Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jacob, dat wachten is inderdaad vrij irritant! Ik heb er een nieuwe regelaar besteld maar kon tóch niet wachten vanmiddag. Met als gevolg hier en daar weer een paar storing tikken maar dat mocht de pret niet drukken. Beetje hoger blijven dan normaal voor de zekerheid zodat ik de tikken op kan vangen, maar wel errug vervelend!


    Ik heb nog wél een filmpje van vanmiddag, kan ik ook nog iets laten zien ha ha. Niet superkwaliteit, mobieltje. (mijnalbum.nl licht er nog steeds uit :()

    Groetjes,
    Gerald

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi filmpje Gerald,

    Het is alsof ik mezelf zag vliegen vanavond.... Haha, nee hoor, het is maar goed dat dat niet gefilmd is :lol:

    Wat ik niet begrijp is hoe je na zo'n snelle serie rolls weet hoe je toestel ligt, dat is voor mij niet te volgen....

    Dirk
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee mannen,

    leuk projectje :thumbsup:

    Na een tip van Dirk kwam ik op dit draadje terecht, ik ga dit zeker even volgen :)

    @Gerald: mooi ontwerpje en leuke filmpjes, dat vind ik nou ook altijd de charme van die schuimpjes, met bijna niets lol hebben :yes:

    Grtz,
    Menno
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zie bericht menno hierboven :D

    Inderdaad leuk modelletje.

    @dirk, kan best indoor joh ;)
     
  5. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Beter als een fly cam one!

    netjes ziet er goed uit!
     
  6. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    @Gerald: niet enkel een leuk filmpje maar een zeer leuk project.

    @Dirk:
    Op mijn zender (MC24) kan ik met vliegfasen werken:
    fase 1, start: een beetje hoogte, rol rechts wat omhoog om het rollen naar links te compenseren en minder uitslag op hoogte en rol
    fase 2, normaal: alles gewoon, gemiddelde uitslag
    fase 3, acro: meer uitslag

    Dat wil niet zeggen dat een start wel eens verkeerd kan aflopen zoals deze middag met mijn F-22

    Jos
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    @Gerald: niet een slecht filmpie voor een mobiel
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    @ Menno, d.knoppers, JvW, tnx! Ik zie dat het virus zich langzaam verder verspreid en da's mooi!

    Ja, kwaliteit van zo'n mobiel valt inderdaad helemaal niet tegen. Het was alleen moeilijk te volgen omdat je geen beeld zoeker hebt en naar een schermpje kijkt wat lastig is op een zonnige dag vanwege reflecties.


    Eindelijk doet de foto site het weer, hier nog een paar foto's van assemblage en het geheel.

    Hier de set-up van de rolroer/hoogteroer servo's. Kun je nog makkelijk bij voordat de romp delen vastgeplakt worden.
    [​IMG]

    En hier het 3mm triplex kruisje voor de motor bevestiging, vastgelijmd met 5min epoxy alsook de roer aanstuur plaatjes van 0,8mm triplex.
    [​IMG]

    De smokewinders, gemaakt van 9mm kunstof buis, moet nog aan de achterkant vinnetjes op plakken. Deze zijn bevestigd met klitteband zodat ze er bij een slechte landing vanzelf af springen.
    [​IMG]

    Hier klaar voor de eerste vlucht:
    [​IMG]

    En hier alle prototypes bij elkaar, ze leven nog, al is het in slechte staat.....:rolleyes:
    [​IMG]

    Vandaag weer effe wezen vliegen met een geleende andere 35mHz ontvanger maar na start onmiddelijk méér storing dus dat hielp niet. Ik was hem al bijna kwijt boven de bomen maar gelukkig weer veilig geland. Knoop doorgehakt, er komt toch maar een 2,4 ontvangertje in. Het zal bij mij een ongelukkige combinatie van bedrading, slechte regelaar en stalen stuurstangetjes zijn denk ik want anderen hebben er geen last van....:(

    Hier de trotse eigenaar! :D
    [​IMG]
     
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    @Jos: bedankt voor de uitleg!. Helaas heb ik niet zo'n luxe zender

    @gerald: echt mooi die afwerking!

    Vanmiddag het neusje van m'n toestel geamputeerd en een nieuwe prothese aangebracht. En ik kon het uiteraard niet laten om hem vanavond weer te proberen...

    Twee vluchten van ca een kwartier gemaakt zonder schade! Inderdaad helpt het om hem een beetje schuin naar rechts op te gooien!

    O, o, wat is 'ie lelijk, maar o, o, wat vliegt 'ie leuk :lol:

    [​IMG]

    Ik heb twee vragen:

    1. Ik heb wat zitten oefenen met rollen, hij rolt wel maar ik krijg het niet goed voor elkaar om dan de lengteas mooi in dezelfde stand te houden, is daar een truc voor? Zijn mijn uitslagen misschien te klein?

    2. Als ik 'm uittrim op 'normale' snelheid, dan is het zo dat ie bij gas geven naar links gaat rollen en bij gas minderen naar rechts. Je bent dus eigenlijk constant aan het corrigeren bij wisselende snelheden. Ik denk dat dat op te lossen is door de motor onder een hoek naar rechts te zetten, net als bij een gewoon vliegtuig. Klopt dat?

    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou, inderdaad Dennis, en ik denk dat ik na één rondje de zaal voor mij alleen heb.... :rolleyes:
     
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Code:
    
    
    1 rondje 8-O Ppffff, optimist ;)
    Haha die Dirk :D

    Wat betreft jouw tweede vraag, ik denk dat je last hebt van de torque van de motor (draaimoment), een kleinere maat prop wil nog wel eens helpen, maar ik weet natuurlijk niet wat je er nu op hebt zitten.

    De eerste vraag zou (net als bij "normale" vliegtuigen) wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat rollen niet een kwestie is van alleen vol rolroer in te sturen ... m.a.w. je zult waarchijnlijk wat moeten corrigeren met rudder en elevator.

    Grtz,
    Menno
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Dirk, beide vragen heb ik niet ervaren bij al mijn prototypes, hmmmm.
    Zoals Menno al zei heb je misschien en té grote prop waardoor je een reuze koppel krijgt wat lastig te compenseren is. Ik gebruikte eerste een 4,5 propje, nu een 5" wat perfect uitpakt met m'n motortje. De eerste vluchten zat er bij mij ook een véél te grote standaard gws prop op die ik na 3 crash starts er al af haalde. Wat de rol betrefd, je zou je misschien differentieel kunnen mixen, naar gelang wat je kist doet. (Dus bij links; linker roer meer omhoog en rechter minder omlaag, of omgekeerd, de echte schijnt dat ook te hebben)

    Wat misschien ook kan zijn is je profiel, heb je de vleugel voorlijst wel afgerond? Gistermiddag had namelijk ook een clubgenoot er effe eentje in elkaar geflanst, echter van 3mm depron. De romp hier en daar verdubbeld voor de sterkte maar het vloog behoorlijk anders, niet zo fijn als de 6mm varianten. Ook deze rolde heel appart, lastig te besschrijven. Daarnaast had hij in bochten de neiging om ineens naar beneden te duiken. Ik vermoed dan ook dat de voorlijst té scherp is, hij gaat het aanpassen en dan opnieuw proberen. (Probeer in ieder geval zowel de voorlijst van het vleugeltje als de hoogtevlakken af te ronden zoals je kan zien op onderstaande foto.)

    Daarnaast had hij ook geen knik in de neus. Als je op de tekeningen kijkt zie je dat er een knik is bij de cockpit, de vleugelplaat neus sectie loopt daar dan iets naar beneden. Dat had hij ook niet, misschien dat het wel effect heefd!?

    Genoeg om uit te proberen in ieder geval! :D


    Hieronder trouwens nog mijn set-up van de optionele rudder, extra servo met direct stangetje naar het ruddertje. Ik heb het nog niet echt uitgeprobeerd, is meer bedoeld voor 3D vliegen maar het voegt absoluut géén waarde toe aan het normale vliegen.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2009
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    En hier nog die andere F16 waar ik het over had, wéér een toevoeging aan het groeiende 2D F16 squadron! :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    hoi gerald,

    ik heb ook bij een aantal modellen last gehad van storing op de 35 mhz. Maar toen kwam iemand hier op het forum met het bericht dat je je regelaar en ontvanger in aluminium folie moet wikkelen. bij mij hielp het.

    Jan-Willem
     
  15. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Menno en Gerald,

    Bedankt voor de tips!

    Inderdaad nog genoeg om uit te proberen. ik heb nu een GWS 7*6 prop op een 1450 kv motortje op 2S, dus die prop kan niet kleiner of ik moet naar een 3S, die ik effe niet heb liggen.

    En die knik in de neus was me nog niet opgevallen, maar ik zie het nu op de tekening 8-O. Komt omdat ik 'm op A4 heb uitgeprint en geplakt, mijn romp loopt kaarsrecht van achteren naar voren .... :D

    Voorlijsten vóór wel afgerond, achter niet.

    Kortom, inderdaad nog veel uit te proberen.

    Grtz, Dirk
     
  16. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Druk bezig met een mal te maken uit triplex. Samen met mijn pa, die nogal handig is in dat soort dingen :)

    De mal is bijna af zodat ik dan uit de depron de F16 kan gaan maken, zodat ik al 2 F16's klaar heb als de elektronica komt, dan kan ik rustig alles uitproberen. En heb ik reserve-onderdelen klaar liggen.
     
  17. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  18. petervdl2cv

    petervdl2cv

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgische Kempen
    Dit projectje sprak me direct aan, ik heb een zwak voor pushprop foamies en heb al wel eens wat depronjets de lucht in gesmeten.
    Ik heb de onhebbelijke gewoonte om een nieuwe jet volledig te schilderen, zonder eerst een testvlucht te doen... en ben hier al wel eens bescheten mee uitgekomen als het ding dan niet luchtwaardig bleek te zijn :hammer:maar het oog wil ook wat!
    Setup, identiek aan mijn 6mm F14 (die wel 10cm langer en 5cm breder is):
    motor 2100kv 26gr met 7x3,5 prop, 5-grams servos, 10A regelaar, jeti-ontvangertje en een 1050mAh 3S lipo. Deze was absoluut nodig om het zwaartepunt in orde te krijgen. Met lichtere 3s 500mAh of 2S 850mAh kwam ik er niet, of ik had de neus 5cm moeten verlengen ;-) Oorzaak is misschien het aanzienlijk gewicht van de motor? Zonder setup weegt hij 42 gram, mooi binnen de perken lijkt me.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Enfin, om een lang verhaal kort te maken: 2 seconden na het opsmijten met halfgas: recht de grond in, neus eraf, afgebroken achter het verstevingshoutje. DAMN! Ik kreeg hem gewoon niet onder controle, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Gek genoeg vloog hij achteraf wel redelijk (zonder de neus) maar je voelt dat hij te zwaar is in verhouding tot de vleugeloppervlakte (weegt +/- 220 gram).
    Ik ga alleszins een lichtere setup proberen, dit MOET vliegen :).
    Wordt vervolgd,
    groetjes
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Als ik moets gokken waarom het ding zo onbestuurbaar was, verdenk ik de stuurstangen. Vrij lang, en weinig ondersteuning.
    Je hebt ze goed om zitten (trekken voor UP) maar bij rollen (er moet er een duwen) kan dat een probleem geven.
     
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Zonde Peter, zeker als je hem al zo mooi afgewerkt had....

    Maar hij is idd wel zwaar, de mijne weegt 155 gram, maar dat is met een 20 grams motortje en een 55 grams lipo.

    Was je net als ik te laat bij je zender na het opgooien of was dat het niet?

    En voor de zekerheid: zit je prop wel de goeie kant op? Op de laatse foto lijkt íe wel met de "bolle kant" naar achteren te zitten, maar dat kan vertekening zijn.

    Suc6 met de reparatie.....

    Dirk
     

Deel Deze Pagina