De PAF TRAINER/SLEPER 2,3 meter span....Bouwverslag

Hallo allemaal,
Zaterdag 25 maart zijn wij met zij'n tweeen even naar duitsland gereden om de nieuwe sleper te gaan halen !!
Het was maar 71 km van ons vandaan en voor deze afstand draaien we onze handen niet om !!
Het is een PAF TRAINER/SLEPER.

Hij is 2,3 meter van spanweite , ik kan hem net in mijn hobbykamer rechtop zetten , dan heb ik nog 1,5 cm over tussen de vleugel en het plafont !!!

Als motor komt er de mvvs 58 er op die nu op de Bigfoiler zit !!
Hier de eerste foto's :

De neus is te lang ivm dat de motor zwarder is dan wat ook kan, hij kan vanaf 20 cc gevloegen worden , dus het gewicht is anders van de motor !!

Maar dat zal ik pas kunnen doen als de rest er op en aan zit !!
Dus als de motor er op zit , dan kan ik zeggen dat deze zeer ver klaar is !!
-------------------------------------------------------------------------------
En daar ben ik weer !! (maandag)
Wat heb ik gedaan vandaag !!!
Het hoogte- en richtings roer zijn gemonteerd !
De vleugel heeft een versterking in de vleugel er bij gekregen , een lat van 5,2 cm breed en 46 cm lang en 10 mm dik !!

De sleephaak zit er ook weer in , dat rode puntje op de foto's !!
en de vleugel bevestigingen zitten er in en de vleugel zit er al mee vast !!

Het gewicht tot nu toe is 3170 gram !!

Hier weer wat foto's:

Het schiet al op , nog even en hij vliegt ha ha ha !!
-------------------------------------------------------------------------------------

ja ja , we gaat door !! (dinsdag)
Gisteren is het hoogte en richtingsroer klaar gekomen!!
Op de aansturing na !!
De richtingsroer servo zit op zijn plaats en de aansturing voor de staartwiel zit er ook al in ,op de foto's is het niet te zien ....

De rolroeren zijn er ook al in het hout gezet , morgen afschuinen en dan zitten deze ook !!
servo's in de vleugel plaasten zal morgen ook gebeuren !!
hier weer wat foto's:
paf127uu.jpg

paf135rt.jpg

paf142zt.jpg

paf150yi.jpg

paf165id.jpg

paf179ac.jpg

vandaag (woensdag) hoop ik hem zo ver als mogenlijk klaar te krijgen !!
De rolroeren zijn al op maat en vlak !! nu nog even beweegbaar maken !!

gr vosje :D :D :D

beste stevo ,
Ik zie geen probleem !!
Ik heb de foto's allemaal in beeld !!

maar toch bedankt !!

gr vosje :roll:

Patrick of is het Jolanda, hier doen die bovenste het ook niet.

bovenste foto's doen het bij mij na een Refresh(F5) wel weer.

Foto's onder de kop: "Hier weer wat foto's:"
en boven: "Het schiet al op , nog even en hij vliegt ha ha ha !!"

doen het niet bij mij.

Hoi Patrick,
Het ziet er goed uit 8)

Ik heb alle foto's kunnen zien (ook die bij te koop :wink: )

Er is toch niets gebeurd met de "Bigfoiler" ?????
(persoonlijk vond ik dat hij wel goed sleepte, zelfs met die stevige wind in Oss ps de foto's bij biggs doen anders vermoeden)

Het gaat in ieder geval beter vooruit dan mijn project :cry:

groetjes en tot Pasen PMF
Eric

Patrick,

Ik wil geen domper op de feestvreugde zetten, maar je hebt volgens mij het kielvlak te ver naar voren geplaatst. Het scharnierpunt tussen richtingroer en kielvlak hoort boven het einde van de romp te zitten. Kijk maar op de site van PAF. Mijn paf 230 is ook zo gemaakt, en vliegt prima. Mogelijk heb je een reden om het zo te plaatsen, maar ik denk dat dit de richting stabiliteit niet ten goede komt. Zie foto:

normal_DSC00048.jpg

Verder vind ik het leuk om te zien dat er steeds meer paf trainers als sleper worden ingezet. De mijne vliegt overigens met een 3W 70i motor en kan bijna alles slepen.

hoi Eric,
Om je vraag te beantwoorden :
De bigfoiler is eigenlijk een tussen-doortje ,ik had de pat trainer al bestel maar was niet op voorraad ,vandaar dat ik tijdelijk een andere van een vriend had gekocht om zo lang als nodig te gebruiken , ze hadden me verteld dat het wel eens lang kon duren, vandaar de andere !!

De bedoeling was altijd al de paf trainer !!
Als deze klaar ik gaat de bigfoiler weer in de verkoop !!

goed Eric, ik hoop dat je je kan vinden in mijn bedoeling !!

Hoi Ron , je hebt gelijk , het richtingsroer is te ver terug gezet !!
Ik heb daar inderdaat een bouwfout mee gemaakt en is niet zomaar te verhelpen , er zitten namelijk 2 carbon staven in het richtingsroer door en door tot aan de onderkant van de romp !!
En voor de stabiliteit van de vlieger ben ik niet bang , als je goed hebt gekeken onder het deel van TE KOOP op dit forum , heb ik een model te koop staan ,namelijk de PRANGSTER en deze is net zo opgebouwd en vliegt als een raket !!
Plus nu heb ik de aansturing van het richtingsroer op de staartwiel goed indirect kan maken ..

ik zal er eens een foto van maken..
Maar even een vraag aan jou Ron, heb jij nog iets moeten veranderen aan het toestel tbv het zwaartepunt , de neus niet ingekort of zo , plaats van de servo's !!
Goed ik zie het wel !!

gr vosje :D

Patrik,

Ik heb niets veranderd aan de neus van de romp. Heb wel ongeveer 80 gram lood in de staart moeten doen. Bij mij zitten alle servo's voorin. ik heb dus geen servo's in de staart, had ik dat wel gedaan dan was de 80 gram lood waarschijnlijk niet nodig geweest. Wel heb ik de ontvanger batterijen (2 packs van 5 cellen) zover mogelijk naar achteren geplaatst. De tank ligt overigens net zoals bij jou precies op het zwaartepunt. Nog even over het richtingroer: tijdens het vliegen van bochten heeft de paf relatief veel richting (down gestuurd) nodig om te voorkomen dat hij ineens begint te klimmen als je hem alleen met hoog/laag door de bocht stuurt. Ik ben bang dat dit met jouw setup nog erger is. Maar we zullen zien.

Groet,

Ron

Er zal wel gedacht worden , waar blijven de foto's , en ja hoor hier zijn er weer !!!!

Wij zijn ook even gaan inkomen om hem af te kunnen bouwen , 11.5 meter aan folie !!!
Dan heb ik nog even wat te doen !!
verder is de installatie klaar , nu de afwerking ,alles er op en aanbouwen weer ,aansluiten en klaar is IK !!!

Als het goed gaat , gaat de PAF Trainer de volgende week de eerst vlucht maken !!

goed ik ga weer verder !!

Hee Vosje

je hebt echt niet stil gezeten de afgelopen week.

Hij is ruim op tijd klaar voor het nieuwe sleep seizoen :banana:
Hopelijk ga jij (en een veel zwevers) er veel plezier aan hebben.

Groetjes

De laatste handwerk aan het model , nu kan ik gaan folieen !!
Het middenstuk van de vleugen wordt normaal met glasmat gedaan !!
Maar ik niet , bij ons zit er 1 mm dikke multiplex plaat er op , dit heb ik al eens eerder gedaan met de zlin 50 en wij zijn op dat stuk gaan staan en we kregen het niet stuk !!
Dus op de 2 uiteinde's van het hout gaan staan met 100 kg aan gewicht !!
Dat stuk brak niet maar wel het stuk er naast !!
Dus sterk genoeg !!
En bij de zlin was dit maar aan 1 kant van de vleugel en nu doorlopend van onder over de neuslijst heen weer naar achteren aan de bovenkant !!
Hier wat foto's er van !!

en dit is wa jolanda uit heeft gezocht voor de PAF TRAINER FLITSEND !!

ps morgen is clubdag ,dus geen tijd voor bouwen !!

Vosje,

Ik zie een tweetal dingen aan het vliegtuig waarvan ik denk dat ze problemen gaan geven. Je gebruikt twee servo's in de voorkant waaschijnlijk voor de choke en het gas. Ik vraag me af waar je de ontsteking gaat plaatsen. Deze en de bijbehorende schakelaar en batterij moet minimaal 15 á 20 cm van een component geplaatst worden die aan de ontvanger gekoppeld is. Zo niet, dan is de kans op storing erg groot, de gevolgen hiervan laten zich raden. Dit zou jammer zijn temeer daar je allerlei maatregelen hebt genomen om dit te voorkomen, ik zie namelijk een emcotec gemonteerd.
Als tweede lijkt het landingsgestel nogal zwak, een wat hardere landing en het landingsgestel is zo te zien weg. Ik zou een andere bestellen bij http://www.khk-flugmodelle.de. Zij leveren het correcte landingsgestel, deze is volgens mij vele malen sterker dan het landingsgestel dat er nu onder zit. Het bestelnummer is volgens mij 31. Stuur even een mailtje naar hen, ze helpen zeer snel en accuraat.

Succes verder met bouwen,

Groet

Ron

Hier weer 2 foto's van de PAT TRAINER in folie bekleed:

gr vosje :D :D

@ ron
zoals je beschijft over de 2 servo's voorin ,zijn inderdaad de gas en choke servo !!
Deze opzet heb ik al in merderen modellen gehad ZONDER emcotec er in en zonder probleem , vraag het maar eens aan "jetpropdlx" , hij heeft namelijk al zeer vaak achter mij gehangen !!
En over het landinggestel , deze heeft al meer dan 800 starts en landingen op zijn naam staan !! Dus zou het nu ook goed moeten zijn , deze komt namelijk af een andere sleper van mij !!
maar verder bedankt voor de tips !!

gr vosje

hoi richard,
deze zit er ook al op !!
Morgen wordt hij als het goed is ingevlogen !!
Dus morgen weten we meer !!

Mooie kist hoor, huge ook :)

Even een klein taalkundig verzoekje.. zou je niet elke zin met een uitroepteken willen eindigen? Dat leest erg naar.. daarnaast is 1 uitroepteken echt voldoende ;)

Veel succes bij het laten vliegen van uw model.
Hopelijk gaat hij beter de lucht in als de mijne.

Back