De nieuwe honey Bee FP

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Martin49, 15 jul 2009.

1. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Kan je niet beter 3 in 1 of full separate proberen? Anders zou ik toch nog zoeken in het helifreak HBFPv2 forum...

2. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Ja ik noem het 4-in-1, maar ik bedoel natuurlijk 3-in-1, omdat ik de ontvanger losgeplugd heb.

3. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Advies gevraagd Brushless setup voor de HB V2

Ik ben de laatste weken veel aan het vliegen ( leren hooveren ) met de HB.
    Ik vlieg meestal 5 accu's achter elkaar dus vaak meer dan een uur, de standaard motor wordt dan heel erg heet.
    Meestal is de motor na 10 uur of minder op en heeft hij geen kracht meer.
    De motoren vliegen er dus letterlijk door LOL
    Ik wil nu graag ombouwen naar een brushless setup.
    Ik wil ongeveer het zelfde vermogen als van de standaard motor, de ombouw zal geen problemen geven.
    Graag suggesties voor een goede brushless setup. (merk en type motor)
    ervaringen met een brushless setup en advies is natuurlijk ook welkom.

Gr.
    Frans

4. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Zo iets heb ik ook wel eens naar zitten kijken. Zal ook wel makkelijker vliegen omdat brushless motoren sneller weer oppakken.

Mocht je een fatsoenlijke setup vinden dan ben ik dus ook wel geinteresseerd.

5. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Niet een set-up met info over de soort motoren, maar een full separate plan met double BL.

[​IMG] De BESCs worden hier parallel geschakeld. Er staat wel een fout in: De Tm ESC heeft wel een bec nodig (of voltage regulator/External BEC tussen ESC en gyro), zodat de gyro op een goed voltage kan werken (4.8 ~ 6). Afgezien van die fout zou dit moeten werken.

Voor de motor zou je de Kv waarde moeten weten van de huidige motoren en vervolgens een 300 size heli motor en een Brushless inrunner (of outrunner maar is moeilijker installeren) moeten zoeken. Je hebt dus een kleine tacho meter nodig of mensen die dit al weten.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Zo.

Dat was een heftige dag voor mij en de bee...

Ik was lekker aan het vliegen, 2e Lipo, toen plotseling de heli dusdanig draaide dat deze nose in kwam te staan terwijl heli schuin naar beneden, over mij heen, richting een sloot vloog. Wat ik ook probeerde, niks deed het. Ik was m'n volledige cyclic opeens kwijt. Laatste wat ik kon doen was keihard gas geven en wonder boven wonder kreeg ik weer contact. De snelheid was inmiddels hoog en ik kon nog maar net een boom ontwijken terwijl ik in het verlengde van de sloot met een rotvaart van me af vloog. Mayday Mayday Mayday! Ik vloog vervolgens een bocht naar links over het weiland en over de paarden waar ik plotseling weer contact verloor. De heli vloog weer schuin naar beneden en lag op ramkoers met een veulen. Weer keihard gas geven en godzijdank de heli steeg weer. Snel de bocht draaien richting de tuin en met succes. Ik zat inmiddels echter zo hoog dat ik m nauwelijks in bedwang kon houden (stevige wind). omlaag komen met een fp is nogal een probleem doordat de headspeed omlaag gaat. Enkele spannende momenten boven huis, schuur en tuin later kwam ik vervolgens boven het gras te hangen waar ik de heli redelijk hard in liet ploffen.

Stond helemaal te shaken daar 8O. Dat was m'n eerste echte noodlanding in een ruimte met veel obstakels en andere ongewenste objecten. Maar het is me gelukt en dat geeft toch wel een ontzettend goed gevoel:p. Al dacht ik daar net na de noodlanding anders over.

Uit nader onderzoek bleek dat 4 1.2V Ni-Mh cellen gebruiken waar 1.5v Ni-Cd de bedoeling is voorlopig wat de storing heeft veroorzaakt. De volgende keer vlieg ik op een groot veld zonder sloten om te kijken of er toch niet iets anders in de elektronica faalt.

Groet,
    Erik.

7. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Spannend verhaal, gelukkig met goede afloop. Je bedoelt trouwens zeker 1.5v Alkaline of zo, denk ik? NiCad is net als NiMh 1.2 v per cel.

8. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    ik zie het jah. Dacht even wat anders. Bestaan er ook 1.5v oplaadbare cellen trouwens?

Maarja, nogmaals, misschien kom ik er de volgende keer achter dat de ontvanger in de 4 in 1 vaag doet.

Edit:

Gevonden!

Oplaadbare Alkalie-mangaan batterijen zijn 1.5V.

Laatst bewerkt: 12 okt 2010
  9. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Hi Erik,

Dat was inderdaad heftig,

Kijk even naar mijn mod:

[87556] de-nieuwe-honey-bee-fp-16

Ik heb in de zender een 1.2V Ni-Mh cel; van de zelfde capaciteit als de andere 4 in serie gesoldeerd.
    Ik heb nu dus 6 volt 2640 Ma in de zender en kan zeker 10 uur vliegen met een lading.
    Ik laad gewoon op via de laadbus op de zender, let op gebruik wel een geschikte lader die geschikt is voor het laden van 5 x 1.2V Ni-Mh cellen.

Gr,
    Frans

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Ik dacht al aan jouw mod jah. :D Maar ga binnenkort wss toch spektrumizen (dx6i) en die draait op 4 ni-mh 1.2 volt cellen... 4.8 nominaal dus.

11. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Ombouwen naar de DX6i heb ik ook geprobeerd met een 4 kanaals spektrum-imitatie ontvanger van hobbyking. Het schijnt wel te werken, maar dan moet je een 6 kanaals ontvanger nemen of iets dergelijks. Dit, omdat je dan de throttle op AUX moet zetten las ik op internet.

12. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Vandaag weer gevlogen. 1e en 2e lipo zonder problemen maar wel binnen een straal van 10 meter om me heen gevlogen. De 3e lipo herinnerde me aan die ene noodlanding dus ik dacht: laat ik eens een range test doen. "Laat ik niet zo ver lopen in het begin, "dacht ik. 20 meter. GEEN contact. Ik heb een bereik van 10 passen, zeg maar 10 meter :confused::confused:!! Ik heb van alles geprobeerd en zelfs m'n mod om de 4 in 1 vast te zetten verwijderd maar niks geeft verandering.

Waar zitten dit soort problemen vaak in? de zender of ontvanger. En zijn er nog meer tests en dingen die ik kan doen zonder één van beide te vervangen.

Voorlopig dus even grounded, helaas :mad:

groet,
    Erik.

13. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Hoe vol zijn de batterijen van je zender nog?

14. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    4/5 ledjes bij aanzetten en op gegeven moment 3/5

Genoeg groen dus...

15. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    zit de antenne (3 cm lang ) nog aan je ontvanger deze breken vaak af bij de aansluiting op de print?

Is je 3e lipo wel goed meet even de spanning.

16. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    Ik had antenne goed beveiligd door hem vast te plakken aan de onderkant van de 4 in 1. Zal 4 in 1 een keer open maken om de aansluiting te checken.

Slechte lipo heb ik ook aan gedacht maar het gebeurt bij alle 3 lipo's waarvan 1 2 vluchten oude zippie. Voltages allemaal goed en zelfs nog aardig balanced na vlucht.

17. Frett

Frett

Lid geworden:
    12 sep 2010
    De antenne zit normaal aan het printplaatje van de 4 in 1 gesoldeerd. Is het misschien iets in de zender?

Laatst bewerkt: 15 okt 2010
  18. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Deze zenders werken met losse batterijen, dus de kans bestaat dat de contacten vuil en/of slecht contact maken met de batterijen.
    Even controleren, en eventueel de veren iets uittrekken zodat het er wat meer druk op de batterijen komt.
    Als je accu cellen gebruikt kan je bij twijfel de cellen aan elkaar solderen.
    en net als ik nog een cel in de zender plaatsen. ( 6 volt)
    als dan alles aan elkaar is gesoldeerd kan daar niets meer fout gaan.
    Het zou ook nog kunnen dat er in de zender een los contact zit naar de zend antenne.
    Dat kan je natuurlijk ook even nakijken.
    Als je iemand in de buurt hebt met een zelfde zender kan je natuurlijk met zekerheid vaststellen of het de zender of de ontvanger is.

Gr,
    Frans

Laatst bewerkt: 15 okt 2010
  19. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Mocht het plaatsen van een extra batterij in de zender werken, dan is dat symptoombestrijding en niet het probleem oplossen. Het hoort namelijk zonder de extra batterij ook goed te werken.

20. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Even te verduidelijking.

De zender werkt standaard met 4 batterijen van 1.5 volt, dus 6 volt
    4 accu cellen geven maar 4.8 volt dus je kan korter vliegen omdat de spanning sneller daalt.
    Vandaar de extra accu cel zodat je op 6 volt uitkomt.

Deel Deze Pagina