De F3C aerobatic figuren!
Afgelopen weken heb ik maar eens diep nagedacht hoe ik de F3C aerobatic figuren ga aanpakken. Ik heb bedacht om de figuren eerst in gedeeltes te gaan oefenen en dan stap voor stap verder.
Om een voorbeeld te geven, the Cuban 8:
Deze ga ik eerst proberen als een looping en vervolgens met een halve rol er weer uit. Ik hak als het ware dus het figuur in 2-en en zo wil ik de overige figuren ook stukje bij beetje gaan oefenen.
Er zijn genoeg uitdagingen de komende winter want ook de figuren moet ik van twee kanten gaan oefenen. Ook ik heb net als vele andere piloten een voorkeur en MOET nu dus ook de figuren andersom gaan vliegen. Hoe moeilijk dit is dat heb ik van de zomer wel ondervonden toen ik de pull back een keertje van de ander kant aanvloog dan ik gewent was, ik was totaal de kluts kwijt

, het kwam goed maar vraag niet hoe.
Afijn, vanavond maar de koe bij de horens gevat en de Trex 600 in de auto gezet en hup naar mijn wildvliegveld. Enkele weken geleden had men daar de boel opnieuw ingezaaid en de laatste keer toen ik er was kon ik er eigenlijk niet opstijgen zo hoog als het gras stond. Maar vandaag aankomen had men het hele veld keurig netjes voor mij gemaaid en had ik een prachtig veld tot mijn beschikking.
Eerst maar weer eens een paar loopings gedaan, deze worden steeds groter maar ik merk dat ik de heli teveel 'laat' vliegen en dat ik te weinig corrigeer waardoor de heli soms vreemd uit het figuur komt. Het zelfde bij een rol, deze blijven lastig en eindigen soms in een duikvlucht. Waarschijnlijk doordat ik ook tijdens het rollen per ongeluk iets nick geef waardoor de heli gaat duiken.
Na het eerste accu te hebben leeg gevlogen toch maar eens kijken hoe mijn plannetje gaat werken bij de Cubain 8. Heli weg vliegen, omdraaien, vaart maken, en een looping inzetten (zowaar een hele mooie looping), dan de looping uit....oh ja een halve rol.....shitttt! wat gebeurt er . Ik was compleet de oriëntatie kwijt en de heli vloog RECHT naar moeder aarde. Ik had hier al een klein beetje rekening mee gehouden want ik had de looping op behoorlijk hoogte ingezet en had ruimte om de corrigeren. De heli vloog zelfs even inverted maar kreeg de boel weer onder controle.
Nou dat was weer eens een hartverzakking, gelukkig bleef de boel heel maar het scheelde weer weinig. Ik heb de cubian 8 maar even gelaten zoals hij was en heb mij maar verder bezig gehouden met de stall turns. Waarom de stall turns?? Nou mijn stall turns zijn eigenlijk elke keer 'te kort' ik bedoel daarmee het gedeelte dat de heli verticaal omhoog moet gaan. Mijn loopings worden nu groter en ben deze aanvliegroutine nu ook aan het toepassen bij mijn stall turn en zie dat ik nu veel meer vaart heb waardoor de stall hoger uitkomt. Dit is met name voor de Pull back en Candle erg belangrijk.
Maar goed, het was weer een leerzame avond en gaan stug door, eerst komende weekend maar weer de Dam tot Dam lopen

.