Diverse projectjes Peerke

weer een kleine update.
daf 95lwsv-kl.jpg

de cabine staat nog net te laag, mag voor het mooi nog een beetje naar voren. en mm of 3
en ik heb nu de as en de banden er onder zitten. en is de bak net te smal. gaat opgelost worden met een dubbele zijwand.
daf 95lwcab1-kl.jpg

diverse delen moeten nog even op elkaar uitgelijn worden.
daf 95lw achterzijde-kl.jpg

aan de achterzijde heb ik 2 koppelingen een voor een wipkar en een voor een molenstel aanhanger.
 
heel veel tape en wat lijm en "afvalhout" verder.
daf 95 LA aanhanger.jpg

de aanhanger waar de 3d geprinte delen nog aan gemonteerd moeten worden. als ik ze geprint heb. ergens deze week.
in dit geval is het dak onder en het chassis boven.
de aanhanger krijgt dezelfde velgen als de bakwagen alleen dan als enkellucht.
 
weer een kleine update
daf95lw35.jpg

de achteras de 4 luchtbalgen zijn verlijmd aan het hout van de bak.
de voorste luchtbalgen hebben een schroef waarmee het een scharnierpunt wordt.
in de achterste luchtbalg zit een kleine spiraalveer. om te zorgen dat het allemaal wel bij elkaar blijft zit er een ijzerdraad omheen.wat enige vering mogelijk maakt.
daf95lw34.jpg

de vooras van de aanhanger veert op het zelfde principe. alleen zit deze in het midden vast aan de "brug" waardoor de as ook nog een beetje kan pendelen.
de wielen zijn allemaal voorzien van lagers 2 per wiel.
de as zelf is een messing buis met een buiten diameter van 4, waardoor een m3 draadeind is gestoken.

daf95lw32.jpg

de triangel komt netjes recht uit.

daf95lw33.jpg


de basis staat. er komen nog fietsenvangers en spatborden aan. maar dat is het dan ook wel. plamuren en een kleurtje meer niet
daf95lw31.jpg


en zo staat het er dan nu bij. de bak van de truck heeft aan elke zijde 3mm triplex extra gekregen en is nu wel op maat
 
nu de eerste lestruck al behoorlijk zijn voltooing nadert. maar wat wordt gehinderd door de sluiting van sommige winkels.
is de 2e lestruck aan de beurt. het chassis is mogelijk hier en daar al op de achtergrond te zien geweest.
het wordt een 4x2 trekker. en de oplegger die erbij gaat horen staat ook al sinds de verhuizing van 10 jaar geleden zonder wielen op zolder.
de cabine is niet heel veel nieuwer. er zwierf ooit een foto rond op internet.

volgens de juiste benamingen heet deze XF105NT
2e lestruck.jpg


Ik heb er alleen een paar lijnen aan toegevoegd.
dit is ruim voor dat janssen met hun eigen XT kwam.

en omdat we toch lekker thuis bleven.
f521.jpg

nog zo'n lekkere oude. F521.
deze nu deels van de printer en deels van karton
 
Hallo Peter,

Het is echt gaaf dit soort oudere Daf's, ik hoop dat iemand daar nog eens mee komt in een 3d exemplaar, van een 2300 cabine....maar ik blijf dit topic volgen.

Groetjes Ron
 
2008 ja dat kan makkelijk. was toen een vraag vanuit het DAF museum, voor een "relatie". hoe ik als modelbouwer het probleem zou oplossen met de motorkap, alleen mijn oplossing om de motorkap naar achteren te openen, dan kon het plastic om de koplampen meegenomen worden omhoog. bleek niet haalbaar. en is bij die van janssen de hele bumper blijven zitten zit je met die rand. Ik vermoed dat die "relatie" iets met de rood met gele xt te maken had.
alleen ik moet wel zeggen. De vooras het chassis dat ik nu gebouwd heb waarschijnlijk niet meer op dat gewicht berekend is. want wat is dat ding zwaar.

maar er staan nog meer van mijn "lange termijn" projectjes op. van de 2600 is een week geleden de messing bak afgehaald en de geprinte hulo bak. op maat gemaakt. ik had alleen niet verwacht dat er een hulpframe bij gemaakt zou moeten worden. de joskin. is al een aantal keer van de plank gehaald en weer teruggezet. de 2800nat. heeft toen nog geen bak of systeem gezien, en de DO/DK achteraan is eigenlijk alleen het plan klaar.
 
tafel2007.JPG


ja. het daf museum. hier op de tafel op de donateursdagen in 2007 staat dat grote zilveren ding ook al. waarschijnlijk ook het eerste jaar dat de maissilo meeging. en dat ding is ook alweer een tijdje met vroegpensioen. toen het Techteam nog een onderdeel van "de truckers breda" was.
 
ik zat met die ginaf in mijn handen en dacht, dat moet toch anders kunnen.
de onderste helft van de truck is al een product dat uit de 3d printer komt.
de rest zou toch ook moeten kunnen.
na een paar avonden tekenen heb ik de basis voor de hele "kantelcabine" reeks op tekening staan.
zelfs die ene die ze maar een paar jaartjes in de jaren 70 hebben gehad. de F1200.
het is de kleinste en onbekendste, maar het is ook meteen de test van de bestanden.
nu ligt een zijkant op de printer. de achterwand is gisteravond geprint.
1200 achterwand.jpg

even kritisch gekeken, de doordrukkingen in de achterwand zijn minder scherp dan gehoopt.
mijn logo mag wat minder uitsteken. even afwachten wat de andere delen van de cabine gaan doen.
en dat rechthoekige gat in de achterwand is alleen ff voor deze
 
de ene zijkant vers van de printer
1200zijkantje.jpg


moet nog ontbraamd worden. deze is toch wel zoals gehoopt. de ronding vooraan is volgens tekening goed. nu lijkt hij te scherp. zal moeten wachten tot het front er tussen zit. met karton maak ik m ronder. maar dat is weer de eigenschap van dat materiaal
 
1200 frontje.jpg

deze print is iets minder fraai. maar het hele hok moet nog geplamuurd worden. dus dat komt wel goed.
het verschil met de overige van dat "kantelcabines' is dat deze een kleine bolling heeft in het deel waar het grilletje in zit. de bredere cabine's hebben dat niet
 
  • Like
Reactions: ozy
helaas soms ook te maken met foto's waar de achtergrond haarscherp is. en het ding wat ik moet hebben niet.
dit is de minst slechte
1200.jpg


maar ik wilde m toch delen.
het grootste euvel. vergeten dat de vloer in elke richting 0.1mm groter wordt.
het deel met de koplampen had eigenlijk in 3e gemoeten dat de koplamp zelf er beter uit zou zijn gekomen.
en de dakgoot heb ik niet aan de achterwand zitten. maar ook niet aan het dak.
en de toplichtjes en voorzieningen voor de knipperlichten vergeten.
voor de rest vind ik m goed geslaagd.
 
voor de 1200 ook maar een kleine update.
het rechthoekige gat in de achterwand deed misschien al iets vermoeden.
camperzijkant.jpg

dit zijn de zijkanten van de opbouw.
ja het wordt een camper. in de schaal 1:1 is het me niet gelukt om het project tot een goed einde te brengen.
door omstandigheden is er vroegtijdig afscheid genomen van het project.
nu in 1:15 verwacht ik dat het wel tot een naar tevredenheid rijdend project kan maken.
 
Ik ben geen camping mens maar met zo'n camper zou ik toch graag eens op vakantie willen. GAAF. :koud:
Succes met de afbouw Peter. :thumbsup:
 
het voorbeeld van de camper was het pensioenproject van mijn vader.
dat was ook mijn weekendbezigheid voor een jaar of 8.
alle gaten in de cabine gedicht. veel van de kokers van de constructie van de opbouw vervangen.
om dat te doen helemaal kaal gemaakt van binnen. we waren alweer aan het opbouwen.
en toen mijn vader overleed nu inmiddels alweer 9 jaar geleden. Viel het steeds zwaarder om toch bezig te blijven met het project.
uiteindelijk nadat het project een behoorlijke tijd stilstond is het voor een haast "symbolisch" bedrag van de hand gegaan.

camper.org.JPG


laatst nog een kentekencheck gedaan. blijkbaar is hij weer op de weg.
voor mijn modelcamper heb ik nog wel wat informatie achter de hand.
in die tijd heb ik veel tekeningen gemaakt van hoe en wat met de camper. om bijvoorbeeld een constructie te maken voor een stapelbed en banken enz.
te maken. en een gruwelijke berg foto's
het model zal opgebouwd gaan worden zoals wij het zouden gaan maken. alleen over de kleur waren we toen nog niet uit, we wilde wat anders dan dit. maar zo kennen we m wel.

voor de mensen die denken om een vrachtwagen om te bouwen naar een camper. een oldtimer trekker met oplegger is handiger.
 
Back
Top