De hybride turbine...

  • Topicstarter Topicstarter Sjef van Boekum
  • Startdatum Startdatum
Oké, ik wou weer eens wat experimentjes uitvoeren....en ik heb hier een Mitsubishi TE-04H turbo....die niet uitelkaar wil! Ik wil de turbine erafhebben....zodat ik de compressor-as ergens anders op kan aansluiten. De behuizing van de turbine was er al af...Maar ik krijg die schroef waarmee het turbinewiel vastzit niet los. GRRRR!

Wie kan deze n00b even uitleggen hoe het moet?

Help sjef effe! :mrgreen: Alvast dank.
 
Is het om zo een half elektrisch geval mee te bouwen?
Druk opbouwen met compressorwiel in een verbrandingskamer, en daar dan brandstof bijspuiten?

EDF zal volgens mij niet werken of rendabel zijn omdat de opgewekte druk van de verbranding zich afzet tegen de EDF propellor waardoor deze meer weerstand ondervind en meer stroom gaat vreten.
 
Laatst bewerkt:
hey chef
turbine is eengeheel met de as kan er niet af

Shit, ik had al zo'n vermoeden! Zat wel érg vast namelijk! Dat verklaart ook dit plaatje:



...toch wel knap gemaakt, zo'n turbo.

Ik denk dat er niks anders opzit dan het ding helemaal te demonteren, en dat asje netjes af te draaien. Ik wil er een slijptol op aansluiten, want voorlopig blijft het toch bij een statisch testbed. En volgens mij is een slijptol zowat 'most bang for your buck' ....qua vermogen en compactheid....en prijs.


Kijk, wat ik wil is eigenlijk twee (drie) vliegen in één klap slaan: voor een fotografisch project van mij ben ik opzoek naar een methode om in de studio een heuse 'storm' op te wekken....je kent het wel: modellen met wapperend haar... Maar dan extréém. Ik dacht zelf meer aan dit effect:



:mrgreen:

Misschien iets minder extreem dan. 90-120 km/h lijkt me genoeg voor dit doeleinde. Ik heb hiervoor een 16"x10" tweeblads prop gemonteerd op een slijptol (10.000 toeren, 900w)....en ik kan je vertellen dat het aardig hard blaast!! Minstens even hard als het 23cc tweetaktmotortje waar de prop oorspronkelijk opzat. Zoniet veel harder. Nu moet er nog een duct omheen. (en een hekje ervoor, tegen ingezogen dieren enzo) Wss nog wat aerodynamische truukjes om 'swirling' enigszins tegen te gaan...misschien zelfs een tweede slijptol erachter met een grotere spoed op de prop....en ik heb een bakbeest van een studio-windmachine!

Maargoed: ik vervolg mijn verhaal straks....dan verklap ik de link tussen dit fotoproject en de Hybride Turbine...

...of zal ik hem de Van Oekelturbine noemen??;)
 
haha de volgende soap dient zich weer aan, ik pak vast de ships en de cola.
dus je wil plaatselijk veel wind, pak zoiets zou ik zeggen

images


of wat ik me vorige week heb aangeschaft:

motoren.jpg



of als je echt veel wind wil zoiets:

images
 
Ja maar ik geef de voorkeur aan iets wat ook zonder uitlaatgassen werkt...hybride dus!

Maar waar kan ik zo'n tool halen om die O-ringen van die turbo mee los te maken?
 
Hey Chef
100% rendement is de max hoeveel energie uit een kilogram brandstof
van kero ligt dit op 46 Mj/kg
Dat betekend als ik dit verbrand in een seconden 46000 kw/s aan energie vrij komt

Mvg Limme
sorry ik zat in een oud stukje van je draatje over het vermogen winst
was niet de bedoeling om te posten
 
Laatst bewerkt:
Even rekenen:
Verbruik 1.2l / 6 min
Ogeveer 1kg / 6 min. Dat is 10kg per uur. Optimaal zou dat 460000 kw/h opleveren? Ik krijg voor die 10kg ongeveer 15kw energie (10kw naar compressor, 5kw eruit) (ik denk nog minder). Ik zou dus 15 / 460 000 x 100 % rendement hebben? Dat is wel erg weinig :) De rest is hitte en andere verliezen zeker......
 
Hoi herman je moet het ver mogen van je compressor nog ff maal 3600 doen de aan duiding kw kilo watt per seconden
 
Op de kunstacademie hadden ze deze:



...kost ongeveer duizend euro, zo'n ding. Lijkt verdomd veel op dat ding dat ik eerder heb gebouwd. De Van Boekumturbine is dus hoe-dan-ook nuttig...

Maar dé vraag: hoe kan je een slijptol afregelen in toeren? PWM? Of een variabele weerstand? Of een andere oplossing?
 
Ja, ik had nog wat slijptollen liggen.....vandaar. Maar je hebt gelijk: als ik het goéd wil doen moet het anders. Type zoiets?:

50565-50.25HP%20motor.jpg


Eigenlijk heb ik meer zoiets nodig:

Axial-Flow-Fan.jpg


Gewoon omdat ik het in de studio nodigheb, zoiets....maar als ik daar een stuwdrukmeter onderbouw, en er een 'afterburner' op klus....dan zal duidelijk worden wie er gelijk heeft...en bovendien heb ik dan een gaaf apparaat om de buren mee te stangen! :cool:
 
Back
Top