De Holland van C. van der Schenk

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door flymax, 30 sep 2023.

1. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Leider sind die Bilder wirklich nicht dolle, aber dafuer habe ich noch gefilmt, onboard und mit einer weiteren Kamera die habe ich mir in den Mund gesteckt ;-)

Helaas zijn de foto's echt niet geweldig, maar ik heb ervoor gefilmd, aan boord en met een andere camera stopte ik hem in mijn mond ;-)

2. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Gratuliere zum Erstflug!
    Und wie sind die Flugeigenschaften?

Schöner Flieger.
    Viel Spaß damit.

Johannes

Matthias Möller vindt dit leuk.
  3. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Johannes, dafür dass bei uns am Hang ordentlich Wind angesagt war und letztlich keiner auch sehr leichte Antike nicht in die Luft kamen, bin ich erstaunt dass ich 30 min fliegen konnte bei Bedingungen wo alle anderen meiner Modelle haetten am Boden bleiben müssen. Die Auslegung des Straks hat sich sehr gelohnt, das Modell hat eine enorme Leistung geht extrem langsam und auch sehr schnell und zügig, das ist grandios, ich würde das Modell immer wieder bauen und dabei ist es noch gar nicht richtig eigeflogen, der Schwerpunkt kann noch 2-5mm zurück, das gilt es zu erfliegen genauso wie die Ruderreaktionen, ein bischen ist im Film zu sehen, da kann man die Ruderausschläge und reaktionen sehen, da ist noch ein bischen Abstimmarbeit nötig ich denke so 20 -50 Flüge bis alles perfekt ist und dann wird das mein Lieblingsflieger:beer:
    Johannes, voor het feit dat er veel wind op onze helling stond en er uiteindelijk zelfs geen heel licht antiek in de lucht kwam, ben ik verbaasd dat ik 30 minuten heb kunnen vliegen in omstandigheden waar alle andere van mijn modellen op de grond hadden moeten blijven. Het ontwerp van de Strak is zeer de moeite waard geweest, het model heeft een enorm vermogen gaat extreem langzaam en ook erg snel en vlot, dat is geweldig, ik zou het model keer op keer bouwen en het is nog niet echt ingevlogen, het zwaartepunt kan nog 2-5mm naar achteren liggen, dat moet net zo goed gevlogen worden als het roer reageert, er is een klein beetje te zien in de film, je kunt de roerzwaaien en reacties zien, er is nog een beetje afstemmingswerk nodig ik denk ongeveer 20 -50 vluchten totdat alles perfect is en dan wordt dit mijn favoriete vliegtuig

Der Film läd noch hoch, der Weissabgleich passt nicht war keine zeit mehr sich damit zu beschäftigen :banana:
    Ich habe die Onboard Kamera und zeichne am Boden full HD auf und ich hatte ab und an mal ne Run Cam im Mund.
    De film is nog steeds aan het uploaden, de witbalans past niet, er was geen tijd meer om ermee om te gaan
    Ik heb de camera aan boord en neem full HD op de vloer op en ik had af en toe een hardloopcamera in mijn mond.

HansH, flymax en Ariel vinden dit leuk.
  4. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Matthias, ich gratulier Dich zu Deinem erfolreichen Erstflug! Das Modell wird in dieser Flugsaison bestimmt noch oft fotografiert und wir freuen uns auf bessere Bilder.

Ik feliciteer je met je succesvolle maiden. Het model zal dit seizoen vast nog vaak gefotografeerd worden en we verheugen ons op betere beelden.

eric_laermans en Matthias Möller vinden dit leuk.
  5. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    So ich habe noch mal nachgerechnet, jetzt mit 2950gr tow beträgt die Flächenbelastung 24,5 gr/dm2 bei 1,2m Flügelfläche, das geringste Sinken bei -1,8° Höhenruder mit 0,31m/s (Fluggeschwindigkeit dabei 23km/h und GZ20,5) und das beste Gleiten GZ 22,75 bei 0,6° Tiefenruder.
    Dus ik heb het nog een keer uitgerekend, nu met 2950gr slepen is de vleugelbelasting 24,5 gr/m2 met 1,2m vleugeloppervlak, de laagste sink bij -1,8° hoogteverschil met 0,31m/s (luchtsnelheid 23km/u en GZ20,5) en de beste glide GZ 22,75 bij 0,6° roer.

Laatst bewerkt: 28 mrt 2024
  6. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Daar kan menig moderne thermiekzwever jaloers op zijn! :thumbsup: Ga je er ook mee FPV vliegen aan de Nederlandse duinen?

7. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hi Eric in den niederländischen Dünen bin ich noch nie gewesen, ich weiss gar nicht wo da gute Flugspots sind. Von mir bis zur Grenze bei Bad Bentheim / Enschede is schon ein Stunde Fahrt. Aber wenn Gero seine Holland einsatzbereit hat kann es bestimmt mal passieren dass wir in die Niederlande kommen und Fliegen, der Flieger soll ja seine Heimat mal kennen lernen. Fliegst du in den Dünen?
    Gruss Matze

Hoi Eric, ik ben nog nooit in de Nederlandse duinen geweest, ik weet niet eens waar goede vliegplekken zijn. Van mij is het al een uurtje rijden naar de grens bij Bad Bentheim/Enschede. Maar als Gero zijn Nederland klaar heeft voor gebruik, kan het zeker gebeuren dat we naar Nederland komen en vliegen, het vliegtuig moet zijn thuisland leren kennen. Vlieg jij in de duinen?
    Groetjes Matze

8. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Hallo Matze, ja selbstverständlich. Aber, leichtere Modelle wie der Holland. Bis 1kg. Wenn man ohne zu viel Risiken am Holländischen Hang fliegen will, sollte man so viel Gewicht (Blei) aus der Nase heraus holen bis das Modell fast nicht mehr fliegbar ist (Schwanzlastig, tailheavy). Also, leicht wie möglich, alle Blei so weit vorne in der Nase wie möglich. An der Nordseeküste (Zeeland, Maasvlakte) gibt's sehr gute spots (siehe slople.com):

So gehe ich vor. Am Anfang kaum zu fliegen weil ich auf Höhe trimmen muß. Später im Video, nach Trimm auf Höhe, sieht man ein ausgezeichnet fliegendes Modell. Das Blei ganz vorne in der Nase wurde im Video nicht gezeigt (waren einige Stunde Arbeit das gut 'rein zu bekommen).

Laatst bewerkt: 27 mrt 2024
  9. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Das ist zwar nich so wirklich hoch, trägt aber ganz gut, die Holland käme dabestimmt auch gut zurecht und nach hinten ist ja genug Platz zum Landen. Fliegst Du da regelmäßig? Fliegen über dem Meer ist immer traumhaft nirgendwo kommt der Wind so schön laminar und die Aussicht aufs Wasser ist auch klasse. Da sollten wir wirklich mal mit beiden Holland hinkommen.

Het is niet echt hoog, maar het draagt best goed, de Holland zou het zeker goed aankunnen en er is genoeg ruimte om achteraan te landen. Vlieg je er regelmatig? Vliegen over zee is altijd fantastisch, nergens anders komt de wind zo mooi laminair en ook het uitzicht op het water is geweldig. We moeten er echt komen met beide Nederlanders.

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Neben mit leichte, fliegen wir auch mit schwerere Modelle an die Dünen der Maasvlakte. Die F3F Modelle fliegen wir mit mässigen wind 3-4 Bft (fast) ohne Ballast was auf etwa 35 gr/dm² kommt bis 9-10 Bft (25 m/s) mit vollem Ballast was ~83 gr/m² Flügelbelastung entspricht.
    Wir landen da auf dem Strand, was immer Problemlos ist. Nur die verwendbare Windrichtung ist beschränkt auf SSW - WSW.
    https://maps.app.goo.gl/hRiYDCtrJVFpQ7yC6

Weiter ist die Langevelderslag gut zum fliegen mit WNW bis NNW, aber da landen auf die Dünen.
    https://maps.app.goo.gl/axo8EviWsaGuKUB38

Matthias Möller en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Super Gero hat auch Lust, er wird die Holland noch fertig bauen und dann kommen wir zu zweit vorbei, das wird super

eric_laermans vindt dit leuk.
  12. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Seit heute morgen kann man sich die Baupläne und die Laserdaten bei outerzone runterladen.
    Viel Spass allen die es nachbauen wollen.
    Wer sich nicht mit dem Lasern beschäftigen will fragt einfach den @Sebastiaan3Z9
    Morgen werden wir in Bentheim fliegen, ich freu mich schon, dann gibt es neue Flugfotos @GeryGamer wird mit Vollformat fotografieren!
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=15211
    Sinds vanochtend kunt u de blauwdrukken en de lasergegevens downloaden bij outerzone. Veel plezier voor iedereen die het opnieuw wil maken. Als u zich niet met laseren wilt bezighouden, vraag het dan gewoon aan de @Sebastiaan3Z9 Morgen vliegen we in Bentheim, ik heb er zin in, dan komen er nieuwe vliegfoto's @GeryGamer gaan foto's maken met full frame!
    Groetje Matze
    Unbenannt.JPG

Laatst bewerkt: 5 apr 2024
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Wenn ihr dann in Bentheim fliegen geht, bitte ein Video zu machen! Schöne Gegend und sehr schönes Flugzeug! Viel Flugspaß!

14. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hi Eric, ja Gero hat einen 6s Copter und wird um mich herum fliegen dabei filme ich dann noch on board mit! Ich bin super gespannt!
    Hoi Eric, ja Gero heeft een 6s drone en zal om me heen vliegen en ik zal aan boord filmen! Ik heb er super veel zin in!

HansH en eric_laermans vinden dit leuk.
  15. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    2024 04 06 Bentheim (4).jpg
    Bad Bentheim F-Schlepp war Fototechnisch nicht so erfolgreich, aber wir haben eine Eigenart des Models herausgefunden und es ist zum Glück heile geblieben.
    Bad Bentheim F-Schlepp was niet zo succesvol op het gebied van fotografie, maar we ontdekten een eigenaardigheid van het model en gelukkig bleef het intact.
    2024 04 06 Bentheim (7).jpg
    Die große Kufe am Heck sorgt dafür, dass das Modell nicht abhebt, der Anstellwinkel ist negativ, man kann sogar die Flügel Unterseite sehen. Zum Glück ging das Modell direkt an der Platzkantenach oben, das Seil zog mir die Nase hoch, dabei ist das Heck am Feld angestreift und hat das Höhenleitwek leicht verdreht.
    De grote slip aan de achterkant zorgt ervoor dat het model niet opstijgt, de invalshoek is negatief, je kunt zelfs de onderkant van de vleugels zien. Gelukkig ging het model direct aan de rand van het parcours omhoog, trok het touw mijn neus omhoog, is de staart op het veld geschaafd en heeft de verticale geleider iets verdraaid. 2024 04 06 Bentheim (11).jpg
    Leider hatte ich beim Rutschen auf dem Rasen in leichter Panik die klinke nicht gefunden aber nach einem kurzen Anstieg auf Sicherheitshöhe konnte ich fliegen und das Modell sicher zurück bringen. Von heute an wird das Modell im F-Schlepp immer geworfen bzw aus der Hand gestartet.Vielleicht wäre auch das mit dem Leitwerk nicht passiert, wenn wir den ganzen Platz genutzt hätten, nachher ärgert man sich immer über sich selbst, aber in ein paar Wochen wenn das Modell wieder geflogen hat ist da alles zum Glück vergessen.

Helaas had ik de Trekhaak niet gevonden tijdens het glijden over het gazon in lichte paniek, maar na een korte klim naar veiligheidshoogte kon ik vliegen en het model veilig terugbrengen. Vanaf vandaag zal het model altijd uit de hand worden gegooid of gestart in de F-tow. Misschien was dat met de staart niet gebeurd als we alle ruimte hadden benut, achteraf erger je je altijd aan jezelf, maar over een paar weken als het model weer gevlogen heeft, is alles gelukkig vergeten.
    2024 04 06 Bentheim (14).jpg
    Der Flug war trotz Schaden ganz ruhig und alles gut steuerbar
    Ondanks de schade verliep de vlucht erg rustig en was alles goed te besturen.
    2024 04 06 Bentheim (16).jpg
    Hier sieht man den Platz der Einschalgmutter in der Kufe.
    Hier zie je de plaats van de dopmoer in de skid.
    2024 04 07 Holland (1).JPG
    Die Schraube hat an der Leitwerksunterseite etwas Freiraum erzeugt.
    De schroef heeft wat speling gecreëerd aan de onderzijde van het empennage.
    2024 04 07 Holland (2).JPG
    Die Stecker gilt es noch korrekt auszrichten, sie sind verbogen, oder auszutauschen.
    De stekkers moeten nog correct worden uitgelijnd, ze zijn verbogen of vervangen.
    2024 04 07 Holland (3).JPG
    Die Mutter ist neu mit Epoxyd in Position geklebt.
    De moer is nieuw op zijn plaats gelijmd met epoxy.
    2024 04 07 Holland (5).JPG
    Der Freiraum der Schraube wurde mit Epoxyd mit Microballons aufgefüllt und verklebt.
    De vrije ruimte van de schroef werd opgevuld met epoxy met microballonnen en gelijmd. 2024 04 07 Holland (6).JPG
    Dafür haben Max und Gero ganz tolle Schlepps mit der Beta magix gemacht, Flugfotos kommen dann nächstes Mal, versprochen.
    Maar Max en Gero hebben een aantal geweldige slepen gedaan met de Beta Magix, vluchtfoto's zullen de volgende keer komen, dat beloof ik.

eric_laermans en flymax vinden dit leuk.
  16. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    2024 04 06 Bentheim (103).jpg
    Er weiß wie mans macht, ich muss es erst noch lernen...
    Hij weet hoe het moet, ik moet het nog leren...
    2024 04 06 Bentheim (104).jpg
    Max kommt zur Landung nach einem von sehr vielen Schleppflügen

Max arriveert om te landen na een van de vele sleepvluchten
    2024 04 06 Bentheim (114).jpg

flymax en eric_laermans vinden dit leuk.
  17. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Is dit geen oplossing voor de start van de "Holland"?

De foto is vorige week gemaakt op de sleep meeting in Kampen door Yvonne Froolik.

Rick

18. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    ja das wäre eine Lösung, ich habe sogar so einen startwagen, aber den muss man natürlich extra mitnehmen und nach dem start vom Platz holen. da die Holland schon bei Schrittgeschwindigkeit fliegt kann man sie besser so wie Gero aus der Hand freigeben. Der Aufwand ist halt geringer und ich starte den Stiegker, den Wolkenbeisser und den Star13 auch nur aus der Hand weil reine Seitenruder Modelle, damit habe ich einiges an Erfahrung und die Methode ist grade bei langsam fliegenden Antikmodelle sehr sicher.

Ja dat zou een oplossing zijn, ik heb zelfs zo'n startauto, maar die moet je natuurlijk wel meenemen en na de start op de plek halen. Omdat de Holland stapvoets vliegt, is het gemakkelijker om hem, net als Gero, uit je hand los te laten. De inspanning is gewoon minder en ik start de Stiegker, de Wolkenbeisser en de Star13 alleen met de hand omdat het pure roermodellen zijn, daar heb ik veel ervaring mee en de methode is zeer veilig, vooral bij langzaam vliegende antieke modellen.

eric_laermans en Rick NL vinden dit leuk.
  19. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023

Leider startete die Aufzeichnung erst in der Luft.
    Helaas begon de opname midden in de lucht.

20. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    ja dat is jammer want zo missen we het spectaculairste deel…….

Deel Deze Pagina