D'Halve Maen - Kolderstok

Qua houtsoort ben ik in 2015 gestart met lindehout, maar toen al snel overgestapt op notenhout. De Zeven Provinciën werd toen voor mij een gok om deze in eikenhout te maken, maar dat pakte erg goed uit. Vanaf dat moment ben ik voor alle modellen overgestapt op de keuze, eikenhout of notenhout. Aanvankelijk was een goede kwaliteit eiken lastig te krijgen en was een eiken uitvoering duurder dan een noten uitvoering. Dit werd later makkelijker zodat alles gelijk in prijs werd.
Helaas moet ik nu concluderen dat een goede kwaliteit notenhout steeds duurder wordt (duurder dan eiken), en in de nabije toekomst zal het waarschijnlijk precies andersom worden. Noten wordt dan duurder dan eiken.

De Halve Maen begint dus in eikenhout, maar kan uiteraard ook in notenhout geleverd worden.
 
Zelfs de meest doorgewinterde modelbouwer ontkomt niet aan eentonig repeterend werk…

image.jpg


Weeflijnen.
 
Bijzonder knap Hans hoe je de bouwpakketten maakt!
Dank je wel :)

Het hele proces van maken en uitwerken tot een doos heeft best wel een aantal stappen.
Het maken van het eigenlijke model is daarbij niet eens zo heel erg moeilijk (vind ik), maar je moet vrijwel iedere stap documenteren, en veel stappen vooruit denken - om dan toch tot de conclusie te komen dat je het beter anders had kunnen doen.

De laatste stappen die het tot een echt pakket maken, zoals het ontwerp van de doos enzo, zijn vaak het lastigst. Gelukkig is mijn oudste zoon hierin ondertussen zeer ervaren geworden.
 
Laatst bewerkt:
Weinig voortgang te melden.

Een ietwat rommelige foto van de blinde, die een beetje in positie komt te hangen:

IMG_8253.jpeg


Twee dingen die ik hierover kan vermelden:
- het gaat erg langzaam, door drukte in de verkoop
- sinds afgelopen zomer gebruik ik een iets donkerdere kleur licht touw voor alle nieuwe pakketten. Dit zit ook op dit model en is iets meer natuurgetrouw.

Hans
 
En dan, zomaar, op een zaterdagmiddag, is het schip eigenlijk af.
IMG_8528.jpeg

IMG_8529.jpeg

IMG_8530.jpeg

Dit zijn nog niet de professionele foto's, maar het geeft een beetje het beeld van het model.

En, helemaal af is nog niet waar - de ankers zitten er nog niet op. Baay was in zijn boek een beetje vaag daarover. Wel hoe het anker gemaakt werd, dat de ankerkabel door het kluisgat ging en dat het anker geborgen werd op de voorste rust, maar niet hoe het gekat werd, en waar eventueel kraanbalken of anderszins hijsinrichtingen zaten om het anker omhoog te krijgen.
Daar moet ik dus nog even over nadenken.

Komende dagen zullen er profi-opnames gemaakt gaan worden, en komt er een mededeling op kolderstok.com en op onze Facebook-pagina waarmee je kunt inschrijven op het model.
Omdat dan nog de dozen etc. gemaakt en samengesteld moeten worden zal er nog een kleine maand overheen gaan alvorens pakketten geleverd zullen gaan worden (althans - dat is nu de inschatting).
Aanvullend: alle mensen die al eerder aangaven interesse te hebben, worden sowieso aangeschreven. Dit duurt nog eventjes, maar mocht ik iemand vergeten, dan op voorhand excuus daarvoor.
 
Aanvulling 2: Waar ik aanvankelijk nog niet wist welke afwerking ik zou toepassen: het model is volledig behandeld met blanke schellak.
 
Back
Top