoppen geslepen omdat deze heel dicht op de as zitten.
    Daarvoor heb ik de romp bij de vleugelverbindingen in vorm geschuurd.

HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. GeryGamer

GeryGamer

Lid geworden:
    4 feb 2024
    Moin.
    Ik ben Gero. Die die hetzelfde vliegtuig bouwt als Matthias. Heb voor jullie ook n paar fototjes
    WhatsApp Bild 2024-02-04 um 00.31.15_7e366a53.jpg
    WhatsApp Bild 2024-02-04 um 00.31.15_14e10c32.jpg
    De "Helling" mag al bekend zijn HAHA
    WhatsApp Bild 2024-02-04 um 00.31.41_3a50ba25.jpg

Mijn greschreven nederlands mag n beetje slecht zijn maar is nu ook n paar jaaren geleeden dat ik het moet schrijven.

HansH, eric_laermans, A B en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hallo Gero, geweldig hoe ver je bent gekomen, ik zie ons tweeën in september in de Rhön vliegen :yes:

GeryGamer vindt dit leuk.
  5. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Der Querruder Scharnier Rohling wurde auf Maß geschnitten und in die erste Endleiste eingepasst

Het rolroerscharnierplano werd op maat gezaagd en in de eerste eindstrip gemonteerd

IMG_8403.jpeg

IMG_8402.jpeg

IMG_8406.jpeg

IMG_8407.jpeg

IMG_8409.jpeg

6. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Helling aufgebaut und erste Probeverbauung gemacht, dann die ersten Rippen vom Innenflügel aussen und vom Aussenflügel am QR-Servo geleimt:

e scheepshelling werd gebouwd en de eerste testinstallatie werd uitgevoerd, daarna werden de eerste ribben van de buitenkant van de binnenvleugel en van de buitenvleugel op de QR-servo gelijmd:

IMG_8404.jpeg IMG_8405.jpeg IMG_8408.jpeg IMG_8411.jpeg IMG_8412.jpeg

7. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Beim Querruderscharnier hätte ich gestern gleich beidseitig 1 mm Balsa verkleben sollen habe wohl gepennt kost halt nochmal 3 gr Harz, spätestens jetzt fragt man sich wofür ist die Vertiefung in der Rippe:

Gisteren had ik aan weerszijden van het rolroerscharnier 1 mm balsa moeten lijmen, ik heb waarschijnlijk geslapen, het kostte nog maar 3 gram hars, nu vraag je je ten laatste af waar de verdieping in de rib voor dient:

IMG_8418.jpeg
    Der Innenflügel ist aber bereits fertig mit Endleiste und Nase, die Gewichte sind schon an der Scharnierdopplung zum Drücken:

De binnenvleugel is al afgewerkt met de eindstrip en neus, de gewichten zitten al op het dubbele scharnier voor het drukken:

IMG_8414.jpeg IMG_8415.jpeg IMG_8417.jpeg

eric_laermans vindt dit leuk.
  8. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Schitterend project, Matthias! Je brengt me nu erg aan het twijfelen tussen de Ka-7 (modellstudio) en deze...
    Wat en fantastisch ogend model en wat een enorm houtbouwproject. Respect voor je tekenkunsten en het snijwerk.

9. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Dank je, Heinz geeft niets goeds tenzij je het doet; de A-7 is meer trouw aan het prototype, de Holland krachtiger: glijverhouding 21,8 en laagste zink 0,3 m/s ;-)

10. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Habe den Innenflügel Unterseite beplankt und Endleiste komplett; Aussenflügel Nasenleiste, erdte Zuschnitte für die Bespannung und dann die Ruder einseitig bespannt.

Ik heb de onderkant van de binnenvleugel bekleed en de eindstrip compleet; Buitenvleugelvoorrand, geaarde sneden voor de bekleding en vervolgens de roeren aan één zijde afgedekt.

IMG_8431.jpeg IMG_8430.jpeg IMG_8429.jpeg IMG_8428.jpeg

Ariel en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8436.jpeg IMG_8437.jpeg IMG_8438.jpeg
    Am Aussenflügel die Nase verschliffen und die Kiefernholme von 10x3mm Rippe24 auf 10x2 Rippe 25 runtergeschliffen die letzte Rippe hat so noch ausreichend Material zwischen den Gurtausschnitten. Dann kamen die beiden Höhenleitwerksschrauben aus Titan 2 Stück mit schicken 13,50€ das mal nicht günstig

De neus van de buitenvleugel werd afgeslepen en de dennenhouten rondhouten werden afgeslepen van 10x3mm rib 24 naar 10x2 rib 25, zodat er in de laatste rib nog voldoende materiaal zit tussen de riemuitsparingen. Toen kwamen de twee titanium horizontale stabilisatorschroeven 2 stuks voor een mooie € 13,50, wat niet goedkoop was

IMG_8439.jpeg IMG_8446.jpeg
    Dann habe ich die ersten Leitwerksteile weiter bespannt und den teilgebauten Flügel mal zusammengelegt.

Daarna ging ik verder met het bedekken van de eerste delen van de staarteenheid en vouwde de gedeeltelijk gebouwde vleugel op

IMG_8447.jpeg

12. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Wat voor bespanmateriaal gebruik je daar?

13. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    flymax en HansH vinden dit leuk.
  14. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Heute wurden die Leitwerksteile gebügelt dann noch einmal noch Spannlack und dann nochmal geschliffen und gebügelt, die scharnierschlitze freigebrannt und gefräst , alles noch mal angepasst und die scharniere scharf angeschliffen und mit weissleim positioniert und mit feuchtem tuch überquillendes abgewischt:

Vandaag zijn de onderdelen van de staartkast gestreken, daarna nog eens met spanlak en daarna geschuurd en nog eens gestreken, de scharniersleuven zijn gebrand en gefreesd, alles weer afgesteld en de scharnieren zijn scherp geschuurd en met witte lijm op hun plaats gezet en eventueel overlopen is weggeveegd met een vochtige doek:

IMG_8453.jpeg

Die Unterseite des Aussenflügels wurde weiter beplankt und die Position des Scharniers schon mal angezeichnet

De onderkant van de buitenvleugel werd verder beplankt en de positie van het scharnier was al gemarkeerd

IMG_8451.jpeg

IMG_8450.jpeg
    Hier wurde zuvor die Unterseite der Querruder-Kammes auf Rippenniveau gebracht. Dann kam der bestellte Stoff von Tolko, der Futterstoff lässt sich sehr gut mit Spannlack aufbringen und schrumpft mit Hilfe des Bügeleisens. Diff ist das die das Zeug falten das ist nicht so gut für das gewebe, ich habe die Knickkanten entfernt und rolle es auf einen Kern auf, knicken geht gat nicht, auch doof das 3m und 7m separat sind und nicht an einem Stück, aber egal das bekommen wir schon hin, am Ende wird dann alles gut. Bald kann dann auch das Höhenleitwerk sein Kleid erhalten…

Hier werd voorheen de onderkant van de rolroerkam op ribniveau gebracht. Vervolgens kwam de bestelde stof van Tolko, het voeringmateriaal is zeer goed aan te brengen met reklak en krimpt met behulp van het strijkijzer. Het verschil is dat ze het spul opvouwen, wat niet zo goed is voor de stof, ik heb de gevouwen randen verwijderd en opgerold tot een kern, het vouwt helemaal niet, het is ook stom dat de 3m en 7m gescheiden zijn en niet in één stuk, maar dat maakt niet uit. Dat lukt ons wel, uiteindelijk komt alles goed. Binnenkort zal ook het horizontale staartvlak zijn nieuwe look kunnen krijgen...

IMG_8449.jpeg

IMG_8448.jpeg

15. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8457.jpeg IMG_8458.jpeg IMG_8459.jpeg

Seitenruder scharniere gesäubert und Seitenleitwerke gewogen 42,…gr :) sie sind somit flugfertig. Dann habe ich heute das Höhenleitwerk bespannt und die Bespannungsauflage am Cockpitrand am Rumpf und an den Hauben verschliffen und gespachtelt. Dabei wurde die Nase weiter runter geschliffen im vorderen Bereich ist die Kontour aber noch nicht entgültig sieht aber schon recht schön aus mit den Aerodux- Linien.

Roerscharnieren schoongemaakt en verticale stabilisatoren wogen 42,…gr :) ze zijn dus klaar om te vliegen. Vervolgens heb ik vandaag de horizontale stabilisator afgedekt en de bekleding aan de rand van de cockpit op de romp en de luifels geschuurd en gevuld. De neus is aan de voorkant verder naar beneden geschuurd, maar de contour is nog niet definitief, maar het ziet er best mooi uit met de Aerodux-lijnen.

HansH en eric_laermans vinden dit leuk.
  16. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8470.jpeg
    Das Höhenleitwerk wurde bespannt es muss noch mal mit Spannlack gestrichen werden. Dann habe ich die beiden Cockpithauben und den Rumpf verschliffen sowie die Nase vollständig auf Form gebracht. Die FPV Haube hat sich am Dach etwas zusammengezogen weshalb ich mich entschlossen habe sie nochmals perfekt einzupassen, werde ich mit der anderen Haube auch noch machen.
    Hoffe es geht bald auch bei den Flügeln weiter…

De horizontale stabilisator is afgedekt en moet opnieuw worden geverfd met spanningsvernis. Vervolgens heb ik de twee cockpitluifels en de romp geschuurd en de neus volledig in vorm gebracht. De FPV-kap is wat gekrompen op het dak, daarom heb ik besloten hem weer perfect te monteren, wat ik met de andere kap ook zal doen.
    Ik hoop dat het snel verder gaat met de vleugels...

IMG_8472.jpeg IMG_8473.jpeg

HansH, flymax en janhein vinden dit leuk.
  17. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Habe heute am holländischen Löwen rumgemacht die 3 Streifen sind aus dem Rennen da der Flieger nun komplett gelb wird; die Fa Tolko stoffe wollte muster schicken von weiss und creme weiss die kamen nie an die sind bischen gegen den strich gebürstet wollten 1 € pro muster ich hab gesagt das is service ich will danach doch was bestellen; ja sie bekommen freie Muster: die Muster kamen nie bei mir an, Flötenkönige aber das nahm mir die Entscheidung ab und ich habe gedacht bringe mal Farbe in spiel und bespanne ganz in gelb, da macht es einfach man könnte den Löwen einfarbig plottern und gut, alternativ wäre weiss plottern und darauf ein wasserschiebebild die varianten sind denkbar, hier der reinrote, da ich die Umrisslinie produzieren muss für beide Versionen.

Loewe nur als rote Folie.jpeg

Ik heb vandaag met de Nederlandse leeuw gerommeld, de 3 strepen zijn uit de running omdat het vliegtuig nu helemaal geel is; Stoffenbedrijf Tolko wilde monsters sturen van wit en crèmewit, ze zijn nooit aangekomen, ze waren een beetje tegen de draad in geborsteld en wilden per monster € 1. Ik zei dat dat service was, ik wilde daarna iets bestellen; ja, je krijgt gratis samples: de samples zijn nooit bij mij thuis aangekomen, Flute Kings, maar dat heeft voor mij de beslissing genomen en ik dacht dat ik wat kleur in het spel zou brengen en het geheel in geel zou bedekken, dat zou het makkelijk maken. teken de leeuw in één kleur en goed, je kunt ook wit tekenen en er een waterglijbaanafbeelding op zetten. De varianten zijn denkbaar, hier de puur rode, aangezien ik voor beide versies de omtrek moet maken.

18. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
  19. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Die Querruder Scharnierlinie wurde von aussen und innen ganz genau angezeichnet und das Balsa von beiden Seiten mit einer alten Trennscheibe leicht eingeschliffen, das erleichtert später das Auffinden der Scharnierlinie, wenn diese bon Innen nachbearbeitet werden muss. Die gesamte Flügel Endleiste wurde auf den letzten 5 mm spitz auslaufend zugeschliffen und im Querruderbereich die obere Hälfte der Endleiste hinten mit Epoxy Microballon Mumpe und auf den Rippen mit Weissleim aufgebracht und verklebt.

De rolroerscharnierlijn is van buiten en binnen zeer nauwkeurig afgetekend en de balsa is aan beide zijden licht ingeschuurd met een oude doorslijpschijf, zodat de scharnierlijn later makkelijker terug te vinden is als deze aan de binnenkant moet worden nabewerkt. De gehele vleugeleindstrip is de laatste 5 mm puntig geschuurd en de bovenste helft van de eindstrip ter hoogte van het rolroer is aan de achterzijde aangebracht en verlijmd met epoxy microballon mumpe en met witte lijm op de ribben.
    IMG_8513.jpeg IMG_8515.jpeg IMG_8517.jpeg IMG_8518.jpeg IMG_8520.jpeg IMG_8521.jpeg IMG_8522.jpeg
    beide Hauben sind nun perfekt eingeschliffen und ich habe lange überlegt wie man sie am besten verzugsfrei bespannt deshalb habe ich ein Stück Stoff mit orthogonaler Fadenrichtung aufgelegt und sukzessiv zu alle. Seiten stramm gezogen, das klappt mit Hilfe vom Rumpf wirklich sehr gut. Zunächst die Kanten mit Spannlack dann Spanten und Gurte und das 3 mal dann die Flächen und als alles trocken die Nadeln und dann vorsichtig die Haube gelöst. Ich muss gestehen dass ich das Gewebe am Flugzeug niemals mit der Schere schneide sondern mit Schleifpapier behandel, das gibt ganz tolle Kanten und auch Schäftungen man kann das tun wie bei GFK und wenn es fransig wird nochmal Spannlack das härtet die Fasern und dann wieder schleifen. Die erste Haube ist die für FPV sie wurde 2 mal komplett gestrichen und trocknet nun in Position. Wenn ich nicht zu heiss bügel dann wird die auch später so gut passen, sowas macht richtig Spass.

Beide kappen zijn nu perfect geslepen en ik heb er lang over nagedacht hoe ik ze het beste kon bedekken zonder vervorming, dus heb ik er een stuk stof met de draadrichting orthogonaal op gelegd en dit geleidelijk aan allemaal toegevoegd. De zijkanten zijn strak getrokken, het werkt heel goed met behulp van de romp. Eerst de randen met spanlak, dan frames en spanbanden en dan 3 keer de vlakken en als alles droog is de naalden erop en dan voorzichtig de kap losgemaakt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de stof van het vliegtuig nooit met een schaar heb afgesneden maar met schuurpapier heb behandeld. Dat geeft mooie randen en ook schachten. Dat kun je doen zoals bij GVK en als het gaat rafelen, breng er dan opnieuw spanlak op aan, die hardt uit de vezels en schuur dan opnieuw. De eerste kap is die voor FPV, deze is twee keer volledig geverfd en ligt nu op zijn plaats te drogen. Als ik niet te heet strijk dan past het straks net zo goed, dat is wel zo leuk.

IMG_8523.jpeg IMG_8524.jpeg IMG_8525.jpeg

20. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Die zweite Haube auch noch gemacht:
    IMG_8528.jpeg

De tweede kap is ook gemaakt

janhein en HansH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina