En zo hoort dat ook, netjes hoor!
Ik heb dat niet joh, mijne is maar een prutsje he.... Gebouwd voor de lol, ik ga er nergens mee heen en stook hem hoogstwaarschijnlijk maar 1 keer op in de schuur.... Dan wordt hij nat en vies en zwart en daar heeft monsterdiesel een gruwelijke hekel aan....
Voor mij is bouwen belangrijker dan stoken/showen....
Om niemand voor het hoofd te stoten, en onze aller hobby in een goed daglicht te houden, het volgende, voor wie het leest.
- Je kan niet zomaar een stoomketel bouwen van ieder stuk materiaal. Dat is onverantwoord, er zijn regels voor en die zijn niet voor niks, stoom kan gevaarlijk zijn ook al gaat het maar om een klein kereltje.
- De howitzer is gemaakt van, de naam zegt het, een howitzer huls. Dat is een achterlijk dikke huls van zeer taai materiaal met een bodem en deksel van 5 mm rood koper, vol zilver erin gesoldeerd. Dat lijkt allemaal heel wat, maar is nog steeds onverantwoord. Mede daardoor heb ik 3 veiligheden op die ketel gebouwd, en houd de druk zeer laag.
- Voor wie ook een ketel wil bouwen: verdiep je in de materie, houd je aan de regels, en laat je leiden door de vele kennis van de ervaren mensen die hier zitten.
Dan kan stoom ook echt leuk en veilig zijn!
Daarmee wil ik de ketel discussie graag sluiten, (en die kunnen heel gevaarlijk zijn hier op mbf....) ik heb voor de lol gebouwd, kom er nergens mee en stook het toch nooit op. Als ik de keurmeester weer s spreek, zien we wel weer.
Mvg.