Deep Underwater Camera Keeper Nr.7

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Robbie TPC, 30 jan 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beetje vaseline of o-ringen-vet aan de draad doen, rvs op rvs smeert van zichzelf nogal slecht.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    heel die kop moet in gesmeerd worden want anders lekt het nog
    normaal zet je alleen de bouten in de kader en dan alles insmeren met epoxy overvloedig en daar dient dan die draad voor (staal draad)om te zorgen dat het niet kan mee draaien ook over 10 jaar niet
    langs de schroefdraad kruipt anders nog steeds water naar binnen
    het is metriche draad die je hebt gebruikt en die lekt dus als een zeef
    gasdraad is reeds iets beter maar dan moet je te lang draaien om de deksel er op te zetten
    daarom de bout gewoon in het hout draaien met aan de onderzijde een druppel epoxy en dan vast zetten met nog een goeie platte bult
    de hoogte maakt niet uit het is het raakvlak wat de stevigte geeft

    gr raf
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik begrijp het, met deze proefschroef wil ik alleen even kijken hoeveel kracht er voor nodig is om de bout los te krijgen in de moer.
    Als dit werkt dan worden de koppen in de romp helemaal bedekt met epoxy tegen het lekken.
    De bouten moeten door 15mm materiaal (hout), de slagmoeren gaan niet verder dan 8mm.
    De gaten voor de slagmoeren zijn 5,5mm, de schroeven zijn 4mm, de loze ruimte tussen het hout en de schroeven (7mm x 0,75mm) ga ik opvullen met grijze epoxy.
    Het eindresultaat zou waterdicht moeten zijn en sterker dan de proefopstelling die nu aan het drogen is.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    de epoxy opwarmen voor het dicht gieten is ook een goeie oplossing
    dan word hij lopender en dringt diep in het hout door en zo zit het nog vaster
    niet te warm maken want daarom gebruik is liever endfest die doet dat vanzelf
    gr raf en succes
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Nadeel van die grijze epoxy is wel dat het zo lang duurt voordat het goed is uitgehard, maar als het eenmaal droog is zit het ook meestal goed vast.

    Ik wacht nog even met het dichtmaken van de neus ivm die bouten, nu is de binnenkant via de neus nog goed te zien.
    Donderdag of vrijdag een schroefas/koker halen.
     
  6. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Sorry een beetje te laat.
    En inserts voor hout, aan gedacht.

    Sorry bedoelde zelfsnijdende schroefdraadbus.

    Groetjes,
    Frankwin
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2015
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    endfest moet 24 uur uitharden dus ????wat is traag
    het voordeel is dat trage epoxy water vast is en snel uithardende niet geschikt is voor onderwater

    komt zeker weer Komentaar op maar dat is de ervaring
    snel uitharden epoxy (-4 uur)deugt gewoon niet om iets aan een duikboot te doen
    hoe het komt geen idee maar die snelle lost na een tijdje
    ik heb toen het geluk gehad dat de boot nog aan de kant lag toen heel de bajonetsluiting los schoot (die aan het techrek vast zit)en ik de boot meteen uit het water kon heffen zonder veel gevolgen
    gr raf
     
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Handvat

    Een handvat op het vaartuig kan het verschil uitmaken tussen droge of natte voeten, en het geeft montage mogelijkheden voor bv een touw, lampen, camera enz.
    Bedoeling is ook dat het handvat het afdekplaatje over de schakelaars op zijn plaats houd, dmv een schroef met een veer.
    Het afdekplaatje hoeft geen waterdichte afsluiting te geven, de schakelaars zijn waterdicht.
    Het is meer om de romp gestroomlijnd te houden en om te voorkomen dat dieren bij de schakelaars kunnen komen.


    [​IMG]
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    gaatje in de deksel boren om te ontluchten want anders blijf je met een luchtbel zitten
    en als ze lekt krijg je vreemde zink verscheinselen
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Heb vertrouwen Raf, het vakje van de schakelaars gaat niet lekken :)
    Voor wat betreft de ontluchting is het even afwachten, eerst maar eens kijken hoe het vaartuig vaart, daarna kijken hoe het duiken verloopt.
    Voorlopig zal het vaartuig nog niet kunnen duiken, zonder FPV heeft duiken ook weinig zin.
    Weet ook niet hoeveel kanalen ik nodig heb om te duiken, de zender die ik nu heb heeft maar 3 kanalen.
    Volgens mij ga ik het daar niet mee redden, kan me vergissen.

    Straks een krachtmeting uitvoeren op de gelijmde schroef/moer, ben benieuwd of ik hem los krijg.
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Net even gekeken of de sluiting dmv een veer werkt, en het werkt.

    [​IMG]

    Met twee vingers til je de schroef omhoog en vervolgens kan het afdekklepje naar links of rechts gedraaid worden.
    Deze opstelling kan toegang geven naar 4 schakelaars, bij meer moet het klepje waarschijnlijk verwijderd worden.

    [​IMG]
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.880
    Locatie:
    Salland
    Ehhh.... Robbie: je wilt de romp gestroomlijnd houden en dan zet je er zo'n vierkant handvat op:confused::confused::confused:

    Kijk uit dat je niet in de val van "over-engineering" valt...
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik probeer met zoveel mogelijk dingen rekening te houden, soms moet je een afweging maken wat noodzakelijker en beter is.
    Het vierkante handvat zal weerstand geven, maar een vierkant handvat en een open paneel in de romp gaat volgens mij nog meer weerstand geven.

    In de eerste instantie wou ik een afgerond handvat gebruiken maar de bevestiging is anders.

    [​IMG]

    Voor het afgeronde handvat heb ik nu andere plannen.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.022
    Locatie:
    As,België
    om te duiken is dat genoeg want een stroep kan ook met 3 kanalen duiken
    dan moet je de verlichting wel met een schakelaar aan zetten

    motor
    roer
    pomp
    wa moet je meer hebben in uw geval

    voor de stroep is het
    moter BB
    motor SB
    pomp

    gr raf
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Het kantelen van de FPV camera heeft ook een kanaal nodig volgens mij.
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Afgeronde handvat komt aan de neus., niet alleen handig maar het ziet er ook nog goed uit, het oog wil ook wat :cool:

    [​IMG]
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.693
    Locatie:
    noord-holland
    begint al een mooi projekt te worden robbie
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Timber.

    Ben aan het rondkijken naar geschikte camouflage voor het vaartuig.
    Woodland camo zou kunnen,

    [​IMG]

    Of iets gebaseerd op boomschors,

    [​IMG]

    Zolang het maar niet gebaseerd is op dierlijke camouflage.
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De gelijmde bout in slagmoer houd het goed, er is geen beweging in te krijgen.

    [​IMG]

    Zit nu alleen te twijfelen welke moer ik ga gebruiken om de deksel af te sluiten, dopmoer of borgmoer.
    Dopmoer geeft een mooiere afwerking, maar het probleem is dat je niet kan zien tot hoever de bout in de dopmoer zit/kan, waardoor ik de neiging heb om te blijven draaien totdat bv de schroefdraad stuk is.
     
  20. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    limb
    Dag Robbie,

    ziet er allemal top uit.
    Bij onze duikscooters hebben wij hetzelfde afsluit deksel(plexi).
    Hebben gewoon een doorlopend afsluitrubber(zacht rubber),onder het deksel zitten(ligt los op het frame).
    Gebruiken gewoon rvs zeskantmoeren met rvs rondellen.
    Deze worden gewoon kruislings,handvast aangerdraaid met een dopsluitel.
    Wilde eerst een momentsluitel aanschaffen.
    Denk dat m'n vriend Raf wel ergens een foto ervan heeft.
    Grtjs,Marc3.
     

Deel Deze Pagina