hey chef
turbine is eengeheel met de as kan er niet af
Shit, ik had al zo'n vermoeden! Zat wel érg vast namelijk! Dat verklaart ook dit plaatje:
...toch wel knap gemaakt, zo'n turbo.
Ik denk dat er niks anders opzit dan het ding helemaal te demonteren, en dat asje netjes af te draaien. Ik wil er een slijptol op aansluiten, want voorlopig blijft het toch bij een statisch testbed. En volgens mij is een slijptol zowat 'most bang for your buck' ....qua vermogen en compactheid....en prijs.
Kijk, wat ik wil is eigenlijk twee (drie) vliegen in één klap slaan: voor een fotografisch project van mij ben ik opzoek naar een methode om in de studio een heuse 'storm' op te wekken....je kent het wel: modellen met wapperend haar... Maar dan extréém. Ik dacht zelf meer aan dit effect:
Misschien iets minder extreem dan. 90-120 km/h lijkt me genoeg voor dit doeleinde. Ik heb hiervoor een 16"x10" tweeblads prop gemonteerd op een slijptol (10.000 toeren, 900w)....en ik kan je vertellen dat het aardig hard blaast!! Minstens even hard als het 23cc tweetaktmotortje waar de prop oorspronkelijk opzat. Zoniet veel harder. Nu moet er nog een duct omheen. (en een hekje ervoor, tegen ingezogen dieren enzo) Wss nog wat aerodynamische truukjes om 'swirling' enigszins tegen te gaan...misschien zelfs een tweede slijptol erachter met een grotere spoed op de prop....en ik heb een bakbeest van een studio-windmachine!
Maargoed: ik vervolg mijn verhaal straks....dan verklap ik de link tussen dit fotoproject en de Hybride Turbine...
...of zal ik hem de Van Oekelturbine noemen??