Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. arie64

arie64

Lid geworden:
    3 aug 2006
    Eerste f-16 is gecrasht door verkeerd opgooien.
    Tweede word meer een F-16 daar ik een edf van mijn Kyosho Illusion DF45 Electric Ducted fan jet er op gemonteerd heb.
    Als hetvan de week s avonds goed weer gaan we het proberen.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt: 4 jul 2010
  2. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Ziet er zwaar uit of ligt dit aan mij. Tis wel gaaf.

3. hunter58

hunter58

Lid geworden:
    10 jun 2005
    De miniatuur F16

Hij is niet alleen klaar, maar heeft ook al gevlogen:

Wat gegevens:
    Spanwijdte 27 cm
    Lengte 40cm
    Motor C30 brushles (5 gram)
    servo's 3,4 gram miniatuur
    asan 4 kanaals ontvanger 2.5 gram
    Accu: 2S120
    propeller is een ingekorte 5030 GWS, gewoon afgeknipt
    geheel uit 3mm depron carbon

Totaal vlieggewicht ...... 46 gram!!

Na wat trimmen vliegt het gewoon strak en zelfs buiten met weinig wind.

Video en/of vluchtfoto's komen volgende keer. Is er nu niet van gekomen. De wind ging ineens liggen en ik heb gewoon mijn kans waargenomen. 2 packs leeg gevlogen. Ik denk zo rond de zes minuten vliegtijd op een accu.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. arie64

arie64

Lid geworden:
    3 aug 2006
    Vanavond gevlogen met de F-16 met edf vlieg goed maar niet echt snel.
    Had meer snelheid verwacht dat de edf uit een jet komt van 400 gr
    vlieg gewicht is 270 gr.

5. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Heb weer een nieuwe hoor!!!! Nu wel de juiste maat. Wel een flink verschil met de eerste.
    Heb er nou ailerons op zitten, dus hoop dat het wat beter stuurt. Waar ik wel even mee zit is dat het toch een zware betsie is geworden. 230gr incl. 3s 850mah. Ik zou er nog bijna 10 gram af kunnen halen met lichtere servo's, want heb er nu 2x 9gr. op zitten door gebrek aan 4,3gr. servo's.

Hoop dat 'ie in de lucht blijft, want zit bijna op het oude gewicht alleen met een stuk minder vleugeloppervlak. We zien wel.

Off-topic... heb op de F-22 een 6x4 gezet ipv een 5x5. Kijken of hij meer oomph krijgt, want kreeg het gevoel dat de prop een beetje in het niets stond te maaien.

6. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    die van mij heef ook zijn "luchtdoop"gehad..
    de f-16 werd opgegooid en rustig bochtje en BAM het koren in. storing dus.
    afijn opgehaalt en nog helemaal heel.:)
    dus de antenne(35megahertz..) op een andere plek gelegt en weer opnieuw geprobeert.
    Ging best goed totdat die een looping maakte terwijl ik geen hoogte gaf. dus geland.
    De antenne weer op een andere plek gelegt. opgegooid en ja hoor, storing dus weer in het koren gaan zoeken, en de f-16 is weer niet kapot.:D
    Dus nu toch even een 2.4 ontvangertje kopen en erin zetten..:)

Grt

7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ja, dat probleem kreeg ik er bij mij ook maar niet uit, misschien dat het per merk en per frequentie scheelt want anderen hebben er weinig last van. Probleem is de lange bedrading van de accu. Ben uiteindelijk ook maar naar 2,4 gegaan.

Grt,
    Gerald

8. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Vanavond wat creatief geweest en heb een stel KF2 airfoils gemaakt. Kijken of het iets uitmaakt bij dit kleine ding. Morgen (of anders in het weekend) even kijken of het werkt. Of heeft iemand ze toevallig al geprobeerd?

Misschien dat ik ook nog wel een setje KF4 maak van 3mm depron. 2x6 wordt te dik.

9. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Net weer even wezen stunten met de nieuwe F-16 en de F-22. Test met de 6x4 is geslaagd. Perfecte prop voor de F-22. Alles bleef ook een stuk koeler dan bij de 5x5.

:eek:ntopic:
    De 100% versie van de F-16 is trouwens veel leuker joh... Wat een klein rag-bakje is dit. De 120% was veel gemoedelijker. Allemaal net wat trager. Eigenlijk zo uit de hand perfect... klein beetje trimmen, maar dat waren maar 2 tikjes op de aileron.

De ailerons werken perfect. Eigelijk een must. Wel wat expo erop, want hij is wel fel qua draaien.

Ook de KF2 tijdens de 2e vlucht getest.
    2e lipo erin, testrondje gemaakt, airfoils erop en klaar voor de testvlucht....Alhoewel vlucht... . je kon het geen vlucht noemen. Lift had hij idd meer, maar alle slechte eigenschappen werden ook vertienvoudigd. Vraag me niet hoe dit komt, maar ik gooi hem op, vlieg "langzaam" met halfgas weg. Ging goed, dus ik geef hem iets meer de sporen en dat ding begint een partij achterlijk te doen. Geen houden aan. En voor ik het wist... Weer een verfrommelde neus. Ga er dadelijk nog patent voor aanvragen. KF2 eraf gehaald, wat tape om de neus en weer feilloos vliegen. Dus de KF2 is wat mij betreft geen aanrader.

Als het weer wat koeler is, weer een nieuwe snijden en alles overbouwen.

10. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Nummer 3 is na een avondje vlijt weer af. Nog even mijn sub-trim goed zetten en dan kunnen we weer vliegen. Op naar de volgende verfrommelde neus. :D

11. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Je moest eens weten hoeveel nosejobs ik al geknutseld heb......;)

Grtz,
    Gerald

12. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Jahaha, dat wil nog wel eens voorkomen, hè?! ;)

Ik moet nog steeds m'n nieuwe snijden, maar heb het de laatste tijd weer veel te druk met al m'n bedrijvigheid... Foto's van het nieuwe kistje plaats ik hier wel weer eventjes!

~Jolmer

13. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Bedrijvigheid.... Je hebt er gewoon geen zin in met die warmte te klussen :D

14. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Wou dat het waar was, die hitte kan me in mindere maten schelen.

Ik ben eigenaar van 3 bedrijven en werk nog 16 uur per week bij mijn voormalige werkgever. Net begonnen met nieuwbouw voor één van deze bedrijven, daarnaast een nieuw concept aangemeten, een ander in het leven geroepen en - oh ja - mijn bestaande klanten tussendoor blijven bedienen... ;)

Zal blij zijn wanneer alles weer op de rit is, moet niet zo door blijven gaan... :rolleyes:

~Jolmer

15. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    In welke tak van sport als ik het vragen mag ??

Krijg ineens een briljant idee... jij neemt een stagiair(e) aan (of op ieder bedrijf 1) en die laat je de hele dag Depron vliegtuigen snijden. Zorg ik ervoor dat mijn Depron bij jou komt.... :D

16. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Bedrijf #1: Evenredig, wat voor 2 weken geleden Gibisoft heette, is een bedrijf in 4 "takken van sport":

- Automatisering
    - Internet-techniek
    - Grafimedia
    - Elektrotechniek

Dit bedrijf is gestart vanuit al mijn verworven disciplines, zal 'k maar zeggen. Het lijkt misschien een verwarde, bijeengeraapte kliek van diensten, maar het blijkt in de praktijk een ijzersterke combinatie te zijn, waardoor ik me sterk onderscheid van m'n concullega's.

Bedrijf #2: Aerodicted is een bedrijf die ik heb opgezet om vliegopleidingen van een Duitse MLA-vliegschool in Nederland aan de man te brengen. Gezien het feit dat het lesvliegen daar de helft kost in vergelijk met de situatie hier in Nederland, is dit een erg interessant alternatief.

Bedrijf #3: De naam hiervan kan ik nog niet exact verklappen, omdat ik nog e.e.a. aan het uitwerken ben. Dit bedrijf biedt (zéér, maar dan ook écht zéér luxe~) stalling aan voor eigenaren van oldtimer auto's en motoren. De naam van dit bedrijf is ook meteen het webadres, vandaar dat ik dit nog heel eventjes wil stilhouden... ;)

Bij deze in een notendop dus mijn "bedrijvigheid"! Er lopen altijd heel veel dingen, maar ik ben de afgelopen 1,5 maand extra hard aan het werk geweest de nieuwe formule van #1 te lanceren, Evenredig. Ik ben voor dit bedrijf bezig met nieuwbouw en door het samenkomen van allerlei zaken, was het beter de boel in een nieuw concept te gieten. Ik ben overigens nog bezig met m'n nieuwe site, er staat nu nog erg weinig op! :)

Zo, ontzettend :offtopic:, maar aangezien jij het vroeg, "mag" het wel eventjes? :rolleyes:

Dan nu maar weer :eek:ntopic:!

~Jolmer

17. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Dit is idd intressant. Alleen woon ik in de randstad, dus om er te komen stook ik het verschil op in benzine.

:eek:ntopic: Hoop vandaag mijn maiden van nr3 te maken. Nu proberen geen neus te verrampeneren. :D Alleen de temperatuur even afwachten. Mocht het weer zo bloedheet worden als vorige week dan stel ik hem ff uit. Zweette op plekken waar ik niet eens wist dat ik kon zweten.

UPDATE: Maiden van nr3 gehad. Stond een stevig windje langs het water, dus hij was wat nerveus. Voor de rest een perfecte vlucht gehad. Heb maar 1 lipo opgevlogen, want de kleine was mee.
    En het meest belangrijke..... HIJ IS NOG HEEL !!!!!! :D

Laatst bewerkt: 18 jul 2010
  18. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    En nr3 heeft ook weer een verfrommelde neus !!!!

Ben ik lekker aan het vliegen, zie ik ineens tig meeuwen rondjes vliegen vanaf heel laag tot echt gigantisch hoog. WTF is dit dan.... Nieuwe Hitchcock film of zo.... Totdat ik ineens stijf en dan ook stijf onder de vliegende mieren zat. Paar op de bril en dat kijkt vrij lastig. Dus ik snel de kist naar beneden halen, ging perfect en de laatste halve meter nam hij een duik. KLETS... neus krom. GODVER#$%&^&#$*^($%^.

Ga nu nr 4 maken en kijken of ik de neusconstructie wat kan verstevigen, want hij breekt steeds op dezelfde plek af. Achterkant lipo zit boven de inlaat zeg maar en bij een "crash" scheurt hij altijd aan de voorkant van de lipo af, omdat daar te weinig vlees zit.

Hahahahaha... Krijg spontaan zo'n Mad Scientist gevoel :D

UPDATE (19:15) .....
    Nr 004 is klaar. 5mm carbon staaf t/m 5 cm na inlet. Hopen dat dit wat steviger is. De eerste test (op de neus laten vallen van 2 meter hoogte zonder electronica) doorstond hij met vlag en wimpel.

Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  19. robert c

robert c

Lid geworden:
    8 jul 2008
    En weer een f16 :p

Ik ga hm waarschijnlijk oranje spuiten, heb ik nog een spuitbus van.
    Setup is dezelfde als die van Gerald in een van de beginposts :cool:

Er zijn helaas op het moment nog een aantal onderdelen op backorder, dus ik wacht nog een aantal dagen met bestellen in HK

Robert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. MartinT

MartinT

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Heel goed; Je had de carbon staaf zelfs nog wat langer mogen maken (op mijn model gaat ie van de neus to aan het CG.)
    Als je naar de foto's kijkt, zie je dat het probleem van afscheurende depron en dus losschietende LiPo's ook opgelost is (omdat er aan de bovenkant gewoon veel te weinig "vlees" is)
    Hij (de LiPo accu) hangt met een klittenbandje (kan je in een kartonnetje met +/- 5 stuks vrolijke kleurtjes kopen bij de Karwei (dus waarschijnlijk ook Gamma (is nl hetzelfde concern) onder AAN de carbon staaf, en aan een stukje hout van een ijsstokje. (waar het stukje witte plakband op zit) (je kan het zo heel vast sjorren (op de LiPo zit ook nog een stuk klittenband)

Ook blijft de bovenkant van het model (zeg maar "de (static) display" kant) nu mooi schoon ipv zo'n lelijk accu ding vol in het zicht, en aan de onderkant valt ie ook nog eens veel minder op (en dat terwijl mijn Rhino accu's kanariegeel zijn...)
    3 mm vierkante carbon staaf, klittenbandje zit om de staaf en het stuk ijsstokje heen
    (zodat er een plat vlak ontstaat, waar je de LiPo strak tegenaan kan sjorren,
    als je het klittenbandje alleen maar om de carbon doet blijft het wankelen...echt geprobeerd, maar wil gewoon niet goed)

De LiPo valt mooi weg in het silhouet van de kist...Hoe mooi?

Nou ZO mooi! (Twee keer kijken, en dan zie je de LiPo pas...)

Gr,
    Martin

Deel Deze Pagina