Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    @leipograpje: Ik schat dat ie drie meter haalt :rolling:

Even serieus, als dit je eerste vliegtuigje wordt dan vrees ik dat de hobby je weinig plezier zal geven. Het zal in ieder geval van zeer korte duur zijn ;)

Zoek eens in het beginnersforum naar geschikte toestellen, jouw vragen zijn allemaal al voorbijgekomen.

Succes !

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 6 okt 2009
  2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    I rest my case ;)

Grtz,
    Menno

3. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Leipograpje.
    Ik wil graag hebben dat je eerst eens goed het forum doorspit .
    Over de zenders en ontvangers servo,s ed .
    Voordat je hier nog meer vragen stelt die gewoon te lezen zijn op het forum of via google.
    reageer hier niet meer want in dit draadje gaat het over andere dingen .
    Wiebe mod.

4. leipograpje

leipograpje Guest

geef de link dan maar ik kan nog niks vinden waar het goed duidelijk wordt gemaakt

5. crashburn

crashburn Guest

Vandaag alle spullen binnen gekregen..:D

3x 800mAh turnigy lipo,
    2x brushless motortje,
    4x micro servo 4,3 gr
    2x v-tail mix,
    4x prop 5x5,
    2x prop saver,
    2x 12A turnigy bESC,

Precies 2 weken geleden besteld en vandaag binnen...
    Ook geen douane heffing of belasting hoeven betalen..:D

Ik ga lekker knutselen dit weekend..:D

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Gerald,

Geweldig model en ja, ik heb vanmiddag ook een plaat 6mm depron gehaald (de rest heb ik nog wel).
    Kun je mij helpen aan een 3view van het schema van de "orange-one" ?

7. Camb00

Camb00

Lid geworden:
    3 sep 2009
    Ik zag op je site dat er een english language button is maar niet de hele site is vertaald

Ik ben engels, en als je hulp nodig heeft pm me maar

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi allemaal, ik heb al effe niet gereageerd, andere zaken.... hoopjes vragen hier maar ik lees dat eea zichzelf al opgelost heefd. Mooi hé, zo'n forum. :cool:

In willekeurige volgorde;

Hoi, bedankt maar dat is het probleem niet zo, is meer tijd gerelateerd om alles aan te passen...

Ja hoor, is simple. Je kunt het sind kort downloaden vanaf de demo site onder "downloads": http://www.f16demoteam.nl/

Al wat antwoorden gehad, ik gebruikte bij mijn tweede proto gamma verf op waterbasis en de orange1 heb ik gedaan met humbrol/revell plastic modelbouw olie verf. Altijd effe op een stukje afval depron proberen. Depron hecht trouwens over het algemaan vrij slecht, als je wat afplakt dan trek je het er al vanaf, meet met opleg mallen werken als je scherpe naden spuit. (Tenzij hier andere tips zijn, altijd welkom!)

Ik had ook wat vragen gehad omtrent het motortje. Op de lijst die ik opsomde staat een motortje voor een 2s lipo terwijl ik een 3s lipo gebruik. Probleem is dat mijn motortje niet meer leverbaar is, géén idee waarom maar soms stop een product gewoon....:confused:. Ik had toen die motor als "most likely" aangestipt en dat zal prima gaan, ik denk ook op 3 lipo maar daar kunnen sommige guru's hier wellicht meer over vertellen. Na wat zoekwerk ben ik een motortje tegen gekomen die wel héél erg dicht bij de spec's van mijn proto motortje komen, hij ziet er zelfs precies hetzelfde uit, behalve dan dat hij zwart geanodiseerd is. Ik zal hem in de lijst aanpassen naar deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2205C 1400Kv Brushless motor $10.59

Ook veel gelezen over de rol problemen en dan met name bij start. Zoals ik eerder al vermelde is er een torque moment naar links bij lanceren, komt door de lichte romp en relatief kleine spanweidte met geen massa aan de tips. Effect wordt nog lastiger doordat we alleen hoogteroertjes gebruiken om te rollen, minder corrigerend moment dan als je vol vleugel lengte ailerons had. Daarom gooi ik zelf altijd met 1/2 gas waarbij hij méér dan makkelijk wegkomt. Kijk maar eens naar het [URL="[/URL] waar bij je me na de start pas volgas hoor geven, ook hier zie je de lichte rol-neiging naar links.
    Echter als je een propeller groter dan 5" gaat toepassen wat nogal wat gedaan wordt zo te lezen heb je veel meer torque/rol problemen en ik adviseer dan ook kleine propellers. Nu snap ik ook gelijk het probleem van sommige betreffend zwaartepunt. Deze hebben allen een grote motor er op zitten die dan ook een grote prop nodig hebben. Met mijn relatief klein motortje van 26 gram kan ik ook loodrecht omhoog dus veel meer vermogen heb je echt niet nodig hoor.

Vannavond bij hobby-in eindelijk het futaba 2,4 ontvangertje gehaald en zojuist meteen ingebouwd. Is al gelijk 5 gram lichter dan het R5 ontvangertje. Misschien dit weekend nog effe proberen, het weer wordt niet echt goed lees ik.

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. crashburn

crashburn Guest

Hoi gerald,

Ik ben nog bezig met knutselen maar je gaat van me horen over het motortje...

Ik ga de f16 vliegen op HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv $5.95

Met 800mAh 3s lipo van turnigy en een 12A ESC van turnigy.

Ik denk dat het wel goed gaat.. lees ook tussen de reviews op HC dat er een paar zijn die dit motortje met 3s vliegen...

We gaan het zien..:D

10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
  11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hoi Gerald,

Precies dat motortje heb ik er dus op zitten met 2S:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $9.99

En dan heb je echt wel een 7*6 prop nodig en moet je 'm met driekwart gas opgooien. En vanwege de propgrootte de genoemde rolproblemen naar links bij het starten, maar als je 'm eenmaal goed ingesteld hebt met rechterroer 5 mm omhoog is het goed te doen...

Verder vliegt het wel heel leuk met deze setup maar verticaal omhoog "spuiten" is er niet bij...

Maar ik heb nu 5*5 propjes en 3S lipo's in bestelling om te proberen met ditzelfde motortje. Ik zal de ervaringen hier delen....

Dirk

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Stuwdruk test

Hoi Dirk, dat moet zéker lukken met die 3s en kleinere prop denk ik.

Best wel lachuh...! Heb net effe een kracht meting gedaan met een originele 5x5 apc prop en een taiwan kopie 5x5. Die kopiecat prop scoort een stuk beter ha ha. :D (vandaag slecht weer dus maar wat anders spelen.)

Ik heb een hand krachtmeter liggen die ik gebruik bij mijn grotere jets maar is 10 gram nauwkeurig. Toch maar eens proberen op m'n kleine F16.

Max. toeren (kan ik nog niet meten) levert de apc 220 gram stuwdruk en die kopie (de zwarte op de foto) gaat steevast naar 260 gram, helemaal niet slecht. Deze oranje F16 weegt 200 gram dus da's plenty over voor leuk vlieg gedrag.

Groetjes,
    Gerald

13. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Gerald,

dat propje herken ik volgens mij :)
    Is dat een Himodel propje ?

Ik heb zo'n zelfde propje in een paar maten in bestelling staan, omdat ik dat propje errruugg mooi vond, soort speedpropje :)

Leuk om te lezen dat ie ook goed presteert, APC is over het algemeen toch DE PROP op electro, dus dat zegt wel wat over dit speedpropje :)

Grtz,
    Menno

14. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
  15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Nee, dat is precies dezelfde die ik ook besteld heb en vandaag dus gekregen, foto is iets anders. Inderdaad mooi propje, netjes afgewerkt met weinig giet naden. (...en dat dan weer voor $1,54 oftewel €1,06....ongeloofelijk :cool:) Is dat dezelfde die jij ook bedoeld Menno?

Grt,
    Gerald

16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

nou, ik had wat propjes bij Himodel gezien, komt ook uit China dus misschien zijn het wel dezelfde :)

Plaatje is wat klein:

Linkje naar Himodel propje staat hier.

@Gerald, het kan dus nog goedkoper, namelijk $1,10 :D
    Ik zie bij jouw propje in de Hub een wit/grijze binnenzijde van het gat, dat komt waarschijnlijk door het uitboren ?

Grtz,
    Menno

17. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Menno, als ik die link aanklik zie ik USD 1,99 staan :rolleyes: :D :D 8-O :?:

Ik heb trouwens ook de 4,5 * 4,5 besteld. wat dachten jullie, zou dat kunnen op 4S :cool: :lol:

Dirk

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ik heb er een wit kunstof busje zelf in gezet. De inzet busjes kun je alleen aan de achterkant plaatsen maar voor duw-configuratie moet je hem aan de voorkant monteren, vandaar. Mijn motor heefd een flens van 5,5mm, de prop is iets meer dan 6mm. Een abs 6mm pijp er in en daarna weer uitgeboord naar 5,5mm.

Grt,
    Gerald

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Dirk, misschien dat ik een hele goede klant ben :D

Ik kan er niet meer van maken als $ 1,10 ... kijk zelf maar:

@Gerald: er zitten toch pasringen bij ?

Grtz,
    Menno