Diverse projectjes Peerke

nou een nieuwe wending in het verhaal van het prototype.
uit onverwachte hoek.

Ik ben dus bij het moment van de laatste foto vergeten om de cabine's veilig te stellen. dat was in de doos. die moest weg. stond in de weg. had nog geen goede plek. en eigenlijk gewoon vergeten.

Blijken dus gisteren afwisselend 2 van de 5 katten de hele dag op beide cabine's gezeten te hebben. de XG+ is nog recht. maar de vloer de cabinesteun en de spatborden waren krom.
de XG cabine die ik niet volgepropt had. nou een wokkel is nog recht. dus. de XG gaat naar Ede maar mogelijk zitten er hier en daar een versteviging in gelijmd. in het digitale model zullen een aantal plaatsen zoals de A en B stijlen een behoorlijke versteviging krijgen en de bovenrand van de voorruit ook. deze "crashtest" heeft ook nog een paar andere zwakke plekken van de cabine laten zien. en de vloer gaat ook op de kop. nu mooi dun. straks zal er een ribben raster onder zitten

Als ik het ding zelf print uit petg. dan issie stevig genoeg. ik heb er een staan daar zitten ze al een jaar op.
een foto heb ik gister niet genomen. want ik was een beetje kwaad op die katten.

nou een nieuwe wending in het verhaal van het prototype.
uit onverwachte hoek.

Ik ben dus bij het moment van de laatste foto vergeten om de cabine's veilig te stellen. dat was in de doos. die moest weg. stond in de weg. had nog geen goede plek. en eigenlijk gewoon vergeten.

Blijken dus gisteren afwisselend 2 van de 5 katten de hele dag op beide cabine's gezeten te hebben. de XG+ is nog recht. maar de vloer de cabinesteun en de spatborden waren krom.
de XG cabine die ik niet volgepropt had. nou een wokkel is nog recht. dus. de XG gaat naar Ede maar mogelijk zitten er hier en daar een versteviging in gelijmd. in het digitale model zullen een aantal plaatsen zoals de A en B stijlen een behoorlijke versteviging krijgen en de bovenrand van de voorruit ook. deze "crashtest" heeft ook nog een paar andere zwakke plekken van de cabine laten zien. en de vloer gaat ook op de kop. nu mooi dun. straks zal er een ribben raster onder zitten

Als ik het ding zelf print uit petg. dan issie stevig genoeg. ik heb er een staan daar zitten ze al een jaar op.
een foto heb ik gister niet genomen. want ik was een beetje kwaad op die katten.

Je weet toch katten en dozen, katten houden nu eenmaal van dozen om in te spelen en zich in te verstoppen.
Maar terug naar je model ziet er erg gaaf uit die DAF.

ja katten en dozen. maar die van mij vinden modeltrucks ook geweldig om op te zitten. en ik had begrepen dat de maincoon het langst op de XG had gezeten. maar ik be ook met een xg+ bezig die ik in petg geprint heb. die kan er tegen. maar deze resin print.... misschien was die nog te vers en niet helemaal uitgehard. maar goed. er gaan wat verstevigingen in gelijmd worden. en ik denk dat de verffohn er even aan de pas moet komen dan heb ik m wel weer gericht.

Als ik het zo lees, gaat het allemaal nog goed komen zonder al te veel problemen.
succes en veel bouwplezier verder.

met een aansteker wat geprobeerd. maar ik heb meer warmte nodig.
xg10.jpg

xg11.jpg

oei ! dat ziet er toch erger uit dan ik me voorstelde.
is een haardroger of elektrische verfstripper misschien een optie.
Geen idee of het resin terug zijn oorspronkelijke vorm wil aannemen bij verwarming
of gewoon even in de oven ( gecontroleerd , er hoeft geen gril korstje op te komen :)

Aij dat is flink balen, zelf ook wel eens een cabine van scale art volvo fh ooit bij een professionele spuiter vandaan gehad. Iets te veel verwarmd. Gaf ongeveer de zelfde aan blik

Succes met herstellen peter

Gr bertus

ik heb nog de XG+ die op hetzelfde chassis past. voor een deel is het ook onderdeel van prototyping. voor deze grote cabine is het vlammetje van een aansteker net te lokaal. de oven had ik nog niet aan gedacht. zal ook wat controleerbaarder zijn dan de verfstripper. en anders is het zo. onderdeel van de hobby. een verbeterde is zo getekend. en een nieuwe zo geprint. maar niet op tijd voor Ede.

Materiaal van de Chinese Printfirma is tegen hogere temperaturen bestand, maar als het reageert is het ook gelijk over. Geprobeerd smelt draadbusen aan te brengen, gaat veel moeilijker als met Petg of PLA, en als het smelt wordt het broos . Terug buigen lukt niet.
Peter, er is nu nog een optie bijgekomen in de materiaal keuze, afgelopen week binnen gekregen, erg degelijk en mooi glad, kan zo gespoten worden.
20250304_164055.jpg

Even voor de goede orde... Resin is echt troep en ontzettend slecht voor je. Zeker als je dit met een aansteker gaat verwarmen of andere gekke dingen mee gaat doen.
Laten we samen nog lang van de modelbouwhobby proberen te genieten en werken met dit soort schadelijke stoffen een beetje serieus nemen.

Klopt, en bij de Chinese "Shapeways" is het lastig te achterhalen wat de produkteigenschappen zijn, zoals gevaren, maar het print resultaat is perfect. Wel slecht te lijmen, zelfs secondenlijm gaat niet makkelijk.

hoi. nou digitaal ben ik nu met de 3e versie bezig. nu de gemoederen wat bedaard zijn. is blij dat het gebeurt is. ook weer overdreven. maar heeft er wel voor gezorgd dat een upgrade die ik ergens in mijn hoofd al wel aan het rondzwerven had, nu voor een deel ook alweer aan de digitale tekening heb toevertrouwd.

een messing schroefbus in smelten. dat had ik al het vermoede dat het niet zou gaan. resin is geen thermoplast.
en ja resin is rommel. dat weet ik nog uit de tijd dat ik nog met PU-giethars werkte voor de cabine's. dan is deze uv uitgeharde versie nog redelijk schoon.
lijmen secondelijm ben ik nooit fan van geweest. in mijn belevering heet het seconde lijm ok dat het slechts enkele seconde houd. of het onderdeel zit niet aan het groter geheel vast maar aan je vingers of pincet. of het onderdeel nergens aan vast maar je vingers aan elkaar. als we het over resin als rotzooi hebben. is secondelijm de overtreffende trap.
ik heb met lijm nog het meeste succes met montagekit
montagekit.jpg

met op een goeden 2e plaats de al oude bisonkit. je kan het contactlijm noemen. maar daar zitten ook weer goede en slechte bij.

terug naar de kromme.
in de hele cabine zaten nogal wat spanningen.
wat ik al eerder had gezegd, op de hele cabine is verwarmen met een aansteker geen succes. uiteindelijk de zaag erin. en met het mes op de spanningslijnen
XG rechter.jpg

na het weer in elkaar gelijmd te hebben. kan mee naar de show. daarna klaar ermee. op naar versie 3.0

versie 1.0 bedacht om zelf te printen en voornamelijk bedacht in plakken. en geen honingraad in de grill.
versie 2.0 als ik niet zelf print. kan ik de kleine plaatsen waar het net ff niet lekker past. maar vallen binnen de foutmarge van de printer niet laten zitten. die moesten er allemaal uit.
beide versies hebben gemeen dat het interieur en de binnen zij en achterwanden aan de vloer zitten en de cabine op deze binnenwanden rust.
versie 3.0. de electronica hoeft niet onder het dak. deze kan onder de vloer., de "rolkooi" die toegevoegd gaat worden aan het exterieur maakt het dat het intereur ook opnieuw ontworpen moet worden.
de accu zal waarschijnlijk het makkelijkste toe te passen zijn onder het onderbed.
de vloer krijgt ook een dikke upgrade. en eigenlijk bijna alle onderdelen. het door mij gewenste "bouwpakket" is dichtbij maar er nog net niet.

Voor de XG+ is het werk nu bijna gedaan.
langetank.jpg

ik vond dat ik deze tank nog even op de foto moest zetten voor de beplating ervoor komt.
blik binnen.jpg

blik door het raam

achteraanzicht1.jpg

de schotel moet er nog op
bijna.jpg

de grill zit me nog niet goed genoeg. en ergens blijft er iets haken en kan de cabine net niet genoeg naar beneden.
ik ben er dus bijna.
en dat deze een deuk in het dak heeft . nou ja vooruit dan kijken we nog wel een keer naar.

Laatst bewerkt:
druk bezig om de diverse onderdelen aan te passen. en in de loop van de tijd de diverse onderdelen vervangen. mogelijk dat dit prototype toch een rollend model wordt.
verder aan het denken voor een vers model.
3600B&B.jpg

alleen gaat deze niet helemaal nagebouwd worden. maar zal als inspiratie dienen. ik wil niet dat de kisten over de rand hangen en een zeecontainer op de bak past. daardoor zijn de zijfenders wat ingekort. de bullbar is een beetje anders rond printen is niet altijd even stevig.
deze ga ik weer zelf printen. de keienvanger weet ik nog niet of die komt. en de kleuren gaan brons met zwart worden. en een "grafic". ik heb namelijk ook nog 100 van die kisten. en die mogen ook ooit wel weer gebruikt gaan worden. en de zeecontainers op de bak. helemaal vaag vandaag.
gaat vervolgd worden

weer een ander projectje-update. de 95 leswagen die hier in dit onderwerp wordt genoemd. heeft een beste klapper meegemaakt. en daarbij is de kartonen cabine gesneuveld, deze moet vervangen worden door een geprinte. het euvel daarvan is. dat ik die nog niet af heb. de schil is getekend. en inmiddels geprint. maar de vloer en dashboard ben ik nog mee bezig. foto's volgen zo snel ik die beschikbaar heb. bouwen en printen gaat lekker. het fotos maken wil er nog wel eens bij inschieten.

weetje ik was met de leswagen lekker aan de tekening. moest ik toch ook alvast even aan een dagcabine denken. in de reeks "wat mijn vader heeft gereden" is een 95 met dagcabine ook die ene waar ik de eerste meters in heb gereden. stapvoets. in de 2 en niet meer dat de koppeling los is. bij opa op het erf (ik was 11). dus die cabine schil heb ik ook al geprint.. de reeks begint bij de 6-streper en de 85. is de laatste actief en de 1200 de laatste. nu komt er een DAF museum modelbouw dag aan. daar wil ik van de serie in ieder geval de cabine kunnen laten zien.
95dc.jpg

enen klene opsomming gemaakt. van die serie

1959 6 streper 4x2 melkbussen
1963 k1 4x2 melkbussen
1968 k2 4x2 melkbussen
1973 een 4x2 2200 melkbussen met 2 assige aanhanger
1978 2800 4x2 aardappelen en cement / bouwmaterialen met 3 assige aanhanger
1983 3300 6x2 FAR aardappels en cement / bouwmaterialen hetzelfde 3 asser
1989 95.380 6x4 FAS nch kabel. Aardappels/cement/stukgoed. Oudijzer, huisvuil. 3 assige gs-meppel
1992 scania P82 4x2met 2 assige stenenoplegger
1995 daf85.400. 4x2 eerst de stenenoplegger later een schuifzeilen 13.60
Pensioen 2002.
2004 tot overlijden 2012 1200 camper

Back