De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Ach ja natuurlijk, wat een kluns ben ik ook. Zonder hulp ben ik niks. Soms zegt mijn vrouw dat ook. Maar zoals gezegd, ik ben lekker bezig.
Fijn model om te bouwen. Trouwens ik heb veel aan jouw verslag, daar haal ik nog wel eens wat uit. Jij hebt er ook iets heel moois van gemaakt.
Dank.

Nee geen kluns hoor, anders was ik de grootste kluns :). Soms ben je gewoon blind voor eigen fouten door dat je er zo dicht op en in zit.

Das het prettige van dit forum en de hulp, je leert met vallen en opstaan. Als je nooit valt leer je dus niks? (Tis maar een zienswijze ;) )

Dank voor je compliment.

Ja, het is me helemaal duidelijk. Gelukkig dat het probleem niet in mijn model blijkt te zitten. Bedankt voor de aanwijzing zeker ook met de lijntjes.
Ik ga de mal op de juiste manier aanpassen waar nodig en positioneren dan komt alles goed. Mannen bedankt voor de hulp.

Gewaardeerde medemodelbouwers, Nogmaals bedankt voor het meedenken met mijn plaatsing van de fortuining van het achterschip
van de 7P . Ik wil jullie het resultaat van het aanreiken van de oplossing niet onthouden. Ik had de mal aangepast en alles klopte daarna precies.
Wel was ik blij niet mijn model ( gedeeltelijk) te moeten slopen. :kwijl:
Fortuining  kopie.jpg

Wat ik me afvraag: waar zijn je kanonnen gebleven? Heb je een speciaal systeem ontwikkeld om deze te verwijderen?

Wat ik me afvraag: waar zijn je kanonnen gebleven? Heb je een speciaal systeem ontwikkeld om deze te verwijderen?

Haha, nee hoor, geen apart systeem. Langzamerhand breekt nu de fase aan waarbij de romp niet meer op haar zij gelegd hoeft te worden. Tot die tijd lagen de lopen af en toe los op de affuiten (zoals op sommige eerdere foto’s). Ik heb de lopen zo gemaakt dat ze van buitenaf op die affuiten gelegd (en uiteindelijk gelijmd) kunnen worden. En de romp af en toe op haar zijde leggen met de uitstekende kanonlopen erin vond ik voor mezelf zo onhandig, dat ik t zo opgelost heb. Maar zoals gezegd: nog even en dan kan de romp rechtop blijven staan en dan zullen ook alle kanonnen definitief geplaatst worden.....

Hé, dat lijkt hetzelfde schip dat ik aan het bouwen ben, maar zonder gekkigheid. Ziet er toppie uit. Compliment! Wat een andere kleurstelling veel kan uitmaken. Jij hebt ook de twee bovenste berghouten zwart. Kan ook. Niet verkeerd. Even over nadenken.

Veel bouwplezier verder.

Het valt me op *Hans* dat bij het bouwpakket van de 7P de knecht van de grote mast uit het midden staat. Bij Blom en Dik is dat niet.
Is daar een reden voor?

De knecht van de fokkemast staat bij Blom (en bij jouw pakket) wel weer uit het midden maar bij Dik weer niet (voor zover ik kan afleiden uit zijn boek).

Het valt me op *Hans* dat bij het bouwpakket van de 7P de knecht van de grote mast uit het midden staat
Hans, het zou mij niks verbazen als dat gedaan is om geen ruzie te krijgen tussen de stagen en kardelen.
Als je de knecht in het midden zet, loopt het kardeel tegen de stag aan

bij mijn fluit staat ze ook recht achter de mast en ja de touwen zitten tegeb elkaar en volgens mij in de weg maar het is een echt schip dus het zal toch wel gegaan hebben.
witse tekent hem ook naast de mast en wat naar achter

Ik heb dit van de Batavia - zie de foto. Het kardeelblok van de fokkemast naast de grote stag. Het is in de praktijk gewoon niet handig als het kardeelblok in het midden hangt.
Zowel Dik al Blom konden mooie tekeningen maken en dikke boeken schrijven, maar nuchter nadenken over wat wel ging en wat niet zal misschien wel eens ontbroken hebben.
CIMG8461.JPG

Back