Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Valt wel mee hoor, al mijn prototypes zaten ergens rond de 190 gram (Vlieg gewicht incl. accu) en vlogen heel lichtvoetig, de normale grote kan zelfs tot 300 gram denk ik. Daarnaast is deze 120% en dus meer oppervlakte.

Je onstabiele stabilo zal ook komen door het grotere formaat, een koolstof staafje kan nooit kwaad, maar eea zal zeker wat sterker zijn als je het in elkaar hebt gelijmd.

Groetjes,
    Gerald

2. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    ok, ja %120 versie even overheen gelezen

3. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Toch even een vraagje over de ailerons. In hoeverre gaat een controlhorn "wrikken" indien hij niet haaks op het schanierpunt staat. Zat nl. Jolmer zijn kist te bestuderen aan de hand van zijn foto's ( [post237] ) Maar hier zie je dat de controlhorns naar buiten willen.
    Persoonlijk zou ik zeggen dat de torsie wordt opgevangen door het stangetje, maar ik weet niet hoe de depron met de scheve krachten kan opschieten.

Of zit ik nou met de krachten van een 1:1 in mijn hoofd en vallen de krachten die op de ailerons komen in het niets.

PLUS HOE HETEN DIE HAAKSE "DOORGEEF" HORNS !!!!!. Waar kan je deze kopen ?? Of is dit een crea-bea eigen oplossing.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    iemand ??

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat torderen valt wel mee, bijzonder kleine krachten bij zo'n depron ding. (Hoewel ik bij Jolmer kan zien dat hij toch wel het meeste haaks heefd gemonteerd en er dus weinig torsie is.....of ik begrijp je verkeerd?)

Die haakse hevels kun je bij bijna iedere hobbyzaak halen, weet zo ook niet hoe ze heten, effe bellen anders.

Grt,
    Gerald

6. chrisvangaalen

chrisvangaalen

Lid geworden:
    21 dec 2005
    Haakse hevels= rudderhorn-bellcrank-stuurhevel.
    Maak je toch even zelf van stukje 1mm vliegtuig triplex.
    Klein gleufje in het depron en met 5min epoxy erin lijmen.

7. chrisvangaalen

chrisvangaalen

Lid geworden:
    21 dec 2005
    Of bedoel je, die 90 graden overbrening? ,, die kan je ook zelf maken van triplex.

8. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    De horns heb ik al gekocht.. net zo makkelijk. :D Voor die ene gram extra maakt dit niet meer uit.

Maar het gaat mij dus om die 90 graden overbreng hevels. Zelf maken is een optie. Nog servo-hevels genoeg liggen. Echter waar ik dan tegenaan loop is wat gebruik je dan als draaipunt en verhoging. Schroef erin draaien gaat te stroef lopen of evt speling. Plus wat gebruik je als afstandshouder, want kaal op de depron gaat ook niet soepel lopen.

Alleen....waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ze evt ook kan kopen en waarbij het ook gelijk werkt. Hou van dingen uit vogelen, maar niet als iemand het antwoord al weet.
    Heb vanmiddag even snel bij Hobbyking en Quartel op de site gekeken, maar bij de laatste daar hebben ze een houtje van om dingen wazig te benoemen plus vaak geen fotootje. Dus vanavond gaan we rustig verder zoeken. En mocht ik ze niet vinden dan komt er gewoon een 4e servo bij. Helaas voor de 9 gram (of ik pak zo'n microservo), maar het zij zo.

Las vanmiddag dat mijn motortje 300gram met gemak aan kan, dus nogmaals die paar gram extra. Wil geen snelheidsrecords gaan verbreken of iets dergelijks. Wil gewoon rondjes (en andere figuren) vliegen.

9. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Hij is af hooooooorrrrrrrrr..... Duurde even, maar dan heb je wel wat. Zat te kloten met de prop en CoG. Moest de prop wat modificeren om lekker te passen. CoG is klote. Ben genoodzaakt om met een 3S te vliegen omdat hij anders tailheavy wordt.

Hij is op een totaal uitgekomen van 249gram incll. 3S

Moet alleen nog wat kleine dingen afwerken en dan het spannende gedeelte .... de maiden.

Wie weet een plek met HEEEEEL VEEEEL ruimte :D
    Foto's volgen.

10. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Het topje van de Eiffeltoren :rolleyes:

11. Matanza

Matanza

Lid geworden:
    22 apr 2007
    Op de noordpool is ook nog redelijk veel plaats heb ik mij laten vertellen.

Grtz Matanza

12. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Ik had er om gevraag he... :D

zoals beloofd:

tip van Chrisvangaalen

Door visite, bbq en een VEEL te warme hobbykamer nog niet aan de puntjes gekomen.

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Zo, ik let even niet op en er staan hier weer 2 nieuwe pagina's vol posts! Sorry dat ik even afwezig was... ;)

Die haakse overbrengingen van mij zijn gewoon servokruishevels, waarvan ik 2 armen heb afgeknipt! De dingen gebruik je toch bijna nooit, dus kon ik die eindelijk eens slijten.

Ik heb overigens alle heveloverbrengingen zo haaks mogelijk gemaakt. Heel erg precies komt het niet, maar het is beter om dit zo haaks mogelijk te houden, natuurlijk. Alleen bij het rudder heb ik een beetje last van torderen, maar de praktijk wijst uit dat dat niets uitmaakt! :D

Ik moet nog steeds even mijn motor scheef plaatsen, misschien dat ik zometeen nog even doe. Ik ben nu mijn ECU-accu nog even aan het laden en ga zometeen weer even wat kerosine stoken! :D

~Jolmer

14. arie64

arie64

Lid geworden:
    3 aug 2006
    Heb een paar avonden zitten knutselen dit is het geworden.
    En gelijk er maar twee gemaakt.
    setup :hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv met 6x5 prop
    Mag 8 18a esc
    2 x ssv9309 9 gr servo`s

Gewicht zonder setup is 36 gr met 138 gr zonder lipo .
    Er gaat een Hyperion G3 CX - 3S 1300mAh (25C) dit om het zwaartepunt goed te krijgen dan komt het totaal gewicht op 238 gr.

Uploaded with ImageShack.us

15. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    @Arie: Top! Welkom bij de "club"! ;)

Ik heb gisteren nog even de motorstand van Chris van Gaalen geprobeerd en ben helemaal blij! :D Met deze stand is geen enkele gas-naar-aileron-mixer en vooringestelde stabilotrim meer nodig! Half ~ of vol gas starten, geen probleem! Het kistje spoort als een trein!

Ik ben er na gisteren zo van overtuigd dat ik Gerald aanraadt dit in z'n bouwtekening (ergens in een hoekie) op te nemen, zodat vele na ons hiervan gebruik kunnen maken. Hier nogmaals zijn citaat:

Iedereen die nu nog aan het bouwen is, of binnenkort van start gaat: veel succes! Je hebt er écht een héél leuk kistje bij! :D

~Jolmer

16. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Oke oke ha ha ha! Zal het bij m'n volgende reparatie of nieuwbouw meenemen en zal tzt een toevoeging plaatsen.

Hier nog een testje van afgelopen zaterdag met een mini car key cam:

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Oh, super! :D Moest je duidelijk het gewicht van de camera compenseren, of merkte je eigenlijk niet dat 'ie mee vloog? Ik heb ook nog ergens zo'n ding, zal het ook eens proberen!

Ook leuk zo'n camera, als werkende HUD-cam voor in onze ietwat grotere modellekes? :D

~Jolmer

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ik hoefde niets te compenseren, hij is 15 gram en zit ongeveer 2 cm achter cg. Daar heb ik een 1mm triplex plaatje met velcro op de balsa ligger geschroefd zodat ik het kleurenschema niet besschadig. Ik had hem wel iets kunnen tilten zie ik nu, vrij veel model, vrij weinig buitenbeeld. Deze camera's hadden iets meer groothoek mogen hebben. Maar tis inderdaad vrij grappig, ga ze ook op de grotere jets proberen, zal iets rustiger beeld geven. Leuk speeltje voor maar € 10,- :D

Grt,
    Gerald

19. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Je kunt de camera natuurlijk ook "opereren" en alleen de CCD en lens naar buiten halen en naar smaak plaatsen? De boel kan prima met een stukkie coaxiale kabel op de electronica worden aangesloten, geen probleem. En bij jouw grote bak is de doorsnede van de lens ook nog perfect op schaal 1:5, hehe...

~Jolmer

20. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Gerald, mocht je toch eens binnenkort je bouwtekening aanpassen, dan zou het misschien leuk zijn om ook een ventral fin in de zijaanzicht van de romp op te nemen?

Ik heb hem al sinds het begin eronder zitten en maakt het vliegbeeld net even af! :D En om nou te zeggen dat je er bij de landing veel last van hebt? Ik heb de voor- en onderkant van de ventral fin met 6 mm balsa verstevigd, dan heb je helemaal geen beschadigingen meer.

Daarnaast is het ook leuk om de stabilo's iets meer de vorm te geven van de echte (met de schuine hoek, aan de buiten- en achterkant). Dat is ook één van de dingen die het vliegbeeld van de F-16 bepalen, dus de moeite waard om in jouw tekening op te nemen, lijkt mij? :D

Goed idee?

~Jolmer

Laatst bewerkt: 7 jun 2010

Deel Deze Pagina